Följ oss
Adverty

Nyheter

Star Vault kan bli först med att använda Unreal Engine 5 i ett MMO-spel

Publicerad

den

Skogsområde i Mortal Online 2

Lanseringen av Star Vaults spel Mortal Online 2 fick inte en optimal inledning, men företaget vänder steg för steg utvecklingen. Den senaste uppdateringen (necro-patchen) har fått ett mycket positivt mottagande i såväl förbättrade användardata som omdömen (78% positiva på Steam). Detta har även bidragit till att antalet spelare ökat. Att merparten av spelarna gillar spelet kan utläsas av att nya spelare spenderar över en timme i MO2, vilket är klart över genomsnittet för en ny spelare på Steam skriver Star Vault. Datan är baserad på ca 121.000 spelare.

I Star Vaults tidsplanering för förbättringar och utökat innehåll i MO2 finns övergången till Epic Games nyaste version av spelmotorn Unreal (UE5) som en viktig milstolpe. Star Vault har som målsättning att lansera MO2 på Epics distributionsplattform Epic Games Store före utgången av 2022 och då med UE5 implementerad. Detta bedöms kunna skapa en hel del värdefull synlighet för MO2, i synnerhet då MO2 har goda möjligheter att bli det första MMO-spelet som kan dra nytta av förbättringarna som UE5 kommer med som spelmotor. Att Star Vault då också har en fungerande nätverkslösning som är integrerad med UE5 borde kunna skapa nya affärsmöjligheter för Star Vault som bolag. Redan idag har Star Vault blivit kontaktade av externa bolag som är intresserade av samprojekt och/eller licensiering av teknik.

”Tillsammans med de förbättringar vi redan gör med MO2 kommer övergången till Unreal Engine 5 att bli ett stort steg i rätt riktning för Mortal Online 2. Att vi dessutom har de finansiella musklerna att inte stressa fram bytet eller att koppla på abonnemangsmodellen innan vi har en riktigt vass version av spelet gör mig trygg i mitt uppdrag som VD och som större aktieägare”, säger Star Vaults VD, Henrik Nyström, i en kommentar.

Star Vault släppte nyligen en ny trailer för Mortal Online 2:

Nyheter

Fortsatt uppsida i Storskogen-aktien – köp säger Dagens industri

Publicerad

den

Två investerare

Veckans aktie i Dagens industri är Storskogen och tidningens analytiker Ulf Petersson tar upp hur illa det kan gå när värderingen är fel. Storskogen börsnoterades under det heta börsåret 2021 och trots att aktien sedan början av 2023 har slagit Stockholmsbörsens index, och nästan fördubblats i värde sedan bottennivån i mars i år, har de som köpte aktier i IPO-erbjudandet tappat 75 procent av värdet.

Men att investera i aktier handlar om att blicka framåt och idag har bolaget en ny vd och en skuldnivå som inte längre särskiljer sig från många andra börsbolag. Storskogen har 116 resultatdrivande enheter och nu finns chansen till vinstvändning skriver Petersson. Storskogen har för sin storlek en relativt stor viktning mot Sverige och kommer därför att gynnas extra mycket när svensk ekonomi vänder. Till det kommer att Storskogen säkert kan göra mer i sitt interna arbete för att förbättra saker ännu mer.

”En rörelseresultatökning på en bit över 10 procent under 2025 är inom räckhåll, vilket bör kunna få aktien att stiga till 11 kronor per aktie. Det ger en potential på 20 procent, vilket inte är dåligt – även om det är långt under noteringskursen på 36 kronor.”

Fortsätt läsa

Nyheter

Den tekniska analysen av Hexatronic ger inga jättetydliga signaler

Publicerad

den

Teknisk analys på Hexatronic med EWT-vågor

Ingemar Carlsson på Tendens har gjort en tekniska analys på Hexatronic. Den visar att aktien är i en klassisk fallande trend. Frågan är nu om man vill försöka köpa på den lägsta nivån eller om man vill känna sig tryggare och köpa när man ser högre bottnar. Inga jättetydliga signaler, mer av ett avvakta läge.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Populära