Följ oss

Nyheter

Intimvårdsbolaget Ellen rustar för ytterligare expansion och utökad global lansering

Publicerad

den

Charlotta Nilsson, vd för Ellen

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.

Berätta om Ellen och er affärsidé!

–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort. 

Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?

–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen. 

Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver. 

”Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson

Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?

–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder. 

Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?

–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden. 

Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader. 

Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!

– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information. 

Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.

”Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”

Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?

–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver. 

Fortsätt läsa

Nyheter

Fyra bra aktier enligt Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har tittat närmare på åtta olika företag vilket leder fram till fyra aktier som är bra att köpa.

Köp

  • Sandvik
  • TF Bank
  • Arjo
  • Volvo

Avvakta

Fortsätt läsa

Nyheter

Renewcell-aktien har potential att mångdubblas

Publicerad

den

Circulose från Renewcell färdigt för leverans.

Renewcell noterades på First North för drygt två år sedan till 76 kronor per aktie. Aktien inledde omgående en rusning och toppade på 300,80 kronor. Sedan har det dock gått sämre för aktien som bottnade på 55,40 kronor i november. I fredags stängde den på 87,55 kronor, dvs 15 procent högre än priset i noteringserbjudandet.

Graf över Renewcell-aktiens utveckling.
Renewcell-aktiens utveckling från notering till idag.

Nu har Dagens Industri gjort en analys av företaget och ger en köprekommendation till aktien. Risken är hög, men i ett positivt scenario kan aktien mångdubblas skriver tidningens analytiker.

I analysen lyfts fram att det är en strukturell trend att mycker mer kläder måste återvinnas och att Renewcell är tidigt ute med en patenterad tillverkningsprocess.

“Renewcell har växt betydligt de senaste två åren och gjort massiva investeringar. Under 2021 och de första nio månaderna 2022 investerades en dryg miljard i bolagets produktionsanläggning i Sundsvall. Bolaget börjar nu bli känt i industrin och Circulose används i kläder som bärs av kändisar. Vid årsskiftet gjordes den första leveransen från fullskalig produktion till kund.”

Artikeln har tidigare publicerats på Nyemissioner.se

Fortsätt läsa

Nyheter

LC-Tecs lösningar på väg att bli den nya standarden för variabel ND

Publicerad

den

LC-Tec

LC-Tec har gjort betydande framsteg med sitt elektroniskt variabla ND-filter PolarView-eND i strävan att omdefiniera filtersystem för fotograferings- och filmapplikationer. Företagets lösningar är på väg att bli den nya standarden för variabel ND och LC-Tec fortsätter att växa med sina senaste framgångar. För att ytterligare stärka framtida utvecklings- och marknadsföringsaktiviteter så ansluter Ryan Avery till LC-Tec som konsult och försäljningsagent för utvalda applikationer.

Ryan Avery har 25 års erfarenhet av försäljning och tillverkning av optiska produkter för fotografering och film. Hans tidigare anställningar inkluderar de branschledande optiktillverkarna Schneider Optics och Formatt Hitech.

Avery har också varit involverad i utformning av designspecifikationer, marknadsundersökningar och försäljning av flera optiska filter och linser för film- och industrimarknaderna, inklusive Hollywood Black Magic, Platinum IRND, Firecrest IRND, Schneider Xenon FF Prime och Cine Xenar Prime, Veydra Mini Prime, samt Tokina Cinema Vista Prime. Han grundade även Revar Cine år 2014, ett framgångsrikt företag specialiserat på optiska filter till kameror som används inom filmindustrin.

Averys djupa tekniska och marknadsmässiga kunnande kommer att ge LC-Tec ett betydande tillskott för identifiering av potentiella partners och produktval på marknaden för professionell bildinfångning.

”LC-Tec är unikt positionerat för att tillhandahålla nästa nivå av banbrytande optiska filterlösningar med en stark bas i patenterad teknik och egen tillverkningskapacitet. Jag är glad över att spela en roll i utvecklingen av denna banbrytande teknik och få introducera den till tillverkare av professionella kameratillbehör. PolarView®-eND möjliggör elektronisk styrning av optisk densitet och ersätter glasbaserade filter. Det är en disruptiv teknik som har goda möjligheter att ersätta traditionella lösningar på en mycket stor global marknad. Applikationerna för denna produkt i professionell bildinfångning är betydande i omfattning och storlek. Jag är glad över att hjälpa till på resan med LC-Tec-teamet för att tillhandahålla bestående värde och lösningar utöver nuvarande marknadserbjudanden.”, säger Ryan Avery.

”Vi är mycket glada över att kunna tillkännage samarbetet med Avery. Hans långa erfarenhet från professionell bildinfångning, avseende såväl produktutveckling som marknadsföring, kommer att tillföra stort värde till LC-Tec. Vi förväntar oss att detta kommer att accelerera vår tillväxt inom affärsområdet kamera”, säger Olle Westblom, VD på LC-Tec Displays.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära