Nyheter
Efterlängtad turnaround i Umida Group

Analysguiden inleder bevakning av dryckeskoncernen Umida Group med riktkurs 11 kronor. I fjol vände bolaget till vinst och under 2022 lär samarbetet med rockbandet KISS synas i siffrorna.
Framgångsrik vändning – nu väntar kraftig tillväxt
Umida har haft en tuff period de senaste åren, med negativ resultatutveckling, drivet av en kostsam egenägd produktionsfabrik som avyttrades 2019. Trots negativt resultat lyckades bolaget behålla försäljningen på en jämn nivå 2018–2020. Dock kan det nu skönjas att bolaget kommer att nå en vändning under 2021 och förväntas redovisa en stark försäljningstillväxt men även ett positivt resultat på helårsbasis. Under kommande år prognosticeras ytterligare tillväxt i omsättning och resultat. 2020 års lanseringar med det legendariska rockbandet KISS och det första intåget på den amerikanska marknaden 2021 väntas ge fortsatt tillväxt i försäljningen 2022. Den pågående pandemin har också gynnat alkoholkonsumtionen i Sverige på så sätt att allt fler konsumenter uteblir från restaurangbesök till fördel för egna inköp på Systembolaget. Umidas försäljning på Systembolaget utgör även det en bidragande orsak till den ökade försäljningen för bolaget. Vi prognosticeras en försäljningstillväxt på 35 procent för 2021 och lika god tillväxt väntas för 2022.
Fokus för 2022 förväntas bli:
- Brands For Fans etablering i USA med varumärkena KISS och Def Leppard
- Fortsatt tillväxt på Systembolaget genom offertvinster och egna varumärken
- Förvärv inom ett eller flera affärsområden
- Nya samarbeten med internationella eller nationella starka varumärken eller artister
- Fortsätta att driva de egna e-handelsplattformarna
Inleder bevakning med riktkurs 11 kronor
Umida befinner sig i en positiv trend med nya produkter lanserade och i pipeline. Lönsamhetsmässigt prognosticerar vi en återhämtning redan i år och ytterligare förstärkning de kommande åren.
Vår riktkurs bygger på den tillväxtresa vi ser i Umida varvid dagens multiplar gällande p/s-tal (aktiekurs i relation till omsättning per aktie) ger en bättre bild av potentialen i bolaget i det korta perspektivet. Förutsatt att bolaget utvecklas i linje med våra förväntningar eller bättre ser vi en riktkurs på ett års sikt på 11 kronor, motsvarande ev/ebitda på drygt 29 respektive p/s 2,3 på vår prognos för 2022p och ev/ebitda på 16,5 respektive p/s 1,8 för 2023p. Väljer vi att titta på det så kallade PEG-talet (P/e-tal dividerat med vinsttillväxt) för 2022p samt 2023p får vi ett värde på 0,11 för båda åren. Ett värde under 1 skulle indikera att bolaget är lågt värderat. Ytterligare katalysator för kurstillväxt är förvärv som kan snabba på bolagets tillväxtresa.
Nyheter
Stor uppsida i Stora Enso – köp aktien säger Dagens industri

Stora Enso var en gång i tiden stora på papper, men företaget har utvecklats och under 2022 utgjorde papper bara 14 procent medan förpackningar utgjorde 38 procent. Företaget är också stora på olika biomaterial och sågade trävaror till byggindustrin. Dagens industri har analyserat företaget och kommer fram till en uppsida på 40 procent i aktien och delar ut en köprekommendation.
”En värdering på 8 gånger rörelseresultatet – betydligt lägre än många andra stora industrijättar – skulle dock räcka för att motivera en aktiekurs om 200 kronor. Det ger en uppsida på 40 procent från i dag.”
Dagens industri lyfter fram att Stora Enso är en strukturell vinnare, har stordriftsfördelar och satsar stort på forskning och utveckling.
Stora Enso-aktien stängde veckan på 143,20 kronor.
Nyheter
Börsveckan rekommenderar tre köpvärda aktier, men en ska man sälja

Sju företag har tidningen Börsveckan denna vecka analyserat och tre av aktierna får köprekommendationer, medan Eltel är aktie man gör bäst i att sälja.
Köp
- Nilfisk
- AQ Group
- Transtema
Avvakta
- Addlife
- Medhelp
- Netel
Sälj
- Eltel
Nyheter
Caverion gör fastigheter smarta, digitala och uthålliga för att möta framtiden

Fastigheters höga koldioxidutsläpp utmanar. Med hashtagen #energywise vill fastighetsteknikbolaget Caverion sätta fokus på att hållbar energianvändning måste vara en prioriterad fråga. – Vi bygger ett robust och transparent förhållningssätt kring fastighetsutveckling, säger Uno Lundberg, vd, Caverion Sverige.
”Vi har ett ansvar att använda vår fulla potential för upprustning av fastighetsbestånden”
Caverion är ett finskägt företag inom fastighetsteknik, ett ungt varumärke som firar tio år under Caverions flagg. Men rötterna är djupa. Ett av bolagets äldsta serviceavtal i Sverige tecknades redan 1973 och det gäller fortfarande.
– 30 procent av människans koldioxidutsläpp kommer från byggnader. 20 procent av koldioxidutsläppen kan minskas genom digitalisering. Tekniska lösningar i fastigheter är därför en game changer för samhället, menar Uno Lundberg, vd, Caverion Sverige.
Vilken är Caverions vision?
– Vi finns där genom hela fastighetens livscykel, sida vid sida med våra kunder. Som en ”elevator-pitch” brukar jag säga att vi gör vår del för att ”rädda planeten”. Att skapa hållbara resultat för människor, företag och omvärld via fastighetsteknik är nyckeln i vår strategi. Det betyder att vi kan påverka våra kunders fastighetstekniska miljöer genom att utveckla långsiktiga lösningar som förbättrar hållbarhet och energieffektivitet. Vi gör byggnader, industrier och infrastruktur smarta och uthålliga för att möta våra kunders utmaningar och förväntningar.
Vilka är Caverions framgångsfaktorer?
– Vår styrka är kombinationen av bredd och djup. Caverion finns i hela Sverige, men därtill har vi hela vårt internationella nätverk av Caverion-bolag i tio europeiska länder. Det är en oerhörd tyngd som skapar möjligheter att arbeta med vår kompetens över gränserna och att kunna möta våra kunders behov, oavsett var och när de uppstår. Med det sagt är våra medarbetare avgörande som varje dag erbjuder sitt kunnande för en välmående omvärld.
På vilket sätt är ni en hållbar aktör i samhällsbyggandet?
– Allt vi gör har med hållbarhet att göra. Vi arbetar med flera av de stora samhällsfrågorna varje dag. Energifrågan, säkerhetsfrågor, digitalisering och automation, vind-, sol- och vattenkraft är exempel på områden där vår kompetens gör skillnad. Genom våra tjänster minskar vi våra kunders koldioxidavtryck – deras fotavtryck – med det vi kallar handavtryck, det vill säga våra tjänster och lösningar. Vi kan med gott självförtroende säga att vårt handavtryck är fyra gånger större än vårt eget fotavtryck. Och år 2030 ska det vara tio gånger större! Vi är en hållbar aktör, men uppmanar också andra att utmana oss – på så vis bygger vi ett hållbart samhälle.
Kan du ge ett exempel?
– Om man tittar på våra EnPC-projekt i svenska kommuner handlar det om ett framåtblickande och att ta ett helhetsgrepp på sitt fastighetsbestånd. Vi hjälps åt tillsammans att upptäcka och genomföra energi- och underhållsbesparingar som ger kommunen möjlighet att renovera stora delar av sitt bestånd med ekonomin i balans – rejäla hållbarhetsprojekt! I en mindre kommun med drygt 100 000 kvm lokal- och bostadsyta som vi just nu jobbar med beräknas energikostnaden sänkas med 2,5 miljoner per år.
Vilka megatrender gynnas Caverion av?
– Teknikanvändningen ökar konstant. Detta gör att vi får en allt tyngre position i byggprocessen och en pågående urbanisering har styrt byggande och renovering. I dagsläget initieras dessutom stora, spännande projekt över hela landet vilket ökar kraven på tillgänglighet och kompetens. Det är också så att dagens utveckling av energipriser och önskemål om miljöcertifiering av fastigheter påverkar oss positivt eftersom det är just där vi kan ge ett stort bidrag till våra kunder. Digitalisering, inte minst när det kommer till att styra, reglera och effektivisera energiflöden, möter samhällets stora behov av energi. Genom att erbjuda analyser och rapporter i digital form är vi med och gör fastigheter och byggnader smarta.
Vilken är er syn på branschen, och var står ni i förhållande till det?
– Vår bransch är både en förutsättning och en utmaning. Vi har ett ansvar att använda vår fulla potential för att bidra till upprustning av fastighetsbestånden. Dessutom, den tekniska kunskap vi har möjliggör både resultat och innovationer. En paradox är att vår bransch på många sätt är lika spännande som telekom-, spel- eller musikbranschen men att vi inte riktigt nått ut med det än. Att jobba med sustainability är ett viktigt komplement för att locka ung och ”mångfaldig” kompetens till branschen.
Finns det någon tydlig trend inom samhällsbyggnad?
– Näringslivet är överens med miljö- och naturorganisationer om att det måste göras mycket på hållbarhetsområdet och att det måste ske nu. Exempelvis är frågan om energieffektiviseringen högt på agendan. Vi använder hashtag #energywise för att tydliggöra att det är en prioriterad fråga för oss; att sprida kunskap och klokskap, om ett hållbart energianvändande.
Vilka utmaningar ser du?
– I nuläget är det på den politiska sidan som det uppstår flaskhalsar. Jag kan sakna ett mer målinriktat engagemang från såväl nationella som kommunala politiker, bland annat när det kommer till energieffektivisering. När vi går in med våra EnPC-projekt i kommuner blir det goda och stora resultat nästan omedelbart. Det är ett sätt att förändra och där vi är aktiva. Men då behövs en förståelse som sträcker sig längre än innevarande mandatperiod.
Vad ska vi hålla ögonen på inom de kommande åren?
– Det som sker den kommande tiden är att agnarna kommer skiljas från vetet. De som inte arbetar ärligt, transparent och tydligt med hållbarhetsfrågan har ingen plats på marknaden framöver. Kompetens, leverans och mätbara
resultat blir viktiga när exempelvis fastighetsförvaltare blir fastighetsutvecklare. De behöver utveckla och tänka nytt. Där kan pigga bolag med samma framåtanda driva på. De andra blir utan uppdrag!
Till sist – vad gör dig stolt som vd på Caverion Sverige?
– Jag är både stolt, glad och extremt motiverad att få jobba för ett företag som gör skillnad på riktigt. Vad kan vara viktigare på lång sikt än att få möjligheten att göra vår del av att rädda planeten? Att vi dessutom har riktigt roligt tillsammans är toppen. Härligt helt enkelt! avslutar Uno Lundberg.
Caverion är verksamma inom fastighetsteknik och erbjuder rådgivning och projektering, via projektledning och projektgenomförande till tekniskt underhåll och Facility Management. Bolaget verkar inom områden som bland annat el, vs, ventilation, automation, energieffektivitet och säkerhet och utvecklar smarta lösningar för fastighetens hela livscykel. Bolaget har verksamhet över Europa och sitt huvudkontor i Finland.
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games adderar web3-teknik – får förskottsbetalning på 2 miljoner
-
Nyheter1 månad sedan
En andra budgivare gör entré och vill köpa Sensidose
-
Nyheter2 månader sedan
Låg värdering och bättre balansräkning gör hotellföretaget Scandic köpvärt
-
Nyheter2 månader sedan
New Wave Group är en köpvärd aktie anser Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Börsveckan rekommenderar två bra aktier och en att sälja
-
Nyheter1 månad sedan
Nokia är en aktie med potential
-
Nyheter2 veckor sedan
Nio aktier med rejäl potential
-
Nyheter3 veckor sedan
Bulten-aktien har fortsatt potential och ger bra direktavkastning