Följ oss
Råvarunyheter

Nyheter

Acasts dotterbolag Podchaser för samman annonsörer med rätt poddar med AI-hjälp

Publicerad

den

Acast-ägda Podchaser har, som först i branschen, lanserat en språkmodellsfunktion som ger annonsörer möjligheten att ytterligare finjustera träffsäkerheten för sin podcastannonsering. Funktionen, Predictive Demographics, optimerar annonsörers möjlighet att rikta sig mot den mest relevanta målgruppen, baserat på språket i avsnitten. Med Predictive Demographics, använder Podchaser AI-teknik och en språkmodell, istället för förstahandsdata, för att analysera språket i en podcast och därmed förutsäga de sannolika lyssnarnas ålder och kön.

“Att föra samman Podchasers sofistikerade podcastdata och AI-drivna verktyg med Acast Marketplace kommer att hjälpa oss att skala upp annonsförsäljningen och dra nytta av fler podcasts. Med Predictive Demographics gör vi det möjligt för annonsörer att utvinna värde från podcasts genom en strategi med podcastpubliken i centrum och därigenom upptäcka podcasts med outnyttjad annonspotential. Tidigare i år lanserades Collections+ som låter annonsörer förbättra sin träffsäkerhet och upptäcka nya podcasts. Sedan lanseringen har Acast använt Collections+ teknologi för att driva kampanjer för över 500 kunder över 14 marknader och generera intäkter från 10 procent fler podcasts. Collections+ – inklusive Predictive Demographics – är tillgänglig för alla poddkreatörer, utgivare, annonsplattformar eller intresserade annonsörer, säger Ross Adams, vd för Acast.

Marknadsförare förlitar sig på viktig demografisk data, såsom ålder och kön, för att nå rätt publik med sina varumärkesbudskap. Under de senaste åren har många marknadsförare börjat använda förstapartsdata för att samla in dessa insikter. Likväl, enligt Nielsens årliga marknadsföringsrapport av globala varumärken uppgav mer än hälften (56 %) att de är ”under genomsnittet”, ”genomsnittliga” eller ”som bäst genomsnittliga” när det kommer till att faktiskt använda förstapartsdata. Det finns en mängd olika anledningar till varför marknadsförare har svårt att använda förstapartsdata på lämpligt sätt, såsom isolerade eller uppdelade data inom organisationer och komplexa regelverk i olika länder där de kan vara verksamma och ha kundgrupper i.

Med AI slipper marknadsförare tidskrävande arbete

Predictive Demographics löser dessa utmaningar genom att förse annonsörer med demografisk data för mer än fem miljoner podcasts över hela världen. Istället för att marknadsförare ägnar tidskrävande arbete med sina egna datasamlingar, förutsäger nu Podchasers AI-drivna språkmodellering exakt vilka podcasts som har rätt publik för deras kampanjmål.

Nyheter

Affärsvärlden neutrala till Envar Holdings IPO

Publicerad

den

Spel som Envar har arbetat med

Envar Holding är en outsourcing- och utvecklingsstudio med fokus på grafisk design, 3D-grafik, animationer och illustrationer till huvudsakligen spelutvecklingsföretag och andra företag verksamma inom underhållningsindustrin. Bolaget har etablerat sig som en leverantör av grafik- och utvecklingstjänster till några av de största varumärkena inom spelindustrin.

Envar gör nu en IPO på First North där man önskar att få in 50 miljoner kronor till 20 kronor per aktie. Teckningsperioden är den 26 november till 10 december och handeln i aktien inleds sedan den 17 december. Hur ska då en investerare agera?

27 miljoner kronor är säkerställda på förhand av ankarinvesterare, bl.a. Tenesta Holding AB. Tidigare denna kväll meddelade bolaget även att erbjudandet är övertecknat.

Affärsvärlden – Neutral

Affärsvärlden ger en neutral rekommendation till Envars IPO, och tillägger att det kan vara värt att följa aktien när bolaget väl är noterat.

”Vi är inte övertygade nog av Envar för att sätta teckna på erbjudandet. Men bolaget kan var värt att följa”

Fortsätt läsa

Nyheter

Positiva åsikter om IPO-erbjudandet från Intea

Publicerad

den

Fastighet som ingår i Intea Fastigheters bestånd

Intea Fastigheter är ett fastighetsbolag inriktat på långsiktigt aktivt ägande av social infrastruktur. Företaget gör nu en IPO på omkring 2,5 miljarder kronor som främst består av vanliga stamaktier som prissätts i intervallet 38-40 kronor, men även en liten andel D-aktier. Teckningsperioden är 4-11 december och aktierna noteras sedan på Stockholmsbörsen den 12 december. Hur ska då en investerare agera?

Tredje AP-fonden, AFA Försäkring, Swedbank Robur, Länsförsäkringar Fondförvaltning och Bell Rock Capital Management har åtagit sig att teckna aktier för 1 130 miljoner kronor, motsvarande cirka 46 procent av erbjudandet.

Affärsvärlden – Teckna

Affärsvärlden ger rådet att teckna aktier i Intea för den som gillar fastighetsaktier.

”Vi tänker 15 gånger vinsten som en rimlig värdering och då blir uppsidan knappt 30 procent på några års sikt, räknat från högsta kursen i intervallet (40 kronor). Det gör Intea till en fastighetsnotering att teckna”

Dagens industri – Teckna

Dagens industris analytiker ger rådet att teckna Iteas IPO. Intea grundades året innan SBB, men medan SBB växte i högt tempo valde Intea en försiktigare tillväxtväg. Di skriver att bolagets hyreskontrak är långa med en genomsnittlig återstående kontraktslängd på 7,2 år och att 74 procent av hyresintäkterna är KPI-indexerade.

”Om kursen landar i den övre delen av intervallet, handlas B-aktien kring elva gånger våra estimat för förvaltningsresultatet 2026, vilket vi anser är lågt givet bolagets fina defensiva kvaliteter.”

Philip Hallberg – Positiv

Fastighetsexperten Philip Hallberg på Lannebo ger inte något uttryckligt råd men ger sin syn på företaget och erbjudandet. Han får även sätta betyg på erbjudandet enligt EFN:s fem olika kategorier det summerar sig till 18 av 25 möjliga poäng.

Tillväxt/Lönsamhet: 4
Värdering: 4
Ägare/Ledning: 4
Finansiell ställning: 3
Hört på Riche: 3

Fastighetsexperten Philip Hallberg på Lannebo ger sin syn på Intea som gör en IPO.
Fortsätt läsa

Nyheter

Swedencare-aktien kan dubblas, köp säger Dagens industri

Publicerad

den

Nutrima från Swedencare

Swedencare har en ocyklisk verksamhet, god tillväxt inom djurhälsa och chans till högre lönsamhet. Om bolaget levererar på sina mål kan aktiekursen dubblas skriver Dagens industri och delar ut en köprekommendation.

Det finns även en möjlighet att det kommer ett bud på företaget. Den största ägaren är tyska Symrise som äger 41 procent och lade nyligen ett bud på Probi. Men då måste Symrise få med sig tre ledande befattningshavare som tillsammans äger 23 procent.

Dagens industris analys Veckans aktie skrivs utifrån att den ska utvärderas efter ett år och på den sikten och med Dagens industris prognoser så ser man en uppsida på 26 procent.

”Tittar vi på värderingen på skuldfri basis i relation till rörelseresultatet, ev/ebitda, hamnar vi på 16 respektive 13. Sätt årets multipel på nästa års rörelseresultat som vi tror blir 724 Mkr och vi får en uppsida på 26 procent.”

Skulle bolaget lyckas nå sina mål så kan dock aktien dubbleras skriver tidningens analytiker Agnetha Jönsson.

Swedencare-aktien stängde på 53,75 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära