Följ oss

Nyheter

Intimvårdsbolaget Ellen rustar för ytterligare expansion och utökad global lansering

Publicerad

den

Charlotta Nilsson, vd för Ellen

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.

Berätta om Ellen och er affärsidé!

–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort. 

Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?

–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen. 

Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver. 

”Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson

Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?

–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder. 

Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?

–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden. 

Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader. 

Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!

– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information. 

Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.

”Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”

Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?

–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver. 

Fortsätt läsa

Nyheter

M.O.B.A. Network förvärvar det välkända gaming communityt MMORPG.com

Publicerad

den

MMORPG.com-sajten

M.O.B.A. Network, vars aktier är noterade på First North, har tecknat avtal om att förvärva MMORPG.com, ett gaming community och publicist av innehåll som relaterar till online-spel i genren MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game). En genre som bland andra innefattar World of Warcraft och Final Fantasy serien. Genom förvärvet får M.O.B.A. Network tillgång till en väletablerad sajt med tillväxtpotential och utökar därmed basen av communitys kring populära speltitlar. MMORPG.com har också en hög andel direktförsäljning vilket är i linje med M.O.B.A. Networks tillväxtstrategi.

MMORPG.com grundades redan 2002 och är ett av de äldsta gaming communities i världen.

Under 2020 beräknas MMORPG.com generera en omsättning om cirka USD 500 000 med en EBIT-marginal om cirka 50%. Köpeskillingen uppgår till USD 1,25 miljoner kontant och betalas i samband med slutförandet av förvärvet vilken är planlagd till början av december 2020.

Intäkterna inom plattformen MMORPG.com genereras via annonser samt så kallade affiliate-samarbeten med en del speltillverkare inom MMO. Huvuddelen av intäktskällan kommer från direktsålda annonser vilket är i linje med M.O.B.A. Networks strategi att fortsätta växa genom nya intäktsströmmar.

”MMORPG.com är ett viktigt led i vår strategi att växa genom förvärv och skapa fler attraktiva, relevanta communities med växande målgrupper som många bolag vill exponera sig emot”, säger Björn Mannerqvist, VD för M.O.B.A. Network.

Förvärvet innebär att M.O.B.A. Network utökar sin täckning med flera hundratals speltitlar. MMORPG.com publicerar högkvalitativt innehåll med bland annat recensioner och forumdiskussioner kring spel som World of Warcraft, Final Fantasy och Guild Wars. MMORPG.com har nära fyra miljoner registrerade medlemmar och cirka en miljon besök per månad.

”MMORPG.com är ett välkänt, klassiskt gaming community med lång historik och vi ska nu utveckla varumärket ytterligare. Vi ser en stor potential i att öka både försäljningen och trafiken och fortsätta utveckla det högkvalitativa innehåll som publiceras på MMORPG.com”, avslutar Björn Mannerqvist.

MMORPG.com beräknas konsolideras från och med december 2020. Förvärvet förutsätter att de slutgiltiga villkoren för tillträdet blir uppfyllda.

Fortsätt läsa

Nyheter

StarVault stresstestar Mortal Online 2 i veckan

Publicerad

den

Spelare i Mortal Online 2

Mortal Online 2 är den helt nya versionen av Star Vaults onlinespel och en lansering rycker närmare. På fredag har Star Vault bjudit in alla som redan testar alfa-versionen att samlas i ett stort slag. Syftet med kampen är att stresstesta systemet, för det är en sak att testa något internt och det är en annan sak att testa något där tusentals spelare faktiskt går loss och gör vad de vill göra.

I övrigt kan tilläggas att från och med måndag så handlas Star Vault på NGM Nordic SME, en flytt från Spotlight.

Fortsätt läsa

Nyheter

Aspire Globals värdeskapande förvärv är en vinnande strategi

Publicerad

den

Fotboll med Aspire Globals logga

Spelkoncernen Aspire Global fortsätter redovisa imponerande siffror med hög tvåsiffrig tillväxt under det tredje kvartalet skriver Analysguiden i en analys. Med ett strategiskt förvärv av sportboksleverantören BtoBet till låga multiplar inspireras de ännu en gång av bolagets förmåga att allokera kapital till värdegenerande tillgångar. Analysguiden justerar upp sina prognoser för de två kommande åren och ser i ett konservativt antagande ett motiverat värde tydligt över dagens aktiekurs. 

Imponerande operativ utveckling

Aspire global fortsätter sitt starka momentun från Q2 och redovisar intäkter om 40,1 meur (33,2) under det tredje kvartalet, vilket motsvarar en tillväxt om 20,7 %. Utfallet var i linje med Analysguidens prognos om 39,7 meur. Den kraftiga tillväxten fortsätter genereras från bolagets B2B verksamhet där intäkterna uppgick till 30,3 meur (22,8), vilket summerar tillväxten till imponerande 33% i årstakt. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, fortsätter etablera sig på en hög nivå och landande på 6,6 meur (5,2) vilket resulterar i en tillväxt om 25,7%. Utfallet motsvarar en ebitda-marginal som stärks från 15,7 % till 16,4 % och är ännu en gång över bolagets långsiktiga mål som centraliseras runt en marginal om 16 %. Rörelseresultatet, ebit, växer i sin tur med 15,5 % i årstakt och summeras till 4,9 meur (4,3).

Värdeskapande förvärv diversifierar tillväxten

Analysguiden har i tidigare analyser berört Aspire Globals möjligheter att bredda sitt erbjudande mot kund genom fler vertikaler. Föregående år genomfördes ett framgångsrikt förvärv av Pariplay som tydligt skapade synergier för hela gruppen. Under Q3 2020 presenterades ännu en gång, i analysfirmans mening, ett oerhört intressant förvärv – sportboksleverantören BtoBet. Förvärvet skapar tydliga synergier och goda förutsättningar till kors-försäljning mellan de olika segmenten och etablering på nya marknader möjliggörs. BtoBet är en snabbt växande sportboksleverantör med en omsättning omkring 5 meur för de första nio månaderna av 2020 med en ebitda-marginal om 36 %, klart över Aspire-koncernen som helhet. Bolaget belyser själva att förvärvet kommer ha en materiell på verkan på bolagets ebitda under 2021, något även Analysguiden prognostiserar. Analysguiden inspireras ännu en gång av koncernens förmåga att allokera sitt kapital till strategiska förvärv som de anser är tydligt värdeskapande för bolagets aktieägare.

Höjer riktkursen – lågt värderad jämfört med peers

Bolaget själva guidar för en intäktstillväxt om 32 % under inledningen av Q4, inkluderat BtoBet. Kombinationen av en stark underliggande tillväxt som adderas av förvärvad tillväxt gör att Analysguiden justerar upp sina prognoser för 2021–2022. De förväntar sig att koncernens totala intäkter växer till nära 181 meur under 2021 med en ebitda-marginal om drygt 17 %. Efter sina justeringar ser Analysguiden ett motiverat värde omkring 60 kronor per aktie för bolagets aktie.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära