Följ oss

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag Playdigious ökar tillväxttakten med avtal för åtta speltitlar

Publicerad

den

Glad gamer

Fragbite Groups dotterbolag Playdigious har tecknat avtal för att vidareutveckla och publicera åtta speltitlar till mobila plattformar. Med grund i utökad produktionskapacitet kommer Playdigious från 2024 öka takten för lansering av nya spel tillika uppdateringar och lanseringar av befintliga spel på nya plattformar och marknader.

Fragbite Group har tidigare kommunicerat att Playdigious deltar i pågående förhandlingar sedan början av året. Avtal avseende vidareutveckling och publicering till mobila plattformar har nu tecknats för åtta tillkommande speltitlar, ännu inte namngivna. Dessa nya speltitlar förväntas lanseras under en period som inleds under fjärde kvartalet 2023, med lansering av den åttonde titeln under andra kvartalet 2025. De åtta nya avtalen läggs till de redan annonserade kommande speltitlarna Little Nightmares på mobil och Fretless – The Wrath av Riffson på PC, det första spelet som kommer publiceras under nya varumärket Playdigious Originals. Playdigious är också i ytterligare pågående förhandlingar om andra speltitlar samt utvärderar möjliga lanseringar i Kina.

Uppskattad nettoomsättning för innevarande pipeline

Fragbite Group kommer hädanefter att kommunicera finansiella estimat för Playdigious pipeline av tillkommande spel i kategorier. Uppskattad nettoomsättning motsvarar ett spels totala nettoomsättning under tre år från lansering, före licenskostnader och plattformsavgifter.

Uppskattad nettoomsättning per spel från lansering och tre år framåt
Kategori A: 0 – 1 MEUR
Kategori B: 1 – 2 MEUR
Kategori C: 2+ MEUR

För innevarande pipeline med tio kommande spel, inkluderat de åtta nyligen signerade speltitlarna samt de två sen tidigare annonserade speltitlarna, görs följande uppskattning avseende fördelning av nettoomsättning:

Kategori A: sex spel
Kategori B: två spel
Kategori C: två spel

Ökar målen för nästa år

Playdigious ökar nu produktions- och lanseringstakten. Under 2024 är målsättningen att lansera sex till åtta nya spel, inkluderat spel som lanseras under varumärket Playdigious Originals. Målsättningen för 2024 inbegriper även en ökad produktionstakt avseende aktiviteter för befintliga spel med lanseringar på nya plattformar och/eller geografiska marknader, samt publicering av uppdateringar för merköp, så kallat downloadable content (DLC).

Fragbite Group har sedan slutet av 2022 fokuserat på att växa Playdigious verksamhet, vilket har lagt grunden för en intensiv period av förhandlingar. Att vi nu tecknat åtta nya avtal för redan kommersiellt testade spel, med fler på gång, ger en stark signal om Playdigious utökade kapacitet. Historiskt sett har Playdigious i genomsnitt haft fyra spellanseringar per år och planerar nu för sex till åtta nya spel under 2024. Denna betydande ökning av både omfattning och takt innebär att vi har etablerat ett format för att kommunicera uppskattat värde av kommande spellanseringar. Det formatet är något vi kommer finjustera under de kommande kvartalen,” säger Marcus Teilman, VD och koncernchef, Fragbite Group.

Jag vill tacka alla medarbetare för att de driver Playdigious och Fragbite Group till nya höjder. Med dessa nya projekt signerade, accelererar vi vår tillväxt för att kunna leverera en pipeline som kommer att förädlas alltmer över tid. Branschen är lika dynamisk som alltid, och det finns fortfarande flera större möjliga projekt för oss att driva i mål, vilket gör att vi kan gå in i denna nya tillväxtcykel med självförtroende,” säger Abrial Da Costa, VD, Playdigious.

Nyheter

Candles Scandinavia får genombrottsorder i Storbritannien, potential att öka till 50 Mkr per år

Publicerad

den

Naturliga ljus från Candles Scandinavia

Candles Scandinavia har fått en uppstartsorder på 11 miljoner kronor gällande naturliga doftljus från en ny kund i Storbritannien. Företaget förväntar sig att värdet över tid ökar till över 50 miljoner kronor per år.

Candles Scandinavia har under en tid ökat aktivitetsnivån på den internationella marknaden. Detta i kombination med beslutet att renodla verksamheten har lett till flertalet affärsdialoger med nya potentiella kunder i Europa. Den nya strategiskt viktiga kunden är en butikskedja inom premiumsegmenet med ett stort antal butiker i Storbritannien. Kunden saluför produkter under eget varumärke inom hem & inredning, doft (doftljus, rumsdofter, doftspray mfl) samt mode, där doftkategorin är en av deras mest prioriterade produktkategorier.

”Denna strategiskt viktiga kund är första steget i att etablera Candles Scandinavia på den brittiska marknaden. Potentialen för Candles Scandinavia i Storbritannien är stor, där marknaden för doftljus uppskattas till 7,6 Miljarder SEK årligen med en förväntad CAGR om 8,3 % fram till 2030. Tack vare en kombination av hög produktkvalitet, miljövänligt och 100 % naturligt vax, kostnadseffektiv och automatiserad produktion och en kundanpassningsnivå som är branschledande, förväntar vi oss fortsatt organisk tillväxt samt att vinna över fler nya kunder framöver.

Att vi nu dessutom på allvar etablerar oss på den strategiskt viktiga brittiska marknaden, ger oss ytterligare tillväxtmöjligheter framöver”, säger Dean Proudfoot, Sälj- och Marknadschef på Candles Scandinavia.

”Som vi tidigare kommunicerat är cyklerna att vinna en ny kund i vår bransch långa, inte minst i det segment vi verkar där vi fokuserar på större internationella varumärken och butikskedjor. I detta fall togs första kontakten med denna nya kund i Storbritannien för så länge sen som över 2,5 år sedan, men å andra sidan är kunden värd ungefär 25 % av vår nuvarande årsomsättning och vi ser att vår satsning på internationella storkunder ger effekt”, säger Viktor Garmiani, VD och grundare av Candles Scandinavia.

Fortsätt läsa

Nyheter

Affärsvärlden höjer sin rekommendation för podcast-företaget Acast till köp

Publicerad

den

Affärsvärlden är imponerade av Acasts utveckling och höjde därför igår sin rekommendation för aktien från neutral till köp. Lönsamhetsförbättringen har nu kommit så långt att bolaget hade sitt första kvartal med med positiv rörelsemarginal.

Intäkterna från Nordamerika växte under det senaste kvartalet med 33 procent och får allt större betydelse för Acasts tillväxt och lönsamhet. Reklampriserna fortsatte visserligen ner under 2024 men det kompenserades med ökad försäljningsgrad. Bolaget har presterat bra i en tuff annonsmarknad.

”Börjar vi blicka in i 2027 skulle Acast kunna närma sig 3 miljarder i försäljning. Med fortsatt tillväxt och en mogen rörelsemarginal som skulle kunna överstiga 10 procent, bör bolaget minst värderas till 1 gånger försäljningen. Jämförelsevis handlas bolaget i dag till bakåtblickande ev/sales på 1,1x”

Fortsätt läsa

Nyheter

Hans Isoz tar en operativ roll i Kinda Brave

Publicerad

den

Hela, ett spel från Kinda Brave

Hans Isoz har hittills arbetat i Kinda Braves styrelse, men kliver nu in i en operativ roll som CFO. Isoz har en lång karriär, men för aktiemarknaden är han nog mest känd som en aktiv investerare som gillar att ta stora koncentrerade positioner i enskilda företag.

Hans Isoz, född 1972, har en magisterexamen i finansiering och en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Han har en gedigen bakgrund inom finans och bolagsutveckling med tidigare erfarenhet såsom CFO på Bonnier Entertainment AB (2006-2012) samt analytikerroller på bland annat Swedbank. Mellan 2012-2015 var han VD för det börsnoterade programvarubolaget Image Systems innan han gick vidare som privatinvesterare och aktiva styrelseuppdrag.

”Utöver sitt engagemang i Kinda Brave:s styrelse är vi mycket glada över att välkomna Hans Isoz som CFO i den spännande fas som bolaget befinner sig i. Jag ser fram emot att han nu även får en operativ roll i att driva bolagets fortsatta utveckling och ta del av hans erfarenhet inom finans och bolagsbyggande. Samtidigt vill jag rikta ett tack till Billy Degerfeldt för hans insatser som CFO för Kinda Brave. Billys engagemang och arbete har varit mycket värdefullt och jag önskar honom lycka till i hans nästa uppdrag.” – VD, Christian Kronegård

”Från styrelsens sida vill jag välkomna Hans till rollen som CFO för bolaget. Tillsammans med VD Christian Kronegård, som har mångårig erfarenhet som VD för noterade bolag, kommer Hans långa erfarenhet av finans och ledning av entreprenörsbolag att utgöra ett excellent ledningsteam. Hans behåller sin roll som ledamot i bolagets styrelse fram till ordinarie årsstämma. Från styrelsens sida vill jag även passa på att tacka Billy Degerfeldt för hans arbete under det senaste året och önskar honom lycka till med kommande uppdrag.” – Styrelsens ordförande, Johan Willdeck

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära