Nyheter
Pila Pharma rustar bolaget inför en ny fas med notering och accelererad utvecklingsresa
Det Malmöbaserade läkemedelsbolaget Pila Pharma, som nyligen avslutat fas IIa-studier på sin banbrytande läkemedelskandidat XEN-D501, står inför en notering på First North den 12 juli, med ett dokumenterat relevansen för sin läkemedelskandidat i bagaget. Pila Pharma befinner sig just nu på tröskeln till en accelererad utvecklingsresa. Man har bland annat rustat organisationen inför den kommande noteringen och fortsatta kliniska studier. Nu läggs grunden till Pila Pharma 2.0. Det berättar bolagets grundare Dorte X Gram.
Berätta om Pila Pharma och er affärsidé
– Jag grundade Pila Pharma 2014 efter att ha arbetat med läkemedelsutveckling i många år, bland annat på Novo nordisk. Vårt nuvarande primära fokus är typ 2 diabetes. Vi utvecklar en ny klass av oralt aktiva läkemedel för behandling av nydiagnostiserad typ 2 diabetes som tillsammans med andra glukosreglerande läkemedel kan skjuta upp behandling med insulin och förhindra och fördröja att patienterna utvecklar de allvarliga sjukdomstillstånd som är förknippade med senare stadier av sjukdomen.
Er läkemedelskandidat XEN-D0501 baseras på blockeringen av en chili-receptor som reagerar på den aktiva substansen i chilifrukter. Berätta mer om vad som utmärker er diabetesbehandling.
– 2016 köpte vi rättigheterna till en substans som blockerar chilireceptorn och som redan är testad i läkemedelssammanhang. Substansen har därför stora chanser att fungera bra som läkemedel mot diabetes typ 2. Det är en liten molekyl, vilket gör att den passar bra att formulera som tablett. De studier vi hittills genomfört visar att vår läkemedelskandidat kan reglera insulinet hos diabetespatienter utan allvarliga bieffekter. Den så kallade chili-receptorn, som reagerar på den aktiva substansen i chilifrukter aktiveras även vid inflammationer i kroppen. Inflammationer är en betydande del av orsaken till diabetes.
Den kliniska fas IIa-studien på er läkemedelskandidat har genererat positiva resultat. Nu rustar ni organisationen för att skala upp ert utvecklingsarbete. Berätta mer om det.
– Styrelsen och vissa aktieägare har önskat att jag fortsätter som vd och jag håller nu att möblera om och bygga ut organisationen så vi kan klara oss så bra som möjligt på marknadsplatsen i Sverige. Vi har i första hand vald att stärka vår samlade börserfarenhet med årsstämmans nyval av Fredrik Buch till ny styrelseordförande samt anställningen av ny, svensk, finanschef Elna Lembrér Åström. Båda har jobbat med oss i flera år, Fredrik som styrelseledamot sedan 2016 och Elna som vår tidigare revisor hos Deloitte 2015 till 2019 och därtill har båda har lång och bred erfarenhet av att jobba med noterade bolag i Sverige. Därtill har vi påbörjat att klargöra den operationella organisationen inför uppskalering så vi kan hantera de framtida större och kanske flera projekt. Jag därför nyligen utnämnt Lars Bukhave Rasmussen till ny operativ chef. Lars har jobbat med mig som finanschef sedan september förre året och har fått bra insikt i bolaget genom vårt arbete med prospekt och noteringsförberedelserna generellt. Nu är det dags att han övergår till det han brinner mest för, nämligen att bygga teams som kan leverera resultat enligt planer.
Vad är bakgrunden till er kommande börsnotering?
– Noteringen av bolaget är en del av att skapa Pila Pharma 2.0 som kommer att vara mer kostsamt. Nu pågår förberedelserna inför en mer omfattande fas II-studie. När studien i fas II-studie är avslutad om ungefär 3 år, är vår ambition att inleda samarbete med ett större läkemedelsbolag med fokus på diabetes. Tillsammans kan vi genomföra de fortsatta studierna och så småningom förhoppningsvis lansera XEN-D0501 på den globala marknaden och förverkliga vår vision – att göra skillnad för diabetespatienter globalt. För att finansiera den kommande fas IIb-studien genomför vi en nyemission av units på 35 Mkr samtidigt som aktien avses listas på Nasdaq First North Growth Market.
Hur har Pila Pharma utvecklats sedan bolaget startades 2014?
– Vi har lyckats bevisa ”proof of principle” på människa och samtidigt lyckats hålla nere våra kostnadsnivåer. Vi är först ut med att ha lyckats utveckla en liten tablett som är aktiv på blockering av ’chili-receptorn’ och samtidigt säker, effektiv på insulin och som troligen kommer att kunna bli billig för diabetespatienter runtom i världen, vilket förstås innebär att marknadspotentialen är enorm.
Den aktiva substansen i er läkemedelskandidat kan långsiktigt även tillämpas på andra sjukdomsområden och diagnoser. Hur ser era framtidsplaner ut?
– Eftersom studier har visat att chili- receptorn spelar en stor roll vid andra inflammatoriska sjukdomar är vi intresserad av på sikt att analysera om vårt läkemedel kan tillämpas även på andra diagnoser framöver.
Vilka är dina främsta drivkrafter som vd för Pila Pharma?
– Min absolut viktigaste drivkraft är att utveckla ett diabetesläkemedel som både är verksamt och kostnadseffektivt och som kan nå ut till det stora antalet diabetiker som inte har råd med de dyra diabetesläkemedel som i dagsläget erbjuds på marknaden. Miljontals diabetiker i bland annat utvecklingsländer har helt enkelt inte råd att behandla sin sjukdom på rätt sätt, vilket kan innebära ödesdigra konsekvenser för deras livskvalitet. Jag känner ett stort moraliskt ansvar för att kunna erbjuda dom vår läkemedelskandidat och tror att vi kan göra verklig skillnad för denna stora grupp.
Varför är Pila Pharma ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi utvecklar en helt ny typ av diabetesläkemedel med en tillräckligt attraktiv kostnadsbild för att på sikt kunna tillgängliggöras även för diabetiker i tredje världen som saknar sjukförsäkring. Eftersom vi befinner oss i fas-II har vi vid det här laget bevisat effekten av vår läkemedelskandidat.Vi adresserar en global och växande mångmiljonmarknad och ser dessutom goda förutsättningar att i framtiden utveckla läkemedelskandidater även för andra diagnoser. Vi befinner oss dessutom betydligt längre fram i vår kliniska utvecklingsresa jämfört med många andra läkemedelsbolag som börsnoteras.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter2 månader sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter1 månad sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Sveafastigheter som gör en IPO