Följ oss

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa

Nyheter

IPO-intervju med vd för Spermosens

Publicerad

den

Spermier i form av frukt

Spermosens är ett medicinteknikbolag som utvecklar en plattform for att analysera manlig infertilitet så att rätt åtgärd kan sättas in. Spermosens gör nu en IPO på 29 miljoner kronor och noterar sedan sina aktier på Spotlight. Affärsvärlden har gjort en analys och ger IPO:n 5 av 6 i betyg vilket innebär en teckna-rekommendation. Nedan är en intervju med vd John Lempert.

Fortsätt läsa

Nyheter

Pareto Securities inleder bevakning av Media and Games Invest med köprekommendation

Publicerad

den

Ett spel från Media and Games Invest

Pareto Securities inledde idag bevakning av Media and Games Invest med en köprekommendation och riktkurs på 64 kronor. Riktkursen kan jämföras med att aktien igår stängde på 36,50 kronor. Analytikern Marlon Värnik går igenom analysen och bolaget.

Fortsätt läsa

Nyheter

MTG expanderar inom gaming

Publicerad

den

MTG och Ninja Kiwi

Stockpicker imponeras av VD Maria Redins beslutsamhet och helhjärtade satsning på MTGs gamingvertikal. Affärerna radas upp och institutionella investerare tvekar inte när förvärv ska finansieras. Stockpicker står fast vid sin positiva syn på bolaget och upprepar riktkursen om 175 kr. Nedan sammanfattar Stockpicker sin analys.

Det var inte så länge sedan som bolagets vd Maria Redin valde att satsa helhjärtat på gamingvertikalen, men nu är det gasen i botten som gäller. Efter storförvärvet av Hutch Games i december annonserade man för några dagar sedan den andra affären på relativ kort tid i och med övertagandet av Nya Zeeland-baserade Ninja Kiwi.

Ninja Kiwi är en ledande utvecklare och utgivare av så kallade Tower Defense-spel för mobil, med totalt cirka 140 miljoner nedladdningar och 6,2 miljoner månatliga användare. Nya Zeeländarna har en diversifierad spelportfölj bestående av över 25 premium- och gratisspel som man har lyckats förnya genom att bygga och förbättra spel kring stjärnvarumärket Bloons. Bolaget är mycket lönsamt med bruttointäkter uppgående till 337 Mkr under 2020 och ett justerat rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) på 168 Mkr.

På sistone har placerarna blivit mer skeptiska mot tillväxtaktier i allmänhet och coronavinnare i synnerhet. Som bekant finns det dessutom ett flertal bolag bara i Sverige som följer en ”Buy & Build”-strategi inom gaming, och konkurrensen för de riktigt bra förvärvsobjekten blir allt hårdare. MTG har dock ett viktigt ess i rockärmen med sin eSport-vertikal som sannolikt är intressant för många bolag ur ett samarbetsperspektiv, som exemplet med Ninja Kiwi har visat.

Vi står fast vid vår positiva syn och upprepar även riktkursen om 175 kr.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära