Följ oss
Dug Foodtech

Nyheter

MTG expanderar inom gaming

Publicerad

den

MTG och Ninja Kiwi

Stockpicker imponeras av VD Maria Redins beslutsamhet och helhjärtade satsning på MTGs gamingvertikal. Affärerna radas upp och institutionella investerare tvekar inte när förvärv ska finansieras. Stockpicker står fast vid sin positiva syn på bolaget och upprepar riktkursen om 175 kr. Nedan sammanfattar Stockpicker sin analys.

Det var inte så länge sedan som bolagets vd Maria Redin valde att satsa helhjärtat på gamingvertikalen, men nu är det gasen i botten som gäller. Efter storförvärvet av Hutch Games i december annonserade man för några dagar sedan den andra affären på relativ kort tid i och med övertagandet av Nya Zeeland-baserade Ninja Kiwi.

Ninja Kiwi är en ledande utvecklare och utgivare av så kallade Tower Defense-spel för mobil, med totalt cirka 140 miljoner nedladdningar och 6,2 miljoner månatliga användare. Nya Zeeländarna har en diversifierad spelportfölj bestående av över 25 premium- och gratisspel som man har lyckats förnya genom att bygga och förbättra spel kring stjärnvarumärket Bloons. Bolaget är mycket lönsamt med bruttointäkter uppgående till 337 Mkr under 2020 och ett justerat rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) på 168 Mkr.

På sistone har placerarna blivit mer skeptiska mot tillväxtaktier i allmänhet och coronavinnare i synnerhet. Som bekant finns det dessutom ett flertal bolag bara i Sverige som följer en ”Buy & Build”-strategi inom gaming, och konkurrensen för de riktigt bra förvärvsobjekten blir allt hårdare. MTG har dock ett viktigt ess i rockärmen med sin eSport-vertikal som sannolikt är intressant för många bolag ur ett samarbetsperspektiv, som exemplet med Ninja Kiwi har visat.

Vi står fast vid vår positiva syn och upprepar även riktkursen om 175 kr.

Nyheter

Invent Medic får upprepade beställningar från NGO:er

Publicerad

den

Invent Medic har mottagit två nya order från Carve Africa och Star for Life. Carve Africa har beställt 2000 menskoppar, vilket markerar det andra inköpet från bolaget och det andra för i år. Star for Life har följt upp sin initiala beställning av menstrosor med en ny order, där de har ökat volymen med 20 %. Dessa order bekräftar det goda samarbetet mellan Invent Medic och NGO:er samt det ökande intresset för bolagets mensprodukter på den afrikanska marknaden skriver bolaget.

Under de senaste åren har Invent Medic, genom sitt varumärke FlowCup, distribuerat över 60 000 menskoppar till regioner med begränsad tillgång till säkra och hygieniska mensprodukter. Genom att tillhandahålla hållbara mensprodukter och samarbeta med organisationer som erbjuder utbildning i menstruationshygien, har företaget bidragit till att fler flickor kan fortsätta sin skolgång även under menstruation.

”Vi är mycket glada över att få ytterligare order från Carve Africa och Star for Life, vilket understryker deras förtroende för våra produkter. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt partnerskap och bidra till förbättrad menstruell hälsa för kvinnor i Afrika”, säger Diana Lidforsen, Program manager på Invent Medic.

Detta är Carve Africa och Star for Life

Carve Africa, grundades 2023 av Casey English, en sjuksköterska, tillsammans med Betti och Eluby. Men de började sin resa redan 2017 med etableringen av en kvinnogrupp. Carve Africa arbetar idag för att stärka människors förmåga att fatta informerade beslut kring sexuella och reproduktiva rättigheter samt menstruationshälsa och hygien genom ett genus- och åldersinkluderande, samhällsdrivet tillvägagångssätt. De fokuserar på individen och använder roliga och interaktiva metoder för att stärka ungdomar, flickor och kvinnor med omfattande kunskap. Deras intensiva program för menstruationskoppar i Malawi är kända för sin effektivitet, där kamratstöd främjar meningsfull beteendeförändring.

Star for Life är en svensk organisation som grundades 2005 av Dan och Christin Olofsson. Organisationen arbetar med att utbilda skolungdomar i södra Afrika så att de kan bygga en bättre framtid, vilket bidrar till ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle. Start for Life finns i 120 skolor där drygt 450 000 elever tagit del av Star for Lifes projekt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ericsson på 2 minuter efter rapporten

Publicerad

den

Morningstar höjde sitt motiverade värde för Ericsson efter rapporten, men det håller sig kring aktuell värdering. Försäljning och vinst under tredje kvartalet var mycket bättre än väntat, men Morningstar tror inte att Ericsson kommer att generera någon märkbar avkastning under det kommande årtiondet.

Johanna Englundh på Morningstar går igenom Ericsson på 2 minuter.
Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly

Publicerad

den

Dug-mjölk

DUG Foodtech meddelade idag att Fredrik Marquard har anslutit sig till företaget som ny försäljningschef. Fredrik, som har lång erfarenhet inom försäljning och ledarskap inom livsmedelsbranschen, kommer att ansvara för att driva och utveckla försäljningsstrategierna på den svenska marknaden.

DUG Foodtech har den senaste tiden flera gånger tagit upp att varje marknad har sina egna förutsättningar. På den svenska råder hård konkurrens och där förväntas en andel av de etablerade varumärkena att plockas ner från hyllorna samtidigt som nya får göra entré. Men exempelvis i Tyskland så befinner sig marknaden i ett tidigare stadie.

Fredrik har en bred bakgrund inom både försäljning och gastronomi, med erfarenheter från roller som köksmästare och restaurangchef innan han övergick till försäljnings- och ledarroller. Han har tidigare innehaft positioner hos välrenommerade företag som Oatly, Nespresso, Barilla, och Hammars Bryggeri. Under sin karriär har Fredrik byggt upp omfattande kunskap inom non-dairy-sektorn, vilket gör honom till en perfekt match för DUG Foodtech:s satsningar på hållbara och innovativa produkter skriver bolaget.

”DUG Foodtech är ett innovativt företag med produkter som ligger i framkant och som gör skillnad. Med min resa inom non-dairy-kategorin tror jag att jag kan bidra med värdefull erfarenhet på den svenska marknaden. Det finns en spännande resa framför oss, och jag är övertygad om att vi kommer att lyckas. Jag ser fram emot att bidra till DUG Foodtech:s fortsatta tillväxt med energi och engagemang”, säger Fredrik Marquard.

”Jag har samarbetat med Fredrik tidigare på Oatly och har stor tilltro till hans kompetens, särskilt när det gäller Food service och offentlig sektor. Hans erfarenhet och passion kommer att spela en avgörande roll i vår fortsatta tillväxtresa”, säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

Fortsätt läsa

Populära