Följ oss

Nyheter

Curasight ingår partnerskap med Curium – kan erhålla 70 miljoner USD i milstolpar

Publicerad

den

Curasight, som är noterat på Spotlight, har ingått ett globalt partnerskap med Curium. Curasight kommer att utveckla sin egenutvecklade PET-bildteknik uTRACE för att erhålla myndighetsgodkännande i EU och USA, med Curium som ansvarig för tillverkning och kommersialisering.

Milstolpsbetalningar och tvåsiffriga royalties

Curasight kan få till upp till 70 miljoner USD i milstolpsbetalningar gällande utveckling och kommersialisering. Curasight är även berättigat till tvåsiffriga royalties på försäljningen vid eventuell kommersialisering. Avtalet avser prostatacancer.

Enligt det exklusiva och globala licens- och samarbetsavtalavtalet kommer Curasight att utveckla sin egenutvecklade uTRACE-teknologi för användning i prostatacancer fram till dess att myndighetsgodkännande beviljas i EU och USA. Curium kommer att ansvara för den kommersiella tillverkningen av uTRACE och den globala kommersialiseringen.

Curasight siktar på att positionera uTRACE som en förstklassig PET-tracer som kan fungera som ett alternativ eller komplement till traditionella biopsier för utvärdering av patienter med prostatacancer i aktiv övervakning. Curasight fick nyligen feedback från den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten (FDA) vid ett pre-IND-möte om utvecklingsplanen för den [64]Cu-märkta versionen av uTRACE för användning vid prostatacancer.

”Vi är mycket glada över att underteckna detta partnerskap med Curium, som vi anser ger ytterligare validering av vår uTRACE[®]-plattform och dess användning i prostatacancer. Vårt samarbete kombinerar Curasights styrkor i utvecklingen av uTRACE[®] och Curiums beprövade expertis, kapacitet och globala meriter inom tillverkning och kommersialisering av radiofarmaka”, säger Curasights vd Ulrich Krasilnikoff. ”Det här partnerskapet stöder vidareutvecklingen av vår diagnostiska plattform och för oss närmare vår ambition att hjälpa ett stort antal prostatacancerpatienter.”

”Som global ledare inom nuklearmedicin är Curium engagerat i att utveckla livsviktiga diagnostik- och behandlingslösningar för cancerpatienter. Vi är glada över möjligheten att ytterligare utöka vår innovativa franchise för koppar-64-märkt PET-diagnostik inom en lovande indikation. Vårt partnerskap med Curasight kommer att utnyttja Curiums globala närvaro, Copper 64-expertis och expertis inom prostatacancer för att föra ut denna innovativa lösning till patienter och sjukvårdspersonal runt om i världen.” tillade Chaitanya Tatineni, Curiums Chief M&A Officer och chef för Curiums licens- och partnerskapsprogram.

Curasight behåller rättigheter utanför prostatacancer

uTRACE-plattformen är en del av Curasights uPAR teranostic-lösning, som består av dess uTRACE-diagnostikteknik och dess uTREAT-teknik för riktad behandling. Genom att visualisera cancern på ett förbättrat och intelligent sätt syftar uTRACE-plattformen till att ge en mer exakt diagnos i vissa typer av cancer, inklusive prostatacancer, vilket kan stödja en personlig behandlingslösning för varje patient. Tekniken har testats i flera kliniska fas 2-studier. Curasight kommer att behålla alla rättigheter att utveckla och kommersialisera uTRACE inom indikationer utanför prostatacancer.

Nyheter

DUG Foodtech bygger närvaron i svensk daglivaruhandel

Publicerad

den

Dug Barista

DUG Foodtech bygger sin närvaro i svensk detaljhandel och för att få kraft bakom arbetet så samarbetar man med Conaxess Trade, det ledande företaget inom marknadsföring, försäljning och distribution i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.

Barista i 500 svenska butiker

DUG Foodtechs dryck DUG Barista finns från denna vecka på utvalda Hemköp, Willys och City Gross-butiker.

Genom samarbetet med Conaxess Trade får DUG Foodtech tillgång till en stark och erfaren säljorganisation som inledningsvis hjälper till att nå de utvalda 500 butikerna över hela landet. ”Vi har valt Conaxess Trade då vi anser att de har de styrkor och ambitioner vi vill ha i en säljkår på den svenska marknaden. Deras expertis och nätverk är ovärderliga för vår tillväxt,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

”Vi på Conaxess ser stora möjligheter med DUG Foodtechs produkter. Konsumenter och inköpare efterfrågar klimatsmarta produkter som inte kompromissar med kvalitet och DUG Foodtechs produktportfölj uppfyller dessa krav. Vi ser fram mot att bygga den svenska dagligvarumarknaden med DUG Foodtech och kommer med vår kompetens och erfarenhet skapa möjligheter i detta projekt,” säger Frank Somander, kommersiell direktör på Conaxess Trade.

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien

Publicerad

den

Plopp, en välkänt godis från Cloetta

Konfektyrtillverkaren Cloetta meddelade under 2022 att de ska bygga en stor ny fabrik. Investerare blev chockade av den kapitalkrävande satsningen och aktien dog fullständigt.

I januari 2024 meddelade vd som låg bakom satsningen att han tänkte lämna företaget. Det började ge investerare förhoppning om att fabriksbygget kunde stoppas och senare under året meddelade företaget officiellt att man ser över planen. Idag meddelade Cloetta till slut att fabriksbygget inte blir av.

”Detta beslut gör att Cloetta istället kan fokusera på såväl den egna produktionen som nätverket med kontraktstillverkare, vilket även omfattar att fastställa en optimal uppgradering av Cloettas eget nätverk baserat på de alternativ som bekräftats av utvärderingen. En varuförsörjningskedja som är anpassad till Cloettas specifika behov, med ökad flexibilitet när det gäller att anpassa sig till föränderliga konsumentpreferenser, ger Cloetta bättre förutsättningar att genomföra sina strategiska prioriteringar.”

Aktien har nu återhämtat sig från fallet som kom med fabriksbygget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Asmodee Group-aktien får en neutral rekommendation av Affärsvärlden på sin första börsdag

Publicerad

den

Asmodee Group-spel

Embracer Group-avknoppningen Asmodee Group noterades på Stockholmsbörsen den 7 februari och inledde handeln kring 115 kronor per aktie men stängde sedan dagen på 105 kronor, vilket ger ett börsvärde på 24,5 miljarder kronor. Inför noteringen som fanns det en del uppskattningar på att börsvärdet borde kunna vara 22 miljarder kronor och när aktien knoppades av från Embracer så sjönk Embracer-aktien med strax under 100 kronor.

Det återstår att se vilket pris marknaden kommer att sätta på Asmodee Group efter den initiala osäkerheten. Det finns säkert några aktieägare som säljer avknoppningen samtidigt som företaget även kan locka nya investerare.

Under den första handelsdagen den 7 februari gav Affärsvärlden en neutral rekommendation till Asmodee-aktien. Det analytikern lyfter fram att vid sidan av starka varumärken inom brädspel så är stora delar av verksamheten byggd på distribution av samlarkortspel där företaget är beroende av ett fåtal viktiga partners.

”Vi är generellt positivt inställda till Asmodee men tycker inte prislappen lockar tillräckligt för att sätta något köpråd”

Intervju med Asmodee Groups vd Thomas Koegler inför börsnoteringen.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära