Nyheter
Acasts dotterbolag Podchaser för samman annonsörer med rätt poddar med AI-hjälp

Acast-ägda Podchaser har, som först i branschen, lanserat en språkmodellsfunktion som ger annonsörer möjligheten att ytterligare finjustera träffsäkerheten för sin podcastannonsering. Funktionen, Predictive Demographics, optimerar annonsörers möjlighet att rikta sig mot den mest relevanta målgruppen, baserat på språket i avsnitten. Med Predictive Demographics, använder Podchaser AI-teknik och en språkmodell, istället för förstahandsdata, för att analysera språket i en podcast och därmed förutsäga de sannolika lyssnarnas ålder och kön.
“Att föra samman Podchasers sofistikerade podcastdata och AI-drivna verktyg med Acast Marketplace kommer att hjälpa oss att skala upp annonsförsäljningen och dra nytta av fler podcasts. Med Predictive Demographics gör vi det möjligt för annonsörer att utvinna värde från podcasts genom en strategi med podcastpubliken i centrum och därigenom upptäcka podcasts med outnyttjad annonspotential. Tidigare i år lanserades Collections+ som låter annonsörer förbättra sin träffsäkerhet och upptäcka nya podcasts. Sedan lanseringen har Acast använt Collections+ teknologi för att driva kampanjer för över 500 kunder över 14 marknader och generera intäkter från 10 procent fler podcasts. Collections+ – inklusive Predictive Demographics – är tillgänglig för alla poddkreatörer, utgivare, annonsplattformar eller intresserade annonsörer, säger Ross Adams, vd för Acast.
Marknadsförare förlitar sig på viktig demografisk data, såsom ålder och kön, för att nå rätt publik med sina varumärkesbudskap. Under de senaste åren har många marknadsförare börjat använda förstapartsdata för att samla in dessa insikter. Likväl, enligt Nielsens årliga marknadsföringsrapport av globala varumärken uppgav mer än hälften (56 %) att de är ”under genomsnittet”, ”genomsnittliga” eller ”som bäst genomsnittliga” när det kommer till att faktiskt använda förstapartsdata. Det finns en mängd olika anledningar till varför marknadsförare har svårt att använda förstapartsdata på lämpligt sätt, såsom isolerade eller uppdelade data inom organisationer och komplexa regelverk i olika länder där de kan vara verksamma och ha kundgrupper i.
Med AI slipper marknadsförare tidskrävande arbete
Predictive Demographics löser dessa utmaningar genom att förse annonsörer med demografisk data för mer än fem miljoner podcasts över hela världen. Istället för att marknadsförare ägnar tidskrävande arbete med sina egna datasamlingar, förutsäger nu Podchasers AI-drivna språkmodellering exakt vilka podcasts som har rätt publik för deras kampanjmål.
Nyheter
Refine Group adderar en bitcoin treasury-strategi

Onlinehandelsbolaget Refine Group lanserar en ny affärsenhet – Digital Assets. Med en riktad nyemission på 10 miljoner kronor inleder bolaget en bitcoin treasury-strategi. Målet är att stärka balansräkningen, skapa långsiktigt aktieägarvärde och positionera sig i framkant bland teknikbolag som omfamnar digitala tillgångar.
Tredje affärsområde fokuserar på bitcoin och finansiell motståndskraft
Refine expanderar nu från två till tre affärsområden – Products, Digital Services och det nya Digital Assets. Den nya enheten ska fokusera på att ackumulera bitcoin som strategisk reservtillgång, ett drag som speglar en global trend där innovativa teknikbolag ser kryptovalutan som ett skydd mot inflation och ett alternativ till traditionella kassareserver.
– ”Bitcoin är en global, likvid och icke-inflationär tillgång. Genom att integrera det i vår finansiella strategi stärker vi vår flexibilitet och position inför framtiden,” säger David Wallinder, VD för Refine Group.
Nyckeltalet för affärsområdet blir bitcoin per aktie – ett mått på hur effektivt bolaget kan bygga långsiktigt värde genom strategisk bitcoin-ackumulation.
Nytt kapital och Caldas Capital blir ny huvudägare
För att finansiera sin första investering i bitcoin genomför Refine en riktad nyemission på 10 miljoner kronor.
Den största investeraren i emissionen är Caldas Capital, representerat av den portugisiska entreprenören João Caldas. Han blir därmed största ägare i Refine och föreslås även till styrelsen. João har tidigare framgångsrikt byggt upp och sålt kosmetikabolaget Fancy Stage till Humble Group för 550 miljoner kronor – och har därtill gedigen erfarenhet av kryptomarknaden.
– ”Vi ser João Caldas som en strategisk partner. Han bidrar med både kapital och expertis inom digitala tillgångar – och stärker vår långsiktiga vision,” kommenterar Refines styrelse.
Fokus kvar på kärnverksamheten – men med digitalt djup
Trots satsningen på digitala tillgångar förblir Refine djupt engagerat i sina ursprungliga affärsområden. Products fortsätter att driva lönsam tillväxt via nya produktlanseringar och direktförsäljning, medan Digital Services expanderar inom e-handelsoptimering, molnlösningar och datadriven marknadsföring.
Satsningen mottogs väl av aktiemarknaden
Refine Group meddelade den nya satsningen i onsdags och mottogs väl av marknaden. Aktien har gått upp omkring 100 procent i skrivande stund.
Nyheter
Sverige fortsatte att locka flest nordiska börsintroduktioner under första halvåret 2025

En ny rapport från PwC visar att Sverige dominerade den nordiska marknaden för börsintroduktioner under första halvåret 2025. Närmare 70 procent av de nordiska introduktionerna genomfördes i Sverige. Rapporten visar också att det samlade marknadsvärdet för introduktioner per första handelsdag, mer än tredubblades i förhållande till första halvåret 2024.
Enligt PwC: sammanställning Nordic IPO Watch 2025 märks nu en positiv trend när det gäller börsintroduktioner.
– Fler bolag sattes på börsen i förhållande till samma period förra året. Det samlade marknadsvärdet för introduktioner per första handelsdag ökade också betydligt upp till 2 167 miljoner euro, vilket kan jämföras med 691 miljoner euro under motsvarande period 2024, berättar Jon Widefjäll som är partner och operativt ansvarig inom Capital Markets på PwC.
Sverige sticker ut rejält i statistiken där 11 av totalt 16 introduktioner ägde rum i Sverige. Här genomfördes även de fyra största introduktionerna sett till marknadsvärde per första handelsdag, med Asker Healthcare Groups 821 miljoner euro i topp.
– Första halvan av 2025 började relativt försiktigt men följdes av en viss återhämtning under andra kvartalet, och särskilt då i juni med flera noteringar. Vi ser nu att många företag ligger långt framme i sina förberedelser, med siktet inställt på börsnoteringar under resterande del av 2025 alternativt första halvåret 2026, säger Johan Ericsson som är partner och verksam inom Capital Markets på PwC.
Noteringstorka bruten i Finland
Efter Sverige återfinns sedan Norge på andra plats med tre introduktioner under första halvåret, varav den största var Sentia till ett marknadsvärde per första handelsdag av cirka 157 miljoner euro. I Finland ägde två noteringar rum, och därmed avslutades en drygt tvåårig period utan noteringar.
Synen på resten av året
Trots utmanande förhållandena har de nordiska marknaderna sett flera framgångsrika transaktioner under årets första hälft, och där bakom finns flera potentiella börskandidater. Nu anas en optimism på de nordiska börserna under andra halvan av 2025, även om globala geopolitiska spänningar och makroekonomisk osäkerhet fortfarande råder.
– Överlag förväntas en försiktig marknad men där aktörerna är redo för rätt kandidater, då särskilt med betoning på mogna och kassagenererande företag, avslutar Jon Widefjäll.
Nyheter
Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin

Börsnoterade företag köper bitcoin i ett högt tempo. Under det andra kvartalet köpte de 131 355 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 18 procent enligt data från Bitcoin Treasuries. ETF-fonder ökade samtidigt med 111 411 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 8 procent. Det är det tredje kvartalet i rad som börsnoterade företag köper fler bitcoin än ETF-fonder.
Hittills i år har börsnoterade företag köpt 237 664 bitcoin, vilket är dubbelt så mycket som de 117 295 bitcoin som ETF-fonder har köpt under samma period.
Börsnoterade företag äger nu omkring 855 000 bitcoin, vilket är omkring 4 procent av det totala antalet bitcoin. En bitcoin kostar idag omkring 1 miljon kronor.
Även noterade företag i Sverige köper bitcoin
Utvecklingen att noterade företag köper bitcoin har även tagit fart i Sverige i år. H100 har på kort tid köpt bitcoin för 250 miljoner kronor och K33 för 35 miljoner kronor. Bitcoin Treasury Capital som noteras på Spotlight på tisdag har köpt bitcoin för 150 miljoner kronor. För en vecka sedan meddelade även Fragbite Group att de köper sina första bitcoin för 5 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
CLS revolutionerar hjärnkirurgi med laserprecision – och siktar mot en global marknad
-
Nyheter1 månad sedan
Dicot utmanar läkemedelsjättarna – framtidens potensbehandling väcker intresse
-
Nyheter2 månader sedan
Sinch-aktien kan fortsätta stiga anser Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Verve, tillfälligt brus skapar ett attraktivt köpläge
-
Nyheter3 veckor sedan
Cell Impact är en teknikledare i vätgasrevolutionen
-
Nyheter2 månader sedan
Uppsida på 40 procent och direktavkastning på 6,7 procent i Kopparbergs Bryggeri
-
Nyheter2 månader sedan
Det stora fettbolagets aktie är köpvärd anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
OssDsign accelererar tillväxtresan med ny strategi och kapitaltillskott