Nyheter
Acast får Amazon som kund – ny typ av intäktskälla
Acast är en plattform för poddkreatörer att publicera sina poddar på, vilka sedan distribueras till alla poddspelare där folk lyssnar på poddar. Acasts affärsmodell är att erbjuda poddkreatörerna intäkter, genom att Acast säljer och placerar annonser i poddarna. Idag skrev Acast avtal med Amazon som skapar en ny variant på upplägget. Amazon vill erbjuda sina Amazon Music-kunder annonsfria poddar. Amazon har därför köpt allt annonsutrymme i tusentals poddar på Acasts plattform som spelas via Amazon Music.
Avtalet gör det möjligt för Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter att streama Acasts podcasts globalt, utan annonser via Amazon Music-appen, som finns tillgänglig via lyssnarens valfria enhet – inklusive smartphone, surfplatta, PC/Mac, Fire TV och Alexa-aktiverade enheter som Amazon Echo. Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter kommer att kunna använda Amazon Music för avbrottsfri lyssning på tusentals av Acasts podcasts, utan extra kostnad.
”Det här är en spännande affär och vi ser fram emot att samarbeta med Amazon Music. Intäktsgenerering inom podcasting-området har breddats enormt de senaste åren. Den här affären öppnar upp en ytterligare kanal för att öka intäkterna och förbättra vår sell-through rate för den stora bas av annonsutrymme som finns på Acast Marketplace. Vi kommer förmodligen att se fler möjligheter öppnas upp för branschen framöver”, säger Ross Adams, VD för Acast.
”Jag är oerhört glad över att våra Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-kunder nu kan lyssna på det fantastiska utbudet av Acasts podcasts utan reklam och utan extra kostnad. Jag har länge varit ett fan av många av dessa podcasts och kan knappt vänta med att kasta mig in i dem. Jag ser fram emot vårt nya samarbete med Acast”, säger Craig Strachan, Head of Podcasts, Europe, Australia & New Zealand, Amazon Music.
Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter kan streama dessa podcasts annonsfritt på Amazon Music från och med idag.
Aktien i en lång fallande trend
Acast-aktien var som mest upp drygt 28 procent idag, men är i skrivande stund upp 10,5 procent och handlas till 7,74 kronor. Men aktien har varit i en långsiktigt fallande trend sedan börsnoteringen. För nio månader sedan ökade Bonnier Ventures sitt innehav.
Nyheter
Det bästa med Volvos rapport på 1 minut
Idag kom Volvo med en rapport som slog vinstförväntningarna. Dagens industris nyhetschef Anders Hägerstrand som är en stor anhängare av Volvo lyfter fram vad som är bäst med rapporten på 1 minut.
Anders Hägerstrand om AB Volvo
Nyheter
Cloetta på 20 minuter
Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom konfektyrbolaget Cloetta vilket ger en bra översikt av verksamheten.
Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag på flera marknader i norra Europa bolagets produkter säljs i fler än 50 länder. Bolaget lyfter själva fram Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, CandyKing, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band.
Nyheter
Tre välkända aktier att köpa enligt Börsveckan
Börsveckan har denna gång analyserat sex företag och tre välkända företags aktier får köprekommendationer.
Köp
- QleanAir
- Dustin
- Sinch
Avvakta
- ITAB
- Oneflow
- Sivers Semiconductors
-
Nyheter2 månader sedan
Flera månader av uppgång väntas för Volvo Cars enligt den tekniska analysen
-
Nyheter2 månader sedan
Securitas på 20 minuter
-
Nyheter2 månader sedan
Fyra aktier som är bra att investera i enligt Börsveckan
-
Nyheter1 månad sedan
Viaplay, Securitas och Karnell är bra aktier enligt Börsveckan
-
Nyheter2 månader sedan
Elanders är en bra aktie att köpa anser Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Dometic är en bra aktie att köpa anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Karnell Group har inlett sin IPO på Stockholmsbörsen
-
Nyheter1 månad sedan
Två bra aktier att köpa enligt Börsveckan när våren nu närmar sig