Följ oss

Nyheter

Börsdebutanten Mahvie Minerals ska leverera metaller till världens gröna omställning

Publicerad

den

Metaller utgör en viktig del i den gröna omställningen och efterfrågan på olika typer av metaller väntas öka markant de kommande åren. Prospekterings- och gruvutvecklingsbolaget Mahvie Minerals, som noterades på NGM Nordic SME för en vecka sedan och grundades 2021, arbetar för att öka självförsörjningen av metaller i Norden. Förutsättningarna för att utveckla gruvor är i dagsläget mer gynnsamma än någonsin, bland annat drivet av den pågående gröna omställningen med ökande elektrifiering, batteriproduktion och utfasning av fossila bränslen. Det berättar Per Storm, vd på Mahvie Minerals.

Mahvie Minerals grundades 2021 och är ett nordiskt prospekterings- och gruvutvecklingsbolag med fokus på basmetaller, ädelmetaller och specialmetaller. Berätta mer om er verksamhet.

– Vår affärsmodell bygger på förvärv och utveckling av intressanta mineraltillgångar med låga fasta kostnader, god diversifiering och minimal miljöpåverkan. Ambitionen att presentera effektiva gruvprojekt som skapar värde för aktieägarna, kringliggande samhällen och samtidigt främja den hållbara utvecklingen i Europa. Våra huvudsakliga tillgångar finns i norska Mo i Rana, ett välkänt industri- och gruvområde omfattande såväl smältverk som brytning av järnmalm samt det finska guldprojektet Haveri, beläget i Tammerfors guldbälte.  Vår plan är att via prospektering utöka potential och mineraltillgångar samt påbörja utveckling av gruvverksamhet i såväl Mo i Rana som Tammersfors.

Per Storm, vd för Mahvie Minerals

Ni genomför för närvarande prospektering i två områden, i Mo i Rana i Norge samt i Haveri i Finland. Berätta om dessa två områden och dess potential.

 Mofjellprojektet i Mo i Rana handlar till stor del om att med nya ögon och ny teknik skapa ny kunskap för att bättre kunna bedöma lönsamheten i projektet.  Nu pågår planering för ett första mindre borrprogram snarast med målet att kunna presentera en uppdaterad mineraltillgångsbedömning för att sedan utarbeta mer detaljerade planer för hur verksamheten snabbast möjligt kan komma i drift och hur fortsatt prospektering skall ske.

Den 18 november noterades Mahvie Minerals på NGM. Vad är bakgrunden till att ni nu väljer att notera bolaget?

– Genom noteringen på Nordic Growth Market skapar vi bättre förutsättningar för att framgångsrikt utveckla projekt med stor potential som Mofjellet i Norge och Haveri i Finland samtidigt som vi ökar synligheten och transparensen för våra aktieägare. Noteringen tillgängliggör även investeringar i ett av nästa generations prospekteringsbolag för en bredare målgrupp och gör oss mer synliga på investerarmarknaden. Noteringsprocessen har inneburit en rejäl genomlysning av vår verksamhet, vilket gynnat oss på många olika sätt.

Vilka faktorer gör Mahvie Minerals till ett köpvärt bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett bolag som startats och drivs av personer med gedigen erfarenhet av prospektering och gruvutveckling. Vi är verksamma i en marknad som befinner sig i en tydlig omvandling och stark tillväxt, drivet av världens skifte mot en grön ekonomi. Våra två prospekteringsprojekt i Norge och Finland befinner sig idag i en sen rekognoserings- och undersökningsfas, vilket reducerar risken i vår verksamhet. Fokus ligger framgent på definition av tillgångarna i projektområden. Ytterligare ett argument till att bli aktieägare i Mahvie Minerals är det faktum att den starka efterfrågan på metaller bidrar till att driva upp råvarupriserna även långsiktigt, oavsett konjunkturutveckling. Vi är ett bolag med en balanserad portfölj och risknivå, vilket gör oss till en attraktiv investering, inte minst i det börsklimat som väntas råda under 2023.

Hur ser du på Mahvie Minerals långsiktiga tillväxtpotential?

– Vi har påbörjat en tillväxtresa med målet att på ett ansvarsfullt sätt utveckla hållbara gruvor med goda förutsättningar för långsiktigt värdeskapande. Potentialen att så småningom utöka med fler prospekteringsområden bedömer jag som mycket stor. I princip hela Norden är underprospekterat och vi har redan identifierat flera intressanta framtida prospekteringsområden i anslutning till Haveri och Mofjellet. Vårt primära fokus just nu är dock att optimera prospekteringen och så småningom utvinningen i våra två befintliga områden.

Fakta: Mahvie Minerals grundades 2021 och är ett nordiskt prospekterings- och gruvutvecklingsbolag med fokus på basmetaller, ädelmetaller och specialmetaller. Mahvie Minerals har påbörjat en tillväxtresa med målet att på ett ansvarsfullt sätt utveckla hållbara gruvor med goda förutsättningar för långsiktigt värdeskapande. Mahvie Minerals är sedan den 18 november 2022 noterat på NGM.

Nyheter

Holmen på 20 minuter

Publicerad

den

Holmen gör sågade trävaror

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom skogs- och pappersbolaget Holmen vilket ger en bra förståelse av verksamheten.

Holmen har fyra affärsområden, skog, trävaror, kartong & papper samt energi. Holmen är en av Sveriges största skogsägare. Bolaget föräldrar trä till sågade trävaror med fokus på bygg. Utvecklar premiumkartong och innovativa pappersprodukter för allt ifrån kosmetik, elektronik, läkemedel och livsmedel till böcker, magasin, reklam och transportförpackningar. Vidare så producerar bolaget förnybar energi med vattenkraftverk och vindkraftverk, och investerar i att bygga mer vindkraft på egen mark.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det bästa med Volvos rapport på 1 minut

Publicerad

den

Lastbil från Volvo

Idag kom Volvo med en rapport som slog vinstförväntningarna. Dagens industris nyhetschef Anders Hägerstrand som är en stor anhängare av Volvo lyfter fram vad som är bäst med rapporten på 1 minut.

Anders Hägerstrand om AB Volvo

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta på 20 minuter

Publicerad

den

Gott och Blandat från Cloetta

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom konfektyrbolaget Cloetta vilket ger en bra översikt av verksamheten.

Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag på flera marknader i norra Europa bolagets produkter säljs i fler än 50 länder. Bolaget lyfter själva fram Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, CandyKing, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära