Följ oss

Nyheter

De här bolagen tror förvaltaren på nu

Publicerad

den

Lars-Erik Lundgren, förvaltare Aktie-Ansvar Sverige och Aktie-Ansvar Europa

Under den senaste månaden har Stockholmsbörsen stigit med cirka 11 procent. Nya inflationsdata har fått axlarna att sjunka på många investerare men det ligger fortsatta räntehöjningar i prognoserna. Lars-Erik Lundgren, ansvarig för aktieförvaltningen på Garantum och förvaltare av aktiefonderna Aktie-Ansvar Sverige och Aktie-Ansvar Europa, lyfter en del intressanta investeringsmöjligheter som han ser i rådande marknad.

Efter att samtliga bolag i OMXS30 rapporterat för Q3 kan vi konstatera att rapporterna bjudit på blandade resultat om än med övervikt mot positiva överraskningar. Vi ser fortsatt stark efterfrågan med en växande orderingång och försäljning samt en bred återhämtning från fordons-, gruv-, energi- och flygindustrin. Problemen med tröga leverantörskedjor har börjat lätta och banksektorn visar på en stark utlåningstillväxt och starka räntenetton. För exportbolagen ser vi stora positiva effekter till följd av den svaga kronan

Cykliska bolag tar plats i portföljerna

Relativt marknaden i stort så har Lars-Erik Lundgren rejäl medvind i sin förvaltning just nu. Skälet är de bolagsval han gör just nu där stora, stabila och lönsamma bolag har gjort hans förvaltningsportföljer till vinnare.

– Jag är försiktigt positiv men är inte säker på att det här är starten på en långvarig uppgång. Det är för många osäkerhetsmoment av stor betydelse för global tillväxt som kvarstår för att marknaden ska kunna vifta bort det på så här kort tid. Det är snarare en tillfällig uppgång som lika gärna kan vända inom kommande månader. Med det sagt tror jag inte en börsnedgång behöver bli djupare än vi redan sett under året, menar Lars-Erik Lundgren.

Just nu är många lättade över inflationssiffrorna men ett pågående krig i Europa, stigande räntor och högre energipriser kan stöka till det för både företagen och hushållen under kommande vinter. Generellt har mer värdeorienterade bolag som genererar egna kassaflöden med möjlighet att höja sina priser och föra över kostnadsökningar på sina kunder bättre förutsättningar att klara de nya förhållandena.

– Det finns intressanta bolag bland cykliska bolag som Sandvik, Assa Abloy och Atlas Copco men även bland ocykliska som exempelvis Getinge och Securitas, säger Lars-Erik. Atlas Copco är Sveriges bästa bolag och har alla de egenskaper som vi söker i en långsiktig investering. Bolaget överträffade dessutom analytikernas förväntningar med god marginal under tredje kvartalet, fortsätter Lars-Erik.

Tvära kast skapar möjlighet att hitta kursvinnare

Det kan hända mycket innan alla bolag anpassat sig och effekterna av högre räntor blir synliga i deras balans- och resultaträkningar. Först därefter tror Lars-Erik Lundgren att börsen kan börja stiga mer uthålligt, om än i försiktigare takt än under perioden med nollränta.

– Tills vidare får vi passa på att utnyttja de tvära kasten för att göra bra affärer i bolag som ser billiga ut. Men det är inte det som fallit mest som är mest köpvärt. Vi måste ta hänsyn till de nya marknadsförutsättningarna som råder och analysera hur bolagens möjligheter att leverera vinster ser ut givet dessa. Jag fortsätter fokusera på bolagen och deras kvaliteter istället för att försöka mig på att göra prognoser kring makroekonomi. Det har historiskt visat sig vara en bra strategi, menar Lars-Erik.

Traditionell bank är enligt Lars-Erik attraktivt med tanke på de nya förutsättningarna som råder. Handelsbanken levererade en vinst 22 procent högre än förväntat i sin senaste rapport.

– Banker tjänar på högre räntor. Så länge inte kreditförlusterna är ett problem är det bra bolag att äga. Handelsbanken är en gammal favorit som kommit på rätt köl med sin nya strategi och nedläggning av fler kontor, avslutar Lars-Erik.

Fortsätt läsa
Annons ETFmarknaden

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck

Publicerad

den

Joluca från Umida

Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.

Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.

Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.   

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära