Nyheter
Intimvårdsbolaget Ellen rustar för ytterligare expansion och utökad global lansering
Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.
Berätta om Ellen och er affärsidé!
–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.
Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?
–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen.
Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver.
”Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson
Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?
–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder.
Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?
–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden.
Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader.
Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!
– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information.
Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.
”Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”
Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?
–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver.
Nyheter
Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien
Billerud har haft motgångar och aktien har stått still i ett årtionde. Men nu är det dags för en vändning, Dagens industri skriver att vinsterna kommer att stiga kraftigt under 2025-2026 och med det kommer även höjda utdelningar.
”Billerud har en relativt stark position i Europa med välinvesterade anläggningar och mestadels mer lönsamma produktkategorier. Dessutom har bolaget sedan ett par år den amerikanska verksamheten som ytterligare ett ben att stå på.”
I USA måste verksamheten ställas om med marknadens förändring. Här valde Billerud att skjuta på investeringarna, i stället för en jätteinvestering så ställer man nu om över tid. Det ser ut att ha blivit ett bra val då inflationen stack i höjden.
Dagens industri spår att Billerud kommer att ha ett fritt kassaflöde på över 3 miljarder kronor under 2025 och 2026 där man tror att merparten kommer under 2026. Då kan bolaget både höja utdelningen och sänka nettoskulden.
Dagens industris analytiker Mikael Olsson ser en potential på 25 procent för aktien på ett års sikt.
Billerud-aktien stängde i fredags på 108,70 kronor.
Nyheter
Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat
Saabs försäljningsintäkter för helåret 2024 förväntas bli cirka 63,8 miljarder kronor, motsvarande en organisk försäljningstillväxt på 23,4 procent. Dvs betydligt högre än tidigare prognos som var i den övre delen av spannet 15-20 procent för helåret 2024.
Den ökade organiska försäljningstillväxten om 23,4 procent för helåret 2024 är ett resultat av en bättre än förväntad försäljningsutveckling. Detta är en följd av ovanligt god projektexekvering i det fjärde kvartalet. Försäljningsintäkterna i kvartalet förväntas bli cirka 20,9 miljarder kronor med en organisk försäljningstillväxt om 29,3 procent.
Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet förväntas öka till cirka 2,0 miljarder kronor. Rörelsemarginalen i det fjärde kvartalet förväntas stiga till 9,4 procent.
Nyheter
Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland
Dug Foodtech inleder 2025 med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.
Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.
”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.
DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa.
-
Nyheter2 veckor sedan
12 bra aktier i småbolag för 2025 enligt Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
8 bra aktier att köpa i slutet av 2024 inför 2025
-
Nyheter4 veckor sedan
De tre bästa bank-aktierna för 2025 – hög direktavkastning
-
Nyheter3 veckor sedan
Fem bra aktier för 2025 i stora svenska företag
-
Nyheter2 månader sedan
Analytiker och förvaltare – Så bra är börsnoteringen av Apotea
-
Nyheter2 veckor sedan
Fem aktier att sälja när 2025 inleds enligt Affärsvärlden
-
Nyheter2 månader sedan
IPO-aktuella nätapoteket Apotea har alltid satsat på lönsamhet
-
Nyheter1 månad sedan
Affärsvärlden avråder investerare från att teckna aktier i KB Components IPO