Följ oss

Nyheter

Intimvårdsbolaget Ellen rustar för ytterligare expansion och utökad global lansering

Publicerad

den

Charlotta Nilsson, vd för Ellen

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.

Berätta om Ellen och er affärsidé!

–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort. 

Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?

–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen. 

Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver. 

”Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson

Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?

–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder. 

Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?

–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden. 

Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader. 

Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!

– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information. 

Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.

”Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”

Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?

–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver. 

Fortsätt läsa
Annons ETFmarknaden

Nyheter

Sprint Bioscience har en unik affärsmodell som skapar snabbare värde i kampen mot cancer

Publicerad

den

Sprint Bioscience har etablerat sig som en banbrytande aktör inom svensk läkemedelsutveckling – inte genom att gå den traditionella vägen, utan genom att vända på perspektivet. I en färsk intervju med BioStock berättar vd Johan Emilsson om hur bolagets tidiga utlicensiering av läkemedelsprojekt inte bara sänker riskerna, utan också skapar möjligheter till intäkter långt innan kliniska prövningar ens har inletts.

En modell som bryter mönster

”Vår affärsmodell är nästintill unik inom läkemedelsutveckling – i alla fall i Sverige”, säger Emilsson. Istället för att själva driva läkemedelsprojekt hela vägen till marknaden fokuserar Sprint Bioscience på upptäcktsfasen. Här utvecklas småmolekylära läkemedelskandidater med hjälp av en avancerad fragmentbaserad plattform. När lovande resultat uppnåtts i prekliniska studier söker bolaget partners för fortsatt utveckling – och därmed säkras tidiga intäkter.

Fördelarna är tydliga: lägre kapitalbehov, minskade risker och snabbare värdeskapande. Det är en strategi som tillåter bolaget att bygga en bred portfölj av projekt med hög potential, utan att belasta kassan med tunga utvecklingskostnader.

Men vad är haken?

Trots modellen med tidig utlicensiering innebär upplägget ett beroende av externa parter. Om en partner inte förmår driva ett projekt vidare, eller om förhandlingar om licens drar ut på tiden, kan intäkterna dröja. Men Emilsson ser även lösningar på detta: ”Vi har börjat arbeta med samägda program där vi gemensamt driver utvecklingen framåt – det öppnar för större intäkter tidigare i processen.”

Exempel på framgång: VRK1-programmet

Ett konkret exempel på bolagets modell i praktiken är VRK1-programmet, som licensierats ut till amerikanska Day One Biopharmaceuticals. Sprint Bioscience levererar fortfarande tjänster kopplade till projektet, men utvecklingen ägs nu helt av partnern.

Även om Emilsson är förtegen om de exakta framstegen, tyder samarbetets fortgång på ett välfungerande partnerskap: ”De verkar nöjda och vi fortsätter gärna att leverera våra tjänster till dem.”

Nytt projekt med stor potential – och stort behov

Mot slutet av 2024 tillkännagav Sprint Bioscience ett nytt prekliniskt program inriktat på akut myeloisk leukemi (AML). Projektet riktar in sig på det relativt outforskade proteinet DCPS – och de initiala resultaten ser lovande ut.

”Det ouppfyllda kliniska behovet inom AML är stort och vi har goda förhoppningar om att licensiera ut programmet till ett internationellt läkemedelsbolag”, säger Emilsson.

Kapitalresning för att växla upp

Bolaget genomför just nu en kapitalresning med syftet att ta de pågående programmen ett steg närmare licensavtal. Medlen ska användas för optimering av molekylernas prekliniska profil och för att säkra affärsutvecklingen.

”Vi ska se till att våra program är så attraktiva som möjligt för potentiella partners”, förklarar Emilsson.

Strategiska samarbeten – nästa steg i evolutionen

Framåt är ambitionen tydlig: fler samarbeten, fler intäktsvägar och fler program med potential att nå marknaden – men via partners. Utöver traditionella licensavtal arbetar Sprint Bioscience nu aktivt med att erbjuda samarbetsprojekt där partners kan komma in redan från början och licensiera när vissa mål nåtts.

Detta, menar Emilsson, skapar en win-win-situation där Sprint kan fortsätta fokusera på sin kärnkompetens – den fragmentbaserade upptäcktsfasen – medan partnern får tillgång till ett starkt projekt från start.

På väg mot kassaflödespositivitet

Kapitalet från emissionen som företaget nu gör, tillsammans med forskningsfinansiering från Day One och framtida intäkter från licens- eller samarbetsavtal, ska enligt Emilsson vara tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet.

”Vi ser ett starkt nyhetsflöde framför oss och tror att detta är ett ypperligt tillfälle att komma med på vår resa.”

Slutsats: Ett smartare sätt att utveckla läkemedel

Med en bevisat effektiv affärsmodell, lovande projekt inom cancerbehandling, ett redan utlicensierat program och ett strategiskt fokus på partnerskap, står Sprint Bioscience starkt positionerat. För investerare som söker bolag med tydlig riktning, smart riskhantering och möjlighet till snabbare avkastning – kan Sprint Bioscience vara ett namn att lägga på minnet.

Fortsätt läsa

Nyheter

Nodica Group är ett intressant bolag, men avstå från att teckna aktien

Publicerad

den

Karta över var Nodica Group finns

Nodica Group består av fyra specialiserade verksamheter som levererar till kunder globalt inom områden som medicinteknik, industri och vetenskaplig forskning. Företaget gör nu en IPO på upp till 549 miljoner kronor till 45 kronor per aktie. Teckningsperioden är den 1-8 april och den 10 april noteras bolaget på Nasdaq Stockholm.

Både Dagens industri och Affärsvärlden gillar själva bolaget, men rådet blir ändå att avstå från att teckna aktier då det är så mycket osäkerhet på marknaden just nu.

Dagens industri – Teckna inte

Dagens industri ger sina läsare rådet att inte teckna Nodica Groups IPO, även om man tycker att bolaget är intressant. Slagigheten i intäkterna motiverar en viss rabatt. En kortsiktig oro är även valutaexponeringen som den senaste tiden gått emot bolaget. Tidningens analytiker anser att värderingen varken är billig eller dyr, men med oroligheterna på aktiemarknaden just nu så avvaktar man bättre.

”Vi tycker att Nodica är ett intressant tillskott till Stockholmsbörsen med bevisat bra produkter och fin lönsamhet. Men den senaste tidens handelsoro skulle kunna drabba bolaget, som står utan tillverkning i Nordamerika men har hela 40 procent av försäljningen där.”

Affärsvärlden – Teckna inte

Affärsvärlden ger rådet att avstå från Nodica Groups IPO, trots att man anser att bolaget ger ett välskött intryck. Med den oroliga marknaden gör man bäst i att vara lite mer försiktig.

”När det gäller börsnoteringar i en osäker marknad tror vi man tjänar på att vara lite mer restriktiv kring vad man väljer att teckna. Även om vi fått ett bra intryck av Nodica lutar vi i det här skedet åt att detta är en nyintroduktion man kan avstå”

EFN:s analytiker Elin Wiker tillsammans med förvaltaren och ankarinvesteraren Erik Sprinchorn på TIN Fonder ger sin syn på Nodica Groups IPO.
Fortsätt läsa

Nyheter

Alligo är ett kvalitetsbolag som kommit ner i pris, köp aktien rekommenderar Di

Publicerad

den

Alligo visar upp

Alligo är veckans aktie i Dagens industri och tidningen delar ut en köprekommendation, risken anges dock som hög. Bolaget gör förvärv inom intressanta områden vilket höjt tekniknivån, samtidigt som man har sänkt kostnaderna. Tidningens analytiker Julia Forsberg ser potential för marginallyft.

Alligo är dock konjunkturkänsligt, skuldsättningen kan sätta stopp för fler förvärv och det är inte säkert att vändningen i Finland lyckas.

Men Alligo är ett kvalitetsbolag som kommit ner i pris och det arbete som gjorts för att trimma verksamheten kommer att börja synas i siffrorna.

”Di prognostiserar en organisk tillväxt på 3 procent under 2025 för Alligo samt att de förvärv som bolaget har gjort under 2024 och hittills under 2025 bidrar med omkring 5 procents tillväxt. För 2026 tror vi på en organisk tillväxt på 4 procent. Utöver detta kan fler förvärv höja tillväxttakten. ”

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära