Följ oss

Nyheter

Alimak Group på transformationsresa för ökad lönsamhet och tillväxt

Publicerad

den

Hiss från Alimak

Alimak Group, som är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för bland annat industrin och byggbranschen, är på god väg att bli ett mer lönsamt och växande bolag. Hösten 2020 introducerade bolaget förändringsstrategin New Heights för att etablera en högpresterande verksamhet, säkerställa marginalförbättringar och generera lönsam tillväxt – och koncernen är på god väg dit, berättar bolagets vd och koncernchef Ole Kristian Jødahl.

Berätta om Alimak Group och er verksamhet

– 1948 grundade Alvar Lindmark Ingenjörsfirman Alvar N. Lindmark Aktiebolag i Skellefteå som dagens Alimak Group härstammar ifrån. Företaget är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för professionellt bruk och vi har varit en pionjär och marknadsledare inom branschen i över 70 år. Idag har vi cirka 2100 medarbetare och våra produkter säljs i över hundra länder runtom i världen. Vi är ett svenskt industribolag med global verksamhet. Drivkraften har sedan starten varit att leverera säkra och effektiva lösningar till våra kunder. Vår verksamhet är organiserad i fyra affärsområden: Construction, Industrial, BMU (Building Maintenance Units) och Wind. Våra vertikala transportlösningar används i byggbranschen, industrin, inom vindkraft samt vid fasadunderhåll av höga byggnader och broar etc.

Hur har bolaget utvecklats sedan du tillträdde som vd sommaren 2020?

– Bolaget hade inte levererat på de finansiella målen eller enligt planerna för de två stora förvärven som gjordes 2017. När jag tillträdde som vd lanserade vi därför New Heights-programmet som består av tre steg: 1. Etablera basen. 2. Säkerställa marginalförbättringar och 3. Lönsam tillväxt. New Heights handlar om att säkerställa basen för Alimak Groups långsiktiga tillväxt och expansion. Nu har vi en decentraliserad organisation med ett tydligt resultatansvar och där kunden står i fokus. Med ökad innovation, produktutveckling och fortsatt utveckling av serviceorganisationen fokuserar vi på att bygga en stabil lönsamhet och att vi ska nå våra tillväxtmål. Förvärv kommer också vara en viktig del i strategin framöver. Coronapandemins effekter och efterdyningar i form av bland annat nedstängningar och försenade leveranser samt kostnadsökningar på råvaror har självklart utmanat oss, men vi har trots det lyckats leverera utifrån de milstolpar vi formulerat. Ambitionen är att bolaget under 2022 ska leverera en solid och lönsam tillväxt. Bolaget har för första gången lanserat en hållbarhetsplan och det är därför extra kul att vi redan har fått en utmärkelse av Allbright för vår jämställda ledningsgrupp.    

Hur ser era expansionsplaner ut de kommande åren?

– Genom att jobba nära kunden vill vi öka produktutvecklingen och vidareutveckla vår  eftermarknadsaffär globalt. Vi ser även att det finns många förvärvsmöjligheter som kan stärka vår verksamhet ytterligare. Vår målsättning är att på sikt leverera en årlig tillväxt på mellan fem till sju procent samt att uppnå en EBITA-marginal på mellan 14 och 16 procent. Vi har goda förutsättningar att nå våra finansiella mål i närtid.

Vilka faktorer gör Alimak Group till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett fint gammalt svenskt industribolag som är globalt marknadsledande med en bred produktportfölj och en stark eftermarknadsaffär. Vår bransch drivs av starka underliggande tillväxtfaktorer som ökad befolkningstillväxt, urbanisering, ökad produktivitet, säkerhet och hälsa samt hållbarhet. Detta gör att vi ser en solid efterfrågan på våra produkter och lösningar framöver. Med vår nya strategi bör vi snart vara i en position där vi kan leverera på våra finansiella mål och med ett starkt kassaflöde bör bolaget vara ett intressant investeringscase.

Ni driver en tydlig hållbarhetsagenda som går hand i hand med ert produktutvecklings- och digitaliseringsarbete. Berätta mer om det arbetet.

– Våra produkter utgör en viktig del av våra kunders ekosystem. Ju fler flöden som kan planeras och kontrolleras, desto viktigare är det att våra produkter kan kopplas ihop med kundernas ekosystem. Vi har ett stort fokus på att öka digitaliseringen i våra produkter vilket är särskilt viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv, men bidrar även till att förbättra och effektivisera flödena för våra kunder. Uppkopplade hissar som kan servas och underhållas på distans är bra för både miljön och våra kunder. Dessutom är våra produkter kvalitetsprodukter med en livslängd på minst 20 år. Med rätt underhåll och kontinuerliga uppgraderingar kan de få en mycket lång livslängd, vilket även bidrar till ökad hållbarhet.

Vilka är dina viktigaste drivkrafter som vd för Alimak Group?

– Jag drivs av en grundläggande stark tro på Alimak Group och bolagets tillväxtpotential. Vi har skapat en struktur som ger oss rätt förutsättningar att bygga lönsamhet och leverera. Dessutom har vi fantastiska medarbetare runt om i världen som varje dag gör sitt yttersta för att driva bolaget i rätt riktning och det ger mig extra drivkraft. Jag är norrman men har i hela mitt yrkesverksamma liv arbetat på svenska industribolag, däribland SKF och Hultaforskoncernen. Jag tror starkt på Alimak Group och ser fram emot att få driva bolaget mot nya höjder.

Vilka fokusområden kommer ni att driva under 2022?

– Vi ska fortsätta jobba intensivt med produktutveckling, öka digitaliseringsgraden i våra produkter och fortsätta driva vår ambitiösa hållbarhetsagenda. Nästa år kommer vi även satsa på fas tre i förändringsstrategin som innebär att nå lönsam tillväxt. Vi kommer även titta på att förvärva fler bolag som stärker vår befintliga verksamhet.

Fortsätt läsa

Nyheter

Lyckad lansering av Star Vaults onlinespel Mortal Online 2

Publicerad

den

Mortal Online 2, Star Vault spel

Star Vaults onlinespel Mortal Online 2 lanserades under gårdagen som planerat. Det skedde klockan 19 svensk tid. Något mer än 15 000 spel har hittills sålts via Steam sedan full release. Mortal Online 2 har idag under eftermiddagen adderats som titel till Nvidias försäljningsplattform Geforce Now och inom de närmaste veckorna planeras spelet vara tillgängligt för köp även via Epic Games Store.

Star Vault skriver att lanseringen överlag har varit mycket lyckad och att spelet ligger mycket bra till på top selling-listor sedan spelet gick live med full release. Företaget arbetar nu för fullt med att åtgärda några buggar som visat sig i samband med den kraftiga spelarökningen. Totalt har Mortal Online 2 nu sålts i över 90 000 exemplar (inkl förköp och kopior i samband med stress-test) och har ca 70 000 aktiva spelare. Detta bådar gott inför att bygga upp en stor, stabil och långsiktig spelarbas som betalar för Mortal Online 2 varje månad säger vd Henrik Nyström.

”Det är en stor dag för oss på Star Vault. Tack vare Mortal Online 2 skall vi nu sätta Star Vault på världskartan som framgångsrik MMORPG-studio!”

Fortsätt läsa

Nyheter

Goobit Groups verksamhet slaktas av klippt bankkontakt

Publicerad

den

SEB hade redan innan Goobit Groups notering sagt upp bankrelationen, men det fanns en uppsägningsperiod och Goobit var säkra på att relationen skulle fortsätta och att det bara var en formsak. Men i mitten av december blev det verklighet, SEB klippte bankkontakten och Goobit kunde inte längre använda Swish. Utfallet har blivit brutalt. Goobit rapporterar nu att under januari har kryptoväxlingen, dvs bolagets verksamhet, minskat med 74 %.

”Vid köp av kryptovaluta precis som vid all näthandel uppfattar kunderna kortbetalning som en mindre smidig lösning än direktbetalning. Dessvärre medför det uppsagda banksamarbetet ett väsentligt intäktsbortfall för Goobit Group, så länge vi inte har en ny konto- och betalningslösning på plats. Vi ser detta som en väsentlig men övergående driftstörning och vi jobbar intensivt på att få fram en fullgod betalningslösning för våra kunder. I dagsläget kan vi dock inte säga när en sådan lösning kan vara på plats,” kommenterar Erika Eliasson, VD för Goobit Group. 

Fortsätt läsa

Nyheter

Ratos – köpvärd med möjlig extra uppsida

Publicerad

den

Affärsvärlden ger i en analys en köprekommendation till Ratos-aktien. Affärsvärlden anser att aktien är undervärderat rent allmänt och att på toppen av det finns en ytterligare uppsida med bolagets nystartade förvärvsstrategi. Analysen inkluderar ett antagande om att Plantasjen kommer uppvisa lägre vinstsiffror framöver, efter att ha fått ett uppsving med covid 19-pandemin.

”Vår slutsats är att det finns värderingsstöd i Ratos också utan antaganden kring att förvärvsstrategin leder till en omvärdering”

”De kortsiktigt tveksamma organiska utsikterna är en risk, men Affärsvärlden sätter ett köpråd på aktien”

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära