Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Echandias världsledande batterilösningar driver på sjöfartens elektrifiering

Publicerad

den

Waterbus med drift från Echandia

Den globala sjöfartsindustrin befinner sig mitt en historisk grön omställning där fossilbaserade drivmedel successivt ersätts med kraftfulla och avancerade batterisystem med betydligt lägre klimatpåverkan. En av de aktörer som bidrar till att minska sjöfartsindustrins klimatpåverkan är det Stockholmsbaserade bolaget Echandia, som har utvecklar avancerade batterisystem för tyngre maritimt bruk. Det berättar Fredrik Hellström, vd på Echandia.

Berätta om Echandia och er produkt, avancerade batterisystem för maritima och industriella applikationer.

Fredrik Hellström, vd för Echandia

– Vi är en av ett fåtal aktörer som leder utvecklingen av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Våra system är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och säkerhet. Vi driver utvecklingen mot utsläppsfri sjöfart globalt och har bland mycket annat levererat batterisystem till passagerarfärjor i Köpenhamn, Indien och Nederländerna. Vi har bland annat nyligen signerat kontrakt för två större elektrifierade färjor som ska gå i Danmark. Echandia är ett bolag med en relativt lång historia, men sedan 2018 fokuserar vi fullt ut på att leverera framtidens batterilösningar till den maritima och industriella marknaden. Vi är en av få aktörer som bygger batterisystem som kombinerar tålighet för tuffa miljöer, hög kapacitet och säkerhet. Elektrifiering av fartyg ställer oerhört höga krav på just driftsäkerhet, batterisäkerhet och batteriets livslängd.

På ett tidigt stadium stod det klart att vi skulle bygga systemen på batterikemin LTO. Den har avgörande kvaliteter, som extrem livslängd och hög säkerhet. I takt med att kraven på lösningarna ökar blir batterisystemens behov av digital övervakning, analys och mjukvarubaserad optimering allt viktigare. Det är just detta som Echandia bygger in i de megawattstora systemen som är i drift dygnet runt i tuffa miljöer.

För närvarande pågår en snabb elektrifiering av den globala maritima sektorn. Vad driver utvecklingen?

– Den starka marknadstillväxten drivs av flera omvärldsfaktorer, inte minst regulatoriskt. EU ligger långt framme vad gäller tuffare krav på beskattning av fossilt bränsle och fartygens energiförbrukning.  Kundernas ökade hållbarhetskrav och tuffare krav från den internationella maritima världsorganisationen bidrar också till att driva på utvecklingen mot en alltmer elektrifierad maritim sektor. Marknaden börjar dessutom mogna, nu kan vi urskilja flera olika segment som kan elektrifieras, helt eller delvis.

Hur har Echandia utvecklats de senaste två åren?

– Vår verksamhet har utvecklats i snabb takt sedan 2020. Vi har ökat vår omsättning, adderat betydligt fler globala kunder till vårt kundregister och förstås även anställt nya medarbetare. Vi har även arbetat mycket att utveckla vårt kvalitetsarbete och våra interna processer, vilket innebär att vi i mångt och mycket har lagt grunden för att skala upp bolaget och för en accelererad framtida tillväxttakt. Vi har även genomgått en IPO readiness-process, vilket innebär att vi har gjort en ordentlig genomlysning och förbättring av hela vår verksamhet.

Hur ser du på Echandias framtida tillväxtpotential?

– Sjöfartssektorns gröna omställning går fort, på fyra års sikt räknar vi med att marknaden för avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer har fördubblats räknat i installerad batterikapacitet. På tio års sikt räknar vi med att marknaden har blivit fem till sex gånger större jämfört med i dagsläget. Under 2023 lanserar vi nästa generations batterisystem, som innebär ett tekniksprång och som breddar vårt produktutbud mot fler segment i marknaden. Då kan fler få batterier som har riktigt lång livslängd och har säkerheten varje maritim installation borde ha. Vår ambition är att kunna erbjuda produkter som lämpar sig för flera olika maritima segment.

Echandia är ännu inte ett noterat bolag. Hur ser era planer kring en eventuell framtida notering ut?

– Vi överväger definitivt en framtida notering. Arbetet med att rusta och förbereda bolaget inför en framtida notering pågår för fullt, men vi har ingen brådska och väljer i stället att vänta in rätt tillfälle.

Fakta: Echandia är en av de ledande aktörerna inom utveckling av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Echandias lösningar är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och olika driftprofiler. Echandias system har specifikt utvecklats för maritimt bruk.

Nyheter

Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren

Publicerad

den

Solen visar vägen

EFN:s analytiker Martin Blomgren har valt ut tre bra aktier att köpa under sommaren 2025.

Hexagon

Tillfälliga motgångar har pressat aktien, men låg värdering och flera möjliga katalysatorer – som ledningsskifte och avknoppningar – skapar intressant uppsida.

Securitas

Ökad andel teknikdrivna säkerhetslösningar förbättrar marginalerna. Om bolaget når sina mål finns potential för kurslyft, särskilt då värderingen är återhållsam.

Matas

Trots en svag rapport är caset intakt. Ocykliska intäkter och tillväxtmöjligheter via Kicks-förvärvet ger stöd för en starkare kursutveckling på sikt. Dagens industri gav för övrigt en köprekommendation till bolaget i måndagens tidning.

Fortsätt läsa

Nyheter

Danska skönhetskedjan Matas fortsatt köpvärd

Publicerad

den

Matas varumärken

Den danska skönhetskedjan Matas, som även äger Kicks, har en bra tillväxtpotential till en attraktiv värdering. Dagens industri upprepar sin köprekommendation för aktien. För ett år sedan gav tidningen en köprekommendation och den föll ut helt okej. Det såg ännu bättre ut tidigare, men rapporten för fjärde kvartalet fick aktien på fall. Tillväxten i bolaget har varit enligt Dagens industris prognos men det blev svagare för lönsamheten, men det går åt rätt håll men något långsammare.

”För ett år sedan såg Di köpläge i den danska skönhetskedjan Matas. En växande nordisk skönhetsmarknad lockade och genom köpet av Kicks hade Matas blivit marknadsledande i Sverige, Norge och Danmark samt tredje störst i Finland.”

När Dagens industri gav sin köprekommendation för ett år sedan stod aktien i 116 DKK och i fredags stängde den på 131,2 DKK. Aktuellt läge är alltså att det finns uppsida kvar i aktien enligt Dagens industri.

Fortsätt läsa

Nyheter

Truecaller har flera intäktsben

Publicerad

den

Mobil med Truecaller

Veckans aktie i Dagens industri är Truecaller och analysen mynnar ut i en köprekommendation och en uppsida på 25 procent. Tidningens analytiker Robert Andersson lyfter fram att bolaget har över 400 miljoner användare och växer varje kvartal, samt trotsar motvind som valutakurser och konjunktur.

Bolaget har flera intäktsben och har en förmåga att hitta nya.

”Truecaller är sammanfattningsvis ett mycket imponerande svenskt teknikbolag. Flera teknikjättar har försökt konkurrera, exempelvis Google och Facebook, men nätverkseffekterna har visat sig vara en mycket viktig konkurrensfördel för Truecaller.”

Dagens industri tror att aktien kan stiga till 78 kronor och veckans aktie-analysen är alltid skriven med en horisont på ett år.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära