Följ oss

Nyheter

XMReality – En offenstiv nyckelspelare i industrins framtida arbetssätt

Publicerad

den

Jörgen Remmelg på XMReality

Linköpingsbaserade XMReality utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring och guidning på distans via Augmented Reality (AR). Hittills har XMReality levererat sin Remote Guidance mjukvara till 57 länder runtom i världen. Efterfrågan på företagets tjänster har ökat kraftigt i samband med Coronapandemin och mycket tyder på att industrins ökade användning av tjänster för guidning på distans är en del av ett långsiktigt paradigmskifte. Det berättar Jörgen Remmelg, vd på XMReality.

Berätta om er affärsidé!

–Vi utvecklar och säljer en lösning som revolutionerar digital kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet, AR. Vi är marknadsledande inom guidning på distans, där man med hjälp av AR kan guida en person på plats för att utbilda, förebygga eller lösa problem på exempelvis en fabrik. Vår egenutvecklade mjukvara, XMReality Remote Guidance, möjliggör guidning via videosamtal som förstärks med verktyg som pekare, ritfunktioner och mycket mer för effektiv kunskapsdelning mellan personer som befinner sig på helt olika platser. Vi har valt att utforma vår tjänst som ett SaaS-erbjudande, något som verkligen har testats under året då användningen av tjänsten har ökat med över 1000 procent och vi ökat antalet företagskunder signifikant!

På vilket sätt effektiviserar ni industriföretagens verksamhet?

–Med vår lösning förkortas tiden för kunden att lösa problemet i samband med stillestånd och oplanerade produktionsstopp som annars riskerar att medföra stora kostnader. När exempelvis en produktionsutrustning inte fungerar är tidsfaktorn helt avgörande. Med vår Remote Guidance kan våra kunder snabbt få den vägledning som behövs för att återuppta driften genom att koppla upp sig mot rätt expert hos exempelvis leverantören av produktionsutrustningen.

Vilken kundnytta levererar ni till industrin, utöver att erbjuda ett verktyg som snabbt kan åtgärda produktionsstopp?

–Vi skapar förutsättningar för industrin att förbättra sin produktivitet genom att erbjuda ett användarvänligt, enkelt och effektivt verktyg som kan användas vid problemlösning, periodiska inspektioner och utbildning. Vi har valt att fokusera på enkelhet och skalbarhet och tjänsten fungerar på vanliga iOS-, Android- samt Windowsenheter. Det krävs heller inte att appen eller mjukvaran är nedladdad för att ta emot ett samtal. För oss är det viktigt att produkten är så användarvänlig att operatörer och servicetekniker på fabriksgolvet har en enkelhet i användandet, vilket också är en av våra framgångsfaktorer.

”Coronapandemin har inneburit en rejäl skjuts framåt för användandet av vår tjänst samtidigt som de underliggande tillväxtfaktorerna är betydligt mer långsiktiga.” säger Jörgen Remmelg, vd XMReality.

Ni har inlett samarbete med flera av världens ledande industriföretag. Hur ser er huvudsakliga målgrupp ut?

–Våra kunder finns främst inom industrin, exempel på våra mer än 80 företagskunder är ABB, Siemens, Electrolux, Nestlé och Bombardier. Vi ser ökad efterfrågan från kunder inom livsmedelsindustrin och förpackningsindustrin. Ytterligare ett spännande segment som växer är läkemedelsindustrin. Vi har även applikationer inom sjukvården där ambulanspersonal i Norge utrustats med smarta glasögon och via vår mjukvara kan koppla upp sig till akutläkare på sjukhuset så snart de kommer fram till olycksplatsen. Vår lösning används också inom Facility Management där fastighetsskötare i Storbritannien hjälper hyresgästerna på distans.

På vilket sätt är er Remote Guidance tjänst en central del av industrins paradigmskifte och framtida arbetssätt?

–I somras intervjuade vi våra tjugo största kunder för att förstå den nuvarande och framtida betydelsen av XMReality Remote Guidance. Drygt 70 procent av kunderna svarade att vår produkt förväntas vara viktig eller mycket viktig i deras verksamhet även efter Coronapandemin.

Undersökningsresultatet tyder på att många av våra kunder betraktar guidning på distans som ett paradigmskifte. De långsiktigt underliggande drivkrafterna bakom det ökade användandet, hållbarhet och ökad effektivitet, är och förblir starka, även efter Coronapandemin.

Hur ser era framtidsplaner ut?

–Vi vill förstås maximera utkomsten av den starka efterfrågan som finns från marknaden Vårt största fokus för tillfället är generellt att stärka vår försäljningsorganisation och specifikt vår närvaro i USA via vårt kontor i Boston. Vad gäller produkten så har vi en stark produktutvecklingsplan med ytterligare funktionalitet och integrationsmöjligheter under framtagning. Den primära målgruppen framöver är fortsatt globala industriföretag med potential att rulla ut vår mjukvara i många länder och/eller produktionsanläggningar.

Avslutningsvis, vad vill du säga till de som funderar på att investera i ert bolag?

–Vi agerar på en global marknad med mycket starka underliggande drivkrafter, däribland skärpta hållbarhetskrav och övergången till ett mer distansbaserat arbetssätt. Coronapandemin har inneburit en rejäl skjuts framåt för användandet av vår tjänst samtidigt som de underliggande tillväxtfaktorerna är betydligt mer långsiktiga då vi skapar stora värden för kunden. Vi har god tillväxt och en kvalitetssäkrad produkt som visat sig fungera väldigt bra över hela världen. Cirka 80 procent av vår affär är återkommande prenumerationer av mjukvara enligt SaaS-modellen med enkel distribution via App Store eller Google Play, med mycket hög bruttomarginal som resultat.

Fortsätt läsa

Nyheter

M.O.B.A. Network förvärvar det välkända gaming communityt MMORPG.com

Publicerad

den

MMORPG.com-sajten

M.O.B.A. Network, vars aktier är noterade på First North, har tecknat avtal om att förvärva MMORPG.com, ett gaming community och publicist av innehåll som relaterar till online-spel i genren MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game). En genre som bland andra innefattar World of Warcraft och Final Fantasy serien. Genom förvärvet får M.O.B.A. Network tillgång till en väletablerad sajt med tillväxtpotential och utökar därmed basen av communitys kring populära speltitlar. MMORPG.com har också en hög andel direktförsäljning vilket är i linje med M.O.B.A. Networks tillväxtstrategi.

MMORPG.com grundades redan 2002 och är ett av de äldsta gaming communities i världen.

Under 2020 beräknas MMORPG.com generera en omsättning om cirka USD 500 000 med en EBIT-marginal om cirka 50%. Köpeskillingen uppgår till USD 1,25 miljoner kontant och betalas i samband med slutförandet av förvärvet vilken är planlagd till början av december 2020.

Intäkterna inom plattformen MMORPG.com genereras via annonser samt så kallade affiliate-samarbeten med en del speltillverkare inom MMO. Huvuddelen av intäktskällan kommer från direktsålda annonser vilket är i linje med M.O.B.A. Networks strategi att fortsätta växa genom nya intäktsströmmar.

”MMORPG.com är ett viktigt led i vår strategi att växa genom förvärv och skapa fler attraktiva, relevanta communities med växande målgrupper som många bolag vill exponera sig emot”, säger Björn Mannerqvist, VD för M.O.B.A. Network.

Förvärvet innebär att M.O.B.A. Network utökar sin täckning med flera hundratals speltitlar. MMORPG.com publicerar högkvalitativt innehåll med bland annat recensioner och forumdiskussioner kring spel som World of Warcraft, Final Fantasy och Guild Wars. MMORPG.com har nära fyra miljoner registrerade medlemmar och cirka en miljon besök per månad.

”MMORPG.com är ett välkänt, klassiskt gaming community med lång historik och vi ska nu utveckla varumärket ytterligare. Vi ser en stor potential i att öka både försäljningen och trafiken och fortsätta utveckla det högkvalitativa innehåll som publiceras på MMORPG.com”, avslutar Björn Mannerqvist.

MMORPG.com beräknas konsolideras från och med december 2020. Förvärvet förutsätter att de slutgiltiga villkoren för tillträdet blir uppfyllda.

Fortsätt läsa

Nyheter

StarVault stresstestar Mortal Online 2 i veckan

Publicerad

den

Spelare i Mortal Online 2

Mortal Online 2 är den helt nya versionen av Star Vaults onlinespel och en lansering rycker närmare. På fredag har Star Vault bjudit in alla som redan testar alfa-versionen att samlas i ett stort slag. Syftet med kampen är att stresstesta systemet, för det är en sak att testa något internt och det är en annan sak att testa något där tusentals spelare faktiskt går loss och gör vad de vill göra.

I övrigt kan tilläggas att från och med måndag så handlas Star Vault på NGM Nordic SME, en flytt från Spotlight.

Fortsätt läsa

Nyheter

Aspire Globals värdeskapande förvärv är en vinnande strategi

Publicerad

den

Fotboll med Aspire Globals logga

Spelkoncernen Aspire Global fortsätter redovisa imponerande siffror med hög tvåsiffrig tillväxt under det tredje kvartalet skriver Analysguiden i en analys. Med ett strategiskt förvärv av sportboksleverantören BtoBet till låga multiplar inspireras de ännu en gång av bolagets förmåga att allokera kapital till värdegenerande tillgångar. Analysguiden justerar upp sina prognoser för de två kommande åren och ser i ett konservativt antagande ett motiverat värde tydligt över dagens aktiekurs. 

Imponerande operativ utveckling

Aspire global fortsätter sitt starka momentun från Q2 och redovisar intäkter om 40,1 meur (33,2) under det tredje kvartalet, vilket motsvarar en tillväxt om 20,7 %. Utfallet var i linje med Analysguidens prognos om 39,7 meur. Den kraftiga tillväxten fortsätter genereras från bolagets B2B verksamhet där intäkterna uppgick till 30,3 meur (22,8), vilket summerar tillväxten till imponerande 33% i årstakt. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, fortsätter etablera sig på en hög nivå och landande på 6,6 meur (5,2) vilket resulterar i en tillväxt om 25,7%. Utfallet motsvarar en ebitda-marginal som stärks från 15,7 % till 16,4 % och är ännu en gång över bolagets långsiktiga mål som centraliseras runt en marginal om 16 %. Rörelseresultatet, ebit, växer i sin tur med 15,5 % i årstakt och summeras till 4,9 meur (4,3).

Värdeskapande förvärv diversifierar tillväxten

Analysguiden har i tidigare analyser berört Aspire Globals möjligheter att bredda sitt erbjudande mot kund genom fler vertikaler. Föregående år genomfördes ett framgångsrikt förvärv av Pariplay som tydligt skapade synergier för hela gruppen. Under Q3 2020 presenterades ännu en gång, i analysfirmans mening, ett oerhört intressant förvärv – sportboksleverantören BtoBet. Förvärvet skapar tydliga synergier och goda förutsättningar till kors-försäljning mellan de olika segmenten och etablering på nya marknader möjliggörs. BtoBet är en snabbt växande sportboksleverantör med en omsättning omkring 5 meur för de första nio månaderna av 2020 med en ebitda-marginal om 36 %, klart över Aspire-koncernen som helhet. Bolaget belyser själva att förvärvet kommer ha en materiell på verkan på bolagets ebitda under 2021, något även Analysguiden prognostiserar. Analysguiden inspireras ännu en gång av koncernens förmåga att allokera sitt kapital till strategiska förvärv som de anser är tydligt värdeskapande för bolagets aktieägare.

Höjer riktkursen – lågt värderad jämfört med peers

Bolaget själva guidar för en intäktstillväxt om 32 % under inledningen av Q4, inkluderat BtoBet. Kombinationen av en stark underliggande tillväxt som adderas av förvärvad tillväxt gör att Analysguiden justerar upp sina prognoser för 2021–2022. De förväntar sig att koncernens totala intäkter växer till nära 181 meur under 2021 med en ebitda-marginal om drygt 17 %. Efter sina justeringar ser Analysguiden ett motiverat värde omkring 60 kronor per aktie för bolagets aktie.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära