Följ oss

Nyheter

Iconovo – Vi har ett unikt erbjudande och är redo för fler avtal

Publicerad

den

Iconovo-inhaler

Medicinteknikbolaget Iconovo informerade på onsdagen marknaden om sina verksamhetsmål för 2021, som bland annat inkluderar två nya kundavtal, att jämföra med det tidigare målet om ett avtal.

Iconovo har ett flertal pågående projekt. Vad blir viktigast att hålla koll på i år som aktieägare?

Johan Wäborg, vd för Iconovo

”Det huvudsakliga är projektleveranser, milestones och studierna inom Amneal och Monash som båda kommer att gå igång under året och se hur de faller ut. Samt kundavtal, där vi har kommunicerat målsättningen två avtal år 2021. Sedan utvecklingen i övriga projekt såsom ICOpre, där vi kommer att informera kring hur vi arbetar mot att nå projektets viktiga marknader i USA 2025”, säger Johan Wäborg.

Patentsituationen inom ICOpre-projektet uppges vara på väg att förstärkas och Iconovo ska visa upp sin inhalator på RDD-kongressen i maj, som ett led i att påbörja en effektiv marknadsföringsprocess. Enligt Johan Wäborg hör företag av sig och anmäler intresse för denna inhalator med medföljande formuleringar. Han poängterar att Iconovo tror starkt på att projektet kommer att mynna ut i ett mycket intressant erbjudande, på en marknad som enligt GSK kommer att omsätta 4,5 miljarder dollar 2023 och som förmodligen omsätter mer än så när patentet går ut år 2025. I detta projekt har Iconovo utvecklat en inhalator som är en generisk ekvivalent till Glaxo Smith Klines Ellipta-inhalator.

Hur står sig er teknologi konkurrensmässigt och vilken är största konkurrenten?

”Den står sig väldigt väl. Det finns många bolag i världen som säljer inhalatorer, men det finns väldigt få som säljer inhalatorer som man själv kan göra formuleringar till. Det gör vårt erbjudande unikt. Ett brittiskt företag som heter Vectura hade tidigare en modell som liknade vår, men sedan de gjorde en exklusiv affär med Hikma kan de inte längre göra fler affärer baserat på sin inhalator. Vår modell bygger på skalbarhet och att ge kunden exklusivitet kring en plattform och en produkt, vilket gör att vi fortfarande kan använda samma plattform och inhalator till en annan kund och ett annat läkemedel. Vi har en riktig plattformsmodell, och det gör att när man frågar efter konkurrenter i världen som gör exakt det vi gör, så är det väldigt få bolag som kommer på fråga.”

Vilket av era projekt har störst försäljningspotential, och vilka royalty-summor kan det handla om för Iconovo?

”Amneal är ett viktigt avtal för oss ekonomiskt. Vi bedömer att det kan generera en årlig royaltyintäkt på mellan 50-100 miljoner kronor, men detta avtal avser endast den europeiska marknaden som står för en tredjedel av den totala volymen av läkemedlet Symbicort. Lägger man till potentialen för övriga världen blir det 150-300 miljoner kronor i royalties, enligt vår exempeluträkning med antaganden kring marknadsandel, priserosion med mera. Det går att utgå från Amneal-avtalet för att uppskatta hur värdefulla de andra avtalen också skulle kunna vara, om än Symbicort är en stor produkt i Europa, men det är exempelvis Ellipta-produkterna också.”

Under hur många år kommer ni kunna erhålla royalties för er generiska Symbicort-produkt, med tanke på frågor som patent? Hur ser priserosionen ut på inhalationsläkemedel efter utgångna patent, i generella termer?

”Vi erhåller royalties i 20 år från lansering. Inhalatormarknaden har visat sig vara väldigt stabil över tid. När en inhalationsprodukts patent går ut är det inte som med en tablettbehandling att 70-90 procent av värdet försvinner på kort tid. Eftersom det är så svårt att tillverka dessa produkter och då konkurrensen i viss mån är mindre, hålls priserna uppe. Upp mot 70-80 procent av värdet är kvar i produkten även några år efter patentutgång, och det har historiskt inte varit särskilt stor priserosion, utan endast låga ensiffriga tal i priserosion per år”, säger Johan Wäborg.

Vad ser du som de största utmaningarna för att kunna ro iland två kundavtal i år, vilket vore en fördubbling mot tidigare kommunicerad målsättning?

”För mig är det mycket viktigt att få in rätt avtal – vi har nästintill dagligen kontakt med bolag som har idéer och som vill samarbeta, men vi vill bara ingå samarbeten där allt verkligen stämmer, passar in och som bringar mycket aktieägarvärde. Vi vill kunna erbjuda en produkt som är avancerad och som kan nå marknaden inom rimlig framtid, och är inte intresserade av väldigt tidiga projekt där man har kanske åtta till tio år av utvecklingsarbete framför sig”

Iconovos kassa förväntas räcka i tre år med nuvarande ”burn rate”, vilket är lång tid relativ många andra utvecklingsbolag. Är denna finansiella flexibilitet något som ni kan dra fördel av exempelvis vid avtalsförhandlingar?

”Så är det. Och om tre år är vi inne i en fas då vi räknar med royalties från till exempel Amneal-avtalet, vilket innebär att vi då är lönsamma. Den goda finansiella ställningen har gett oss möjlighet att bygga upp bredden i bolaget, för att kunna öka utvecklings- och affärstempot. Vi har vuxit på affärsutvecklingssidan, inom ’alliance management’, har fler projektledare och lite större teams än tidigare så att vi ska kunna ta emot fler projekt. Vi satsar även på att fortsätta arbeta med de projekt vi nu slutlevererar, på att jobba vidare med dessa relationer och hjälpa till att driva på för att produkterna verkligen ska nå marknaden i tid.”

Iconovos nettoomsättning uppgick till 5,8 miljoner kronor i det tredje kvartalet 2020. Omsättningen för det fjärde kvartalet kan enligt tidigare kommunikation från Iconovo förväntas hamna omkring samma nivå, något som kommer att framgå den 17 februari då bolaget släpper sin bokslutskommuniké för 2020. Johan Wäborg förklarar att det fortfarande kan finnas en del variationer i hur försäljningssiffrorna utvecklar sig från kvartal till kvartal, då det i hög utsträckning beror på när milestone-betalningar infaller. Det är när bolagets utlicensierade produkter framöver väl når marknaden och inbringar royalties som försäljningsintäkterna är tänkta att flöda in mer jämnt och lönsamhet också ska uppnås.

”Det är viktigt att förstå när man som investerare tittar på caset Iconovo att vi kommer att bli väldigt lönsamma när vi får royalties, och fram tills dess så är det kundfinansierad utveckling man ska se det som. Sen så tjänar vi såklart en del pengar längs med vägen också”, säger Johan Wäborg.

Nyheter

Sprint Bioscience har en unik affärsmodell som skapar snabbare värde i kampen mot cancer

Publicerad

den

Sprint Bioscience har etablerat sig som en banbrytande aktör inom svensk läkemedelsutveckling – inte genom att gå den traditionella vägen, utan genom att vända på perspektivet. I en färsk intervju med BioStock berättar vd Johan Emilsson om hur bolagets tidiga utlicensiering av läkemedelsprojekt inte bara sänker riskerna, utan också skapar möjligheter till intäkter långt innan kliniska prövningar ens har inletts.

En modell som bryter mönster

”Vår affärsmodell är nästintill unik inom läkemedelsutveckling – i alla fall i Sverige”, säger Emilsson. Istället för att själva driva läkemedelsprojekt hela vägen till marknaden fokuserar Sprint Bioscience på upptäcktsfasen. Här utvecklas småmolekylära läkemedelskandidater med hjälp av en avancerad fragmentbaserad plattform. När lovande resultat uppnåtts i prekliniska studier söker bolaget partners för fortsatt utveckling – och därmed säkras tidiga intäkter.

Fördelarna är tydliga: lägre kapitalbehov, minskade risker och snabbare värdeskapande. Det är en strategi som tillåter bolaget att bygga en bred portfölj av projekt med hög potential, utan att belasta kassan med tunga utvecklingskostnader.

Men vad är haken?

Trots modellen med tidig utlicensiering innebär upplägget ett beroende av externa parter. Om en partner inte förmår driva ett projekt vidare, eller om förhandlingar om licens drar ut på tiden, kan intäkterna dröja. Men Emilsson ser även lösningar på detta: ”Vi har börjat arbeta med samägda program där vi gemensamt driver utvecklingen framåt – det öppnar för större intäkter tidigare i processen.”

Exempel på framgång: VRK1-programmet

Ett konkret exempel på bolagets modell i praktiken är VRK1-programmet, som licensierats ut till amerikanska Day One Biopharmaceuticals. Sprint Bioscience levererar fortfarande tjänster kopplade till projektet, men utvecklingen ägs nu helt av partnern.

Även om Emilsson är förtegen om de exakta framstegen, tyder samarbetets fortgång på ett välfungerande partnerskap: ”De verkar nöjda och vi fortsätter gärna att leverera våra tjänster till dem.”

Nytt projekt med stor potential – och stort behov

Mot slutet av 2024 tillkännagav Sprint Bioscience ett nytt prekliniskt program inriktat på akut myeloisk leukemi (AML). Projektet riktar in sig på det relativt outforskade proteinet DCPS – och de initiala resultaten ser lovande ut.

”Det ouppfyllda kliniska behovet inom AML är stort och vi har goda förhoppningar om att licensiera ut programmet till ett internationellt läkemedelsbolag”, säger Emilsson.

Kapitalresning för att växla upp

Bolaget genomför just nu en kapitalresning med syftet att ta de pågående programmen ett steg närmare licensavtal. Medlen ska användas för optimering av molekylernas prekliniska profil och för att säkra affärsutvecklingen.

”Vi ska se till att våra program är så attraktiva som möjligt för potentiella partners”, förklarar Emilsson.

Strategiska samarbeten – nästa steg i evolutionen

Framåt är ambitionen tydlig: fler samarbeten, fler intäktsvägar och fler program med potential att nå marknaden – men via partners. Utöver traditionella licensavtal arbetar Sprint Bioscience nu aktivt med att erbjuda samarbetsprojekt där partners kan komma in redan från början och licensiera när vissa mål nåtts.

Detta, menar Emilsson, skapar en win-win-situation där Sprint kan fortsätta fokusera på sin kärnkompetens – den fragmentbaserade upptäcktsfasen – medan partnern får tillgång till ett starkt projekt från start.

På väg mot kassaflödespositivitet

Kapitalet från emissionen som företaget nu gör, tillsammans med forskningsfinansiering från Day One och framtida intäkter från licens- eller samarbetsavtal, ska enligt Emilsson vara tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet.

”Vi ser ett starkt nyhetsflöde framför oss och tror att detta är ett ypperligt tillfälle att komma med på vår resa.”

Slutsats: Ett smartare sätt att utveckla läkemedel

Med en bevisat effektiv affärsmodell, lovande projekt inom cancerbehandling, ett redan utlicensierat program och ett strategiskt fokus på partnerskap, står Sprint Bioscience starkt positionerat. För investerare som söker bolag med tydlig riktning, smart riskhantering och möjlighet till snabbare avkastning – kan Sprint Bioscience vara ett namn att lägga på minnet.

Fortsätt läsa

Nyheter

Nodica Group är ett intressant bolag, men avstå från att teckna aktien

Publicerad

den

Karta över var Nodica Group finns

Nodica Group består av fyra specialiserade verksamheter som levererar till kunder globalt inom områden som medicinteknik, industri och vetenskaplig forskning. Företaget gör nu en IPO på upp till 549 miljoner kronor till 45 kronor per aktie. Teckningsperioden är den 1-8 april och den 10 april noteras bolaget på Nasdaq Stockholm.

Både Dagens industri och Affärsvärlden gillar själva bolaget, men rådet blir ändå att avstå från att teckna aktier då det är så mycket osäkerhet på marknaden just nu.

Dagens industri – Teckna inte

Dagens industri ger sina läsare rådet att inte teckna Nodica Groups IPO, även om man tycker att bolaget är intressant. Slagigheten i intäkterna motiverar en viss rabatt. En kortsiktig oro är även valutaexponeringen som den senaste tiden gått emot bolaget. Tidningens analytiker anser att värderingen varken är billig eller dyr, men med oroligheterna på aktiemarknaden just nu så avvaktar man bättre.

”Vi tycker att Nodica är ett intressant tillskott till Stockholmsbörsen med bevisat bra produkter och fin lönsamhet. Men den senaste tidens handelsoro skulle kunna drabba bolaget, som står utan tillverkning i Nordamerika men har hela 40 procent av försäljningen där.”

Affärsvärlden – Teckna inte

Affärsvärlden ger rådet att avstå från Nodica Groups IPO, trots att man anser att bolaget ger ett välskött intryck. Med den oroliga marknaden gör man bäst i att vara lite mer försiktig.

”När det gäller börsnoteringar i en osäker marknad tror vi man tjänar på att vara lite mer restriktiv kring vad man väljer att teckna. Även om vi fått ett bra intryck av Nodica lutar vi i det här skedet åt att detta är en nyintroduktion man kan avstå”

EFN:s analytiker Elin Wiker tillsammans med förvaltaren och ankarinvesteraren Erik Sprinchorn på TIN Fonder ger sin syn på Nodica Groups IPO.
Fortsätt läsa

Nyheter

Alligo är ett kvalitetsbolag som kommit ner i pris, köp aktien rekommenderar Di

Publicerad

den

Alligo visar upp

Alligo är veckans aktie i Dagens industri och tidningen delar ut en köprekommendation, risken anges dock som hög. Bolaget gör förvärv inom intressanta områden vilket höjt tekniknivån, samtidigt som man har sänkt kostnaderna. Tidningens analytiker Julia Forsberg ser potential för marginallyft.

Alligo är dock konjunkturkänsligt, skuldsättningen kan sätta stopp för fler förvärv och det är inte säkert att vändningen i Finland lyckas.

Men Alligo är ett kvalitetsbolag som kommit ner i pris och det arbete som gjorts för att trimma verksamheten kommer att börja synas i siffrorna.

”Di prognostiserar en organisk tillväxt på 3 procent under 2025 för Alligo samt att de förvärv som bolaget har gjort under 2024 och hittills under 2025 bidrar med omkring 5 procents tillväxt. För 2026 tror vi på en organisk tillväxt på 4 procent. Utöver detta kan fler förvärv höja tillväxttakten. ”

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära