Nyheter
Norse Impact expanderar och tar marknadsandelar i det snabbväxande non-smoke-segmentet

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non-smoke-segmentet, lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Norse Impact har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och resten av Europa. Det berättar Marius Arnesen, vd på Norse Impact.

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non-smoke-segmentet. Berätta om koncernen och er verksamhet.
– Vi utvecklar och säljer produkter inom ”non-smoke” segmentet även kallat Harm reduction, vilket är lagliga nikotinalternativ till tobakscigaretter. Försäljningen sker främst genom egna online och off-line butiker via våra retail varumärken. Försäljningen sker även via återförsäljare. De produkter vi saluför har gjort det möjligt för en hel generation vuxna att praktiskt taget sluta med cigaretter. I Norge och Sverige har andelen män och kvinnor som röker minskat dramatiskt under det senaste decenniet. Många har övergått till e-cigaretter, snus och på senare tid även nikotinportioner. Vi är särskilt starkt positionerade inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e-juice, med elva exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Genom våra dotterbolag är vi ledande inom kategorien non-smoke segmentet i Norden och antalet kunder ökar varje dag, genom nya produkter som framför allt är mer konsumentinriktade ökar försäljningen kontinuerligt.
Hur ser marknaden för non-smoke segmentet ut i de länder där ni är verksamma?
– Alternativet elektroniska cigaretter har visat sig vara ett av de allra bästa sätten att just sluta röka. Tillväxten inom elektroniska cigaretter, som även kallas vape i Sverige och globalt ökar stadigt och de nya produkter som kallas engångsvape tar stora marknadsandelar. Det är den produkt som absolut växer snabbast i segmentet och även den produkt som konsumenten känner sig mest bekväm med just nu. Engångsvapen har klara fördelar och har tagits emot med stor entusiasm från marknaden.
Hur ser era tillväxtmål ut och hur ser strategin ut för att nå dem?
– Vi har en stabil och stark organisk tillväxt, den senast köpta Eurobrand-distributionen har växt med minst 50 % varje år sedan starten, och det finns inga indikationer på att den inte kommer att fortsätta. Vår verksamhet har en omfattande tillväxtpotential och vi jobbar varje dag för att bli större. I Sverige fokusera vi på att bli störst även inom Business to Business. Ett arbete som börjar att bära frukt och vi hoppas att vi tar nästa steg under kvartal två. Koncernen fortsätter att växa organiskt och vi ser långsiktigt och sunt på eventuella förvärv. Utöver organisk tillväxt är vi marknadsnoterade så att vi kan använda detta för att säkerställa bra förvärv till rimliga priser. Kapitalkostnaden för företag inom E-cigaretter är hög, vilket gör att det finns få aktörer på marknaden. Vi har en klar idé om att detta kommer att förändras över tid, men den position vi har etablerat på hemmamarknaden är unik, som enda börsnoterade E-cigarettföretag, och vi har alla möjligheter att växa extremt snabbt de kommande åren.
Hur ser du på koncernens tillväxtpotential på kort och lång sikt?
– Marknaden för E-cigaretter är i en tidig fas och marknaden är mycket fragmenterad. Med det presenteras väldigt många bra förvärvskandidater på befintliga och nya marknader som du kan gå in på under mycket förmånliga villkor. Det finns ett stort antal rökare där ute som måste omvandlas till hälsosammare alternativa produkter som e-cigarett och snus.
Vilka faktorer gör Norse Impact till ett köpvärt bolag för potentiella aktieägare?
– Vi har positionerat oss som den snabbast växande aktören på den skandinaviska marknaden inom elektroniska cigaretter. Marknaden för E-cigaretter är fortfarande mycket omogen och det finns stora möjligheter till snabb tillväxt genom M&A-aktiviteter. Vi har en tydlig och offensiv strategi kring förvärv, vilket kommer att skapa betydande aktieägarvärde. När det kommer till snus är den svenska marknaden mogen, men stora delar av världen är i början och här presenterar vi våra egna produkter på många sätt på samma startlinje som de största aktörerna. Vi har genomfört ett antal förvärv under det senaste året och det börjar nu se mycket positiva resultat av detta. Bolaget är kassapositivt, levererar nu solida EBITDA-resultat, och omsättningen växer kvartal för kvartal.
Fakta: Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non – smoke segmentet. Detta segment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Norge, men även i hela Norden och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e – juice, med elva exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Norse Impact har nu tjugofyra fysiska butiker, fjorton egna nätbutiker. Norse Impact är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn NORSE.
Nyheter
Affärsvärlden avråder från Zenith Energys IPO

Zenith Energy är ett kanadensiskt bolag som drivs av en italierare och en ryss, med verksamhet i USA, Italien och rättsprocesser mot Tunisien, noterat på Londonbörsen och Euronext Growth Oslo, som nu gör en IPO på Spotlight.
Affärsvärlden har gjort en analys och är inte imponerade. Man anser att verksamheten är mycket spretig och svår att få grepp om och ”vad vi förstår olönsam”. Tidningens analytiker tror inte bolagets tillgångar är värda i närheten av nettoskulden på 33 miljoner CAD. Vilket leder fram till slutsatsen att hela värdet finns i rättsprocessen mot Tunisien.
”Vi känner ingen övertygelse om att processerna kommer att gå Zeniths väg och landar i att rekommendera att man inte ska teckna aktien. Frågan är snarare ens om detta krångliga bolag borde noteras i Sverige”
Andrea Cattaneo, VD för Zenith Energy, presenterar verksamheten.
Nyheter
Zenicor integrerar avancerad AI för arytmidiagnostik

Zenicor tar ett avgörande steg mot framtidens arytmidiagnostik genom att integrera avancerad AI i sin plattform för EKG-analys. Genom samarbetet med AI-företaget Medicalgorithmics blir deras DeepRhythmAI en del av Zenicor Solution, vilket stärker Zenicors helhetslösning för modern arytmidiagnostik. Lösningen kommer att vara tillgänglig för Zenicors kunder på samtliga marknader.
DeepRhythmAI är en avancerad AI-teknologi som identifierar allvarliga arytmier upp till 14 gånger bättre än klinisk personal. Plattformen möjliggör snabbare, säkrare och mer träffsäkra resultat.
Genom integrationen i Zenicor Solution möjliggörs följande:
- minskad arbetstid för personal som tolkar EKG
- hantering av fler undersökningar utan flaskhalsar
- snabbare och mer korrekta analyser till vården och patienterna
”Det här samarbetet tar vår service till nästa nivå – både för våra kunder och för vår tolkningstjänst Zenicor Direct. Genom att kombinera Zenicors etablerade lösning, Zenicor Solution, med Medicalgorithmics banbrytande AI tar vi ett stort steg framåt för framtidens arytmidiagnostik,” säger Mats Palerius, VD för Zenicor Medical Systems AB.
Zenicor skriver att de genom denna satsning stärker sin position som ledande aktör inom arytmidiagnostik, och kan erbjuda vården en fullt skalbar, AI-stödd lösning som både kortar väntetider och eliminerar köer.
Nyheter
Wegovy minskar ”food noise” och stärker mentalt välbefinnande

Novo Nordisk presenterade tidigt idag nya resultat från den amerikanska INFORM-undersökningen som visar att läkemedlet Wegovy (semaglutid) inte bara bidrar till viktminskning, utan även kan minska så kallat ”food noise” – påträngande och återkommande tankar om mat. Resultaten offentliggjordes vid den europeiska diabeteskongressen EASD i Wien.
Undersökningen omfattade 550 personer som behandlades med Wegovy. Före behandlingsstart rapporterade 62 procent att de ständigt tänkte på mat, jämfört med endast 16 procent under pågående behandling – en minskning med 46 procent. Andelen som upplevde att food noise hade en negativ påverkan på livet föll från 60 till 20 procent.
Utöver minskat food noise rapporterade majoriteten förbättrat välbefinnande. Två tredjedelar (64 procent) angav förbättrad mental hälsa och åtta av tio (80 procent) uppgav att de utvecklat sundare vanor. Hela 83 procent av deltagarna var nöjda med sin behandling.
”Det är mycket uppmuntrande att se att Wegovy, utöver viktminskning, även kan bidra till att minska störande tankar om mat och stödja ett bättre mentalt välmående,” säger Filip Knop, tillträdande medicinsk chef på Novo Nordisk.
Wegovy är redan godkänt i både EU och USA för behandling av övervikt och fetma, även i kombination med hjärt-kärlsjukdom. De nya resultaten stärker läkemedlets roll i bolagets bredare satsning på GLP-1-baserade behandlingar, som blivit en central del av Novo Nordisks tillväxtstrategi.
De fullständiga resultaten från bolagets kliniska program STEP UP och STEP UP T2D publicerades nyligen i Lancet Diabetes & Endocrinology och visar ytterligare hälsofördelar med semaglutid utöver viktminskning, bland annat effekter på hjärt-kärlhälsa och livskvalitet.
-
Nyheter2 månader sedan
Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien
-
Nyheter2 veckor sedan
CLS får FDA-godkännandet som fördubblar den adresserbara marknaden
-
Nyheter2 månader sedan
Securitas levererar enligt plan – aktien fortsatt köpvärd anser Di
-
Nyheter1 månad sedan
Millicom ingår strategiskt avtal för verksamheten i Colombia
-
Nyheter1 månad sedan
Matthew Karch köper stor post aktier i Embracer efter rapportraset
-
Nyheter1 månad sedan
Nästan allting som Xoma inlett och gett prognos om är nu nedlagt
-
Nyheter2 månader sedan
ETF-fonder med kryptovalutor blir tillåtna för allmänheten i UK den 8 oktober
-
Nyheter4 veckor sedan
Låg värdering och andra faktorer talar för Essity-aktien, Dagens industri ger en köprekommendation