Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Acasts dotterbolag Podchaser för samman annonsörer med rätt poddar med AI-hjälp

Publicerad

den

Acast-ägda Podchaser har, som först i branschen, lanserat en språkmodellsfunktion som ger annonsörer möjligheten att ytterligare finjustera träffsäkerheten för sin podcastannonsering. Funktionen, Predictive Demographics, optimerar annonsörers möjlighet att rikta sig mot den mest relevanta målgruppen, baserat på språket i avsnitten. Med Predictive Demographics, använder Podchaser AI-teknik och en språkmodell, istället för förstahandsdata, för att analysera språket i en podcast och därmed förutsäga de sannolika lyssnarnas ålder och kön.

“Att föra samman Podchasers sofistikerade podcastdata och AI-drivna verktyg med Acast Marketplace kommer att hjälpa oss att skala upp annonsförsäljningen och dra nytta av fler podcasts. Med Predictive Demographics gör vi det möjligt för annonsörer att utvinna värde från podcasts genom en strategi med podcastpubliken i centrum och därigenom upptäcka podcasts med outnyttjad annonspotential. Tidigare i år lanserades Collections+ som låter annonsörer förbättra sin träffsäkerhet och upptäcka nya podcasts. Sedan lanseringen har Acast använt Collections+ teknologi för att driva kampanjer för över 500 kunder över 14 marknader och generera intäkter från 10 procent fler podcasts. Collections+ – inklusive Predictive Demographics – är tillgänglig för alla poddkreatörer, utgivare, annonsplattformar eller intresserade annonsörer, säger Ross Adams, vd för Acast.

Marknadsförare förlitar sig på viktig demografisk data, såsom ålder och kön, för att nå rätt publik med sina varumärkesbudskap. Under de senaste åren har många marknadsförare börjat använda förstapartsdata för att samla in dessa insikter. Likväl, enligt Nielsens årliga marknadsföringsrapport av globala varumärken uppgav mer än hälften (56 %) att de är ”under genomsnittet”, ”genomsnittliga” eller ”som bäst genomsnittliga” när det kommer till att faktiskt använda förstapartsdata. Det finns en mängd olika anledningar till varför marknadsförare har svårt att använda förstapartsdata på lämpligt sätt, såsom isolerade eller uppdelade data inom organisationer och komplexa regelverk i olika länder där de kan vara verksamma och ha kundgrupper i.

Med AI slipper marknadsförare tidskrävande arbete

Predictive Demographics löser dessa utmaningar genom att förse annonsörer med demografisk data för mer än fem miljoner podcasts över hela världen. Istället för att marknadsförare ägnar tidskrävande arbete med sina egna datasamlingar, förutsäger nu Podchasers AI-drivna språkmodellering exakt vilka podcasts som har rätt publik för deras kampanjmål.

Nyheter

Odinwells sensorer upptäcker bakterietillväxt i sår

Publicerad

den

Förband med sensor från Odinwell

Odinwell meddelade idag att preliminära tester av bolagets sensorer för bakteriemonitorering har visat lovande resultat. I testerna har spår av den biomarkör man letar efter kunnat detekteras direkt från den sida av förbandet som legat an mot det infekterade såret, vilket är ett viktigt steg i utvecklingen av bolagets teknologi för tidig upptäckt av bakterietillväxt i sårmiljö.

”Det är jätteroligt att vi nu lyckas mäta bakterier i förband som använts kliniskt. Det visar att vår teknologi har potential att göra verklig skillnad inom avancerad sårvård”, säger Marcus Andersson, VD för Odinwell.

Bolaget fortsätter nu med ytterligare tester på fler prover för att förfina testmetoden och algoritmen. Målet är att komplettera de tidiga resultaten med mer robust data och därmed ta ytterligare steg mot att bygga vetenskaplig evidens kring produkten.

”Vi är i ett spännande skede där varje testresultat för oss närmare en lösning som kan förbättra livskvaliteten för patienter världen över och vi tar nu med oss dessa resultat när vi pratar med potentiella partners”, tillägger Marcus Andersson.

Fortsätt läsa

Nyheter

mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor

Publicerad

den

mResell-produkter

Idag kommunicerade mResell sina finansiella mål, både på lång och kort sikt.

På lång sikt, definierat som en period om tre till fem år, är bolagets målsättning att uppnå en omsättning om 600 miljoner kronor och en EBIT-marginal överstigande 10 procent.

mResell har utvecklat en industriledande, avancerad plattform som analyserar priser, efterfrågan och logistikflöden på de större marknadsplatserna i Europa för de produkter som bolaget säljer; refurbished Apple products (rekonditionerade Apple-produkter). Plattformen avgör i realtid på vilken marknad och via vilken kanal varje produkt bör säljas för att uppnå högsta möjliga marginal. Detta möjliggör både en optimerad lönsamhet och en snabb lageromsättning om 20-30 dagar, vilket gör att bolaget kan använda sitt kapital effektivt och skapa utrymme för ytterligare accelererad tillväxt.

– Vår egenutvecklade industriledande teknikplattform är kärnan i hur vi optimerar både marginaler och lageromsättning. Genom att hela tiden sälja på rätt marknad kan vi omsätta lagret snabbt och samtidigt uppnå bästa möjliga prispunkt. Det är en central del i hur vi ska ta bolaget mot våra finansiella mål. säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.

Bolaget har idag verksamhet i 12 länder och har sålt rekonditionerade Apple-produkter till mer än 300 000 kunder. Kombinationen av närvaro på samtliga ledande marknadsplatser och en datadriven affärsmodell skapar förutsättningar för ökad tillväxt.

Omsättningen förväntas öka 70-80 procent innevarande halvår

– Vår bedömning är att den riktade nyemissionen som kommunicerades idag, den 3 Juli, ytterligare accelererar tillväxten och att omsättningen för andra halvåret 2025 förväntas öka med 70-80 procent jämfört med samma period 2024, säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.

Fortsätt läsa

Nyheter

Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren

Publicerad

den

Solen visar vägen

EFN:s analytiker Martin Blomgren har valt ut tre bra aktier att köpa under sommaren 2025.

Hexagon

Tillfälliga motgångar har pressat aktien, men låg värdering och flera möjliga katalysatorer – som ledningsskifte och avknoppningar – skapar intressant uppsida.

Securitas

Ökad andel teknikdrivna säkerhetslösningar förbättrar marginalerna. Om bolaget når sina mål finns potential för kurslyft, särskilt då värderingen är återhållsam.

Matas

Trots en svag rapport är caset intakt. Ocykliska intäkter och tillväxtmöjligheter via Kicks-förvärvet ger stöd för en starkare kursutveckling på sikt. Dagens industri gav för övrigt en köprekommendation till bolaget i måndagens tidning.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära