Nyheter
Medimi accelererar i Danmark och startar försäljning i de nordiska länderna
Medimi är fullt aktiva med försäljning på danska marknaden och tar ytterligare steg för att öka aktiviteterna på övriga nordiska länder. I Danmark har bolaget tecknat avtal som gör att kommuner i samtliga av landets fem regioner är knutna till Medimi Smart vilket är i linje med verksamhetens mål om 100 procent omsättningsökning 2024. Intervju med VD Johan Wiesel.
Vad har Medimi för verksamhet?
Medimi AB utvecklar och säljer lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet.
Specifikt har vi tagit fram Medimi Smart som är en avancerad läkemedelsrobot för hemmabruk. Vår unika lösning är framför allt relaterat till kassetteknologi med enstyckshantering av läkemedel. Det ger användaren en flexibel lösning som kan hantera behovsläkemedel för tillfällig eller oregelbunden medicingivning, tex smärtstillande eller ångestdämpande medicin. Medimi Smart kan också integreras fullt ut med ordinationssystem så förändring i behandling kan genomföras i realtid.
Hur är intresset för er lösning?
Vi ser ett stort och växande intresse i flera olika marknadskanaler. I Danmark har vi framgångsrikt byggt upp ett rykte och en kundmassa som gör att de flesta kommunerna har hört talas om vår lösning.
I de övriga nordiska länderna befinner vi oss i en uppstartsfas. Vi har genomfört ett par lyckade pilotprojekt och har nu projekt i gång i Finland, Norge och Sverige. Det finns en viss startsträcka innan kund är helt igång men utbytet har varit positivt. Vi har också ökat vår aktivitet för att bli mer och mer synliga vid olika mässor samt presentationer vilket ökat intresset för våra lösningar och kommer påverka upphandlingarna och öka möjligheten att etablera nya affärer.
Ni har börjat etablera er utanför Sverige, vilka länder är aktuella?
I Danmark är vi på väg att etablera en mycket stark position med närvaro i alla delar av landet och sätter just nu upp ett bolag i landet. Samtidigt intensifierar vi vårt arbete med att expandera vår verksamhet i övriga nordiska marknader. Här ser vi en enorm potential att växa vår affär ytterligare. Genom att etablera avtal med regioner eller med distributörer kan vi nå ut till fler kommuner och omsorgsföretag på ett effektivt sätt.
Bolaget har sedan tidigare kontrakt med kommuner i tre av fem regioner i Danmark och nyligen offentliggjordes ett nytt avtal med två kommuner till i de kvarvarande regionerna för att driftsätta Medimi Smart. Genom vår affärsmodell med månadshyra finns det goda förutsättningar att utöka intäkten i befintliga kommuner och att accelerera tillväxten under de kommande åren i befintliga och nya kontrakt.
På längre sikt finns det inga hinder att expandera verksamheten till andra länder i övriga Europa. Det finns många länder med liknande förutsättningar ur ett demografiskt perspektiv med en äldrevård och apoteksverksamhet som liknar den nordiska.
Hur har försäljningen utvecklats under 2023 och vad kan vi förvänta oss under kommande år?
Coronapandemin försenade den förväntade försäljningsutvecklingen under 2020 och 2021. Från början av 2021 fram till idag har vi ökat vår försäljning med 300 procent. Vi har som målsättning att ha en försäljningstillväxt om cirka 100 procent under 2023 och nå 4 miljoner kronor. Vi har också uttalat mål att dubbla omsättningen nästa år och därigenom nå 8 miljoner kronor. Vår långsiktiga försäljningsplan är att driva stark tillväxt även de kommande åren för att sedan kunna ta lösningen vidare ut till andra länder.
Ni gör en företrädesemission på 26,5 miljoner, vad ska ni använda kapitalet till?
I huvudsak ska pengarna användas till att accelerera tillväxten i Norden. Etablering på marknaderna i Norge, Finland och Sverige drivs framför allt genom ökad marknadsnärvaro på fält samt att etablera en attraktiv lösning på plats för nya kommuner.
Tillsammans med bolagets tillväxtplan behöver det också tillverkas fler enheter för att utöka vårt varulager så att vi kan möta den ökade efterfrågan av Medimi Smart.
Avslutningsvis, vad vill du säga till de som funderar på att investera i Medimi?
Det finns mycket positivt att säga om investeringscaset Medimi, men för att sammanfatta så är Medimi ett bolag som befinner sig på en expansiv tillväxtresa och som också gör skillnad för en bättre framtid.
Det är ett spännande och positivt investeringscase där vi har fått igång en bra försäljningsbas och arbetar intensivt för att få exponentiell utväxling på fler marknader. Vi har visat att behovet för en välfärdsteknologisk lösning i hemmet ökar och att Medimi kan tillhandahålla en unik och flexibel robot som matchar det väl.
Medimi gör stor skillnad för patienter och användare och investerar därför i framtiden, precis som vi vill att våra investerare ska investera i oss!
Nyheter
Fortsatt uppsida i Storskogen-aktien – köp säger Dagens industri
Veckans aktie i Dagens industri är Storskogen och tidningens analytiker Ulf Petersson tar upp hur illa det kan gå när värderingen är fel. Storskogen börsnoterades under det heta börsåret 2021 och trots att aktien sedan början av 2023 har slagit Stockholmsbörsens index, och nästan fördubblats i värde sedan bottennivån i mars i år, har de som köpte aktier i IPO-erbjudandet tappat 75 procent av värdet.
Men att investera i aktier handlar om att blicka framåt och idag har bolaget en ny vd och en skuldnivå som inte längre särskiljer sig från många andra börsbolag. Storskogen har 116 resultatdrivande enheter och nu finns chansen till vinstvändning skriver Petersson. Storskogen har för sin storlek en relativt stor viktning mot Sverige och kommer därför att gynnas extra mycket när svensk ekonomi vänder. Till det kommer att Storskogen säkert kan göra mer i sitt interna arbete för att förbättra saker ännu mer.
”En rörelseresultatökning på en bit över 10 procent under 2025 är inom räckhåll, vilket bör kunna få aktien att stiga till 11 kronor per aktie. Det ger en potential på 20 procent, vilket inte är dåligt – även om det är långt under noteringskursen på 36 kronor.”
Nyheter
Den tekniska analysen av Hexatronic ger inga jättetydliga signaler
Ingemar Carlsson på Tendens har gjort en tekniska analys på Hexatronic. Den visar att aktien är i en klassisk fallande trend. Frågan är nu om man vill försöka köpa på den lägsta nivån eller om man vill känna sig tryggare och köpa när man ser högre bottnar. Inga jättetydliga signaler, mer av ett avvakta läge.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter2 månader sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter1 vecka sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter1 månad sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien