Nyheter
Meltron siktar på en snabb tillväxttakt och står redo att ta stora steg ut i världen med sina avancerade LED-belysningslösningar

Meltron är specialiserade på LED-belysningslösningar för tuffa och krävande miljöer. En omsättningsökning på drygt 50 procent, trots ett tufft affärsklimat under Coronapandemin, tyder på att bolaget har goda möjligheter att väsentligt öka tillväxttakten när restriktionerna väl släpper. Ambitionen är att dubblera omsättningen år för år. Under hösten genomför Meltron en emission för att finansiera bolagets framtida tillväxt. Det berättar bolagets vd Ville Sistonen.

Berätta om Meltron och er affärsidé.
– Vi designar, tillverkar och säljer avancerad LED-belysning för krävande miljöer, nischmarknader med höga krav på lång livslängd och tåliga ljuskällor. Meltron är resultatet av drygt tjugo års FoU-verksamhet, vilket resulterat i en högkvalitativ och patenterad produktportfölj. Vi levererar våra belysningslösningar utifrån devisen ”More than just light”, vilket innebär att våra lösningar ofta genererar mervärden till kundens verksamhet i form av exempelvis ökad produktivitet, en säkrare arbetsmiljö och ökad energieffektivitet.
Hur har er verksamhet utvecklats det senaste året?
– Vi har ökat vår omsättning med 51 procent, trots en mycket tuff situation på grund av Covid19 pandemin. Det är självklart positivt att vi har lyckats öka vår omsättning även under krävande omständigheter. Samtidigt är vi övertygade om att vi hade kunnat växa snabbare utan de restriktioner som Coronapandemin medfört och de begränsningar och förseningar i leveranskedjorna som inträffat de senaste månaderna. Vår tillväxttakt har minskat till följd av att det inte varit möjligt att genomföra fysiska kundbesök under pandemin. När restriktionerna tas bort är vår ambition att varje år fördubbla vår omsättning.
Ni har bland annat levererat genombrottsorders till ett ledande globalt läkemedelsbolag samt ett stort skogsbolag. Vilken betydelse har dessa händelser för bolagets utveckling?
– Ordern från läkemedelsbolaget var strategiskt viktig utifrån flera perspektiv. Det var den enskilt största ordern under räkenskapsåret och vi ska genomföra en gemensam fallstudie med kunden som kommer att kunna användas i vår framtida marknadsföring. Vi räknar med att studien kommer att vara till stor hjälp i vår fortsatta bearbetning mot läkemedelsindustrin. Ytterligare en avgörande händelse under det senaste året var vår genombrottsorder från den finska Metsä-koncernen. Vi ser goda möjligheter att framöver leverera väg- och gatubelysning till betydligt fler av koncernens anläggningar runtom i världen.
Hur ser er framtida marknadsföringsstrategi ut?
– Vi har hittills fokuserat uteslutande på direktförsäljning, men arbetar nu aktivt med att även etablera långsiktiga partnersamarbeten med aktörer som erbjuder tekniklösningar och styrsystem till kunder i krävande miljöer. Genom att förstärka våra partnersamarbeten ser vi goda möjligheter att tillsammans kunna erbjuda attraktiva helhetslösningar och därigenom öka vår försäljning. Parallellt fortsätter vi att stärka direktförsäljningen och öka kännedomen om Meltron som varumärke. Vi har dessutom rustat vår organisation internt under pandemin, vilket innebär att vi står väl rustade för en accelererad tillväxttakt under de kommande åren. Jag räknar med att 2022 blir ett år då vi uppnår många viktiga milstolpar i bolagets historia.
Vad är bakgrunden till att ni genomför en emission under hösten?
– Nu när Coronapandemin förhoppningsvis befinner sig i sitt slutskede gör vi oss redo att säkerställa vår leveransförmåga utifrån en kraftigt ökad efterfrågan. Den globala återhämtningen efter pandemin har på senare tid inneburit förlängda leveranstider för många av de komponenter som är nödvändiga i tillverkningen av våra produkter. Vi har gjort en del strategiska inköp hittills i år och behöver resurser för att även fortsättningsvis kunna säkerställa lagerhållningen av komponenter och därmed även vår framtida leveransförmåga. Ytterligare ett skäl till att vi genomför emissionen är att vi ser ett ökat behov av att investera mer i vår internationella sälj- och marknadsorganisation för att kunna möta upp den ökade efterfrågan i kölvattnet av Coronapandemin.
Vilka faktorer gör Meltron till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– LED-belysning är en av världens snabbast växande stora industrier och hela marknaden omsatte 2020 cirka 100 miljarder USD. Den underliggande tillväxten drivs av den globala hållbarhetstrenden, vilket innebär en ökad efterfrågan på energieffektiv LED-belysning som även kan bidra till en förbättrad arbetsmiljö och ökad produktivitet. I det segmentet är vi väl positionerade med vår teknologi. Vi har kommit en bit i vår kommersialiseringsprocess, som dessvärre saktats ner på grund av Covid19-pandemin. Så snart restriktionerna lättar ser vi dock mycket goda möjligheter till en snabbt ökande tillväxttakt.
Nyheter
Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren

EFN:s analytiker Martin Blomgren har valt ut tre bra aktier att köpa under sommaren 2025.
Hexagon
Tillfälliga motgångar har pressat aktien, men låg värdering och flera möjliga katalysatorer – som ledningsskifte och avknoppningar – skapar intressant uppsida.
Securitas
Ökad andel teknikdrivna säkerhetslösningar förbättrar marginalerna. Om bolaget når sina mål finns potential för kurslyft, särskilt då värderingen är återhållsam.
Matas
Trots en svag rapport är caset intakt. Ocykliska intäkter och tillväxtmöjligheter via Kicks-förvärvet ger stöd för en starkare kursutveckling på sikt. Dagens industri gav för övrigt en köprekommendation till bolaget i måndagens tidning.
Nyheter
Danska skönhetskedjan Matas fortsatt köpvärd

Den danska skönhetskedjan Matas, som även äger Kicks, har en bra tillväxtpotential till en attraktiv värdering. Dagens industri upprepar sin köprekommendation för aktien. För ett år sedan gav tidningen en köprekommendation och den föll ut helt okej. Det såg ännu bättre ut tidigare, men rapporten för fjärde kvartalet fick aktien på fall. Tillväxten i bolaget har varit enligt Dagens industris prognos men det blev svagare för lönsamheten, men det går åt rätt håll men något långsammare.
”För ett år sedan såg Di köpläge i den danska skönhetskedjan Matas. En växande nordisk skönhetsmarknad lockade och genom köpet av Kicks hade Matas blivit marknadsledande i Sverige, Norge och Danmark samt tredje störst i Finland.”
När Dagens industri gav sin köprekommendation för ett år sedan stod aktien i 116 DKK och i fredags stängde den på 131,2 DKK. Aktuellt läge är alltså att det finns uppsida kvar i aktien enligt Dagens industri.
Nyheter
Truecaller har flera intäktsben

Veckans aktie i Dagens industri är Truecaller och analysen mynnar ut i en köprekommendation och en uppsida på 25 procent. Tidningens analytiker Robert Andersson lyfter fram att bolaget har över 400 miljoner användare och växer varje kvartal, samt trotsar motvind som valutakurser och konjunktur.
Bolaget har flera intäktsben och har en förmåga att hitta nya.
”Truecaller är sammanfattningsvis ett mycket imponerande svenskt teknikbolag. Flera teknikjättar har försökt konkurrera, exempelvis Google och Facebook, men nätverkseffekterna har visat sig vara en mycket viktig konkurrensfördel för Truecaller.”
Dagens industri tror att aktien kan stiga till 78 kronor och veckans aktie-analysen är alltid skriven med en horisont på ett år.
-
Nyheter1 månad sedan
CLS revolutionerar hjärnkirurgi med laserprecision – och siktar mot en global marknad
-
Nyheter2 veckor sedan
Dicot utmanar läkemedelsjättarna – framtidens potensbehandling väcker intresse
-
Nyheter1 månad sedan
Sinch-aktien kan fortsätta stiga anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Verve, tillfälligt brus skapar ett attraktivt köpläge
-
Nyheter1 månad sedan
Uppsida på 40 procent och direktavkastning på 6,7 procent i Kopparbergs Bryggeri
-
Nyheter2 månader sedan
Affärsvärlden vågar ge en köprekommendation till Stillfront-aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Affärsvärlden rekommenderar G5 Entertainment-aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Camurus är ett tillväxtmonster, köp aktien rekommenderar Dagens industri