Följ oss

Nyheter

ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Publicerad

den

ITAB i butik

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.

Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.

Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.

Ny situation för detaljhandeln

ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.

Multi channel innebär fler ändringar i butikerna

Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.

”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.

Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.

”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:

”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”

Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Andréas Elgaard, vd för ITAB

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?

”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.

På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?

”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.

Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell

ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära