Följ oss

Nyheter

Eolus säljer sol- och batterilagerprojekt i Arizona

Publicerad

den

Solceller

Eolus har tecknat avtal om att sälja ett sol- och batterilagerprojekt i Arizona, USA. Projektet är Eolus tredje försäljning i USA. Köparen är ett USA-baserat företag som ingår i ett stort, börsnoterat globalt riskkapitalbolag.

Projektet är under utveckling och förväntas få en initial effekt på sammanlagt 750 MWac bestående av solceller och batterilager. Driftsättning är planerad till 2025.

Köparen har förvärvat samtliga andelar i projektbolaget från Eolus och har också tecknat ett avtal som innebär att Eolus ska leverera vissa utvecklingstjänster till projektet fram till att det tas i kommersiell drift.

Kan bli en försäljning på upp till 2 miljarder kronor

Eolus har fått en första betalning om 12 miljoner USD och tillkommande köpeskilling erläggs stegvis baserat på projektets fortsatta utveckling och uppfyllandet av specifika delmål. Dessa inkluderar fortsatt utveckling av projektet och att förbereda det för finansiering och byggnation. En betydande del av den totala köpeskillingen betalas till Eolus i samband med att byggnation påbörjas. I nuläget beräknas den totala köpeskillingen att uppgå till mellan 104 och 190 miljoner USD med betalning under perioden 2023–2025. Köparens fortsatta utveckling och dimensionering av projektet kommer att påverka nivån för kommande betalningar till Eolus inom intervallet ovan.

– Detta är Eolus första försäljning av ett kombinerat sol- och lagringsprojekt, och det har potential att generera mer än 1 000 GWh planerbar och förnybar el per år. Vi är mycket glada att ingå vårt första avtal med denna nya kund, säger Hans-Christian Schulze, landschef för Eolus North America.

– Vi är mycket nöjda med den här transaktionen och att fortsätta vår expansion i USA där vi har varit aktiva sedan 2015. Vi har mer än en tredjedel av vår totala projektportfölj i USA och är väl positionerade för att ta del av den kraftiga ökning av projekt inom förnybar energi som förväntas som ett resultat av den nya skattelagstiftning som den amerikanska kongressen antog i somras, säger Eolus VD Per Witalisson. 

Nyheter

Intervju med VD för framgångsbolaget Dynavox

Publicerad

den

Fredrik Ruben, VD för Dynavox

Helene Rothstein intervjuar Fredrik Ruben, VD för det framgångsrika bolaget Dynavox, vars aktie Dagens industri nyligen gav en köprekommendation.

”Efterfrågan är enorm – ändå är det en kamp att nå hela den globala jättemarknaden där människor med funktionshinder behöver hjälp att kommunicera. Fredrik Ruben, vd för Dynavox, förklarar bolagets offensiva tillväxtstrategi och vilka barriärer som måste brytas på vägen.

Victor Kaiser har cerebral pares och använder ett av bolagets ögonstyrda kommunikationshjälpmedel. Han arbetar inom teknisk support på bolaget och förklarar hur tekniken kan förbättras.

I bakgrunden hörs även kommunikationschefen Anders Lundin.”

Intervju med Fredrik Ruben, VD för Dynavox.
Fortsätt läsa

Nyheter

Humble Group är värd en chansning efter att aktien fallit

Publicerad

den

Humble Groups lokal

Affärsvärlden gav under onsdagen en köprekommendation till Humble Group-aktien där man ser en uppsida på 58 procent på ett par års sikt. Bolagets utveckling har inte varit helt stabil, men nu har aktien fallit 30 procent i år och nu finns väldigt lite framgång inprisad i aktien, detta trots att tillväxttakten är imponerande.

”En investering i Humble är inte för alla och riskerna relativt höga. Men riskerna i Humble handlar betydligt mer om bolagsspecifika saker än om tullar och geopolitik. Efter kursfallet tycker vi värderingen ser tillräckligt intressant ut för att syna dessa risker. Vi slår om till ett köpråd”

Humble Group beskriver sig själva som en global koncern inom FMCG (Fast Moving Consumer Goods), med snabbväxande, entreprenörsdrivna företag som specialiserar sig på innovativa, hälsosammare och mer hållbara konsumentprodukter.

Fortsätt läsa

Nyheter

Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland

Publicerad

den

Dug Barista

Nyligen meddelade DUG Foodtech att deras dryck, DUG Barista, snart kommer att vara tillgänglig i 1 600 Rossmann-butiker runt om i Tyskland. Utöver lanseringen i butik kommer samtliga tre DUG-varianter – DUG Original, DUG Unsweetened och DUG Barista – att finnas tillgängliga för köp via Rossmanns online shop. Detta stärker företagets närvaro på Europas största marknad för växtbaserade mjölkalternativ.

”Detta är ett spännande steg framåt för DUG i Tyskland. Samarbetet med Rossmann, en av landets mest etablerade detaljhandelskedjor, innebär ett verkligt framsteg i vår expansionsstrategi. Tyska konsumenter är mycket engagerade i hållbarhet och växtbaserade val, och vi tror att våra innovativa produkter kommer att tilltala både deras värderingar och smakpreferenser”, sade Helene Nielsen, VD för DUG Foodtech.

Rossmann är en av Tysklands mest välkända apotekskedjor, med över 2 200 butiker i landet och fler än 4 000 i hela Europa. Vanligtvis är butikerna där DUG säljs livsmedelsbutiker, och ibland hälsokostbutiker, men här får DUG alltså även en etablering på en apotekskedja.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära