Följ oss

Nyheter

Prostatype Genomics står redo att ta sin revolutionerande gentestprodukt ut i världen

Publicerad

den

Prostatype Genomics

Prostatype Genomics har utvecklat Prostatype, en gentestprodukt som utgör ett kompletterande objektivt beslutsunderlag inför val av behandling av prostatacancerpatienter. Prostatype möjliggör en mer träffsäker prognostisering av prostatacancern och den individuella patientens behandlingsmöjligheter. Prostatype Genomics har nu kommit en bra bit i sin kommersialiseringsprocess. Nu fokuserar bolaget på lansering i några av Europas befolkningsrikaste länder. Det berättar Prostatype Genomics vd Fredrik Persson.

Berätta om Prostatype Genomics och er affärsidé.

Fredrik Persson, vd för Prostatype Genomics

– Prostatype Genomics grundades 2007. Vi har utvecklat Prostatype, ett IR-baserat gentest som hjälper läkare att ordinera rätt behandling till prostatacancerpatienter. Prostatype hjälper läkare att fatta ett mer individualiserat och specifikt behandlingsbeslut, vilket kan bidra till att minska dödligheten och förlänga livslängden för patienter med prostatacancer. Prostatype fyller ett viktigt kliniskt behov och är med andra ord en produkt med potential att förbättra livsvillkoren för miljontals människor runtom i världen.

Hur fungerar Prostatype?

– Prostatype är en CE-märkt, externt validerad testprodukt vars unika AI-system identifierar patientens genetiska fingeravtryck genom att via vävnadsprov mäta information från cancerstamcellens gener. Prostatype baseras på spjutspetsteknologi som ger läkaren ett mått på hur aggressiv, eller icke aggressiv, prostatacancern är, vilket reducerar risken för under-eller överbehandling. 

Hur bedömer ni att det globala medicinska behovet av nya gentester för prostatacancer kommer att utvecklas framöver?

– Antalet män som diagnostiseras med prostatacancer ökar år för år i stora delar av världen.  Hittills har sjukvården saknat testmetoder som med exakthet kan avgöra hur aggressiv en enskild patients prostatacancer är och därmed även viket behandlingsalternativ som är att föredra. Vårt test levererar en objektiv bedömning av den enskilda patientens prostatacancer, vilket utgör ett viktigt underlag när läkaren och patienten diskuterar lämpliga behandlingsalternativ. Det långsiktiga medicinska behovet av vår produkt är därmed mycket stort. Vår målgrupp är prostatacancerpatienter med låg till medelrisk, vilket motsvarar drygt 85 procent av alla patienter.

Hur har Prostatype Genomics utvecklats under 2021?

– Vi har haft ett intensivt och händelserikt år. Vi har lyckats leverera på merparten av de milstolpar vi föresatte oss i samband med att bolaget noterades på Nasdaq First North Growth Market i november 2020.  Vi har slutfört ett antal pilotstudier och kliniska studier med genomgående mycket goda resultat. Ni fortsätter vi vårt arbete med att snabba på den globala lanseringen av Prostatype

Ni inledde er kommersialiseringsfas 2019. Hur ser strategin för er globala lansering ut?

– Vi fortsätter att intensifiera försäljningen i Sverige och övriga Norden, där vi har förstärkt vår försäljningsorganisation. Vi bearbetar för närvarande marknaderna i Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien. Första halvåret 2022 fokuserar vi fullt ut på lanseringen i dessa länder. När den är väl förankrad hos våra lokala distributörer är vår plan att lansera Prostatype i länder som USA, Frankrike och Beneluxländerna. Därefter väntar lansering i ytterligare länder runtom i världen. Vi har även kommit en bra bit med förberedelsearbetet inför vår kommande USA-lansering. Hösten 2021 genomförde vi en riktad nyemission på 25 miljoner kronor i syfte att förstärka resurstilldelningen till vår globala kommersialiseringsprocess.

 Hur hanterar ni de risker som är associerade med kommersialiseringen av Prostatype?

– Den tekniska risken med Prostatype är i princip eliminerad eftersom vi har en färdig produkt som är externt verifierad på ledande universitetssjukhus och CE-märkt. Självklart finns det alltid kommersiella risker associerade med den här typen av satsningar, men Prostatype Genomics har en attraktiv affärsmodell och ett mycket erfaret och meriterat seniort styrelse- och ledningsteam med gedigen erfarenhet av den här typen av kommersialiseringssatsningar. Det medicinska behovet är omfattande och vår produkt har fått ett mycket positivt mottagande av såväl patienter som specialistläkare runtom i världen, vilket ytterligare bidrar till att minska risken i vår kommersialiseringsprocess.

Nyheter

De tre bästa bank-aktierna för 2025 – hög direktavkastning

Publicerad

den

Bank-aktierna har varit bra i år och de fortsätter att vara bra aktier under 2025, ger hög direktavkastning. SEB:s förvaltare Tommi Saukkoriipi och och Ålandsbankens aktiechef Lars Söderfjell går igenom bankerna i Dagens industri. Tommi Saukkoriipi räknar med att bankerna enbart i form av utdelning och återköp kommer att ge 30-40 procent för perioden 2024-2026.

Danske Bank

Både Saukkoriipi och Söderfjell väljer Danske Bank som ett bra val, för Saukkoriipi är det toppvalet. ”Värderingsrabatten har kommit ner lite grann men i absoluta termer är Danske klart billigast av de nordiska storbankerna, trots att balansräkningen är urstark och att aktieägarna belönats rikligt i form av både utdelning och återköp”, säger Saukkoriipi.

Swedbank

Saukkoriipi lyfter fram Swedbank som en bra aktie. Efterspelet från penningtvättshärvan ligger som en våt filt över aktien. Saukkoriipi räknar med att en uppgörelse med amerikanska myndigheter närmar sig i frågan och att aktien då kommer att lyfta. Söderfjell säger ”Danske Bank är en väldigt välskött bank med låga kreditförluster och en attraktiv värdering.”

Förväntad direktavkastning enligt Factset: 7,5 %

Nordea

Söderfjell lyfter fram Nordea som en bra aktie. Precis som med Danske Bank så finns det ingen Baltikum-risk i Nordea. Han säger ”I Nordea finns det en räntehedge som gör att kortsiktiga risken blir mindre. De har också en tydlig strategi som de levererar bra på och en väldigt tydlig policy för hur återföring överskottskapital till ägarna ska se ut.”

Förväntad direktavkastning enligt Factset: 10,9 %

Fortsätt läsa

Nyheter

Skistar är ett fint bolag men aktien är inte jättespännande

Publicerad

den

Skidåkare i skidbacke

Skistar kom med rapport idag som visade på lägre omsättning och resultat. Bokningsläget för hela säsongen pekar dock på att det blir en rekordsäsong. Karl-Johan Bonnevier, analytiker på DNB analyserar rapporten. Han säger att Skistar har fina tillgångar, är ett fint bolag och stora möjligheter. Men aktien har gått starkt i år samtidigt som Bonnevier säger att marknaden idag ger fokus på den operativa verksamheten, inte på exploatering av nya tillgångar. Han säger att en rimlig värdering på aktien är 180 kronor, vilket kan jämföras med att den nu handlas kring 160 kronor.

Karl-Johan Bonnevier, analytiker på DNB, kommenterar Skistar.

Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech lanserar Barista i över 500 butiker med Hemköp, Willys och City Gross

Publicerad

den

Dug Barista

Från februari 2025 kommer DUG Barista, den innovativa växtbaserade drycken från DUG Foodtech, att finnas på hyllorna hos Hemköp, Willys och City Gross. Genom ett nytt samarbete med Dagab, en del av Axfoodkoncernen, kommer DUG Barista nå ut till över 500 butiker.

DUG Barista särskiljer sig på marknaden genom sin huvudingrediens – potatis. Potatis är inte bara lättodlad, utan kräver också mindre vatten och resurser än många andra råvaror. Detta gör DUG Barista till ett klimatsmart val med ett av de lägsta klimatavtrycken i sin kategori. Tillverkningsprocessen är patenterad och fri från restprodukter, vilket ytterligare förstärker dryckens hållbarhetsprofil. Dessutom är DUG Barista särskilt utvecklad för att fungera optimalt i kaffe, och får goda betyg från baristor runtom i Europa. DUG Barista går utmärkt att skumma och har en krämig konsistens som konkurrerar med de bästa alternativen på marknaden.

Dagab stärker sitt hållbarhetserbjudande

Dagab, som ansvarar för inköp och distribution inom Axfoodkoncernen, fortsätter att driva på utvecklingen mot ett mer hållbart livsmedelssortiment. Genom att inkludera DUG Barista i sitt utbud möter Dagab efterfrågan på klimatvänliga, goda och innovativa produkter som bidrar till en mer hållbar vardag.

-Vi vill göra växtbaserade drycker tillgängliga för alla, utan att kompromissa med smak eller funktion. Att finnas på Hemköp, Willys och City Gross är en viktig milstolpe för oss och ett bevis på att det fortsatt finns ett stort intresse för hållbara alternativ som inte bara smakar bra utan också gör gott för planeten, säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära