Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Alimak Group på transformationsresa för ökad lönsamhet och tillväxt

Publicerad

den

Hiss från Alimak

Alimak Group, som är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för bland annat industrin och byggbranschen, är på god väg att bli ett mer lönsamt och växande bolag. Hösten 2020 introducerade bolaget förändringsstrategin New Heights för att etablera en högpresterande verksamhet, säkerställa marginalförbättringar och generera lönsam tillväxt – och koncernen är på god väg dit, berättar bolagets vd och koncernchef Ole Kristian Jødahl.

Berätta om Alimak Group och er verksamhet

– 1948 grundade Alvar Lindmark Ingenjörsfirman Alvar N. Lindmark Aktiebolag i Skellefteå som dagens Alimak Group härstammar ifrån. Företaget är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för professionellt bruk och vi har varit en pionjär och marknadsledare inom branschen i över 70 år. Idag har vi cirka 2100 medarbetare och våra produkter säljs i över hundra länder runtom i världen. Vi är ett svenskt industribolag med global verksamhet. Drivkraften har sedan starten varit att leverera säkra och effektiva lösningar till våra kunder. Vår verksamhet är organiserad i fyra affärsområden: Construction, Industrial, BMU (Building Maintenance Units) och Wind. Våra vertikala transportlösningar används i byggbranschen, industrin, inom vindkraft samt vid fasadunderhåll av höga byggnader och broar etc.

Hur har bolaget utvecklats sedan du tillträdde som vd sommaren 2020?

– Bolaget hade inte levererat på de finansiella målen eller enligt planerna för de två stora förvärven som gjordes 2017. När jag tillträdde som vd lanserade vi därför New Heights-programmet som består av tre steg: 1. Etablera basen. 2. Säkerställa marginalförbättringar och 3. Lönsam tillväxt. New Heights handlar om att säkerställa basen för Alimak Groups långsiktiga tillväxt och expansion. Nu har vi en decentraliserad organisation med ett tydligt resultatansvar och där kunden står i fokus. Med ökad innovation, produktutveckling och fortsatt utveckling av serviceorganisationen fokuserar vi på att bygga en stabil lönsamhet och att vi ska nå våra tillväxtmål. Förvärv kommer också vara en viktig del i strategin framöver. Coronapandemins effekter och efterdyningar i form av bland annat nedstängningar och försenade leveranser samt kostnadsökningar på råvaror har självklart utmanat oss, men vi har trots det lyckats leverera utifrån de milstolpar vi formulerat. Ambitionen är att bolaget under 2022 ska leverera en solid och lönsam tillväxt. Bolaget har för första gången lanserat en hållbarhetsplan och det är därför extra kul att vi redan har fått en utmärkelse av Allbright för vår jämställda ledningsgrupp.    

Hur ser era expansionsplaner ut de kommande åren?

– Genom att jobba nära kunden vill vi öka produktutvecklingen och vidareutveckla vår  eftermarknadsaffär globalt. Vi ser även att det finns många förvärvsmöjligheter som kan stärka vår verksamhet ytterligare. Vår målsättning är att på sikt leverera en årlig tillväxt på mellan fem till sju procent samt att uppnå en EBITA-marginal på mellan 14 och 16 procent. Vi har goda förutsättningar att nå våra finansiella mål i närtid.

Vilka faktorer gör Alimak Group till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett fint gammalt svenskt industribolag som är globalt marknadsledande med en bred produktportfölj och en stark eftermarknadsaffär. Vår bransch drivs av starka underliggande tillväxtfaktorer som ökad befolkningstillväxt, urbanisering, ökad produktivitet, säkerhet och hälsa samt hållbarhet. Detta gör att vi ser en solid efterfrågan på våra produkter och lösningar framöver. Med vår nya strategi bör vi snart vara i en position där vi kan leverera på våra finansiella mål och med ett starkt kassaflöde bör bolaget vara ett intressant investeringscase.

Ni driver en tydlig hållbarhetsagenda som går hand i hand med ert produktutvecklings- och digitaliseringsarbete. Berätta mer om det arbetet.

– Våra produkter utgör en viktig del av våra kunders ekosystem. Ju fler flöden som kan planeras och kontrolleras, desto viktigare är det att våra produkter kan kopplas ihop med kundernas ekosystem. Vi har ett stort fokus på att öka digitaliseringen i våra produkter vilket är särskilt viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv, men bidrar även till att förbättra och effektivisera flödena för våra kunder. Uppkopplade hissar som kan servas och underhållas på distans är bra för både miljön och våra kunder. Dessutom är våra produkter kvalitetsprodukter med en livslängd på minst 20 år. Med rätt underhåll och kontinuerliga uppgraderingar kan de få en mycket lång livslängd, vilket även bidrar till ökad hållbarhet.

Vilka är dina viktigaste drivkrafter som vd för Alimak Group?

– Jag drivs av en grundläggande stark tro på Alimak Group och bolagets tillväxtpotential. Vi har skapat en struktur som ger oss rätt förutsättningar att bygga lönsamhet och leverera. Dessutom har vi fantastiska medarbetare runt om i världen som varje dag gör sitt yttersta för att driva bolaget i rätt riktning och det ger mig extra drivkraft. Jag är norrman men har i hela mitt yrkesverksamma liv arbetat på svenska industribolag, däribland SKF och Hultaforskoncernen. Jag tror starkt på Alimak Group och ser fram emot att få driva bolaget mot nya höjder.

Vilka fokusområden kommer ni att driva under 2022?

– Vi ska fortsätta jobba intensivt med produktutveckling, öka digitaliseringsgraden i våra produkter och fortsätta driva vår ambitiösa hållbarhetsagenda. Nästa år kommer vi även satsa på fas tre i förändringsstrategin som innebär att nå lönsam tillväxt. Vi kommer även titta på att förvärva fler bolag som stärker vår befintliga verksamhet.

Fortsätt läsa
Annons Råvarumarknaden

Nyheter

AstraZeneca visar genombrottsresultat för Datroway vid svår bröstcancer

Publicerad

den

Teströr hos AstraZeneca

AstraZeneca och Daiichi Sankyo presenterar de starkaste överlevnadsdata som hittills uppnåtts för patienter med metastaserande trippelnegativ bröstcancer utan möjlighet till immunterapi.

AstraZenecas och Daiichi Sankyos läkemedel Datroway (datopotamab deruxtecan) har i en fas III-studie visat en förbättrad medianöverlevnad på fem månader jämfört med standardbehandling med cellgifter för patienter med metastaserande trippelnegativ bröstcancer (TNBC) som inte är aktuella för immunterapi. Resultaten, som presenterades under den pågående ESMO-kongressen i Berlin, markerar första gången en behandling i denna patientgrupp visat en signifikant överlevnadsfördel gentemot kemoterapi.

I den globala studien TROPION-Breast02 uppnådde Datroway både de primära målen – total överlevnad (OS) och progressionsfri överlevnad (PFS). Patienterna som fick Datroway levde i median 23,7 månader, jämfört med 18,7 månader för dem som fick cellgifter (hazard ratio 0,79; p=0,0291). Dessutom minskade risken för sjukdomsprogression eller död med 43 procent (HR 0,57; p<0,0001).

”Datroway förlängde patienternas liv och nästan fördubblade tiden utan sjukdomsprogression – ett mycket betydelsefullt resultat för en patientgrupp med få behandlingsalternativ”, säger Rebecca Dent, professor vid National Cancer Centre Singapore och studiens huvudprövare.

Ny behandlingsstandard i sikte

Trippelnegativ bröstcancer är en särskilt aggressiv cancerform som saknar hormon- och HER2-receptorer, vilket gör den svårbehandlad. För patienter som inte kan få immunterapi – uppskattningsvis omkring 70 procent av dem med metastaserande TNBC – har cellgifter hittills varit förstahandsvalet.

”För första gången ser vi ett alternativ till kemoterapi som både bromsar sjukdomsförloppet och förlänger livet”, säger Susan Galbraith, chef för onkologisk forskning vid AstraZeneca. ”Det stärker också vår tro på Datroways potential i kombination med immunterapin Imfinzi.”

Även Daiichi Sankyos forskningschef Ken Takeshita beskriver resultaten som ett genombrott:

”Datroway har potential att ersätta traditionell kemoterapi i denna svåra behandlingssituation och påtagligt förbättra överlevnaden för patienterna.”

Läkemedel med avancerad teknik

Datroway är en så kallad TROP2-riktad antikropp-läkemedelskonstruktion (ADC), utvecklad med Daiichi Sankyos egen DXd-teknologi. Läkemedlet är redan godkänt i flera länder för vissa typer av bröst- och lungcancer, och utvärderas nu i över 20 kliniska studier inom flera tumörtyper.

Vid sidan av TROPION-Breast02-studien pågår ytterligare tre fas III-prövningar av Datroway inom bröstcancer, både som ensam behandling och i kombination med AstraZenecas immunterapi Imfinzi (durvalumab).

De nya resultaten stärker AstraZenecas ställning som en av de ledande aktörerna inom onkologi. Bolaget har som mål att långsiktigt förändra behandlingsparadigmet för bröstcancer och ”på sikt eliminera cancer som dödsorsak”, enligt företaget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Serieförvärvaren Karnell får en köprekommendation av Di i Veckans aktie-analysen

Publicerad

den

Portfölj som innehåller investeringar

Dagens industris analytiker Robert Andersson har gjort en grävt sig ner i Karnell för Veckans aktie-analysen. Han lyfter fram att trots att noteringen gjordes under ett svagt börsår så har 7000 aktieägare hittat till företaget, men att bolaget bara följs av en analytiker. Resan på börsen har varit bra, trots att 2024 bjöd på vissa utmaningar.

Modellen för att skapa en framgångsrik serieförvärvare kan se enkel ut. Men att göra det framgångsrikt är svårare, vilket flera av noteringarna kring 2021 bevisar skriver Di i analysen. Här ser dock Karnell ut att ha knäckt koden. Bolaget fokuserar på industriteknikbolag inom två kategorier, nischproducenter och produktbolag.

”Nischproduktion handlar om allt från spackel och fogmassor till finmekanik och bland produktbolagen återfinns allt mellan gatubelysning och snöplogar. Inriktningen på bolag med egna produkter känns igen från branschkollegan Lagercrantz, där Karnells vd, Petter Moldenius, har ett förflutet.”

Analysen mynnar ut i en köprekommendation till medelrisk. Bolaget har goda förutsättningar för tillväxt, har uppvärdeingspotential och grundare som är kvar som aktiva ägare.

Hur mycket uppsida man ser på ett års sikt beror på. Uppsidan är 12 procent, motsvarande en riktkurs på 64 kronor, om man exkluderar själva kärnan i Karnells värdeskapande, förvärv. Men då missar själva poängen med bolaget. ”Om bolaget använder sina kassaflöden och sin starka balansräkning, upp till 2,5 gånger ebitda, för att fortsätta sin förvärvsresa till ett genomsnittligt förvärvspris om sju gånger rörelseresultatet kan uppsidan i ett mer optimistiskt scenario växa till hela 30 procent.”

Karnell-aktien stängde på 58,20 kronor i fredags.

Graf över Karnell-aktiens prisutveckling
Karnell-aktiens prisutveckling
Fortsätt läsa

Nyheter

Värmepumpen är nu den mest sålda uppvärmningslösningen i Tyskland, men osäkerhet består

Publicerad

den

Värmepump från Nibe

Värmepumpen har nu blivit den mest sålda uppvärmningsformen i Tyskland, en marknad som är viktig för Nibe. Samtidigt råder fortsatt osäkerhet kring framtida stöd och politiska beslut, vilket håller tillbaka många hushåll från att investera.

Produktionen blomstrar särskilt i regionen Kulmbach, där tillverkare som Ait och Glen Dimplex gjort området till en tysk värmepumpshubb. Efter ett svagt 2024, då politiska bråk om den så kallade Uppvärmningslagen ledde till varsel, växer försäljningen åter. Under första halvåret 2025 ökade antalet sålda värmepumpar med 55 procent, medan olje- och gasvärmare tappade kraftigt.

Men branschens framtid skuggas av politisk otydlighet. Den nya regeringen har lovat att ”avskaffa” det tidigare värmelagen, men utan att precisera vad som ska ersätta den. Samtidigt subventioneras naturgas, medan elskatten för hushåll ligger kvar och diskussioner pågår om att minska bidragen för värmepumpsinstallationer med upp till hälften.

Resultatet är att många husägare avvaktar. Enligt den tyska energiagenturen Dena har nyinstallationerna av värmesystem nått den lägsta nivån på 15 år, trots att var femte panna i landet är över 30 år gammal.

I Kulmbach varnar branschföreträdare för att riva upp hela värmelagen vore ett misstag. ”Det skulle vara dåraktigt att stoppa moderniseringen,” säger Hans Schwender, mästare i den lokala VVS-föreningen.

Även inom det konservativa partiet CSU i Bayern finns värmepumpsförespråkare. I Trebgast har kommunen, ledd av en CSU-borgmästare, nyligen installerat värmepump i stadshuset som förebild för andra. ”Man måste visa att tekniken fungerar, även i äldre byggnader,” säger borgmästare Herwig Neumann.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära