Följ oss

Nyheter

Börsdebutanten Mahvie Minerals ska leverera metaller till världens gröna omställning

Publicerad

den

Metaller utgör en viktig del i den gröna omställningen och efterfrågan på olika typer av metaller väntas öka markant de kommande åren. Prospekterings- och gruvutvecklingsbolaget Mahvie Minerals, som noterades på NGM Nordic SME för en vecka sedan och grundades 2021, arbetar för att öka självförsörjningen av metaller i Norden. Förutsättningarna för att utveckla gruvor är i dagsläget mer gynnsamma än någonsin, bland annat drivet av den pågående gröna omställningen med ökande elektrifiering, batteriproduktion och utfasning av fossila bränslen. Det berättar Per Storm, vd på Mahvie Minerals.

Mahvie Minerals grundades 2021 och är ett nordiskt prospekterings- och gruvutvecklingsbolag med fokus på basmetaller, ädelmetaller och specialmetaller. Berätta mer om er verksamhet.

– Vår affärsmodell bygger på förvärv och utveckling av intressanta mineraltillgångar med låga fasta kostnader, god diversifiering och minimal miljöpåverkan. Ambitionen att presentera effektiva gruvprojekt som skapar värde för aktieägarna, kringliggande samhällen och samtidigt främja den hållbara utvecklingen i Europa. Våra huvudsakliga tillgångar finns i norska Mo i Rana, ett välkänt industri- och gruvområde omfattande såväl smältverk som brytning av järnmalm samt det finska guldprojektet Haveri, beläget i Tammerfors guldbälte.  Vår plan är att via prospektering utöka potential och mineraltillgångar samt påbörja utveckling av gruvverksamhet i såväl Mo i Rana som Tammersfors.

Per Storm, vd för Mahvie Minerals

Ni genomför för närvarande prospektering i två områden, i Mo i Rana i Norge samt i Haveri i Finland. Berätta om dessa två områden och dess potential.

 Mofjellprojektet i Mo i Rana handlar till stor del om att med nya ögon och ny teknik skapa ny kunskap för att bättre kunna bedöma lönsamheten i projektet.  Nu pågår planering för ett första mindre borrprogram snarast med målet att kunna presentera en uppdaterad mineraltillgångsbedömning för att sedan utarbeta mer detaljerade planer för hur verksamheten snabbast möjligt kan komma i drift och hur fortsatt prospektering skall ske.

Den 18 november noterades Mahvie Minerals på NGM. Vad är bakgrunden till att ni nu väljer att notera bolaget?

– Genom noteringen på Nordic Growth Market skapar vi bättre förutsättningar för att framgångsrikt utveckla projekt med stor potential som Mofjellet i Norge och Haveri i Finland samtidigt som vi ökar synligheten och transparensen för våra aktieägare. Noteringen tillgängliggör även investeringar i ett av nästa generations prospekteringsbolag för en bredare målgrupp och gör oss mer synliga på investerarmarknaden. Noteringsprocessen har inneburit en rejäl genomlysning av vår verksamhet, vilket gynnat oss på många olika sätt.

Vilka faktorer gör Mahvie Minerals till ett köpvärt bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett bolag som startats och drivs av personer med gedigen erfarenhet av prospektering och gruvutveckling. Vi är verksamma i en marknad som befinner sig i en tydlig omvandling och stark tillväxt, drivet av världens skifte mot en grön ekonomi. Våra två prospekteringsprojekt i Norge och Finland befinner sig idag i en sen rekognoserings- och undersökningsfas, vilket reducerar risken i vår verksamhet. Fokus ligger framgent på definition av tillgångarna i projektområden. Ytterligare ett argument till att bli aktieägare i Mahvie Minerals är det faktum att den starka efterfrågan på metaller bidrar till att driva upp råvarupriserna även långsiktigt, oavsett konjunkturutveckling. Vi är ett bolag med en balanserad portfölj och risknivå, vilket gör oss till en attraktiv investering, inte minst i det börsklimat som väntas råda under 2023.

Hur ser du på Mahvie Minerals långsiktiga tillväxtpotential?

– Vi har påbörjat en tillväxtresa med målet att på ett ansvarsfullt sätt utveckla hållbara gruvor med goda förutsättningar för långsiktigt värdeskapande. Potentialen att så småningom utöka med fler prospekteringsområden bedömer jag som mycket stor. I princip hela Norden är underprospekterat och vi har redan identifierat flera intressanta framtida prospekteringsområden i anslutning till Haveri och Mofjellet. Vårt primära fokus just nu är dock att optimera prospekteringen och så småningom utvinningen i våra två befintliga områden.

Fakta: Mahvie Minerals grundades 2021 och är ett nordiskt prospekterings- och gruvutvecklingsbolag med fokus på basmetaller, ädelmetaller och specialmetaller. Mahvie Minerals har påbörjat en tillväxtresa med målet att på ett ansvarsfullt sätt utveckla hållbara gruvor med goda förutsättningar för långsiktigt värdeskapande. Mahvie Minerals är sedan den 18 november 2022 noterat på NGM.

Nyheter

Kiliaros kassa är tom, vad händer nu?

Publicerad

den

Analysfirman Kalqyl som skriver uppdragsanalyser publicerade idag en uppdatering på företaget Kiliaro där man konstaterar att kassan borde vara tom i månadsskiftet november/december, dvs precis här och nu.

Kiliaro har samtidigt nyligen inlett en ambition att förvärva verksamheter inom foto- och videoredigering samt inom utskrift av bilder.

Förhoppningsvis har bolaget en färdig plan, för vanligtvis tar ett företag in nya pengar innan kassan är slut. Har man säkrat upp investerare som ännu inte kommunicerats? Och gör någon form av apportemission av företag som har ett positivt kassaflöde? Det känns som en utmaning. Bolaget har ett börsvärde på 15,5 miljoner kronor vid dagens stängningskurs 1,755 kronor. Det måste bli hårda villkor på ett eller annat sätt för att ro det hela i land.

Uppdatering: Huvudägare meddelar att de finansierar Kiliaro

Under kvällen så skickade Kiliaro ut ett pressmeddelande tillsammans med sin huvudägare First Venture. Man förnekar där att kassan är tom och säger att analysfirman Kalqyl har bristande kunskap. Man skriver vidare att First Venture finansierar Kiliaro och står bakom företaget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Acast lanserar självbetjäningsplattform för annonsering i poddar

Publicerad

den

Acast har utvecklat en ny reklamplattform för självbetjäning, vilket möjliggör för företag och varumärken i olika storlekar och med varierande budgetar att nå en mycket engagerad publik via de drygt 88 000 podcasts som finns tillgängliga via Acast Marketplace. Den nya plattformen gör det möjligt för annonsörer att själva aktivera sin annonsstrategi för podcasts och skapar därmed ytterligare möjligheter för Acast att tjäna pengar på sin ad-techplattform.

”Denna nya plattform är ett viktigt steg i att demokratisera den globala podcastannons-branschen eftersom den gör det möjligt för annonsörer att starta sin resa inom podcastannonsering i en skala som passar deras behov och budgetar. För Acast öppnar det upp ytterligare en intäktskanal där vi kan rikta in oss på en bredare bas av vårt stora utbud av podcasts och automatisera annonsförsäljningen ytterligare. Det här är ett viktigt steg i vår strategi att bli nummer ett i podcasting-industrin”, säger Ross Adams, VD för Acast.

Acasts Self-Serve Platform passar särskilt små och medelstora bolag, men är även en smart väg för poddkreatörer att bli annonsörer och marknadsföra sina egna shower och produkter för sin publik i podcastvärlden.

Acast är en världsledande aktör inom annonsering i podcasts och arbetar med fler än 2 400 annonsörer varje år. Acast samarbetar både med mindre företag och med stora varumärken som exempelvis Amazon, State Farm, Macy’s, Ikea, Klarna och Ulta Beauty.

Tidningen Börsveckan tog i veckan bort säljrekommendationen för aktien.

Fortsätt läsa

Nyheter

Eolus i nytt samarbete om utveckling av fyra flytande vindkraftsprojekt i Östersjön

Publicerad

den

Flytande vindkraftverk anläggs

Eolus och Simply Blue Group har kommit överens om att tillsammans utveckla flytande vindkraft i Östersjön.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group, är ett joint venture som ska utveckla fyra flytande vindkraftsparker i Östersjön – två projekt i Sverige och två i Finland. Eolus och Simply Blue Group äger 50 procent vardera av aktierna i Sea Sapphire genom vilket samarbetet sker. Simply Blue Group är en irländsk utvecklare inom blå ekonomi som utvecklar banbrytande projekt inom flytande vindkraft, e-bränslen, vågenergi och akvakultur med låg påverkan.

– Projekten i SeaSapphire kommer stärka och diversifiera vår offshoreportfölj. Kombinationen av Eolus långa erfarenhet av att utveckla förnybara projekt och Simply Blue Groups expertis inom flytande vindkraft möjliggör ett starkt och framgångsrikt samarbete. Det ger stora möjligheter att skapa ett betydande tillskott av grön elproduktion i Norden, säger Per Witalisson, VD för Eolus.

– Detta är ett starkt samarbete mellan Simply Blue Group och Eolus, där vi har liknande ambitioner och våra kompetenser inom projektutveckling kompletterar varandra. Vårt fokus på blå ekonomi kommer gynna kustsamhällen och intressenter när det kommer till jobbskapande och engagemang som skapar förutsättningar för en hållbar energiomställning I Finland och Sverige och möjlighet att nå utsläppsmålen, säger Sam Roch-Perks, Group CEO Simply Blue Group.

Projekten i SeaSapphire är under utveckling och ett stort fokus läggs på försörjningskedjan, lokalt jobbskapande och utforskandet av alternativa användningar av den energi som produceras. Om projekten realiseras enligt nuvarande plan kan de komma att producera upp till 40TWh/år och bidra till att möta Sveriges och Finlands ambitioner och behov av ökad grön elproduktion.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group består av fyra flytande vindkraftsprojekt:

  • Skidbladner – beläget 100 km sydost om Stockholm, Sverige
  • Herkules – beläget 69 km sydost om Gotland, Sverige
  • Wellamo – beläget 90 km utanför regionen Satakunta, Finland
  • Ej offentliggjort projekt – beläget inom finsk ekonomisk zon i Östersjön, Finland.
Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära