Följ oss

Nyheter

BrainCool ökar omsättningen och står inför avgörande marknadsgenombrott i USA

Publicerad

den

Braincool System

Medicinteknikbolaget BrainCools försäljning har tagit ordentlig fart under 2022, då omsättningen prognostiseras till drygt 20 miljoner kronor. Bolaget, som utvecklar, marknadsför och säljer ledande medicinska kylningssystem,står inför ett genombrott för sin produkt IQool System på USA-marknaden och ambitionen är att omsätta 100 miljoner kronor 2025.  Det berättar BrainCools vd Martin Waleij.

Martin Waleij, vd på Braincool

Berätta om BrainCool och bolagets affärsidé.

– Våra produkter används för en tidig, snabb, och kontinuerlig medicinsk kylning och temperaturreglering av tillstånd som stroke, plötsligt hjärtstopp och onkologi. Vi fokuserar på två affärsområden, Brain Cooling och Onkologi

Ni erbjuder i dagsläget flera olika produkter med fokus på medicinsk kylning och temperaturreglering. Vilka produkter finns i dagsläget på marknaden?

– Produkterna RhinoChill Systemoch BrainCool System, som i USA marknadsför under namnet IQool System, ingår i vårt koncept BrainCell. Med RhinoChill erhålls först en tidig och snabb kylning, som följs upp av en kontinuerlig kylning med BrainCool System.

Marknaden idag (standard of care) är behandling på IVA med BrainCool System men med tidigare kylning kan man uppnå bättre kliniska resultat. RhinoChill kyler ner hjärnan hos patienter som exempelvis genomgått någon form av trauma som kan leda till nedsatt hjärnfunktion. Vår produkt Cooral System kan förebygga oral mukosit, en smärtsam och potentiellt livshotande biverkan, en inflammation i munnen i samband med cancerbehandling. 

Ni är nu på väg att nå ett avgörande marknadsgenombrott för IQool i USA. Berätta mer om det.

– Vi har det senaste halvåret gjort tydliga framsteg vad gäller försäljningen i USA, bolagets viktigaste marknad och världens största marknad. Genombrottet genererar viktiga referenser som underlättar ytterligare marknadsbearbetning framöver. BrainCool System är nu grundligt testad och validerad och har mött starkt gensvar från marknad och kunder. Det vittnar den fina orderingången under inledningen av året om. Vi har haft en stark inledning på 2022, med order på 26 BrainCool System. Vår bearbetning av USA-marknaden börjar nu verkligen ge resultat. Vi räkna med att omsätta över 20 miljoner kronor under 2022 och ambitionen är att omsättningen ska överstiga 100 miljoner kronor 2025.  Vår affärsmodell baseras dels på engångsförsäljning av system, dels på försäljning av engångsprodukter i form av kylplattor och kylmössor som används vid varje kylbehandling. 

Ni har lyckats öka försäljningen trots pandemin. På vilka marknader lägger ni ert fokus framöver?

– Vi har fått en bra start på året. Vi ser dels en ökad användning av våra produkter och eftersom vi säljer engångsartiklar som byts ut för varje ny patient gynnar det självklart bolagets omsättning i form av ökade löpande intäkter. Vi fokuserar främst på USA, som är vår enskilt största marknad. Även Tyskland, Sydkorea strategiskt viktiga marknader för oss. På sikt övriga EU-länder samt Japan kan komma bli intressanta.

Vilka faktorer gör BrainCool till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi ser en bred acceptans för vår teknologi, vilket banat väg för försäljningsframgångar och även banar väg för en framtida försäljningsökning. Vår teknologi för snabb, och kontinuerlig medicinsk kylning och temperaturreglering av tillstånd tillgodoser dessutom ett uttalat medicinskt behov på den globala marknaden, våra produkter har fördelar som konkurrande system saknar. Vi befinner oss just nu dessutom i en mycket händelserik och expansiv fas i bolagets historia.

Fakta: BrainCool är ett innovativt medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer ledande medicinska kylningssystem för indikationer och områden med betydande medicinska mervärden inom sjukvården. Bolaget fokuserar på två affärsområden, Brain Cooling och Onkologi BrainCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market, kortnamn BRAIN.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära