Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Zinzino driver utvecklingen inom individanpassade och testbaserade kosttillskott

Publicerad

den

Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Skandinavien som tillverkar och säljer testbaserade kosttillskottsprodukter. Zinzino bildades för femton år sedan och är idag en föregångare på den expansiva marknaden för individanpassade kosttillskott. Zinzino är ett snabbväxande bolag som finns i Europa, USA och Australien. Nu siktar man på att etablera sig på den lukrativa asiatiska marknaden. Det berättar Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino.

Berätta om Zinzino och er affärsidé.

– Vi är ett nordiskt pionjärbolag inom testbaserade, individanpassade kosttillskott grundat i Norge 2005. Alla våra produkter är framtagna från envetenskaplig bas och den positiva effekten går rent bokstavligen att bevisa tack vare våra unika blodtester som redogör för den individuellaOmega-6:3-balansen i kroppen. Vi har genomfört nära 620 000 blodtester runtom i världen sedan starten och har idag cirka 340 000 kunder. Det här är människor som har lagt om sina kostvanor och fått en bättre livsstil med hjälp av resultatet från våra tester och skräddarsydda produkter. Vår långsiktiga ambition är att bli världsledande inom förebyggande hälsa och nå en miljon kunder år 2025.

Individanpassade kosttillskott är en långsiktig global megatrend. Vilka faktorer driver trenden?

– Personligt anpassade produkter och tjänster är ju något som växer starkt på alla marknader idag, en konsekvens av ett ökat fokus på individen hos dagens konsumenter. Folk är dessutom mycket mer hälsomedvetna idag. De lusläser innehållsförteckningar och vet att maten inte är lika näringsrik som förr. Sen är ju vägen till en mer hälsosam livsstil väldigt individuell. Det finns ingen ”one-size-fits-all fix” när det gäller vad våra kroppar behöver för att komma i balans. Allt fler konsumenter börjar få upp ögonen för det. Det här är insikter som har gjort att efterfrågan på skräddarsydda kosttillskott baserade på exakta näringsbehov har ökat så enormt. Och precis som bättre hälsa är en långsiktig investering, ser vi att det här är mer än en långsiktig trend. Det är en global rörelse som är här för att stanna. Och vårt företag har drivit den utvecklingen i nära tio år. Det gör mig väldigt stolt.

Ni är ett expansivt bolag som de senaste åren präglats av kraftig tillväxt. Vilka faktorer driver tillväxten och på vilka geografiska marknader är ni verksamma? 

– Vi förutsåg tidigt det kraftigt ökande intresset för personlig hälsa och välmående. Det var en fingertoppskänsla som våra grundare hade och den visionära affärsmodellen baserade på en genuin, personlig shoppingupplevelsehar tillsammans lett till vår starka försäljningsuppgång, vår kraftiga tillväxt på alltfler marknader och våra höga tillväxtambitioner. Vi har expanderat successivt i femton års tid och bedriver för närvarande verksamhet i Norden, Baltikum, övriga Europa, Australien och USA. 2020 förvärvade vi ett asiatiskt bolag, vilket såklart underlättar vår pågående lansering på den asiatiska marknaden.

Hur ser er strategi ut för att accelerera bolagets tillväxt under de kommande åren?

– Vi arbetar hela tiden metodiskt med att etablera oss på nya marknader och öka försäljningen på befintliga. Vi förstärker även vårt IP-arbete för att säkra rättigheterna till våra varumärkeskoncept. Vi planerar även att lansera fler testmetoder framöver för att stärka vår position och bredda vårt erbjudande inom testbaserade kosttillskott, vilket ger våra kunder möjligheten att mäta ett femtiotal biomarköer med vår hjälp. Det kan röra sig om tarmhälsa, d-vitaminvärde och kolesterolvärde. Vi söker dessutom hela tiden efter intressanta bolag att knyta till oss för att kunna förverkliga vår ambition om en tillväxt som är både förvärvsbaserad och organisk.

Vilka faktorer gör Zinzino till en intressant investeringsmöjlighet för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett pionjärbolag på en marknad som präglas av kraftig global tillväxt. Under 2020 uppgick våra totala intäkter till 1,14 miljarder kronor vilket är en tillväxt på 48 % jämfört med föregående år. Vi har en stabil finansiell ställning och erbjuder våra aktieägare regelbundna utdelningar. Vi kan dessutom snabbt uppnå skalfördelar med vår kraftfulla affärsmodell som baseras på direktförsäljning. Vår ambition är att uppnå en tillväxttakt på minst 20 procent per år, men de senaste åren har tillväxttakten varit betydligt högre än så. Ytterligare ett skäl till att investera i Zinzino är vår offensiva globala tillväxtstrategi, som gör oss mycket bra positionerade för att ta del av de kommande årens starka marknadstillväxt.

Nyheter

Isofol banar väg för banbrytande cancerbehandling

Publicerad

den

Man blickar ut i naturen

Med en tydlig vision och en helt säkerställd företrädesemission framför sig siktar det svenska bioteknikbolaget Isofol på att revolutionera cancerbehandlingen. I centrum står läkemedelskandidaten arfolitixorin – ett hopp för patienter med en av världens mest dödliga cancerformer.

Kolorektalcancer är en av de vanligaste och mest dödliga cancerformerna globalt. Isofol Medical, med VD Petter Segelman Lindqvist i spetsen, utvecklar en ny behandlingsform som kan komma att förändra spelreglerna. Läkemedelskandidaten arfolitixorin är tänkt att förstärka effekten av standardbehandlingar utan att öka toxiciteten – och därmed förbättra livschanserna för miljontals patienter världen över.

Läkemedelskandidat med stor potential

Arfolitixorin är en direktverkande form av folat, designad för att förbättra effekten av den vanliga 5-FU-baserade kemoterapin. Tidigare studier har visat god säkerhetsprofil och jämförbar effekt med nuvarande behandlingar – men enligt Isofol finns en ännu outnyttjad potential.

– Vi har insett att tidigare dosregimer varit suboptimala. Med rätt dos vid rätt tidpunkt ser vi möjligheter till mycket bättre resultat, säger Petter Segelman Lindqvist.

Nu genomförs en ny klinisk fas Ib/II-studie, där bolaget använder en mer precis dosering för att maximera effekten av arfolitixorin i kombination med kemoterapi.

Fullt fokus – och fullt säkerställd nyemission

För att kunna driva projektet vidare genomför Isofol en fullt garanterad nyemission. Kapitalet ska finansiera den andra delen av studien, affärsutveckling och regulatoriska förberedelser i både Europa, USA och Japan.

– Det starka intresset från befintliga ägare, styrelse, ledning och garanter till låg ersättning är ett kvitto på förtroendet för vår strategi och potentialen i vårt läkemedel, säger Segelman Lindqvist.

Han betonar också den stora marknadspotentialen: bara i USA uppskattas den årliga försäljningsmöjligheten till omkring 1 miljard USD.

Vad väntar framöver?

Det kommande året är avgörande. Isofol planerar att stärka sitt vetenskapliga underlag, intensifiera den regulatoriska dialogen och etablera strategiska samarbeten. Parallellt fortskrider den kliniska studien i nära samarbete med ledande onkologer.

– Vi står starkare än någonsin. Med ny kunskap, optimerad bolagsstruktur och ett dedikerat team är vi redo att ta nästa steg, säger Segelman Lindqvist.

En möjlighet för investerare – och för patienter

För investerare kan Isofols resa vara mer än en finansiell satsning. Det är en möjlighet att vara del av något större – en potentiellt livsförändrande innovation för cancerpatienter.

– Vi vill ge hopp till människor som verkligen behöver det. Lyckas vi, så förändrar vi liv, avslutar Petter Segelman Lindqvist.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sleep Cycle tar nästa steg – lanserar klinisk studie för sömnapné: stor potential enligt DNB Carnegie

Publicerad

den

Man i sovrum

Sleep Cycle har nyligen tagit ett betydande kliv i sin utveckling genom att lansera en klinisk studie för screening av sömnapné – ett drag som DNB Carnegie menar kan få stora positiva konsekvenser för bolagets framtida tillväxt och värdering.

Studien, som drog igång den 2 juni, genomförs i samarbete med Sleep Testing Australia på kliniker i Brisbane och Adelaide. Det är ett initiativ lett av Dr. Mike Gradisar, chef för Sleep Science på Sleep Cycle, tillsammans med Dr. Mikael Kågebäck, bolagets CTO och expert inom AI och maskininlärning. DNB Carnegie anser att bolagets starka kassaflöde och nettokassaposition borgar för att studien är fullt finansierad och kan genomföras snabbt och effektivt.

Sömnapné är ett allvarligt hälsoproblem som ofta går oupptäckt. Enligt American Association of Sleep Medicine lider hela 30 miljoner amerikaner av tillståndet, varav hela 80 % uppskattas vara odiagnostiserade. Det globala marknadsvärdet för hemdiagnostik inom sömnapné uppskattas till cirka 712 miljoner USD och väntas växa till nära en miljard dollar till år 2035. DNB Carnegie poängterar dock att deras nuvarande finansiella prognoser ännu inte inkluderar intäkter från detta initiativ – vilket öppnar för uppåtsida om studien faller väl ut.

I analysen framhåller DNB Carnegie också att Sleep Cycles aktie i dagsläget handlas till en värdering nära historiska bottennivåer, med ett EV/EBITDA-tal på 6,0x för 2025 – cirka 20 % lägre än medianen för jämförbara bolag. Med ett lyckat genomförande och kommersialisering av den nya teknologin kan Sleep Cycle enligt DNB Carnegie uppnå inte bara accelererad tillväxt, utan även en uppvärdering i linje med medtech-sektorn snarare än traditionella konsumenttjänstebolag.

DNB Carnegie upprepar sitt motiverade värde på 38-50 kronor per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det stora fettbolagets aktie är köpvärd anser Dagens industri

Publicerad

den

Bullar på plåt

AAK är bolaget som är stora på vegetabiliska fetter och oljor. Det är ett äkta kvalitetsbolag men som under längre tid har varit ganska högt värderat. I år har dock aktiekursen gått ner, samtidigt som bolaget har fått fart på vinstutvecklingen. Dagens industris analytiker Magnus Dagel delar ut en köprekommendation till aktien, som man kan köpa och lägga i byrålådan.

Vinsten per aktie har trendat uppåt de senaste 20 åren och förväntas fortsätta göra det. AAK inriktar sig allt mer på specialprodukter vilka har högre marginaler och ett större värde för kunden. I en intervju säger vd Johan Westman även att de har upptäckt att de är mer konkurrenskraftiga än vad de tidigare trodde. Han ser att det finns mer att optimera på kostnadsbasen, samtidigt som man de senaste åren har blivit bättre på att prissätta sina produkter, där man gått från årsvisa prisförändringar till nästan veckovisa.

Ett av bolagets favoritmått är rörelsevinst per kilo och det utvecklas mycket väl. Dagens industri skriver

”…som ökat från 0,74 till 2,51 kronor på tio år och AAK siktar nu på 3 kronor, eller över, till 2030. Det kommer gå fortare än så då vinsten per kilo fortfarande är låg i förhållande till priserna på slutprodukterna.”

AAK-aktien stängde veckan på 267,60 kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära