Nyheter
Acast lanserar självbetjäningsplattform för annonsering i poddar

Acast har utvecklat en ny reklamplattform för självbetjäning, vilket möjliggör för företag och varumärken i olika storlekar och med varierande budgetar att nå en mycket engagerad publik via de drygt 88 000 podcasts som finns tillgängliga via Acast Marketplace. Den nya plattformen gör det möjligt för annonsörer att själva aktivera sin annonsstrategi för podcasts och skapar därmed ytterligare möjligheter för Acast att tjäna pengar på sin ad-techplattform.
”Denna nya plattform är ett viktigt steg i att demokratisera den globala podcastannons-branschen eftersom den gör det möjligt för annonsörer att starta sin resa inom podcastannonsering i en skala som passar deras behov och budgetar. För Acast öppnar det upp ytterligare en intäktskanal där vi kan rikta in oss på en bredare bas av vårt stora utbud av podcasts och automatisera annonsförsäljningen ytterligare. Det här är ett viktigt steg i vår strategi att bli nummer ett i podcasting-industrin”, säger Ross Adams, VD för Acast.
Acasts Self-Serve Platform passar särskilt små och medelstora bolag, men är även en smart väg för poddkreatörer att bli annonsörer och marknadsföra sina egna shower och produkter för sin publik i podcastvärlden.
Acast är en världsledande aktör inom annonsering i podcasts och arbetar med fler än 2 400 annonsörer varje år. Acast samarbetar både med mindre företag och med stora varumärken som exempelvis Amazon, State Farm, Macy’s, Ikea, Klarna och Ulta Beauty.
Tidningen Börsveckan tog i veckan bort säljrekommendationen för aktien.
Nyheter
DUG Foodtech bygger närvaron i svensk daglivaruhandel

DUG Foodtech bygger sin närvaro i svensk detaljhandel och för att få kraft bakom arbetet så samarbetar man med Conaxess Trade, det ledande företaget inom marknadsföring, försäljning och distribution i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.
Barista i 500 svenska butiker
DUG Foodtechs dryck DUG Barista finns från denna vecka på utvalda Hemköp, Willys och City Gross-butiker.
Genom samarbetet med Conaxess Trade får DUG Foodtech tillgång till en stark och erfaren säljorganisation som inledningsvis hjälper till att nå de utvalda 500 butikerna över hela landet. ”Vi har valt Conaxess Trade då vi anser att de har de styrkor och ambitioner vi vill ha i en säljkår på den svenska marknaden. Deras expertis och nätverk är ovärderliga för vår tillväxt,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.
”Vi på Conaxess ser stora möjligheter med DUG Foodtechs produkter. Konsumenter och inköpare efterfrågar klimatsmarta produkter som inte kompromissar med kvalitet och DUG Foodtechs produktportfölj uppfyller dessa krav. Vi ser fram mot att bygga den svenska dagligvarumarknaden med DUG Foodtech och kommer med vår kompetens och erfarenhet skapa möjligheter i detta projekt,” säger Frank Somander, kommersiell direktör på Conaxess Trade.
Nyheter
Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien

Konfektyrtillverkaren Cloetta meddelade under 2022 att de ska bygga en stor ny fabrik. Investerare blev chockade av den kapitalkrävande satsningen och aktien dog fullständigt.
I januari 2024 meddelade vd som låg bakom satsningen att han tänkte lämna företaget. Det började ge investerare förhoppning om att fabriksbygget kunde stoppas och senare under året meddelade företaget officiellt att man ser över planen. Idag meddelade Cloetta till slut att fabriksbygget inte blir av.
”Detta beslut gör att Cloetta istället kan fokusera på såväl den egna produktionen som nätverket med kontraktstillverkare, vilket även omfattar att fastställa en optimal uppgradering av Cloettas eget nätverk baserat på de alternativ som bekräftats av utvärderingen. En varuförsörjningskedja som är anpassad till Cloettas specifika behov, med ökad flexibilitet när det gäller att anpassa sig till föränderliga konsumentpreferenser, ger Cloetta bättre förutsättningar att genomföra sina strategiska prioriteringar.”
Aktien har nu återhämtat sig från fallet som kom med fabriksbygget.
Nyheter
Asmodee Group-aktien får en neutral rekommendation av Affärsvärlden på sin första börsdag

Embracer Group-avknoppningen Asmodee Group noterades på Stockholmsbörsen den 7 februari och inledde handeln kring 115 kronor per aktie men stängde sedan dagen på 105 kronor, vilket ger ett börsvärde på 24,5 miljarder kronor. Inför noteringen som fanns det en del uppskattningar på att börsvärdet borde kunna vara 22 miljarder kronor och när aktien knoppades av från Embracer så sjönk Embracer-aktien med strax under 100 kronor.
Det återstår att se vilket pris marknaden kommer att sätta på Asmodee Group efter den initiala osäkerheten. Det finns säkert några aktieägare som säljer avknoppningen samtidigt som företaget även kan locka nya investerare.
Under den första handelsdagen den 7 februari gav Affärsvärlden en neutral rekommendation till Asmodee-aktien. Det analytikern lyfter fram att vid sidan av starka varumärken inom brädspel så är stora delar av verksamheten byggd på distribution av samlarkortspel där företaget är beroende av ett fåtal viktiga partners.
”Vi är generellt positivt inställda till Asmodee men tycker inte prislappen lockar tillräckligt för att sätta något köpråd”
-
Nyheter1 månad sedan
12 bra aktier i småbolag för 2025 enligt Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
De tre bästa bank-aktierna för 2025 – hög direktavkastning
-
Nyheter2 månader sedan
Fem bra aktier för 2025 i stora svenska företag
-
Nyheter2 månader sedan
DUG Foodtech lanserar Barista i över 500 butiker med Hemköp, Willys och City Gross
-
Nyheter1 månad sedan
Fem aktier att sälja när 2025 inleds enligt Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Intea är ett attraktivt alternativ i fastighetssektorn anser Richard Bråse
-
Nyheter1 månad sedan
2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult
-
Nyheter2 månader sedan
Humble Group är en köpvärd aktie igen anser Dagens industri