Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

SyntheticMR har goda förutsättningar för rekordtillväxt 2022

Publicerad

den

SyntheticMR uppvisar ett rekordstarkt kvartal där omsättningen uppgick till 18,4 miljoner kronor. Analysguiden ökar sitt tillväxtantagande samt justerar upp sitt motiverade värde för aktien till 75 kronor. Nedan är Analysguidens sammanfattning av analysen.

Rekordstarkt fjärde kvartal
SyntheticMR uppvisade sitt främsta kvartal under Q4-21 med en omsättning på 18,4 MSEK (15,8 MSEK) vilket låg i linje med våra prognoser och ett EBIT-resultat på 5,2 MSEK (3,1 MSEK). Tillväxten kommer från alla större MR-skanner-tillverkare, inklusive de nyligen avtalade med Philips Health Care Siemens Healthineers. Fortfarande återstår viss störning från Covid-19 men det har ej påverkat försäljningen i någon större utsträckning.

Goda förutsättningar att visa god tillväxt de kommande åren
Bolaget har genom sitt målmedvetna arbete under det senaste året skaffat sig en god position att leverera stark tillväxt under året. Man har en mycket god säljkapacitet genom de globala licens- och distributionsavtal man skaffat som bra komplement till de egna säljresurserna. Man ingår numera i de flesta tillverkares ordinarie prislistor vilket ökar sannolikheten för tillväxt och en standardisering av bolagets produkt SyMRI. Med den starka position man uppnått hittills vill bolaget fortsätta sin geografiska expansion för att på allvar etablera sig som en standard inom MR. Synthetic MR har också en intressant produktutveckling med en utveckling av SyMRI som innefattar 3D-bilder vilket ytterligare förbättrar produkten för användarna. Detta uppskattar vi kan kommersialiseras inom 2–4 år. Man nämner också att man avser erbjuda produkten till ytterligare produktsegment exempelvis läkemedelsbolag som utvärderar behandlingar för bland annat Alzheimers och MS med möjlighet att använda SyMRI för bredare/kompletterande undersökningar.

Bolaget på rätt spår och växlar upp, vi ökar motiverat värde
Utifrån bolagets Q4-rapport som visar på god utväxling för många av de åtgärder som implementeras under det senaste året anser vi att bolaget är på helt rätt spår och ser framemot en god tillväxt under kommande år med en mycket god marginal. För 2022 behåller vi vår prognos om en 45%-ig tillväxt och för 2023 ser vi en fortsatt god tillväxt om 40%. Vårt EBIT-antagande är ca 30% för 2022 och drygt 45% för 2023. Bolaget har en god kostnadskontroll och bra hävstång inom försäljningsorganisationen vilket gör att tillväxten ej kräver mycket kapital. Vi ökar vårt tillväxtantagande kommande år kombinerat med stark marknadsposition och spännande produktutveckling gör att vi höjer vårt motiverade värde från 68 kr till 75 kr.

Nyheter

Freetrailer växlar upp i Nederländerna, inleder stort partnerskap med Het Goed

Publicerad

den

Freetrailer-släpvagn

Den danska delningsekonomipionjären Freetrailer fortsätter sin europeiska expansion och tar ett stort kliv på den nederländska marknaden genom ett strategiskt långtidsavtal med den välkända second hand-kedjan Het Goed. Samarbetet omfattar 58 släpvagnar på 29 platser och ska rullas ut under 2026.

Avtalet stärker Freetrailers närvaro kraftigt i Nederländerna, där bolaget sedan lanseringen i juli 2025 haft en snabb tillväxt. Enligt bolaget väntas den nederländska verksamheten redan till första kvartalet 2026 ha passerat 115 platser och över 325 släpvagnar.

– ”Med Freetrailer kan vi erbjuda en tjänst som gör både shopping och donationer enklare, samtidigt som vi stärker vår lokala synlighet och bidrar till den cirkulära ekonomin,” säger Martijn Bijmolt, operativ chef på Het Goed.

Han framhåller att valet av Freetrailer grundar sig på lösningens driftsäkerhet, skalbarhet och hållbarhetsfokus – faktorer som passar väl ihop med Het Goeds värderingar.

Freetrailers vd Nicolai Frisch Erichsen beskriver avtalet som ett genombrott:

– ”Vi har alltid haft höga förväntningar på den nederländska marknaden – och de infrias. Partnerskapet med Het Goed ger oss en stark skjuts framåt och bygger vidare på det momentum vi skapat sedan i somras.”

Erichsen berättar att bolaget ser ett tydligt intresse för konceptet och planerar att accelerera expansionen ytterligare under nästa år.

Del av ambitiös tillväxtplan

Satsningen i Nederländerna är en del av Freetrailers treåriga strategi Mont Blanc 2027, som syftar till skalbar tillväxt och internationell expansion. Sedan 1 juli 2025 har bolaget tecknat nya avtal motsvarande över 500 släpvagnar, och målet är att lägga till mer än 1 000 nya hyrenheter på marknaden fram till juni 2026.

– ”Vi har fått ett fantastiskt mottagande i Nederländerna. Samarbetet med Het Goed är en nyckel i vår fortsatta utrullning,” säger Christian Tepper, landchef för Freetrailer Netherlands.

Fortsätt läsa

Nyheter

Gold Town Games ger sig in i offentliga pengar-träsket

Publicerad

den

Ledning under mark

Gold Town Games har haft svårt att få tillräckligt med intresse bland spelare för att få lönsamhet i sina spel. Företagets fokus har alltid varit sportmanagerspel, men har skiftat till att se om man kan göra ett snabbt actionbetonat hockeyspel.

Nu ger man sig in i det offentliga, vilket ger intäkter som betalar löner, men är sällan något som ger en spännande utveckling på sikt.

Simulationsspel för vatten- och avloppssektorn

Gold Town Games och RISE Research Institutes of Sweden AB har ingått ett avtal kring ett simulationsspel för vatten- och avloppssektorn. Med medel från FORMAS, ska forskningsprojektet, “Gamification of data-driven asset management approaches in Swedish water utility”, låta en spelsimulering visualisera hur datadrivna modeller kan förbättra planering och prioritering av underhållsinsatser inom VA. Spelet ska även kunna fungera som pedagogiskt verktyg för kompetensutveckling av ledningspersonal i kommunala och privata VA-bolag.

“Med den åldrande infrastrukturen i Sveriges VA-system och stora investerings- och underhållsbehov är det avgörande att kunna förutse risker och fatta beslut baserade på data, vilken kan spara samhällsresurser och förbättra underhållsarbetet” säger Emmanuel Okwori på RISE, som leder forskningsprojektet.

Björn Flintberg från RISE ansvarar för delprojektet med att ta fram själva spelet tillsammans med Gold Town Games: “Spel som metod är ofta underskattat. Det kan både fördjupa förståelsen kring scenariohantering men också stärka lärandet genom att ge deltagaren egen handlingskraft och omedelbar feedback på de beslut som fattas.”

“Vi ser mycket fram emot att kombinera vår spelutvecklingsexpertis för managerspel med RISE:s forskningskapacitet. Att kunna skapa en interaktiv prototyp för underhållsplanering inom VA innebär att vi kan hjälpa branschen att minska kostnader, optimera resurser och bygga för hållbar tillväxt,” säger Pär Hultgren, VD för Gold Town Games.

Projektet kommer att leverera en spelbar prototyp under våren 2026. Under hösten 2026 kommer det att användas med riktade målgrupper för att bidra till att omsätta forskningen i praktik genom ett sätt att kommunicera och lära som driver förändring.

Både Gold Town Games och RISE har förhoppningar om att framöver kunna bygga ut simulatorn till en mer omfattande, fullskalig simulation för den svenska VA-sektorn som sysselsätter omkring 6000 personer och utmanas av stora behov av underhåll.

Fortsätt läsa

Nyheter

Zenicor tar ytterligare steg mot breddinförande av strokepreventiv screening

Publicerad

den

Zenicor One

Zenicor meddelade idag att Strokestop 3, den tredje delen i den världsledande Strokestop-studien, är klara enligt plan med rekryteringen av sina deltagare. Studien med Zenicor Solution utgör ett viktigt steg mot bred implementering av screening för förmaksflimmer, en metod som kan förebygga tusentals strokefall varje år.

Zenicor Solution
Zenicor Solution

De tidigare studierna, Strokestop 1 och 2, genomförda med Zenicor Solution och Zenicor One, har redan förändrat synen på förmaksflimmerscreening internationellt. Strokestop 1 var först i världen att visa en minskning i sjuklighet i en screenad grupp jämfört med en grupp som inte screenats samt på en hälsoekonomisk vinst för samhället, vilket har fått stort genomslag och bidrog till nya europeiska riktlinjer som rekommenderar screening för förmaksflimmer.

Strokestop 3 bygger vidare på denna framgång och fokuserar på att öka deltagandet i screeningen, särskilt i grupper som tidigare varit svåra att nå. Studien undersöker effekten av olika inbjudningsmetoder, där personlig inbjudan i samband med vårdbesök jämförs med traditionell brevinbjudan. Alla deltagare som tackat ja har fått genomföra EKG-mätningar hemma med Zenicor One under två veckor.

Underlag för screeningprogram i fler europeiska länder

Med rekryteringen avslutad övergår nu studien till analysfas, med planerad vetenskaplig publikation och internationell presentation under kommande år. Resultaten förväntas stärka underlaget för nationella screeningprogram i fler europeiska länder, en utveckling som väsentligt skulle kunna expandera marknaden för Zenicor.

“STROKESTOP 3 markerar nästa viktiga steg mot ett breddinförande av förmaksflimmerscreening i vården. Genom att nå ut till fler riskgrupper och visa på effektivare implementeringsmodeller stärker studien både den kliniska evidensen och Zenicors position som ledande aktör.” säger Mats Palerius, VD för Zenicor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära