Följ oss

Nyheter

Appspotr står väl rustade för en rejäl tillväxtökning under de kommande åren

Publicerad

den

Mobiltelefon

IT-bolaget Appspotr utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Det faktum att Low Code utpekats som en av de globala megatrenderna bidrar förstås till Appspotrs utveckling. Nu satsar bolaget dessutom på att utveckla fler distributionskanaler och står dessutom väl rustade för en accelererad tillväxtresa med enorm potential. Det berättar Appspotrs vd Patric Bottne.

Berätta om Appspotr och er affärsidé.

– Vi har utvecklat plattformen Appspotr 3 som gör det möjligt för företag och offentliga organisationer att utveckla egna appar på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt. Vår övergripande vision är att demokratisera apputveckling i hela världen med hjälp av en attraktiv och mångsidig Low Code plattform.

Appspotrs vd Patric Bottne

Era mjukvarulösningar är inriktade på Low Code som ger användaren möjlighet att skapa mobilappar utan förkunskaper inom programmering. Hur har Low Code utvecklats sedan start och hur ser tillväxtpotentialen ut under de kommande åren?

– Enligt analysföretaget Gartner är Low Code en global megatrend, ett segment som kommer att växa med 30 procent årligen fram till år 2030. Low Code gör det möjligt att dramatiskt accelerera organisationers digitalisering och eftersom teknologin är beprövad vid det här laget befinner den sig för närvarande i en mognadsfas med fullt fokus på att nå ut brett via kommersialisering. Enligt Gartner kommer i princip alla företag att inom fem till tio år använda Low Code, som alltså befinner sig i en mycket lönsam tillväxtfas med nästintill oändliga tillväxtmöjligheter.

Vad särskiljer er plattform från konkurrenterna?

– Bland våra konkurrenter finns globala jättar som Microsoft och IBM. Vårt erbjudande särskiljer sig från konkurrenterna eftersom vi finns med kunden hela vägen från utveckling till att stötta dem i deras långsiktiga apputveckling. Vår plattform erbjuder dessutom betydligt mer sofistikerad funktionalitet jämfört med konkurrenterna. Vår plattform är mer snillrik och tekniskt komplex eftersom vi kontinuerligt adderar ny funktionalitet som våra kunder efterfrågar. Ytterligare en faktor som särskiljer oss från konkurrenterna är vår affärsmodell, vi tar betalt per app snarare än per användare i en specifik app.

Hur ser er tillväxtstrategi ut?

– För närvarande lägger vi mycket fokus på att positionera oss på den snabbväxande Low Code marknaden. Vi har även breddat våra försäljningskanaler genom att satsa mer på direktförsäljning till företag och offentlig sektor, distribution av ett nyutvecklat white label koncept via strategiska partners samt onlineförsäljning. Det ger oss betydligt större djup och bredd i vår försäljning jämfört med våra konkurrenter.

Vilka faktorer gör Appspotr till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vår affärsmodell har tydliga skalfördelar och nu börjar vi generera intäkter via flera parallella distributionskanaler, vilket innebär att vår omsättning har god potential att öka exponentiellt under de kommande åren. Med tanke på hur prognosen för den globala Low Code marknaden ser ut så har vi mycket goda förutsättningar att positionera oss på en snabbväxande marknad framöver, inte minst med tanke på att vi nu fått rejäl fart på direktförsäljningen till näringsliv och offentlig sektor. Vi har nyligen fyllt på vår kassa med 55 miljoner kronor och har även utökat vår organisation för att rusta bolaget för en accelererad tillväxtresa med enorm expansionspotential.

Nyheter

Nya ordrar för DUG Foodtech i Österrike

Publicerad

den

Dug-mjölk

DUG Foodtech inleder ett samarbete med Connected Brands, en agentur i Österrike som är specialiserad på att representera framåtblickande livsmedelsvarumärken och internationella mattrender, vilket banar väg för DUG Foodtechs närvaro i Österrike.

Den växtbaserade mejerisektorn i Österrike blomstrar och så även kategorin växtbaserad mjölk.

180 stycken MPREIS-butiker i Österrike

I slutet av vecka 9 kommer DUG Foodtechs potatisdrycker att finnas tillgängliga i alla MPREIS-butiker i Österrike. MPREIS driver 180 butiker i Österrike och 30 i södra Italien.

Connected Brands är experter på varumärkesutveckling, försäljningsansvar och marknadspositionering och erbjuder skräddarsydda strategier för att säkerställa långsiktig framgång i Österrikes konkurrensutsatta detaljhandelsmiljö. Genom detta samarbete strävar DUG Foodtech efter att öka räckvidden för sin miljövänliga potatisbaserade dryck DUG och erbjuda österrikiska konsumenter ett växtbaserat alternativ med låg sockerhalt som är fritt från gluten.

”Partnerskapet med Connected Brands GmbH ligger i linje med våra strategiska satsningar för att etablera oss på de europeiska marknaderna och i DACH-regionen. Österrikes dynamiska växtbaserade marknad utgör en perfekt plattform för att lyfta fram fördelarna med vår DUG potatisdryck,” säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec får betalt både för att ta emot och sälja glykol

Publicerad

den

Kretsloppet i Recyctecs verksamhet

Recyctec har i dag tagit emot den första delleveransen av använd glykol från en ledande aktör inom återvinning och avfallshantering och erhåller en mottagsavgift på 0,25 miljoner kronor för det. Dagens leverans omfattar 33 kubikmeter och är den första av tre leveranser från denna kund som totalt kommer att vara 100 kubikmeter. Denna volym kommer att återvinnas till glykol av samma kvalitet som nyutvunnen glykol och säljas vidare på marknaden.

Denna typ av affär där Recyctec får betalt två gånger genererar betydande marginalförbättring för bolaget.

Det innebär även fördel för kunden, både i form av kostnadsbesparing och ansvar för miljön. Affären är ett bra exempel på cirkulär ekonomi i praktiken och banar väg för liknande affärer för Recyctec i framtiden.

”Det är mycket glädjande att ett återvinningsföretag väljer, att i stället för förbränning av glykolen, ge oss förtroendet att rena glykolen i vår anläggning i Jönköping och genom detta kraftigt reducera CO2-utsläppet och vara en del av den cirkulära ekonomin”, säger Robin Aldenholt, produktionschef på Recyctec.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra läge i GameStop-aktien enligt den tekniska analysen

Publicerad

den

Teknisk analys på GameStop-aktien

Tobbe Rosén har gjort en teknisk analys på den omtalade GameStop-aktien och läget ser genomgående intressant ut för att köpa aktien.

Teknisk analys på Gamestop-aktien
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära