Nyheter
Kraftigt ökad tillväxt för Serstech när omvärlden skakar
Serstech upplever sitt bästa år någonsin med kraftigt ökad tillväxt under årets första halvår. Narkotikaproblematik och krig i närområdet öppnar dörrar för ny teknik och nya lösningar. – Vi ser nu kraftigt ökade försvarsanslag och investeringar för att bekämpa narkotika. Potentialen är enorm, vi skrapar fortfarande på ytan, säger bolagets vd Stefan Sandor.
Ökad problematik kring narkotika samt en orolig omvärld är två megatrender som har medverkat till att säkerhetsbolaget Serstech nu ser en kraftigt ökad tillväxt av lättanvända produkter och lösningar med ny teknik för räddningstjänst, tull, polis och militär.
– Under pandemin låg fokus på pandemirelaterad verksamhet men nu har behovet svängt 180 grader och tillväxten har ökat kraftigt under 2023. Tillväxten från kommunicerad försäljning uppgår redan till mer än 130 procent jämfört med helåret 2022, säger Stefan Sandor, vd på Serstech.
Vad erbjuder Serstech?
– Serstech erbjuder datormjukvara och Raman-spektrometrar för identifiering av främst farliga kemikalier som narkotika, bomber, industriella kemikalier och gifter, läkemedel och kemiska stridsmedel. Instrumenten är lätthanterade, kräver minimal utbildning och är så små att de kan förvaras i en ficka eller liten väska. Serstech erbjuder också en patenterad SERS-lösning som kan identifiera mycket små mängder och mycket låga koncentrationer av många ämnen. Detta kan användas för att hitta spår av narkotika, spår av kemikalier i vatten, och mycket annat. Produkterna är utvecklade och tillverkade i Sverige och har inga komponenter från Kina.
Vad driver den kraftigt ökade tillväxten?
– Det är en kombination av olika händelser. Förutom ökad narkotikaproblematik och en skakig omvärld har vi nya produkter på marknaden (Serstech Arx) som nu finns i volymproduktion och är vältajmat med att marknaden kommer tillbaka. Vi har också ett bra lager av komponenter och kan fortsätta att producera för fullt. Eftersom inga inköp har gjorts på nästan tre år, finns det ett stort uppdämt behov av Raman- spektrometrar. Och dessvärre har problemen ökat med narkotikabekämpning då tull och polis inte har fokuserat på detta under pandemin, säger Stefan Sandor.
Det ökande problemet med narkotika – påverkar det er affär?
– I stundande dåliga ekonomiska tider brukar investeringar i säkerhet att öka, på grund av ökande problem, inte minst inom narkotika. Narkotika är den vanligaste dödsorsaken bland personer i åldersspannet 20–35 är relaterat till läkemedel (t ex opioder) och narkotika. I EU förs det in opiat-baserad narkotika för ca 24 miljarder Euro om året, och bara 6 procent fångas in av myndigheter. Vissa uppskattar till och med värdet till 100 miljarder Euro totalt.
En orolig omvärld – påverkar det också tillväxten?
– Ja, absolut. Kriget i Ukraina har kraftigt drivit upp investeringarna i säkerhet, både i Europa och i världen. Tyvärr finns det en kraftigt ökad risk för användning av kemiska stridsmedel, något som våra instrument är väldigt bra på att identifiera. Dessutom har både Nato och EU satt av stora resurser för att öka beredskapen, vi ser därför en extremt ökad efterfrågan inom det här segmentet. Nato har också nyligen beslutat att alla medlemsländer ska kunna hantera CBRNE-attacker självständigt och alla medlemsländer måste nu investera i detta.
På vilket sätt är Serstech en gamechanger på denna marknad?
– Vår främsta konkurrent är egentligen inte andra instrumenttillverkare, utan gammeldags ”kemikit”. Nackdelarna med den gamla tekniken är många men sammanfattningsvis handlar det om dålig precision. Eftersom vi nu introducerat extremt lättanvända produkter som är riskfria för användaren, vågar fler investera och använda modern teknik. Våra instrument är idag de minsta, lättaste, snabbaste och mest kostnadseffektiva på marknaden. Och vår SERS-lösning är den mest känsliga och kan detektera mycket små mängder och koncentrationer.
Hur ser marknaden ut och var finns tillväxtpotentialen?
– Vi finns idag i 63 länder där de viktigaste marknader är Sydostasien, EU och Nordamerika. Potentialen är enormt stor, vi skrapar fortfarande på ytan. Vi tror att vi kommer få störst ökningar i EU följt av Nordamerika. Den totala marknadspotentialen globalt är flera miljarder kronor och vi tror att en åtkomlig marknadsandel för oss ligger på 15–25 procent på sikt. Idag ligger vår sälj-pipeline på en nivå mellan 200 och 300 procent jämfört med före pandemin och vi ser en mycket hög efterfrågan, säger Stefan Sandor.
Vilka är era framgångsfaktorer?
– Vi har etablerat oss som en trovärdig spelare på en mycket konservativ marknad. Vi har branschens bästa kundsupport och vi anses vara innovativa, snabbfotade och med bra service, både i sälj och eftermarknad. Valen vi gjorde 2019 när vi började arbetet med Serstech Arx har fallit väl ut. Försäljningen under 2023 är ett tydligt bevis på att vi har gjort rätt saker, haft rätt erbjudande och att vi verkar inom rätt marknadssegment.
Vilka finansiella mål har ni för 2023?
– Vårt långsiktiga mål är att nå minst 50 procent tillväxt i genomsnitt varje år, under de kommande fem åren. I år ligger vi långt över detta, tillväxten från kommunicerad försäljning uppgår redan till mer än 130 procent jämfört med helåret 2022. Vi räknar med en kraftig tillväxt under resten av 2023 och även under 2024.
Förutom er position som gamechanger, varför ska man investera i Serstech?
– Jag menar att vi medverkar till att göra Sverige mer självförsörjande med försvarsteknik. I årsskiftet 2022/23 genomförde vi en emission och fick nyligen vår största order någonsin på knappt 28 MSEK, vilket är mer än 10 MSEK högre än hela 2022:s nettoomsättning. Vi har en stark kassa, välfungerande produktion, bra komponentlager och kan därmed leverera snabbt på beställningar. Ett annat skäl är den låga värderingen av bolaget – bara den senaste ordern motsvarar nästan en tredjedel av börsvärdet. Med våra mycket höga bruttomarginaler, långt över 50 procent, har vi goda förutsättningar att bli lönsamma, nu när volymerna äntligen kommer. Vi har också tre godkända patent och nio patentansökningar som ser lovande ut.
Vilka utmaningar står i fokus?
– I säkerhetsbranschen chansar man aldrig, utan man vill ha beprövad teknik, beprövade produkter och leverantörer. Efter drygt fem år på marknaden börjar vi nu anses som just detta. Vi jobbar nu med att tredubbla produktionskapaciteten och har lagt produktion hos en extern partner i Sverige.
Vad har du för förväntningar på 2023?
– Vi har lämnat tre tuffa år bakom oss med kostnadsneddragningar och har nu svängt om 180 grader. Med skicklighet och timing har vi lyckats få alla faktorer att sammanfalla och förstärka varandra – förutsättningarna har aldrig varit bättre. Vi ser ett stort erkännande på marknaden för våra produkter och har många inkommande förfrågningar. Jag är stolt över att vara med och göra världen bättre och säkrare, framför allt i tider som dessa med ökande narkotikaproblem och krig i vårt närområde, avslutar Stefan Sandor.
Serstech utvecklar och marknadsför handhållna instrument för kemisk analys i fält, främst för användning av myndigheter och för identifiering av farliga ämnen som narkotika, bomber, industriella kemikalier och kemiska stridsmedel. Försäljningen av produkterna Serstech Arx, Serstech 100 Indicator och Serstech ChemDash sker genom ett världsomspännande partnernätverk med över 160 partners i 63 länder. Kunderna återfinns främst inom polis, tull, räddningstjänst och militär och viktiga referenser har etablerats på alla marknader. Detta inkluderar även FN och Världstullorganisationen.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter5 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien