Följ oss

Nyheter

De här bolagen tror förvaltaren på nu

Publicerad

den

Lars-Erik Lundgren, förvaltare Aktie-Ansvar Sverige och Aktie-Ansvar Europa

Under den senaste månaden har Stockholmsbörsen stigit med cirka 11 procent. Nya inflationsdata har fått axlarna att sjunka på många investerare men det ligger fortsatta räntehöjningar i prognoserna. Lars-Erik Lundgren, ansvarig för aktieförvaltningen på Garantum och förvaltare av aktiefonderna Aktie-Ansvar Sverige och Aktie-Ansvar Europa, lyfter en del intressanta investeringsmöjligheter som han ser i rådande marknad.

Efter att samtliga bolag i OMXS30 rapporterat för Q3 kan vi konstatera att rapporterna bjudit på blandade resultat om än med övervikt mot positiva överraskningar. Vi ser fortsatt stark efterfrågan med en växande orderingång och försäljning samt en bred återhämtning från fordons-, gruv-, energi- och flygindustrin. Problemen med tröga leverantörskedjor har börjat lätta och banksektorn visar på en stark utlåningstillväxt och starka räntenetton. För exportbolagen ser vi stora positiva effekter till följd av den svaga kronan

Cykliska bolag tar plats i portföljerna

Relativt marknaden i stort så har Lars-Erik Lundgren rejäl medvind i sin förvaltning just nu. Skälet är de bolagsval han gör just nu där stora, stabila och lönsamma bolag har gjort hans förvaltningsportföljer till vinnare.

– Jag är försiktigt positiv men är inte säker på att det här är starten på en långvarig uppgång. Det är för många osäkerhetsmoment av stor betydelse för global tillväxt som kvarstår för att marknaden ska kunna vifta bort det på så här kort tid. Det är snarare en tillfällig uppgång som lika gärna kan vända inom kommande månader. Med det sagt tror jag inte en börsnedgång behöver bli djupare än vi redan sett under året, menar Lars-Erik Lundgren.

Just nu är många lättade över inflationssiffrorna men ett pågående krig i Europa, stigande räntor och högre energipriser kan stöka till det för både företagen och hushållen under kommande vinter. Generellt har mer värdeorienterade bolag som genererar egna kassaflöden med möjlighet att höja sina priser och föra över kostnadsökningar på sina kunder bättre förutsättningar att klara de nya förhållandena.

– Det finns intressanta bolag bland cykliska bolag som Sandvik, Assa Abloy och Atlas Copco men även bland ocykliska som exempelvis Getinge och Securitas, säger Lars-Erik. Atlas Copco är Sveriges bästa bolag och har alla de egenskaper som vi söker i en långsiktig investering. Bolaget överträffade dessutom analytikernas förväntningar med god marginal under tredje kvartalet, fortsätter Lars-Erik.

Tvära kast skapar möjlighet att hitta kursvinnare

Det kan hända mycket innan alla bolag anpassat sig och effekterna av högre räntor blir synliga i deras balans- och resultaträkningar. Först därefter tror Lars-Erik Lundgren att börsen kan börja stiga mer uthålligt, om än i försiktigare takt än under perioden med nollränta.

– Tills vidare får vi passa på att utnyttja de tvära kasten för att göra bra affärer i bolag som ser billiga ut. Men det är inte det som fallit mest som är mest köpvärt. Vi måste ta hänsyn till de nya marknadsförutsättningarna som råder och analysera hur bolagens möjligheter att leverera vinster ser ut givet dessa. Jag fortsätter fokusera på bolagen och deras kvaliteter istället för att försöka mig på att göra prognoser kring makroekonomi. Det har historiskt visat sig vara en bra strategi, menar Lars-Erik.

Traditionell bank är enligt Lars-Erik attraktivt med tanke på de nya förutsättningarna som råder. Handelsbanken levererade en vinst 22 procent högre än förväntat i sin senaste rapport.

– Banker tjänar på högre räntor. Så länge inte kreditförlusterna är ett problem är det bra bolag att äga. Handelsbanken är en gammal favorit som kommit på rätt köl med sin nya strategi och nedläggning av fler kontor, avslutar Lars-Erik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Volvo utvecklar lastbilar som drivs med vätgas av en förbränningsmotor

Publicerad

den

Volvo-lastbil med förbränningsmotor som använder vätgas

Volvo Lastvagnar utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tester på väg med dessa lastbilar kommer att påbörjas 2026 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av detta årtionde. Lastbilar som drivs med grön vätgas innebär ett viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp och att stötta kunder i att nå sina klimatmål.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas istället för fossila bränslen är ett sätt att minska CO2-utsläppen. Vätgaslastbilar kommer att vara särskilt lämpliga på längre sträckor och i områden där det finns begränsad laddinfrastruktur eller tid för att ladda batterier. 

Volvo kommer att påbörja tester av lastbilar som använder vätgas i förbränningsmotorer med utvalda kunder 2026. Lastbilarna kommer att introduceras på marknaden mot slutet av detta årtionde. Redan nu pågår tester i labb och i fordon.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer att komplettera Volvos erbjudande av andra alternativ såsom batterielektriska lastbilar, bränslecellselektriska lastbilar och lastbilar som körs på förnybara bränslen, såsom biogas och HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja).

– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2*. De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.

Volvolastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas kommer kunna ge nettonollutsläpp av CO2 när de använder förnybar HVO som antändningsbränsle. Dessa fordon kategoriseras som ZEV (Zero Emission Vehicles) enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2utsläpp.

– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren.

Volvos lastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att använda High Pressure Direct Injection (HPDI), en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Fördelarna med denna teknik är bland annat högre energieffektivitet med lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt.

Volvokoncernen har tecknat ett avtal med Westport Fuel Systems om att etablera ett samriskbolag som använder HPDI-teknik. Samriskbolaget är planerat att starta sin verksamhet under andra kvartalet 2024, efter att transaktionen har slutförts. Slutförande av transaktionen är villkorat av myndighetsgodkännanden och andra villkor.

Kortfakta

  • Vätgasdrivna Volvolastbilar kommer att ha en räckvidd som är jämförbar med många diesellastbilar, beroende på typ av transport.
  • På grund av de låga CO2-utsläppen från vätgasförbränning kategoriseras dessa lastbilar som ”Zero Emission Vehicles” enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
  • Förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer även att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.
  • Vätgas kan även användas för att driva bränslecellslastbilar där el produceras ombord på lastbilen med hjälp av vätgas. Bränslecellslastbilar har inga avgasutsläpp och släpper endast ut vattenånga.
Fortsätt läsa

Nyheter

AstraZeneca siktar på 80 miljarder dollar i omsättning år 2030

Publicerad

den

AstraZeneca tillverkar medicin

Astra Zeneca som höll kapitalmarknadsdag igår och har nyligen höjt sina mål. Bolaget siktar på att vara uppe i en omsättning på 80 miljarder dollar vid år 2030. Ellinor Hult, förvaltare på Healthinvest, säger att det är ett offensivt mål men samtidigt realistiskt.

Ellinor Hult kommenterar AstraZeneca
Fortsätt läsa

Nyheter

Smolteks styrelse vill frigöra värdena i bolaget

Publicerad

den

Smoltek-halvledare

Det tar tid att ta tekniska innovationer till marknaden, vilket även gäller Smoltek. Det har även gett ett kraftigt negativt avtryck i bolagets värdering. Nu tänker styrelsen aktivt förhålla sig till detta.

Styrelsen upplever att det i dagsläget är ett stort gap mellan aktiemarknadens förtroende för Smoltek och de värden som styrelse och ledning ser i bolaget för de två etablerade affärsområdena, men även inom potentiella nya användningsområden. För att säkra bolagets fortsatta tillväxt och utveckling, har styrelsen beslutat att utforska möjligheten att avyttra hela eller delar av dotterbolagen Smoltek Semi och Smoltek Hydrogen, eller deras teknologi. Detta för att bidra till att säkerställa bolagets långsiktiga framgång och möjliggöra fortsatta satsningar och innovationer, samt att maximera aktieägarvärde på kort såväl som lång sikt.

Anbudsprocesserna beräknas ta cirka 6-12 månader, och bolaget kommer att lämna löpande uppdateringar till marknaden under processens genomförande i den utsträckning detta är möjligt.

– Vi har uppnått betydande värdedrivande framsteg inom Smoltek Semi och Smoltek Hydrogen, och när vi nu inte längre är bundna av någon exklusivitet inom halvledarområdet kan vi prata mycket mer öppet med fler möjliga samarbetspartners. Baserat på vår senaste detaljerade analys av konkurrerande lösningar är vi övertygade om potentialen för vår kondensatorteknik CNF-MIM. Denna teknik kan vara det enda gångbara alternativet till dagens kiselkondensatorer, mer specifikt s.k. silicon deep trench capacitors, som används i ledande mobiltelefoner och som börjar närma sig sin prestandagräns samt domineras av ett fåtal leverantörer. Inom vätgasområdet har de senaste positiva tekniska resultaten lett till ökade dialoger med industriella aktörer inom PEM-elektrolysörer och grön vätgas, vilka bekräftar att de ser stor potential med vår teknik. När vi nu har full frihet att erbjuda båda våra affärsområden till finansiella och industriella aktörer öppnas många nya dörrar, och vi ser fortsatt positivt på framtiden för Smolteks nanoteknikplattform inom både nuvarande och framtida affärsområden, säger Smolteks koncernchef Håkan Persson.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära