Följ oss

Nyheter

Aktivitet i lanseringen av Dosell från iZafe

Publicerad

den

Läkemedelsroboten Dosell från iZafe Group

iZafe Group, för vilket det nyligen släpptes en aktieanalys, är ett svenskt life science-bolag som marknadsför och säljer läkemedelsroboten Dosell. Den senaste tiden har bolaget rapporterat en hel del aktivitet.

Implementering i Norge

Bolagets partner Careium inledde i slutet av september implementeringen av 20 stycken Dosell i en kommun i östra Norge, där planen är att öka antalet succesivt. Det följdes två dagar senare upp med att partnern Hepro påbörjar lanseringen av 25 stycken Dosell i en kommuni i västra regionen i Norge där planen även där är att sedan öka undan för undan.

”Vi ser framemot att påbörja implementeringen av läkemedelsroboten Dosell. Careium drivs av en genuin omsorg om våra användare och deras behov kommer alltid i första hand. Att komma ihåg att ta sin dagliga medicin kan utgöra skillnaden mellan liv och död. Trots detta glömmer många ofta att ta sin medicin och då kan en läkemedelsrobot vara till stor nytta. Dosell bidrar till en bättre följsamhet och att läkemedelsrelaterade skador minimeras”, säger Arvid Bakken, Country Director Norge.

Inleder pilotprojekt med Aleris

Idag meddelade iZafe att man inleder ett pilotprojekt med Aleris. Målsättningen med projektet är att ta fram beslutsunderlag för ett potentiellt införande av läkemedelsroboten Dosell i Aleris för patientgruppen avancerad sjukvård i hemmet (ASIH).

Aleris har undersökt möjligheten att införa så kallade läkemedelsrobotar inom den avancerade hemsjukvården i Region Stockholm. Totalt har 30 stycken Dosell köpts in. Under oktober kommer läkemedelsroboten att introduceras för den första patienten som vårdas inom avancerad sjukvård i hemmet (ASIH). Syftet är att minska risken för felbehandling av läkemedel, under- och överdosering eller förväxling av läkemedel.

— Läkemedelsrobotar innebär stora positiva förändringar för patientsäkerheten. Om inte patienten tar sina läkemedel går ett larm till våra sjuksköterskor, säger Maria Frick, legitimerad apotekare Aleris närsjukvård.

Nyheter

Kiliaros kassa är tom, vad händer nu?

Publicerad

den

Analysfirman Kalqyl som skriver uppdragsanalyser publicerade idag en uppdatering på företaget Kiliaro där man konstaterar att kassan borde vara tom i månadsskiftet november/december, dvs precis här och nu.

Kiliaro har samtidigt nyligen inlett en ambition att förvärva verksamheter inom foto- och videoredigering samt inom utskrift av bilder.

Förhoppningsvis har bolaget en färdig plan, för vanligtvis tar ett företag in nya pengar innan kassan är slut. Har man säkrat upp investerare som ännu inte kommunicerats? Och gör någon form av apportemission av företag som har ett positivt kassaflöde? Det känns som en utmaning. Bolaget har ett börsvärde på 15,5 miljoner kronor vid dagens stängningskurs 1,755 kronor. Det måste bli hårda villkor på ett eller annat sätt för att ro det hela i land.

Uppdatering: Huvudägare meddelar att de finansierar Kiliaro

Under kvällen så skickade Kiliaro ut ett pressmeddelande tillsammans med sin huvudägare First Venture. Man förnekar där att kassan är tom och säger att analysfirman Kalqyl har bristande kunskap. Man skriver vidare att First Venture finansierar Kiliaro och står bakom företaget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Acast lanserar självbetjäningsplattform för annonsering i poddar

Publicerad

den

Acast har utvecklat en ny reklamplattform för självbetjäning, vilket möjliggör för företag och varumärken i olika storlekar och med varierande budgetar att nå en mycket engagerad publik via de drygt 88 000 podcasts som finns tillgängliga via Acast Marketplace. Den nya plattformen gör det möjligt för annonsörer att själva aktivera sin annonsstrategi för podcasts och skapar därmed ytterligare möjligheter för Acast att tjäna pengar på sin ad-techplattform.

”Denna nya plattform är ett viktigt steg i att demokratisera den globala podcastannons-branschen eftersom den gör det möjligt för annonsörer att starta sin resa inom podcastannonsering i en skala som passar deras behov och budgetar. För Acast öppnar det upp ytterligare en intäktskanal där vi kan rikta in oss på en bredare bas av vårt stora utbud av podcasts och automatisera annonsförsäljningen ytterligare. Det här är ett viktigt steg i vår strategi att bli nummer ett i podcasting-industrin”, säger Ross Adams, VD för Acast.

Acasts Self-Serve Platform passar särskilt små och medelstora bolag, men är även en smart väg för poddkreatörer att bli annonsörer och marknadsföra sina egna shower och produkter för sin publik i podcastvärlden.

Acast är en världsledande aktör inom annonsering i podcasts och arbetar med fler än 2 400 annonsörer varje år. Acast samarbetar både med mindre företag och med stora varumärken som exempelvis Amazon, State Farm, Macy’s, Ikea, Klarna och Ulta Beauty.

Tidningen Börsveckan tog i veckan bort säljrekommendationen för aktien.

Fortsätt läsa

Nyheter

Eolus i nytt samarbete om utveckling av fyra flytande vindkraftsprojekt i Östersjön

Publicerad

den

Flytande vindkraftverk anläggs

Eolus och Simply Blue Group har kommit överens om att tillsammans utveckla flytande vindkraft i Östersjön.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group, är ett joint venture som ska utveckla fyra flytande vindkraftsparker i Östersjön – två projekt i Sverige och två i Finland. Eolus och Simply Blue Group äger 50 procent vardera av aktierna i Sea Sapphire genom vilket samarbetet sker. Simply Blue Group är en irländsk utvecklare inom blå ekonomi som utvecklar banbrytande projekt inom flytande vindkraft, e-bränslen, vågenergi och akvakultur med låg påverkan.

– Projekten i SeaSapphire kommer stärka och diversifiera vår offshoreportfölj. Kombinationen av Eolus långa erfarenhet av att utveckla förnybara projekt och Simply Blue Groups expertis inom flytande vindkraft möjliggör ett starkt och framgångsrikt samarbete. Det ger stora möjligheter att skapa ett betydande tillskott av grön elproduktion i Norden, säger Per Witalisson, VD för Eolus.

– Detta är ett starkt samarbete mellan Simply Blue Group och Eolus, där vi har liknande ambitioner och våra kompetenser inom projektutveckling kompletterar varandra. Vårt fokus på blå ekonomi kommer gynna kustsamhällen och intressenter när det kommer till jobbskapande och engagemang som skapar förutsättningar för en hållbar energiomställning I Finland och Sverige och möjlighet att nå utsläppsmålen, säger Sam Roch-Perks, Group CEO Simply Blue Group.

Projekten i SeaSapphire är under utveckling och ett stort fokus läggs på försörjningskedjan, lokalt jobbskapande och utforskandet av alternativa användningar av den energi som produceras. Om projekten realiseras enligt nuvarande plan kan de komma att producera upp till 40TWh/år och bidra till att möta Sveriges och Finlands ambitioner och behov av ökad grön elproduktion.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group består av fyra flytande vindkraftsprojekt:

  • Skidbladner – beläget 100 km sydost om Stockholm, Sverige
  • Herkules – beläget 69 km sydost om Gotland, Sverige
  • Wellamo – beläget 90 km utanför regionen Satakunta, Finland
  • Ej offentliggjort projekt – beläget inom finsk ekonomisk zon i Östersjön, Finland.
Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära