Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Echandias världsledande batterilösningar driver på sjöfartens elektrifiering

Publicerad

den

Waterbus med drift från Echandia

Den globala sjöfartsindustrin befinner sig mitt en historisk grön omställning där fossilbaserade drivmedel successivt ersätts med kraftfulla och avancerade batterisystem med betydligt lägre klimatpåverkan. En av de aktörer som bidrar till att minska sjöfartsindustrins klimatpåverkan är det Stockholmsbaserade bolaget Echandia, som har utvecklar avancerade batterisystem för tyngre maritimt bruk. Det berättar Fredrik Hellström, vd på Echandia.

Berätta om Echandia och er produkt, avancerade batterisystem för maritima och industriella applikationer.

Fredrik Hellström, vd för Echandia

– Vi är en av ett fåtal aktörer som leder utvecklingen av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Våra system är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och säkerhet. Vi driver utvecklingen mot utsläppsfri sjöfart globalt och har bland mycket annat levererat batterisystem till passagerarfärjor i Köpenhamn, Indien och Nederländerna. Vi har bland annat nyligen signerat kontrakt för två större elektrifierade färjor som ska gå i Danmark. Echandia är ett bolag med en relativt lång historia, men sedan 2018 fokuserar vi fullt ut på att leverera framtidens batterilösningar till den maritima och industriella marknaden. Vi är en av få aktörer som bygger batterisystem som kombinerar tålighet för tuffa miljöer, hög kapacitet och säkerhet. Elektrifiering av fartyg ställer oerhört höga krav på just driftsäkerhet, batterisäkerhet och batteriets livslängd.

På ett tidigt stadium stod det klart att vi skulle bygga systemen på batterikemin LTO. Den har avgörande kvaliteter, som extrem livslängd och hög säkerhet. I takt med att kraven på lösningarna ökar blir batterisystemens behov av digital övervakning, analys och mjukvarubaserad optimering allt viktigare. Det är just detta som Echandia bygger in i de megawattstora systemen som är i drift dygnet runt i tuffa miljöer.

För närvarande pågår en snabb elektrifiering av den globala maritima sektorn. Vad driver utvecklingen?

– Den starka marknadstillväxten drivs av flera omvärldsfaktorer, inte minst regulatoriskt. EU ligger långt framme vad gäller tuffare krav på beskattning av fossilt bränsle och fartygens energiförbrukning.  Kundernas ökade hållbarhetskrav och tuffare krav från den internationella maritima världsorganisationen bidrar också till att driva på utvecklingen mot en alltmer elektrifierad maritim sektor. Marknaden börjar dessutom mogna, nu kan vi urskilja flera olika segment som kan elektrifieras, helt eller delvis.

Hur har Echandia utvecklats de senaste två åren?

– Vår verksamhet har utvecklats i snabb takt sedan 2020. Vi har ökat vår omsättning, adderat betydligt fler globala kunder till vårt kundregister och förstås även anställt nya medarbetare. Vi har även arbetat mycket att utveckla vårt kvalitetsarbete och våra interna processer, vilket innebär att vi i mångt och mycket har lagt grunden för att skala upp bolaget och för en accelererad framtida tillväxttakt. Vi har även genomgått en IPO readiness-process, vilket innebär att vi har gjort en ordentlig genomlysning och förbättring av hela vår verksamhet.

Hur ser du på Echandias framtida tillväxtpotential?

– Sjöfartssektorns gröna omställning går fort, på fyra års sikt räknar vi med att marknaden för avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer har fördubblats räknat i installerad batterikapacitet. På tio års sikt räknar vi med att marknaden har blivit fem till sex gånger större jämfört med i dagsläget. Under 2023 lanserar vi nästa generations batterisystem, som innebär ett tekniksprång och som breddar vårt produktutbud mot fler segment i marknaden. Då kan fler få batterier som har riktigt lång livslängd och har säkerheten varje maritim installation borde ha. Vår ambition är att kunna erbjuda produkter som lämpar sig för flera olika maritima segment.

Echandia är ännu inte ett noterat bolag. Hur ser era planer kring en eventuell framtida notering ut?

– Vi överväger definitivt en framtida notering. Arbetet med att rusta och förbereda bolaget inför en framtida notering pågår för fullt, men vi har ingen brådska och väljer i stället att vänta in rätt tillfälle.

Fakta: Echandia är en av de ledande aktörerna inom utveckling av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Echandias lösningar är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och olika driftprofiler. Echandias system har specifikt utvecklats för maritimt bruk.

Nyheter

TF Bank är veckans aktie i Dagens industri, får köprekommendation

Publicerad

den

TF Bank har hittat en strategi där marknader skalas upp utan att risken ökar skriver Dagens industris analytiker Agnetha Jönsson som ger en köprekommendation till den snabbväxande banken. Ser en uppsida på 20 procent det kommande året för aktien.

TF Bank-aktien har haft en väldigt trevlig utveckling på börsen sedan sin IPO. Banken har expanderat geografiskt och finns idag förutom i Sverige även i övriga Norden, Baltikum, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Tyskland, Spanien och Österrike. Speciellt Tyskland sticker ut där banken har haft en fantastiskt utveckling.

”De senaste åren har Kreditkort, och då särskilt tyska dito, varit tillväxtmotorn. TF gav sig in på den tyska kreditkortmarknaden 2017 och för fem år sedan stod kreditkort för 12 procent av intäkter och utlåning – nu står de för drygt hälften av bankens intäkter och 46 procent av utlåningen.”

Och nu adderar man ytterligare tjänster i landet.

Nya myndighetskrav har gjort att företag som TF Bank behöver en större del eget kapital. Den nivån har banken bunkrat upp och har möjlighet att dela ut pengar, men bolagets fokus är tillväxt och inte att vara en utdelningsaktie.

TF Bank-aktien stängde på 150,40 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Nyheter

Nästan allting som Xoma inlett och gett prognos om är nu nedlagt

Publicerad

den

Fram till en kort tid innan Xoma noterades var företagets planerade verksamhet att odla räkor i container. Inför noteringen bytte företaget verksamhet, i stället för att odla räkor så skulle man nu odla ätbara makroalger i container.

Under torsdagskvällen kom en stor bomb till nyhet från företaget. All verksamhet i relation till makroalgsodligen läggs ner, bolaget ska i stället fokusera på mikroalgsodling för vattenrening.

Xoma meddelade då även att ett projekt för en sådan vattenreningslösning är uppdelat i sex steg och att det beräknas ta 2-3 år att gå i mål med ett sådan projekt räknat från att en kundanalys inletts. Man meddelade vidare att tekniken fortfarande befinner sig i ett utvecklingsstadium, och rimligtvis är det få företag som vill inleda ett projekt innan det ens finns ett färdigutvecklat system.

Under lördagskvällen kom sedan ett hårt förtydligande från bolaget. Alla projekt som skulle levereras, inledas under de närmaste månaderna är nedlagda. Företaget drar även tillbaka alla prognoser man givit.

Nedan är ett utdrag från lördagens pressmeddelande:

Tidigare kommunicerade projekt, avtal och guidningar som nu avslutats:

  • Den 2 september 2024 informerade Xoma om ett samarbete med Dutch Seaweed Group för leverans av en anläggning för algodling med planerad leverans 2025. Detta samarbete har nu avslutats.
  • Den 4 september 2024 informerade Xoma om ett samarbete med Labs Nutrition Sweden AB för att integrera algproteiner i nya produkter med siktet på marknadslansering 2025. Samarbetet har avslutats.
  • Den 27 december 2024 informerade Xoma i ett VD-brev om ”ett ökande intresse från kunder som vill bli ”algodlare”. Det angavs även att ”Vårt mål är att teckna avtal med minst två kunder under 2025, vilket blir ett viktigt steg i vår tillväxtresa.” Bolaget ser inte längre detta som ett prioriterat område och därmed är målsättningen inte längre aktuell.
  • Den 21 mars, 2025; Xoma AB och Arctic Roe of Scandinavia AB tecknar Letter of Intent (LOI) för utveckling av vegetarisk kaviar. Detta projekt är nu avslutat.
  • I ett flertal tidigare intervjuer och kommunikationer har Bolaget delgivit olika målsättningar, ambitioner och tidsaspekter, som kan tolkas som guidningar, för leveranser och genomförande av anläggningar för algodling, pilotanläggningar i drift, genomförda förstudier, antal vattenprover. Samtliga guidningar är ej längre gällande, då Bolaget framgent kommer meddela, genom pressmeddelande, när en händelse, leverans eller avtal sker.

Status gällande Patentansökan och Ansökan till Jordbruksverket om innovationsstöd

  • Den 29 augusti 2024 informerade Xoma om att bolaget skickat in patentansökan för ”Odlingssystem för odling och skörd av alger implementerat i en container”. Ansökan kräver ytterligare kompletteringar för att behandlas. Då liknande lösningar redan är patenterade anser Xoma att en patentansökan i nuläget inte är prioriterad.
  • Den 27 december 2024 informerade Xoma att en ansökan skickats till Jordbruksverket om medfinansiering avseende en första pilotanläggning avseende FLOW. Ansökan avsåg ett stöd på 7,1 miljoner kr med möjlighet att erhålla 75% medfinansiering. Den 11 mars 2025 meddelade bolaget att ansökan behövde kompletteras och den 3 april 2025 informerade Xoma att ansökan inte beviljats och att bolaget därför beslutat att snabbt ändra strategi och istället söka startstöd för investeringar inom hållbart vattenbruk. Någon sådan ansökan har ännu inte skickats in och kommer inte att prioriteras i nuläget.
Fortsätt läsa

Nyheter

Matthew Karch köper stor post aktier i Embracer efter rapportraset

Publicerad

den

Tomb Raider

Embracer-aktien rasade kraftigt efter att företaget presenterat sin rapport i veckan. En person som dock anser att det är ett bra tillfälle att köpa är Matthew Karch. Han har köpt hela 5 miljoner aktier och har nu totalt 12 429 703 aktier, vilket motsvarar 5,5 procent av alla aktier i Embracer.

Matthew Karch har tidigare haft en ledande roll inom Embracer, men har som bekant lämnat koncernen efter att han köpte tillbaka Saber. Det finns någonting extra intressant med att en före detta central person köper mycket aktier. En person i en ledande roll kan köpa aktier för att det förväntas av den, men det är uppenbart inte anledningen när Karch köper.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära