Följ oss
Adverty

Nyheter

Agtira säljer gurkor för 100 miljoner kronor

Publicerad

den

Gurkor växer i Agtiras växthus

Agtira, som tidigare hette Peckas Naturodlingar, har tecknat ett avtal med livsmedelskoncernen Greenfood som innebär att Greenfood köper hela produktionen av gurkor från Agtiras anläggning i Härnösand. Avtalet, som löper över tre år, beräknas vara värt över 100 miljoner kronor för Agtira.

Det avtal som Agtira och Greenfood nu skrivit under innebär att all produktion av gurkor i växthuset i Härnösand från den 1 januari 2023 tas omhand via Greenfoods nationella distributionsnät och partners med butikskedjor, enskilda butiker och restauranger.

Greenfood-koncernen är en av norra Europas ledande aktörer inom hälsosam mat. Företaget har bland annat nått stora framgångar med Picadeli som etablerats på åtta europeiska marknader.

Sex miljoner gurkor om året

Enligt avtalet ansvarar Agtira för allt ända fram till skörd, då grönsakerna tas omhand av Greenfoods distributionsnät. Det rör sig om cirka 6 miljoner gurkor per år från den 12 000 kvadratmeter stora anläggningen i Härnösand. 

”Det här är ett mycket bra avtal för Agtira, för Greenfood och för alla kunder. Vi visar att vi säljer allt vi producerar och med en prissättning som säkerställer exempelvis oförutsägbara elpriser, samtidigt som vi tillsammans med Greenfood delar på lönsamheten mot handlare och konsument. Det stärker det goda samarbete vi har med Greenfood”, kommenterar Christer Edblad, t f vd för Agtira. 

Agtira och Greenfood tecknade under 2022 ett ramavtal som innebär att de båda bolagen tillsammans ska etablera tio stora urbana odlingssystem på strategiskt utvalda platser i Sverige, vilka ska producera hela året.

’”Vi ser verkligen fram emot att få vara en del av Agtiras expansionsplaner för närodlade grödor. Resan har bara börjat”, säger Magnus Nilsson, vd för distributionsbolaget Ewerman, en del av Greenfood.’”Vi ser verkligen fram emot att få vara en del av Agtiras expansionsplaner för närodlade grödor. Resan har bara börjat”, säger Magnus Nilsson, vd för distributionsbolaget Ewerman, en del av Greenfood.

Nyheter

Fortsatt uppsida i Storskogen-aktien – köp säger Dagens industri

Publicerad

den

Två investerare

Veckans aktie i Dagens industri är Storskogen och tidningens analytiker Ulf Petersson tar upp hur illa det kan gå när värderingen är fel. Storskogen börsnoterades under det heta börsåret 2021 och trots att aktien sedan början av 2023 har slagit Stockholmsbörsens index, och nästan fördubblats i värde sedan bottennivån i mars i år, har de som köpte aktier i IPO-erbjudandet tappat 75 procent av värdet.

Men att investera i aktier handlar om att blicka framåt och idag har bolaget en ny vd och en skuldnivå som inte längre särskiljer sig från många andra börsbolag. Storskogen har 116 resultatdrivande enheter och nu finns chansen till vinstvändning skriver Petersson. Storskogen har för sin storlek en relativt stor viktning mot Sverige och kommer därför att gynnas extra mycket när svensk ekonomi vänder. Till det kommer att Storskogen säkert kan göra mer i sitt interna arbete för att förbättra saker ännu mer.

”En rörelseresultatökning på en bit över 10 procent under 2025 är inom räckhåll, vilket bör kunna få aktien att stiga till 11 kronor per aktie. Det ger en potential på 20 procent, vilket inte är dåligt – även om det är långt under noteringskursen på 36 kronor.”

Fortsätt läsa

Nyheter

Den tekniska analysen av Hexatronic ger inga jättetydliga signaler

Publicerad

den

Teknisk analys på Hexatronic med EWT-vågor

Ingemar Carlsson på Tendens har gjort en tekniska analys på Hexatronic. Den visar att aktien är i en klassisk fallande trend. Frågan är nu om man vill försöka köpa på den lägsta nivån eller om man vill känna sig tryggare och köpa när man ser högre bottnar. Inga jättetydliga signaler, mer av ett avvakta läge.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Populära