Nyheter
Intimvårdsbolaget Ellen rustar för ytterligare expansion och utökad global lansering

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.
Berätta om Ellen och er affärsidé!
–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.
Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?
–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen.
Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver.
”Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson
Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?
–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder.
Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?
–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden.
Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader.
Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!
– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information.
Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.
”Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”
Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?
–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver.
Nyheter
Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren

EFN:s analytiker Martin Blomgren har valt ut tre bra aktier att köpa under sommaren 2025.
Hexagon
Tillfälliga motgångar har pressat aktien, men låg värdering och flera möjliga katalysatorer – som ledningsskifte och avknoppningar – skapar intressant uppsida.
Securitas
Ökad andel teknikdrivna säkerhetslösningar förbättrar marginalerna. Om bolaget når sina mål finns potential för kurslyft, särskilt då värderingen är återhållsam.
Matas
Trots en svag rapport är caset intakt. Ocykliska intäkter och tillväxtmöjligheter via Kicks-förvärvet ger stöd för en starkare kursutveckling på sikt. Dagens industri gav för övrigt en köprekommendation till bolaget i måndagens tidning.
Nyheter
Danska skönhetskedjan Matas fortsatt köpvärd

Den danska skönhetskedjan Matas, som även äger Kicks, har en bra tillväxtpotential till en attraktiv värdering. Dagens industri upprepar sin köprekommendation för aktien. För ett år sedan gav tidningen en köprekommendation och den föll ut helt okej. Det såg ännu bättre ut tidigare, men rapporten för fjärde kvartalet fick aktien på fall. Tillväxten i bolaget har varit enligt Dagens industris prognos men det blev svagare för lönsamheten, men det går åt rätt håll men något långsammare.
”För ett år sedan såg Di köpläge i den danska skönhetskedjan Matas. En växande nordisk skönhetsmarknad lockade och genom köpet av Kicks hade Matas blivit marknadsledande i Sverige, Norge och Danmark samt tredje störst i Finland.”
När Dagens industri gav sin köprekommendation för ett år sedan stod aktien i 116 DKK och i fredags stängde den på 131,2 DKK. Aktuellt läge är alltså att det finns uppsida kvar i aktien enligt Dagens industri.
Nyheter
Truecaller har flera intäktsben

Veckans aktie i Dagens industri är Truecaller och analysen mynnar ut i en köprekommendation och en uppsida på 25 procent. Tidningens analytiker Robert Andersson lyfter fram att bolaget har över 400 miljoner användare och växer varje kvartal, samt trotsar motvind som valutakurser och konjunktur.
Bolaget har flera intäktsben och har en förmåga att hitta nya.
”Truecaller är sammanfattningsvis ett mycket imponerande svenskt teknikbolag. Flera teknikjättar har försökt konkurrera, exempelvis Google och Facebook, men nätverkseffekterna har visat sig vara en mycket viktig konkurrensfördel för Truecaller.”
Dagens industri tror att aktien kan stiga till 78 kronor och veckans aktie-analysen är alltid skriven med en horisont på ett år.
-
Nyheter1 månad sedan
CLS revolutionerar hjärnkirurgi med laserprecision – och siktar mot en global marknad
-
Nyheter2 veckor sedan
Dicot utmanar läkemedelsjättarna – framtidens potensbehandling väcker intresse
-
Nyheter1 månad sedan
Sinch-aktien kan fortsätta stiga anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Verve, tillfälligt brus skapar ett attraktivt köpläge
-
Nyheter1 månad sedan
Uppsida på 40 procent och direktavkastning på 6,7 procent i Kopparbergs Bryggeri
-
Nyheter2 månader sedan
Affärsvärlden vågar ge en köprekommendation till Stillfront-aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Affärsvärlden rekommenderar G5 Entertainment-aktien
-
Nyheter4 dagar sedan
Cell Impact är en teknikledare i vätgasrevolutionen