Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag säljer speltokens för 3,35 miljoner dollar

WAGMI, ett helägt dotterbolag till Fragbite Group, har kommit överens med ett flertal ledande blockkedjeinvesterare som Solana Ventures, Magic Eden, COM2US, CRIT, Mysten Labs, Zeeprime Capital, Hustle Fund, SOLBigBrain, Devmons GG, Sebastien Borget (medgrundare av The Sandbox) med flera om att köpa WAGMI’s in-game tokens som snart kommer att lanseras, för ett totalt belopp av 3,35 miljoner USD.
Tokenförsäljningen i den så kallade ”Strategic Round”, där ett antal utvalda strategiska investerare ges möjlighet att köpa tokens innan en publik försäljning, kommer att stärka koncernens kapitalbas och kommer att användas för att bygga en portfölj av Web3-spel som utnyttjar in-game tokens som premiumvaluta i spelen. Intäkterna från tokenförsäljningen kommer att redovisas under de kommande räkenskapsperioderna. Den publika försäljningen av in-game tokens är planerad till senare i år.
Fragbite förvärvade Lucky Kat i december 2021 i syfte att expandera inom Web3-spel. Genom de initiala framgångarna med Panzerdogs, ett av de ledande spelprojekten inom Solanas blockkedjeteknologi, har Fragbite nu många relevanta partners ombord för att börja bygga sitt metaversum. För att förverkliga detta Metaversum bygger WAGMI och Lucky Kat nu ytterligare ett web3-spel, läs mer nedan. Användare kan använda in-game tokens och tidigare släppta Non-Fungible-Tokens från Panzerdogs i denna nya upplevelse.
Målet är att bygga en plattform där framtida utvecklare enkelt kan bygga web3-spelupplevelser med hjälp av Lucky Kat’s och WAGMI’s NFTs och in-game tokens.
– Jag är väldigt glad över att se intresset och det stöd som dessa välrenommerade investerare har visat. Fragbite Group är, såvitt jag vet, ett av de första börsnoterade bolagen globalt som också är reglerad inom blockchain och Web3 gaming i och med att vår registrering av Virtual Assets Service Provider i Gibraltar är på plats. Vi har nu en stark operationell platform på plats för Fragbite Groups framtida investeringar och tillväxt inom Web3 gaming. Vi har höga ambitioner för den kommande publika försäljningen och vi har också en stark pipeline av spännande evenemang planerade för våra Web3-spel, kommenterar Marcus Teilman, VD och koncernchef för Fragbite Group.
– Efter framgångarna med Panzerdogs är vi glada över att vara en del i denna Strategic Round för att stödja utvecklingen av WAGMI och Lucky Kat Studios. Teamet har en stark meritlista i att bygga sofistikerade spel med starka koncept och vi ser fram emot att samarbeta ännu djupare för att främja tillväxten av Web3-spel, kommenterar Zhuoxun Yin, medgrundare och VD för Magic Eden.
– WAGMI och Lucky Kat är två av väldigt få spelstudios som har gjort en sömlös övergång till Web3. De har visat förmåga att leverera Web3-spel som inte bara är innovativa, utan också roliga att spela. Mysten Labs är glada över att samarbeta med WAGMI och Lucky Kat för att visa upp vad framtiden för Web3-spel handlar om, kommenterar Evan Cheng, medgrundare och VD för Mysten Labs.
– Vi är glada över att stödja WAGMI och Lucky Kat Studios i deras strävan att bygga ett av de första plattformsoberoende spelen på Solana med Panzerdogs. WAGMI och Lucky Kat kombinerar sin erfarenhet av F2P-spel med god insikt i deras integration av Web3 i Panzerdogs universum. Vi ser fram emot att se deras spel och community växa, kommenterar Justin Barlow, Senior Associate på Solana Ventures.
WAGMI och Lucky Kat presenterar blockchain-spelet Solcadia
Fragbite Groups dotterbolag WAGMI och Lucky Kat har tillsammans presenterat det nya blockchain-spelet SOLCADIA.
SOLCADIA är ett community-baserat play-and-earn-spel om ett lantbruk, där spelare arbetar tillsammans för att förvandla den igenväxta vildmarken till en utopi. Blockkedjetekniken gör det möjligt för SOLCADIA’s användare att verkligen äga och handla föremål i spelet som har erhållits genom jordbruk, fiske eller hantverk, drivna av deras NFT-karaktär i spelet.
WAGMI’s in-game token, ”$LUCKY”, omdöpt från det tidigare kommunicerade namnet $PANZR, kommer att användas för användare att köpa föremål eller tjäna genom att sälja föremål på spelets marknadsplats. $LUCKY kommer också att användas i ett annat projekt,”Panzerdogs”, ett blockkedje-spelprojekt på Solana som för närvarande rankas på topp 10.
SOLCADIA kommer att finnas tillgängligt nästa år och vara gratis att spela på både dator och mobil.
– Jag är väldigt glad över att se hur snabbt vi för närvarande rör oss inom Web3. Solcadia kommer att bli ännu ett fantastiskt roligt spel som också kommer att ge oss möjligheten att sälja NFTs, precis som vi gjorde med Panzerdogs i december 2021. Att kombinera de två spelen med vår $LUCKY in-game token är för mig väldigt spännande och jag ser fram emot släppet av spelet nästa år, kommenterar Marcus Teilman, VD och koncernchef för Fragbite Group.
– Vi är glada över att samarbeta med WAGMI och att arbeta med dessa spännande projekt och bygga vårt metaversum, kommenterar Herdjie Zhou, VD för Lucky Kat.
Nyheter
Humble Group är värd en chansning efter att aktien fallit

Affärsvärlden gav under onsdagen en köprekommendation till Humble Group-aktien där man ser en uppsida på 58 procent på ett par års sikt. Bolagets utveckling har inte varit helt stabil, men nu har aktien fallit 30 procent i år och nu finns väldigt lite framgång inprisad i aktien, detta trots att tillväxttakten är imponerande.
”En investering i Humble är inte för alla och riskerna relativt höga. Men riskerna i Humble handlar betydligt mer om bolagsspecifika saker än om tullar och geopolitik. Efter kursfallet tycker vi värderingen ser tillräckligt intressant ut för att syna dessa risker. Vi slår om till ett köpråd”
Humble Group beskriver sig själva som en global koncern inom FMCG (Fast Moving Consumer Goods), med snabbväxande, entreprenörsdrivna företag som specialiserar sig på innovativa, hälsosammare och mer hållbara konsumentprodukter.
Nyheter
Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland

Nyligen meddelade DUG Foodtech att deras dryck, DUG Barista, snart kommer att vara tillgänglig i 1 600 Rossmann-butiker runt om i Tyskland. Utöver lanseringen i butik kommer samtliga tre DUG-varianter – DUG Original, DUG Unsweetened och DUG Barista – att finnas tillgängliga för köp via Rossmanns online shop. Detta stärker företagets närvaro på Europas största marknad för växtbaserade mjölkalternativ.
”Detta är ett spännande steg framåt för DUG i Tyskland. Samarbetet med Rossmann, en av landets mest etablerade detaljhandelskedjor, innebär ett verkligt framsteg i vår expansionsstrategi. Tyska konsumenter är mycket engagerade i hållbarhet och växtbaserade val, och vi tror att våra innovativa produkter kommer att tilltala både deras värderingar och smakpreferenser”, sade Helene Nielsen, VD för DUG Foodtech.
Rossmann är en av Tysklands mest välkända apotekskedjor, med över 2 200 butiker i landet och fler än 4 000 i hela Europa. Vanligtvis är butikerna där DUG säljs livsmedelsbutiker, och ibland hälsokostbutiker, men här får DUG alltså även en etablering på en apotekskedja.
Nyheter
Sprint Bioscience har en unik affärsmodell som skapar snabbare värde i kampen mot cancer

Sprint Bioscience har etablerat sig som en banbrytande aktör inom svensk läkemedelsutveckling – inte genom att gå den traditionella vägen, utan genom att vända på perspektivet. I en färsk intervju med BioStock berättar vd Johan Emilsson om hur bolagets tidiga utlicensiering av läkemedelsprojekt inte bara sänker riskerna, utan också skapar möjligheter till intäkter långt innan kliniska prövningar ens har inletts.
En modell som bryter mönster
– ”Vår affärsmodell är nästintill unik inom läkemedelsutveckling – i alla fall i Sverige”, säger Emilsson. Istället för att själva driva läkemedelsprojekt hela vägen till marknaden fokuserar Sprint Bioscience på upptäcktsfasen. Här utvecklas småmolekylära läkemedelskandidater med hjälp av en avancerad fragmentbaserad plattform. När lovande resultat uppnåtts i prekliniska studier söker bolaget partners för fortsatt utveckling – och därmed säkras tidiga intäkter.
Fördelarna är tydliga: lägre kapitalbehov, minskade risker och snabbare värdeskapande. Det är en strategi som tillåter bolaget att bygga en bred portfölj av projekt med hög potential, utan att belasta kassan med tunga utvecklingskostnader.
Men vad är haken?
Trots modellen med tidig utlicensiering innebär upplägget ett beroende av externa parter. Om en partner inte förmår driva ett projekt vidare, eller om förhandlingar om licens drar ut på tiden, kan intäkterna dröja. Men Emilsson ser även lösningar på detta: ”Vi har börjat arbeta med samägda program där vi gemensamt driver utvecklingen framåt – det öppnar för större intäkter tidigare i processen.”
Exempel på framgång: VRK1-programmet
Ett konkret exempel på bolagets modell i praktiken är VRK1-programmet, som licensierats ut till amerikanska Day One Biopharmaceuticals. Sprint Bioscience levererar fortfarande tjänster kopplade till projektet, men utvecklingen ägs nu helt av partnern.
Även om Emilsson är förtegen om de exakta framstegen, tyder samarbetets fortgång på ett välfungerande partnerskap: ”De verkar nöjda och vi fortsätter gärna att leverera våra tjänster till dem.”
Nytt projekt med stor potential – och stort behov
Mot slutet av 2024 tillkännagav Sprint Bioscience ett nytt prekliniskt program inriktat på akut myeloisk leukemi (AML). Projektet riktar in sig på det relativt outforskade proteinet DCPS – och de initiala resultaten ser lovande ut.
– ”Det ouppfyllda kliniska behovet inom AML är stort och vi har goda förhoppningar om att licensiera ut programmet till ett internationellt läkemedelsbolag”, säger Emilsson.
Kapitalresning för att växla upp
Bolaget genomför just nu en kapitalresning med syftet att ta de pågående programmen ett steg närmare licensavtal. Medlen ska användas för optimering av molekylernas prekliniska profil och för att säkra affärsutvecklingen.
– ”Vi ska se till att våra program är så attraktiva som möjligt för potentiella partners”, förklarar Emilsson.
Strategiska samarbeten – nästa steg i evolutionen
Framåt är ambitionen tydlig: fler samarbeten, fler intäktsvägar och fler program med potential att nå marknaden – men via partners. Utöver traditionella licensavtal arbetar Sprint Bioscience nu aktivt med att erbjuda samarbetsprojekt där partners kan komma in redan från början och licensiera när vissa mål nåtts.
Detta, menar Emilsson, skapar en win-win-situation där Sprint kan fortsätta fokusera på sin kärnkompetens – den fragmentbaserade upptäcktsfasen – medan partnern får tillgång till ett starkt projekt från start.
På väg mot kassaflödespositivitet
Kapitalet från emissionen som företaget nu gör, tillsammans med forskningsfinansiering från Day One och framtida intäkter från licens- eller samarbetsavtal, ska enligt Emilsson vara tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet.
– ”Vi ser ett starkt nyhetsflöde framför oss och tror att detta är ett ypperligt tillfälle att komma med på vår resa.”
Slutsats: Ett smartare sätt att utveckla läkemedel
Med en bevisat effektiv affärsmodell, lovande projekt inom cancerbehandling, ett redan utlicensierat program och ett strategiskt fokus på partnerskap, står Sprint Bioscience starkt positionerat. För investerare som söker bolag med tydlig riktning, smart riskhantering och möjlighet till snabbare avkastning – kan Sprint Bioscience vara ett namn att lägga på minnet.
-
Nyheter4 veckor sedan
Saniona siktar mot nya höjder efter framgångsåret 2024
-
Nyheter2 månader sedan
I mars offentliggör EU en lista på prioriterade gruvprojekt, viktigt för Leading Edge Materials
-
Nyheter3 veckor sedan
Erik Selin talar ut efter turbulensen
-
Nyheter2 månader sedan
Novo Nordisk-aktien har rasat över 40 procent från toppen, köp säger Dagens industri
-
Nyheter4 veckor sedan
Kvalitetsbolaget Dynavox får en köprekommendation av Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Evolution-konkurrenten Light & Wonder lämnar live-casino-marknaden
-
Nyheter1 månad sedan
Analytikerna har en sval inställning till Röko´s IPO
-
Nyheter1 månad sedan
Rejäl uppsida i Klarabo-aktien anser Dagens industri