Nyheter
Acast får Amazon som kund – ny typ av intäktskälla
Acast är en plattform för poddkreatörer att publicera sina poddar på, vilka sedan distribueras till alla poddspelare där folk lyssnar på poddar. Acasts affärsmodell är att erbjuda poddkreatörerna intäkter, genom att Acast säljer och placerar annonser i poddarna. Idag skrev Acast avtal med Amazon som skapar en ny variant på upplägget. Amazon vill erbjuda sina Amazon Music-kunder annonsfria poddar. Amazon har därför köpt allt annonsutrymme i tusentals poddar på Acasts plattform som spelas via Amazon Music.
Avtalet gör det möjligt för Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter att streama Acasts podcasts globalt, utan annonser via Amazon Music-appen, som finns tillgänglig via lyssnarens valfria enhet – inklusive smartphone, surfplatta, PC/Mac, Fire TV och Alexa-aktiverade enheter som Amazon Echo. Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter kommer att kunna använda Amazon Music för avbrottsfri lyssning på tusentals av Acasts podcasts, utan extra kostnad.
”Det här är en spännande affär och vi ser fram emot att samarbeta med Amazon Music. Intäktsgenerering inom podcasting-området har breddats enormt de senaste åren. Den här affären öppnar upp en ytterligare kanal för att öka intäkterna och förbättra vår sell-through rate för den stora bas av annonsutrymme som finns på Acast Marketplace. Vi kommer förmodligen att se fler möjligheter öppnas upp för branschen framöver”, säger Ross Adams, VD för Acast.
”Jag är oerhört glad över att våra Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-kunder nu kan lyssna på det fantastiska utbudet av Acasts podcasts utan reklam och utan extra kostnad. Jag har länge varit ett fan av många av dessa podcasts och kan knappt vänta med att kasta mig in i dem. Jag ser fram emot vårt nya samarbete med Acast”, säger Craig Strachan, Head of Podcasts, Europe, Australia & New Zealand, Amazon Music.
Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter kan streama dessa podcasts annonsfritt på Amazon Music från och med idag.
Aktien i en lång fallande trend
Acast-aktien var som mest upp drygt 28 procent idag, men är i skrivande stund upp 10,5 procent och handlas till 7,74 kronor. Men aktien har varit i en långsiktigt fallande trend sedan börsnoteringen. För nio månader sedan ökade Bonnier Ventures sitt innehav.
Nyheter
Fantastisk uppgång, men nu är det dags att sälja Avanza-aktien anser Dagens industris analytiker
Dagens industris analytiker Magnus Dagel konstaterar i en analys att Avanza-aktien har gett en totalavkastning på 230 procent på fem år, men att det nu är dags att sälja den.
Riksbankens chockhöjda styrränta under 2022 och 2023 gjorde att Avanzas räntenetto rusade i höjden. Men den ovanligt gynnsamma perioden är nu över. Di räknar med att räntenettot dessutom kommer att falla snabbare än konsensusförväntningarna.
Courtageintäkter förväntas inte kunna kompensera för det fallande räntenettot. Valutaväxlingsavgifter har ökat till en vinst på 400 miljoner kronor, vilken för fem år sedan låg på drygt 100 miljoner kronor. Dagens industri tror dock att det är orimligt högt på sikt då Avanza har ett lågprisfokus.
”Summa summarum räknar Di med att intäkterna minskar med 11 procent nästa år medan kostnaderna fortsätter sin stabila expansion med 10 procent. Vinsten per aktie väntas minska 23 procent nästa år till drygt 10 kronor per aktie, vilket ger ett p/e-tal på 22. ”
En stor sak framåt är att Avanza har planer på att etablera sig utanför Sverige. Det spekuleras rent allmänt ganska vilt kring vilken väg banken ska ta, allt från stora uppköp till mer nischade satsningar. Dagens industri nöjer sig med att konstatera att en sådan satsning har potential, men att det kan kosta enorma belopp och tid.
Avanza-aktien stängde igår veckan på 228,10 kronor.
Nyheter
Invent Medic får upprepade beställningar från NGO:er
Invent Medic har mottagit två nya order från Carve Africa och Star for Life. Carve Africa har beställt 2000 menskoppar, vilket markerar det andra inköpet från bolaget och det andra för i år. Star for Life har följt upp sin initiala beställning av menstrosor med en ny order, där de har ökat volymen med 20 %. Dessa order bekräftar det goda samarbetet mellan Invent Medic och NGO:er samt det ökande intresset för bolagets mensprodukter på den afrikanska marknaden skriver bolaget.
Under de senaste åren har Invent Medic, genom sitt varumärke FlowCup, distribuerat över 60 000 menskoppar till regioner med begränsad tillgång till säkra och hygieniska mensprodukter. Genom att tillhandahålla hållbara mensprodukter och samarbeta med organisationer som erbjuder utbildning i menstruationshygien, har företaget bidragit till att fler flickor kan fortsätta sin skolgång även under menstruation.
”Vi är mycket glada över att få ytterligare order från Carve Africa och Star for Life, vilket understryker deras förtroende för våra produkter. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt partnerskap och bidra till förbättrad menstruell hälsa för kvinnor i Afrika”, säger Diana Lidforsen, Program manager på Invent Medic.
Detta är Carve Africa och Star for Life
Carve Africa, grundades 2023 av Casey English, en sjuksköterska, tillsammans med Betti och Eluby. Men de började sin resa redan 2017 med etableringen av en kvinnogrupp. Carve Africa arbetar idag för att stärka människors förmåga att fatta informerade beslut kring sexuella och reproduktiva rättigheter samt menstruationshälsa och hygien genom ett genus- och åldersinkluderande, samhällsdrivet tillvägagångssätt. De fokuserar på individen och använder roliga och interaktiva metoder för att stärka ungdomar, flickor och kvinnor med omfattande kunskap. Deras intensiva program för menstruationskoppar i Malawi är kända för sin effektivitet, där kamratstöd främjar meningsfull beteendeförändring.
Star for Life är en svensk organisation som grundades 2005 av Dan och Christin Olofsson. Organisationen arbetar med att utbilda skolungdomar i södra Afrika så att de kan bygga en bättre framtid, vilket bidrar till ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle. Start for Life finns i 120 skolor där drygt 450 000 elever tagit del av Star for Lifes projekt.
Nyheter
Ericsson på 2 minuter efter rapporten
Morningstar höjde sitt motiverade värde för Ericsson efter rapporten, men det håller sig kring aktuell värdering. Försäljning och vinst under tredje kvartalet var mycket bättre än väntat, men Morningstar tror inte att Ericsson kommer att generera någon märkbar avkastning under det kommande årtiondet.
-
Nyheter2 månader sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter4 veckor sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 vecka sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter1 månad sedan
DUG Foodtech vill se en potatisrevolution
-
Nyheter3 veckor sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter2 månader sedan
Xoma gör sin IPO tidigt
-
Nyheter2 månader sedan
Lappland Guldprospektering gör en IPO
-
Nyheter2 månader sedan
Fragbite engagerar marknadsledande aktör för token-försäljning