Följ oss

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa

Nyheter

Eolus Vind-aktien laddar för en bottenformation

Publicerad

den

Teknisk analys på Eolus Vind

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys av Eolus Vind-aktien för att stämma av läget efter lågpunkten vid 144 kronor den 11 oktober. Ingen tydlig signal framkommer utan man får följa aktien och se om den bottenformation som nu börjat byggas håller. På fundamentala grunder anser Erik Penser Bank att aktien är köpvärd.

Fortsätt läsa

Nyheter

Stigande trend för AstraZeneca, oljepriset, Lundin Energy och bankindex

Publicerad

den

Teknisk analys på AstraZeneca-aktien

Ingemar Carlsson har gjort tekniska analyser på hela fyra olika tillgångar och de visar alla på stigande priser.

AstraZeneca är i en stigande trend och en fortsatt uppgång förväntas.

Oljepriset i form av Brent blend ser mycket intressant ut där priset är inne i en avslutande femtevåg uppåt.

Lundin Energy kan eventuellt inne i en paus på kort sikt men är inne i en långsiktig stingande trend.

Bankindex i en stigande trend.

Fortsätt läsa

Nyheter

Stockpicker ger en köprekommendation till Meltron

Publicerad

den

Gatubelysning från Meltron

Meltron-aktien får en köprekommendation av Stockpicker i en ny uppdragsanalys. Nedan har Stockpicker sammanfattat sin analys.

Tung orderbok och det nyligen tillkännagivna avtalet med Huawei bäddar för att Meltron ska leverera en fin omsättningstillväxt. Stockpicker sätter KÖP på aktien och siktar på en riktkurs inom 1-2 år som är betydligt högre en dagens notering.

Spännande nyheter under de senaste veckorna ger legitimt hopp att det kan snart lossna på allvar för teknikbolaget. Framförallt avsiktsavtalet (Memorandum of Understanding) med Huawei Technologies kring hållbara städer är ett bra exempel hur den relativt nya partnerskapsstrategin kan hjälpa bolaget att nå ut till nya kunder och på så sätt närma sig ett kommersiellt genombrott.

Meltron designar, tillverkar och säljer LED ljussystem baserade på multitekniska tillämpningar av elektronik, optik, termodynamik och nano-strukturer. Dagens patenterade produktfamilj bygger på över 20 års forskning och siktar på att leverera kunderna energieffektivitet, överlägsen ljuskvalitet, livscykelbesparingar, ökad produktivitet, säkerhet och hälsa.

Avtalet med Huawei är givetvis särskilt lovande och vi ser goda chanser att man även kommer hitta samarbetspartner för de andra områden, vilket bör ge ytterligare intäktspotential på lite längre sikt. Kortsiktig kan det dessutom finnas uppsida från kundspecifika produktanpassningar.

I den negativa vågskalen ligger däremot den rådande bristen på viktiga komponenter. Som fortfarande relativt liten aktör drabbas Meltron sannolikt hårdare än aktörer som tex Philips, även om man har gjort strategiska inköp tidigare i år. Det finns dock helt klart en risk för produktions- och leveransförseningar och sannolikt även prisökningar på komponenterna, vilket allt annat lika bör påverka bruttomarginalen negativt.

Vill det sig väl borde nettoomsättningen icke desto mindre kunna landa kring 25 Mkr under 2021/22, vilket skulle motsvara en tillväxt om nästan 340%. Justerad för det högre antalet aktier och nettokassan efter den pågående kapitalanskaffningen motsvarar börsvärdet på nuvarande aktiekurs därmed omkring 2 gånger den förväntade nettoomsättningen (EV/Sales).

Givet orderboken och avtalet med Huawei ser vi goda chanser att bolaget kommer kunna öka omsättningen med flera hundra procent de kommande åren. Risken är förvisso hög men om allt faller på plats bör aktien kunna klättra mot 0,2 kr på 1-2 års sikt.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära