Nyheter
Alimak Group på transformationsresa för ökad lönsamhet och tillväxt
Alimak Group, som är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för bland annat industrin och byggbranschen, är på god väg att bli ett mer lönsamt och växande bolag. Hösten 2020 introducerade bolaget förändringsstrategin New Heights för att etablera en högpresterande verksamhet, säkerställa marginalförbättringar och generera lönsam tillväxt – och koncernen är på god väg dit, berättar bolagets vd och koncernchef Ole Kristian Jødahl.
Berätta om Alimak Group och er verksamhet
– 1948 grundade Alvar Lindmark Ingenjörsfirman Alvar N. Lindmark Aktiebolag i Skellefteå som dagens Alimak Group härstammar ifrån. Företaget är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för professionellt bruk och vi har varit en pionjär och marknadsledare inom branschen i över 70 år. Idag har vi cirka 2100 medarbetare och våra produkter säljs i över hundra länder runtom i världen. Vi är ett svenskt industribolag med global verksamhet. Drivkraften har sedan starten varit att leverera säkra och effektiva lösningar till våra kunder. Vår verksamhet är organiserad i fyra affärsområden: Construction, Industrial, BMU (Building Maintenance Units) och Wind. Våra vertikala transportlösningar används i byggbranschen, industrin, inom vindkraft samt vid fasadunderhåll av höga byggnader och broar etc.
Hur har bolaget utvecklats sedan du tillträdde som vd sommaren 2020?
– Bolaget hade inte levererat på de finansiella målen eller enligt planerna för de två stora förvärven som gjordes 2017. När jag tillträdde som vd lanserade vi därför New Heights-programmet som består av tre steg: 1. Etablera basen. 2. Säkerställa marginalförbättringar och 3. Lönsam tillväxt. New Heights handlar om att säkerställa basen för Alimak Groups långsiktiga tillväxt och expansion. Nu har vi en decentraliserad organisation med ett tydligt resultatansvar och där kunden står i fokus. Med ökad innovation, produktutveckling och fortsatt utveckling av serviceorganisationen fokuserar vi på att bygga en stabil lönsamhet och att vi ska nå våra tillväxtmål. Förvärv kommer också vara en viktig del i strategin framöver. Coronapandemins effekter och efterdyningar i form av bland annat nedstängningar och försenade leveranser samt kostnadsökningar på råvaror har självklart utmanat oss, men vi har trots det lyckats leverera utifrån de milstolpar vi formulerat. Ambitionen är att bolaget under 2022 ska leverera en solid och lönsam tillväxt. Bolaget har för första gången lanserat en hållbarhetsplan och det är därför extra kul att vi redan har fått en utmärkelse av Allbright för vår jämställda ledningsgrupp.
Hur ser era expansionsplaner ut de kommande åren?
– Genom att jobba nära kunden vill vi öka produktutvecklingen och vidareutveckla vår eftermarknadsaffär globalt. Vi ser även att det finns många förvärvsmöjligheter som kan stärka vår verksamhet ytterligare. Vår målsättning är att på sikt leverera en årlig tillväxt på mellan fem till sju procent samt att uppnå en EBITA-marginal på mellan 14 och 16 procent. Vi har goda förutsättningar att nå våra finansiella mål i närtid.
Vilka faktorer gör Alimak Group till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi är ett fint gammalt svenskt industribolag som är globalt marknadsledande med en bred produktportfölj och en stark eftermarknadsaffär. Vår bransch drivs av starka underliggande tillväxtfaktorer som ökad befolkningstillväxt, urbanisering, ökad produktivitet, säkerhet och hälsa samt hållbarhet. Detta gör att vi ser en solid efterfrågan på våra produkter och lösningar framöver. Med vår nya strategi bör vi snart vara i en position där vi kan leverera på våra finansiella mål och med ett starkt kassaflöde bör bolaget vara ett intressant investeringscase.
Ni driver en tydlig hållbarhetsagenda som går hand i hand med ert produktutvecklings- och digitaliseringsarbete. Berätta mer om det arbetet.
– Våra produkter utgör en viktig del av våra kunders ekosystem. Ju fler flöden som kan planeras och kontrolleras, desto viktigare är det att våra produkter kan kopplas ihop med kundernas ekosystem. Vi har ett stort fokus på att öka digitaliseringen i våra produkter vilket är särskilt viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv, men bidrar även till att förbättra och effektivisera flödena för våra kunder. Uppkopplade hissar som kan servas och underhållas på distans är bra för både miljön och våra kunder. Dessutom är våra produkter kvalitetsprodukter med en livslängd på minst 20 år. Med rätt underhåll och kontinuerliga uppgraderingar kan de få en mycket lång livslängd, vilket även bidrar till ökad hållbarhet.
Vilka är dina viktigaste drivkrafter som vd för Alimak Group?
– Jag drivs av en grundläggande stark tro på Alimak Group och bolagets tillväxtpotential. Vi har skapat en struktur som ger oss rätt förutsättningar att bygga lönsamhet och leverera. Dessutom har vi fantastiska medarbetare runt om i världen som varje dag gör sitt yttersta för att driva bolaget i rätt riktning och det ger mig extra drivkraft. Jag är norrman men har i hela mitt yrkesverksamma liv arbetat på svenska industribolag, däribland SKF och Hultaforskoncernen. Jag tror starkt på Alimak Group och ser fram emot att få driva bolaget mot nya höjder.
Vilka fokusområden kommer ni att driva under 2022?
– Vi ska fortsätta jobba intensivt med produktutveckling, öka digitaliseringsgraden i våra produkter och fortsätta driva vår ambitiösa hållbarhetsagenda. Nästa år kommer vi även satsa på fas tre i förändringsstrategin som innebär att nå lönsam tillväxt. Vi kommer även titta på att förvärva fler bolag som stärker vår befintliga verksamhet.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner
Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.
Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.
Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.
“Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.
Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.
Nyheter
Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck
Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.
Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.
Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.
”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.
-
Nyheter1 vecka sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter1 månad sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical