Nyheter
Volvo får ny order på 100 elektriska lastbilar från DFDS
Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från logistikföretaget DFDS. Med den senaste ordern har DFDS nästan fördubblat antalet ellastbilar från Volvo till totalt 225 – den största flottan av tunga ellastbilar i Europa.
DFDS, ett av de största rederi- och logistikföretagen i norra Europa, ser en växande efterfrågan på transportlösningar med lägre miljöpåverkan. För att möta efterfrågan har företaget lagt ytterligare en order på 100 batterielektriska lastbilar från Volvo. Tidigare har DFDS köpt totalt 125 tunga ellastbilar från Volvo. 95 av dessa går i trafik i Sverige, Danmark, Litauen, Belgien och Nederländerna, de återstående 30 lastbilarna ska levereras under 2024.
– Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Beställningen på ytterligare 100 ellastbilar är ett bevis på DFDS förtroende för Volvo. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
De nya ellastbilarna kommer att placeras i Sverige och ytterligare åtta marknader i Europa, bland annat Storbritannien, Irland, Nederländerna och Belgien. Lastbilarna kommer att vara de uppdaterade och mer energieffektiva modellerna av Volvo FH Electric och FM Electric.
DFDS har för närvarande den största flottan av tunga elektriska lastbilar i Europa och är på god väg att nå sitt mål att ha minst 25 procent av lastbilsflottan elektrifierad till 2030.
– Vi vill driva den gröna omställningen inom vägtransporter. Vår utökade flotta av elektriska lastbilar kommer inte bara bidra till att minska klimatpåverkan från vår verksamhet. Det kommer också att göra det möjligt för DFDS att stötta fler företag som vill minska koldioxidutsläppen i sina leveranskedjor. De 100 nya eldrivna lastbilarna understryker vårt engagemang för att driva utvecklingen framåt, säger Niklas Anderson, Executive Vice President och chef för logistikavdelningen på DFDS.
Några av de nya ellastbilarna kommer att användas för att transportera gods till och från Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve utanför Göteborg.
Sedan 2019 har Volvo Lastvagnar sålt elektriska lastbilar till kunder i 45 länder på sex kontinenter. Volvo erbjuder branschens bredaste produktutbud med åtta elektriska modeller, som tillgodoser en mängd olika transportbehov i och mellan städer.
Nyheter
Gränges är en global världsledare med strukturella trender på sin sida
EFN ger en köprekommendation till Gränges-aktien. Det är ett välskött företag som är en global världsledare med strukturella trender till sin fördel skriver analytikern Ellinor Beckett.
”Tack vare starka kassaflöden har Gränges kunnat beta av mer skuld och är nu i det nedre spannet av målet om en nettoskuld om 1 till 2 gånger EBITDA. Ändå har flera investeringar i ökad kapacitet gjorts.”
Gränges har en ägarlista med flera institutioner och VD äger personligen aktier för 17 miljoner kronor.
Gränges-aktien kostar idag 118 kronor och EFN ser att aktien kan gå upp 20 kronor, dvs 17 procent, på 12 månaders sikt. Men tillägger att den värderingen bygger på antaganden om att bolaget utvecklas sämre än vad analytiker i genomsnitt tror.
Nyheter
Fortsatt uppsida i Storskogen-aktien – köp säger Dagens industri
Veckans aktie i Dagens industri är Storskogen och tidningens analytiker Ulf Petersson tar upp hur illa det kan gå när värderingen är fel. Storskogen börsnoterades under det heta börsåret 2021 och trots att aktien sedan början av 2023 har slagit Stockholmsbörsens index, och nästan fördubblats i värde sedan bottennivån i mars i år, har de som köpte aktier i IPO-erbjudandet tappat 75 procent av värdet.
Men att investera i aktier handlar om att blicka framåt och idag har bolaget en ny vd och en skuldnivå som inte längre särskiljer sig från många andra börsbolag. Storskogen har 116 resultatdrivande enheter och nu finns chansen till vinstvändning skriver Petersson. Storskogen har för sin storlek en relativt stor viktning mot Sverige och kommer därför att gynnas extra mycket när svensk ekonomi vänder. Till det kommer att Storskogen säkert kan göra mer i sitt interna arbete för att förbättra saker ännu mer.
”En rörelseresultatökning på en bit över 10 procent under 2025 är inom räckhåll, vilket bör kunna få aktien att stiga till 11 kronor per aktie. Det ger en potential på 20 procent, vilket inte är dåligt – även om det är långt under noteringskursen på 36 kronor.”
Nyheter
Den tekniska analysen av Hexatronic ger inga jättetydliga signaler
Ingemar Carlsson på Tendens har gjort en tekniska analys på Hexatronic. Den visar att aktien är i en klassisk fallande trend. Frågan är nu om man vill försöka köpa på den lägsta nivån eller om man vill känna sig tryggare och köpa när man ser högre bottnar. Inga jättetydliga signaler, mer av ett avvakta läge.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter2 månader sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter1 vecka sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter1 månad sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien