Nyheter
EatGood får genombrottsavtal från Kanada på sina Lightfry-ugnar

EatGood noterade sig på Spotlight år 2017 och hade då en färdigutvecklad produkt, i form av Lightfry-ugnen som används av restauranger och andra företag för att tillaga mat så som pommes frites utan frityrolja. Produkten har olika fördelar, maten blir nyttigare, arbetsmiljön blir bättre och den kan användas på betydligt fler ställen än en fritös som kräver kök med kraftfull ventilation. Det har dock gått något trögt att få fart på försäljningen och pandemin gjorde inte saken bättre.
Idag meddelade dock EatGood att de har erhållit sin största order hittills genom en ramorder på 38,5 miljoner kronor från sin Kanadensiska distributör TFI. Leverans ska ske under 2023-2025.
I samband med tecknandet av det exklusiva distributörsavtalet för Kanada var motkravet ett ramavtal med minimivolymer för åren 2023-2025 vilken motsvarar 38,5 miljoner kronor.
”Eatgood ser fram emot det nya året 2023 med nya och goda förutsättningar till högre försäljning och hög tillväxt. Alla Lightfry-enheter enligt ordrar till distributörer är enligt ordinarie villkor och distributörsrabatter.”
”Denna order är ett kvitto från en väletblerad aktör med premium produkter på att Lightfry är rätt i tiden med alla dess fördelar och egenskaper avseende bl.a ekonomiska fördelar så som att slippa oljeinköp samt lägre energikostnader genom Lightfry’s utförande och design med ett slutet ugnsutrymme vilket ger hög energieffektivitet. Restaurangkunder och kedjor söker efter alternativ för att komma ifrån måstet med att använda den allt dyrare oljan samt för att hantera ökande energikostnader med en energieffektiv produkt som Lightfry. Att framtidssäkra sin verksamhet, med luft i stället för olja, och ta sig ifrån oljeberoendet och effektivisera produktion är viktigt för många aktörer och det driver affärer till Lightfry’s fördel. Efter stigande priser, minskat oljeutbud med större konkurrens om oljan kommer Lightfry in i bilden – som ett framtidssäkrat alternativ. ”Vi ser fram emot det spännande samarbetet med TFI på den Kanadensiska marknaden med försäljning av restaurangutrusning, särskilt nu när den första leveransen av Kanada-certifierade Lightfry-enheter har lämnat Eatgood med destination Toronto samt efter den erhållna ramordern. Faktorer som ekonomi, stigande vegetabiliska oljepriser, energieffektiv, bättre för hälsan, miljövänlig, säkerhet, effektivisering, flexibilitet etc är alla intressanta faktorer som passar väldigt väl in på Lightfry och skapar intresse – AIR IS THE NEW OIL” – säger Henrik Önnermark, VD på Eatgood Sweden AB.

EatGoods aktie var som högst uppe i 2,60 kronor idag men är i skrivande stund upp 37,3 procent och handlas på 2,06 kronor.
Nyheter
Candles Scandinavia får genombrottsorder i Storbritannien, potential att öka till 50 Mkr per år

Candles Scandinavia har fått en uppstartsorder på 11 miljoner kronor gällande naturliga doftljus från en ny kund i Storbritannien. Företaget förväntar sig att värdet över tid ökar till över 50 miljoner kronor per år.
Candles Scandinavia har under en tid ökat aktivitetsnivån på den internationella marknaden. Detta i kombination med beslutet att renodla verksamheten har lett till flertalet affärsdialoger med nya potentiella kunder i Europa. Den nya strategiskt viktiga kunden är en butikskedja inom premiumsegmenet med ett stort antal butiker i Storbritannien. Kunden saluför produkter under eget varumärke inom hem & inredning, doft (doftljus, rumsdofter, doftspray mfl) samt mode, där doftkategorin är en av deras mest prioriterade produktkategorier.
”Denna strategiskt viktiga kund är första steget i att etablera Candles Scandinavia på den brittiska marknaden. Potentialen för Candles Scandinavia i Storbritannien är stor, där marknaden för doftljus uppskattas till 7,6 Miljarder SEK årligen med en förväntad CAGR om 8,3 % fram till 2030. Tack vare en kombination av hög produktkvalitet, miljövänligt och 100 % naturligt vax, kostnadseffektiv och automatiserad produktion och en kundanpassningsnivå som är branschledande, förväntar vi oss fortsatt organisk tillväxt samt att vinna över fler nya kunder framöver.
Att vi nu dessutom på allvar etablerar oss på den strategiskt viktiga brittiska marknaden, ger oss ytterligare tillväxtmöjligheter framöver”, säger Dean Proudfoot, Sälj- och Marknadschef på Candles Scandinavia.
”Som vi tidigare kommunicerat är cyklerna att vinna en ny kund i vår bransch långa, inte minst i det segment vi verkar där vi fokuserar på större internationella varumärken och butikskedjor. I detta fall togs första kontakten med denna nya kund i Storbritannien för så länge sen som över 2,5 år sedan, men å andra sidan är kunden värd ungefär 25 % av vår nuvarande årsomsättning och vi ser att vår satsning på internationella storkunder ger effekt”, säger Viktor Garmiani, VD och grundare av Candles Scandinavia.
Nyheter
Affärsvärlden höjer sin rekommendation för podcast-företaget Acast till köp

Affärsvärlden är imponerade av Acasts utveckling och höjde därför igår sin rekommendation för aktien från neutral till köp. Lönsamhetsförbättringen har nu kommit så långt att bolaget hade sitt första kvartal med med positiv rörelsemarginal.
Intäkterna från Nordamerika växte under det senaste kvartalet med 33 procent och får allt större betydelse för Acasts tillväxt och lönsamhet. Reklampriserna fortsatte visserligen ner under 2024 men det kompenserades med ökad försäljningsgrad. Bolaget har presterat bra i en tuff annonsmarknad.
”Börjar vi blicka in i 2027 skulle Acast kunna närma sig 3 miljarder i försäljning. Med fortsatt tillväxt och en mogen rörelsemarginal som skulle kunna överstiga 10 procent, bör bolaget minst värderas till 1 gånger försäljningen. Jämförelsevis handlas bolaget i dag till bakåtblickande ev/sales på 1,1x”
Nyheter
Hans Isoz tar en operativ roll i Kinda Brave

Hans Isoz har hittills arbetat i Kinda Braves styrelse, men kliver nu in i en operativ roll som CFO. Isoz har en lång karriär, men för aktiemarknaden är han nog mest känd som en aktiv investerare som gillar att ta stora koncentrerade positioner i enskilda företag.
Hans Isoz, född 1972, har en magisterexamen i finansiering och en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Han har en gedigen bakgrund inom finans och bolagsutveckling med tidigare erfarenhet såsom CFO på Bonnier Entertainment AB (2006-2012) samt analytikerroller på bland annat Swedbank. Mellan 2012-2015 var han VD för det börsnoterade programvarubolaget Image Systems innan han gick vidare som privatinvesterare och aktiva styrelseuppdrag.
”Utöver sitt engagemang i Kinda Brave:s styrelse är vi mycket glada över att välkomna Hans Isoz som CFO i den spännande fas som bolaget befinner sig i. Jag ser fram emot att han nu även får en operativ roll i att driva bolagets fortsatta utveckling och ta del av hans erfarenhet inom finans och bolagsbyggande. Samtidigt vill jag rikta ett tack till Billy Degerfeldt för hans insatser som CFO för Kinda Brave. Billys engagemang och arbete har varit mycket värdefullt och jag önskar honom lycka till i hans nästa uppdrag.” – VD, Christian Kronegård
”Från styrelsens sida vill jag välkomna Hans till rollen som CFO för bolaget. Tillsammans med VD Christian Kronegård, som har mångårig erfarenhet som VD för noterade bolag, kommer Hans långa erfarenhet av finans och ledning av entreprenörsbolag att utgöra ett excellent ledningsteam. Hans behåller sin roll som ledamot i bolagets styrelse fram till ordinarie årsstämma. Från styrelsens sida vill jag även passa på att tacka Billy Degerfeldt för hans arbete under det senaste året och önskar honom lycka till med kommande uppdrag.” – Styrelsens ordförande, Johan Willdeck
-
Nyheter4 veckor sedan
Affärsvärlden rekommenderar Qualisys IPO
-
Nyheter1 månad sedan
Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien
-
Nyheter1 månad sedan
Bra läge i GameStop-aktien enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Castellum är alldeles för lågt värderat anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Dug Foodtechs dryck listas på 150 Carrefour-stormarknader i Spanien
-
Nyheter2 månader sedan
Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland
-
Nyheter2 månader sedan
Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat