Följ oss
Dug Foodtech

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag Playdigious ökar tillväxttakten med avtal för åtta speltitlar

Publicerad

den

Glad gamer

Fragbite Groups dotterbolag Playdigious har tecknat avtal för att vidareutveckla och publicera åtta speltitlar till mobila plattformar. Med grund i utökad produktionskapacitet kommer Playdigious från 2024 öka takten för lansering av nya spel tillika uppdateringar och lanseringar av befintliga spel på nya plattformar och marknader.

Fragbite Group har tidigare kommunicerat att Playdigious deltar i pågående förhandlingar sedan början av året. Avtal avseende vidareutveckling och publicering till mobila plattformar har nu tecknats för åtta tillkommande speltitlar, ännu inte namngivna. Dessa nya speltitlar förväntas lanseras under en period som inleds under fjärde kvartalet 2023, med lansering av den åttonde titeln under andra kvartalet 2025. De åtta nya avtalen läggs till de redan annonserade kommande speltitlarna Little Nightmares på mobil och Fretless – The Wrath av Riffson på PC, det första spelet som kommer publiceras under nya varumärket Playdigious Originals. Playdigious är också i ytterligare pågående förhandlingar om andra speltitlar samt utvärderar möjliga lanseringar i Kina.

Uppskattad nettoomsättning för innevarande pipeline

Fragbite Group kommer hädanefter att kommunicera finansiella estimat för Playdigious pipeline av tillkommande spel i kategorier. Uppskattad nettoomsättning motsvarar ett spels totala nettoomsättning under tre år från lansering, före licenskostnader och plattformsavgifter.

Uppskattad nettoomsättning per spel från lansering och tre år framåt
Kategori A: 0 – 1 MEUR
Kategori B: 1 – 2 MEUR
Kategori C: 2+ MEUR

För innevarande pipeline med tio kommande spel, inkluderat de åtta nyligen signerade speltitlarna samt de två sen tidigare annonserade speltitlarna, görs följande uppskattning avseende fördelning av nettoomsättning:

Kategori A: sex spel
Kategori B: två spel
Kategori C: två spel

Ökar målen för nästa år

Playdigious ökar nu produktions- och lanseringstakten. Under 2024 är målsättningen att lansera sex till åtta nya spel, inkluderat spel som lanseras under varumärket Playdigious Originals. Målsättningen för 2024 inbegriper även en ökad produktionstakt avseende aktiviteter för befintliga spel med lanseringar på nya plattformar och/eller geografiska marknader, samt publicering av uppdateringar för merköp, så kallat downloadable content (DLC).

Fragbite Group har sedan slutet av 2022 fokuserat på att växa Playdigious verksamhet, vilket har lagt grunden för en intensiv period av förhandlingar. Att vi nu tecknat åtta nya avtal för redan kommersiellt testade spel, med fler på gång, ger en stark signal om Playdigious utökade kapacitet. Historiskt sett har Playdigious i genomsnitt haft fyra spellanseringar per år och planerar nu för sex till åtta nya spel under 2024. Denna betydande ökning av både omfattning och takt innebär att vi har etablerat ett format för att kommunicera uppskattat värde av kommande spellanseringar. Det formatet är något vi kommer finjustera under de kommande kvartalen,” säger Marcus Teilman, VD och koncernchef, Fragbite Group.

Jag vill tacka alla medarbetare för att de driver Playdigious och Fragbite Group till nya höjder. Med dessa nya projekt signerade, accelererar vi vår tillväxt för att kunna leverera en pipeline som kommer att förädlas alltmer över tid. Branschen är lika dynamisk som alltid, och det finns fortfarande flera större möjliga projekt för oss att driva i mål, vilket gör att vi kan gå in i denna nya tillväxtcykel med självförtroende,” säger Abrial Da Costa, VD, Playdigious.

Nyheter

Fantastisk uppgång, men nu är det dags att sälja Avanza-aktien anser Dagens industris analytiker

Publicerad

den

Avanza Bank-skylt

Dagens industris analytiker Magnus Dagel konstaterar i en analys att Avanza-aktien har gett en totalavkastning på 230 procent på fem år, men att det nu är dags att sälja den.

Riksbankens chockhöjda styrränta under 2022 och 2023 gjorde att Avanzas räntenetto rusade i höjden. Men den ovanligt gynnsamma perioden är nu över. Di räknar med att räntenettot dessutom kommer att falla snabbare än konsensusförväntningarna.

Courtageintäkter förväntas inte kunna kompensera för det fallande räntenettot. Valutaväxlingsavgifter har ökat till en vinst på 400 miljoner kronor, vilken för fem år sedan låg på drygt 100 miljoner kronor. Dagens industri tror dock att det är orimligt högt på sikt då Avanza har ett lågprisfokus.

”Summa summarum räknar Di med att intäkterna minskar med 11 procent nästa år medan kostnaderna fortsätter sin stabila expansion med 10 procent. Vinsten per aktie väntas minska 23 procent nästa år till drygt 10 kronor per aktie, vilket ger ett p/e-tal på 22. ”

En stor sak framåt är att Avanza har planer på att etablera sig utanför Sverige. Det spekuleras rent allmänt ganska vilt kring vilken väg banken ska ta, allt från stora uppköp till mer nischade satsningar. Dagens industri nöjer sig med att konstatera att en sådan satsning har potential, men att det kan kosta enorma belopp och tid.

Avanza-aktien stängde igår veckan på 228,10 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic får upprepade beställningar från NGO:er

Publicerad

den

Invent Medic har mottagit två nya order från Carve Africa och Star for Life. Carve Africa har beställt 2000 menskoppar, vilket markerar det andra inköpet från bolaget och det andra för i år. Star for Life har följt upp sin initiala beställning av menstrosor med en ny order, där de har ökat volymen med 20 %. Dessa order bekräftar det goda samarbetet mellan Invent Medic och NGO:er samt det ökande intresset för bolagets mensprodukter på den afrikanska marknaden skriver bolaget.

Under de senaste åren har Invent Medic, genom sitt varumärke FlowCup, distribuerat över 60 000 menskoppar till regioner med begränsad tillgång till säkra och hygieniska mensprodukter. Genom att tillhandahålla hållbara mensprodukter och samarbeta med organisationer som erbjuder utbildning i menstruationshygien, har företaget bidragit till att fler flickor kan fortsätta sin skolgång även under menstruation.

”Vi är mycket glada över att få ytterligare order från Carve Africa och Star for Life, vilket understryker deras förtroende för våra produkter. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt partnerskap och bidra till förbättrad menstruell hälsa för kvinnor i Afrika”, säger Diana Lidforsen, Program manager på Invent Medic.

Detta är Carve Africa och Star for Life

Carve Africa, grundades 2023 av Casey English, en sjuksköterska, tillsammans med Betti och Eluby. Men de började sin resa redan 2017 med etableringen av en kvinnogrupp. Carve Africa arbetar idag för att stärka människors förmåga att fatta informerade beslut kring sexuella och reproduktiva rättigheter samt menstruationshälsa och hygien genom ett genus- och åldersinkluderande, samhällsdrivet tillvägagångssätt. De fokuserar på individen och använder roliga och interaktiva metoder för att stärka ungdomar, flickor och kvinnor med omfattande kunskap. Deras intensiva program för menstruationskoppar i Malawi är kända för sin effektivitet, där kamratstöd främjar meningsfull beteendeförändring.

Star for Life är en svensk organisation som grundades 2005 av Dan och Christin Olofsson. Organisationen arbetar med att utbilda skolungdomar i södra Afrika så att de kan bygga en bättre framtid, vilket bidrar till ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle. Start for Life finns i 120 skolor där drygt 450 000 elever tagit del av Star for Lifes projekt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ericsson på 2 minuter efter rapporten

Publicerad

den

Morningstar höjde sitt motiverade värde för Ericsson efter rapporten, men det håller sig kring aktuell värdering. Försäljning och vinst under tredje kvartalet var mycket bättre än väntat, men Morningstar tror inte att Ericsson kommer att generera någon märkbar avkastning under det kommande årtiondet.

Johanna Englundh på Morningstar går igenom Ericsson på 2 minuter.
Fortsätt läsa

Populära