Följ oss

Nyheter

Ny strategisk inriktning banar väg för en stark kommersiell utveckling för medtechbolaget Miris

Publicerad

den

Miris

Miris är ett globalt medtechbolag som bidrar till ökad neonatal hälsa genom utveckling, tillverkning och försäljning av utrustning och förbrukningsartiklar för analys av bröstmjölk, vilket möjliggör individuell nutrition för prematura barn. Miris är ensamma i världen om att erbjuda utrustning för analys av bröstmjölk, vilket innebär att marknadspotentialen är mycket hög. Bolaget befinner sig nu i en händelserik fas med en ny strategisk riktning som bland annat kommer möjliggöra en dynamisk affärsmodell. Det berättar Miris vd Camilla Myhre Sandberg.

Berätta om Miris och er affärsidé

– Miris grundades 2001 och utvecklade inledningsvis ett instrument för analys av komjölk. Första analysinstrumentet för analys av näringsämnen i bröstmjölk lanserades i 2006. 2017 valde bolaget att ta det strategiska beslutet att fokusera uteslutande på analys av bröstmjölk och den kliniska marknaden. Våra målgrupper är neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela världen. Vi är ensamma i världen om att ha utvecklat ett verktyg som möjliggör individuell bröstmjölksberikning för prematura barn. Årligen föds uppskattningsvis 15 miljoner prematura barn runtom i världen. Individbaserad bröstmjölksberikning säkerställer att barnen får den näring de behöver för att växa och utvecklas, såväl fysiskt som mentalt. Det stärker deras förutsättningar till bästa möjliga start i livet.

Hur har bolaget utvecklats på senare år?

– Vi inledde vår kommersialiseringsfas 2017 och konverterade då från ett instrumentbolag till ett riktigt medicinteknisk bolag som inte bara säljer ett instrument, men erbjuder en lösning på ett problem i en klinisk miljö. Sedan dess har vi upparbetat en omfattande marknadskunskap, inte minst eftersom vi i största möjliga mån hanterar försäljning i egen regi för att kunna förstå marknaden och finnas nära kunden. Det senaste året har stärkt vår orderingång och nettoomsättning, trots en pågående Coronapandemi. Under första kvartalet 2021 ökade orderingången och nettoomsättningen med hela 135 procent jämfört med samma period 2020. Omsättningsökningen ger en indikation på att intresset för individuell berikning av bröstmjölk för prematura barn ökar stadigt samt att vi börjar få en ökad acceptans på den globala marknaden.

Under våren har ni presenterat en ny affärsmodell baserad på den kommande versionen av ert bröstmjölksanalysverktyg. På vilket sätt kan den nya affärsmodellen bidra till ökad lönsamhet och stärkta tillväxtmöjligheter?

–Genom att övergå till att ta betalt per utförd analys samt introducera ett nytt beräkningsverktyg nästan tredubblas vår marknadspotential och vi kommer ha möjlighet att öka lönsamheten per kund mot dagens modell. Vi ser samtidigt stor potential i den fortsatta kommersialiseringen av vår befintliga produkt Miris Human Milk Analyzer. Vi skall nu börja utveckla nästa generations analysinstrument som till exempelskall bli automatiserat och ska kunna kommunicera med sjukvårdens journalsystem. Vi kommer även introducera ett beräkningssystem som underlättar läkarnas och dietisternas dosering av bröstmjölksberikning. Under våren har vi genomfört en företrädesemission som ska bidra till att finansiera vårt kommande stora utvecklingskliv som ska göra bolaget mer lönsamt, stabilt och konkurrenskraftigt.

Hur ser era strategiska mål för de kommande åren ut?

– Vår ambition är att kunna lansera vårt nya instrument 2024 eller 2025. Fram till dess fortsätter vi vår globala marknadsbearbetning och marknadsföringen av vårt befintliga instrument med full styrka. När det nya instrumentet är lanseringsklart står vi också redo att lägga om hela vår affärsstrategi. 

Individuell bröstmjölksberikning är ett relativt nytt område globalt. Hur har sjukvårdens kunskaper om och intresse utvecklats på senare år?

– Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda sjukvårdspersonal om vikten och värdet av att kunna erbjuda prematura barn individuell bröstmjölksberikning. På senare tid har vi noterat att intresset för och kunskapen om individuell bröstmjölksberikning av bröstmjölk har ökat markant, i synnerhet i USA, som är en av våra viktigaste marknader.

Vilka faktorer gör Miris intressant för presumtiva aktieägare?

– Vi har utvecklat en unik teknologi och marknadskunskap som vi i dagsläget är ensamma om i världen. Vårt instrument har funnits på marknaden sedan 2006 och vi är idag ett kommersiellt väletablerat globalt bolag. Vi levererar en helhetslösning som gör verklig skillnad för prematura barn och deras föräldrar. Som aktieägare i Miris är man delaktig i vår framtida tillväxtresa och bidrar samtidigt till en bra start i livet för miljontals prematura barn runtom i världen.

Nyheter

Svolder-aktien får en köprekommendation av Dagens industri

Publicerad

den

Dagens industri ger en köprekommendation till Svolder-aktien till en medelrisknivå.

”Den som vill investera i lönsamma och utdelande små och medelstora bolag men vill slippa fondernas höga avgifter har ett alternativ på Stockholmsbörsen. Di sätter köpstämpel på en aktie som ger aktiv förvaltning till indexpris.”

Svolder investerar i småbolag på Stockholmsbörsen, vilket definieras som en storlek på upp till 20 miljarder kronor. Till en analysen har även en intervju med VD gjorts och på frågan om även bolaget på First North och onoterade aktierna kan bli aktuella så är svaret ett tydligt nej.

Svolder handlas till 4 procents premie mot underliggande tillgångar, men det kan vara ett lågt pris att betala för att ett förvaltarteam till låg kostnad sköter investeringarna.

Förutom att Svolder ger en nischad investeringsstrategi till låg kostnad så är det en placering i att man tror på att småbolagsaktier får en omvärdering på börsen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sälj Hemnet, men sju andra aktier är köpvärda anser Börsveckan

Publicerad

den

Fyra investerare

Börsveckan har denna gång analyserat hela tio företag och sju av aktierna rekommenderas investerare att köpa. Hemnet är dock ute i kylan och får en säljrekommendation.

Köp

  • Nordic Level Group
  • Nilörngruppen
  • Vitrolife
  • Rejlers
  • Careium
  • SEB
  • Viaplay

Avvakta

  • Plejd
  • Medcap

Sälj

  • Hemnet
Fortsätt läsa

Nyheter

Uppdatering om Storskogen på 20 minuter

Publicerad

den

Storskogen är en diversifierad bolagsgrupp bestående av 129 affärsenheter uppdelade i 14 vertikaler med en sammanlagd omsättning på cirka 36 miljarder kronor. Här går Bolagsanalyspodden igenom vad som har hänt den senaste tiden och hur det aktuella läget ser ut idag för bolaget.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära