Följ oss

Nyheter

Medicinteknikbolaget Calmark befinner sig på tröskeln till global lansering

Publicerad

den

Calmark Neo

Det svenska medicinteknikbolaget Calmark, som utvecklat ett världsunikt verktyg för diagnostik av nyfödda barn, befinner sig just nu på tröskeln från utvecklingsbolag till ett säljande bolag med en global marknad. Calmarks unika diagnostikverktyg underlättar sjukvårdspersonalens arbete och kan dessutom rädda livet på miljontals spädbarn världen över. Det berättar Anna Söderlund, vd på Calmark.

Berätta om Calmark och er affärsidé!

–Calmark grundades 2007 och sedan dess har varit inriktade på att utveckla diagnosverktyg för nyfödda. Vår produkt för nyfödda baseras på drygt tretton års forskning och branscherfarenhet. Vår lösning kan förbättra hela vårdkedjan med minskat lidande för patienterna, spara tid och kostnader inom vården och innebära avgörande skillnad i de delar av världen där sjukhuslaboratorium saknas.

På vilket sätt är ert diagnostikverktyg för spädbarn unik?

–För majoriteten av alla de barn som föds i världen, går resan från födsel genom första levnadsveckan smidigt och helt utan komplikationer. För somliga nyfödda barn leder dock medicinska tillstånd till ett behov av snabb diagnos och behandling. Utan behandling riskerar dessa barn att få bestående skador och i värsta fall dö. Vår produkt är ett PNA-instrument som mäter biomarkörer för sjukdomstillstånd hos nyfödda. Vårt instrument ger ett snabbt resultat som erbjuder sjukvårdspersonalen ett tillförlitligt beslutsstöd samt reducerade sjukvårdskostnader. I mindre utvecklade länder kan vår produkt erbjuda en kostnadseffektiv, robust och patientnära teknologi som gör det möjligt att rädda liv.

”Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen.”

Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?

–Produktionen av vår produkt är igång sedan en tid tillbaka. Under 2020 har vi genomfört omfattande investeringar i en automatiserad produktionslina som levereras första halvåret 2021. När den är i drift räknar vi med att kunna producera uppemot 6 miljoner tester per år. Vi bygger nu upp ett team som ska ansvara för vår världslansering.

Hur ser er globala lanseringsplan ut?

–Vi har valt att lansera vår produkt i Kina innan den lanseras i USA eftersom den kinesiska marknaden för den här typen av lösningar är mycket stor. Vi har handplockat ett ledningsteam med lång dokumenterad erfarenhet av den här typen av internationella medicintekniska lanseringar. Hösten 2020 registrerade vi ett dotterbolag i Hongkong och nu pågår etableringen av ett motsvarande bolag även på det kinesiska fastlandet. Parallellt ska vi lansera vår produkt i södra Europa, Mellanöstern, Indien och så småningom även USA.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Vi har nyligen skrivit ett distributionsavtal med det amerikanska bolaget VIA Global Health, som är specialiserade på distribution av medicintekniska produkter i låg- och medelinkomstländer. Avtalet är en viktig milstolpe för oss och innebär att våra produkter kan nå ut till ett sjuttiotal låg- och mellaninkomstländer på ett kostnadseffektivt sätt. Det är ett otroligt viktigt steg för att uppfylla vår mission. Under 2021 lanseras även vår diagnostikprodukt för Covid-19. Vår lösning gör det enkelt att snabbt bedöma sjukdomsgraden hos patienter med Covid-19.

”Vi har utvecklat en unik diagnostikmetod som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa hela världen.”

Varför är Calmark ett intressant bolag att investera i?

–Vi har utvecklat ett unikt diagnostikverktyg som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa i hela världen. Metoden är mycket efterfrågad, intresset från sjukvården är stort. När vi nu går in i en intensiv lanseringsfas räknar vi med att expandera rejält, som aktieägare är det förstås spännande att vara med på den resan. Vår vision är att kombinera en god avkastning med att ge varje spädbarn som föds i världen samma chans till överlevnad, oavsett om det föds i Sverige eller i Tanzania.

Vilka är dina personliga drivkrafter som vd för Calmark?

–Jag är legitimerad sjuksköterska och har jobbat med att utveckla medicinteknikbolag sedan 2003. Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen. Mitt nuvarande arbete har många likheter med min tidigare karriär som sjuksköterska, i grund och botten handlar det om att rädda och förbättra människors liv.

Nyheter

Boliden på 20 minuter

Publicerad

den

Guldtacka från Boliden

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom gruvbolaget Boliden vilket ger en bra översikt av verksamheten.

Boliden är ett svenskt gruv- och metallföretag med kärnverksamhet inriktad på utvinning av metaller som koppar, zink, bly, guld och silver. Företaget har sin verksamhet främst i Sverige, Finland, Norge och Irland. Boliden grundades ursprungligen 1924 i Boliden, nära Skellefteå, Sverige, där man upptäckte en av de rikaste guldådrorna i världen vid den tiden.

Fortsätt läsa

Nyheter

Rusta på 20 minuter

Publicerad

den

Reklamblad från Rusta

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom lågprisdetaljshandelskedjan Rusta vilket ger en bra överblick av verksamheten. Rusta börsnoterades i oktober förra året och utvecklingen har varit stark. Aktien har gått upp med 84 procent, från 45 kronor till 82,87 kronor.

Rusta är en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden med över 200 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. De fysiska varuhusen kompletteras med Rustas onlineförsäljningskanal, Rusta Online, i Sverige och Finland. Rusta erbjuder ett brett men noga utvalt sortiment av hem- och fritidsprodukter, med god kvalitet till låga priser. Rusta har fler än 4 000 anställda och har sitt huvudkontor i Upplands Väsby.

Fortsätt läsa

Nyheter

Implantica lämnar in FDA ansökan för RefluxStop

Publicerad

den

RefluxStop-produkten från Implantica

Implantica har efter omfattande förberedelser lämnat in den första modulen av PMA-ansökan till US FDA för RefluxStop, den innovativa lösningen för behandling av gastroesofageal refluxsjukdom (GERD).

US FDA har godkänt en modulär inlämningsprocess för RefluxStop’s PMA-ansökan. Denna process möjliggör löpande granskning och återkoppling från FDA i takt med att modulerna lämnas in. Den andra och tredje (slutliga) modulen förväntas lämnas in till FDA med två stycken tre månaders intervall senare i år.

Uppskattningsvis 27 % av den vuxna befolkningen i USA kämpar med GERD1 och 40 % av GERD-patienterna svarar inte på PPI, den vanligaste medicinen för att behandla sjukdomen.2 Detta innebär att tiotals miljoner patienter har begränsade alternativ för att behandla de obevekliga, smärtsamma symtomen på GERD. Ännu värre, i USA och EU dör cirka 48 000 personer årligen av esofagus-adenokarcinom, där det finns starka indikationer i litteraturen på att denna cancer orsakas av sura uppstötningar.

”Denna FDA-ansökan är en mycket viktig och grundläggande milstolpe för RefluxStop och sätter igång förberedelserna för lanseringen i USA, inför det väntande FDA-godkännandet. Grunden för denna skyndsamma inlämning är de exceptionella 5-åriga kliniska resultaten från RefluxStop CE-märkningsstudien. Dessutom har mer än 750 patienter behandlats med RefluxStop-proceduren i Europa, och det kliniska resultatet under kommersialiserings-processen har varit i linje med resultaten från CE-studien.” säger Dr. Peter Forsell, VD för Implantica.

Dr. Forsell fortsätter, ”Det breda intresset och acceptansen för RefluxStop har hittills varit fenomenalt och fortsätter att växa snabbt bland de ledande europeiska kirurgerna och Reflux-center med spetskompetens, drivet av exceptionella patientresultat och det breda medicinska samhällets stöd. Med det nyligen meddelade slutförandet av US Human Factors-studien, en avgörande milstolpe för PMA-ansökan i USA, rustar vi oss för att skicka in nästa FDA-modul om tre månader och förhoppningsvis ta RefluxStop till den amerikanska marknaden.”

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära