Följ oss

Nyheter

Intimvårdsbolaget Ellen rustar för ytterligare expansion och utökad global lansering

Publicerad

den

Charlotta Nilsson, vd för Ellen

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.

Berätta om Ellen och er affärsidé!

–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort. 

Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?

–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen. 

Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver. 

”Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson

Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?

–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder. 

Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?

–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden. 

Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader. 

Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!

– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information. 

Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.

”Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”

Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?

–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver. 

Fortsätt läsa

Nyheter

Eblitz Group ökar sitt ägande i Gold Town Games

Publicerad

den

Gaming-tangenterna WASD

Gold Town Games har genomfört sin företrädesemission på 12,5 miljoner kronor som blev tecknad till 124 procent. Investeringsföretaget eBlitz Group, som tidigare hette Onoterat, meddelade idag att de via emissionen ökat sitt ägande i Gold Town Games till 4,8 procent.

”Vi ser mycket positivt på att Gold Town Games, som är en av de mest intressanta och skalbara spelstudios i Norden, med en unik spelplattform för mobila manager spel. Bolaget är nu väl finansierat inför hösten, och speciellt inför lansering av kommande mobilspel inom amerikansk fotboll mfl”, säger Lars-Erik Bratt, vd för eBlitz Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Star Vaults spel Mortal Online 2 närmar sig Early Access

Publicerad

den

Mortal Online 2

Star Vault arbetar nu för att leverera de sista delarna av sitt spel Mortal Online 2 fram till Early Access i slutet av detta kvartal och uppger att de ligger mycket bra till och följer schemat.

”Det är med stor spänning och glädje vi äntligen ser fram emot att gå in i Early access, persistent release på både Steam och Epic Games marknadsplats.” säger Star Vaults vd Henrik Nyström.

”Vi har fokuserat på två viktiga områden för att få en så bra spelupplevelse som möjligt. Nybörjarupplevelsen med en robust tutorial som hjälper in alla nya spelare, som vi fick värdefull feedback på under stresstest perioden, samt AI/PvE upplevelsen där spelare möter de datorstyrda varelserna. Vi släppte nyligen en stor uppdatering som sätter Mortal Online 2 PvE i framkant på marknaden. Star Vault har nu en ledande och avancerad AI inom genren vilket ger spelarna en unik upplevelse. Detta är viktigt då det är en bred publik som uppskattar denna typ av spelande i Mortal Online samt att det alltid ger spelarna något intressant att göra i spelet. Exempel på denna avancerade AI är att de vi kallar humanoider i spelet nu kan agera som spelarna när dom slåss mot varandra och hjälper varandra precis som spelarna i en grupp skulle gjort. Vi har även lagt till vårt legendariska troll från en gammal prototyp som denna gång blir verklighet i spelet och det fungerar med vår teknologi vilket är en väldigt stolt milstolpe för oss.”

Nedan är ett kort klipp som visar lite av det AI:n kan göra just nu i betan.

Fortsätt läsa

Nyheter

Gold Town Games utvärderar NFT-funktionalitet till sin spelplattform

Publicerad

den

Trading med blockchain

Gold Town Games som gör sportmanagerspel för mobilen har ingått ett samarbetsavtal med Vorto Gaming. Avtalet ger Gold Town Games möjlighet att addera Vorto Gamings system för att hantera digitala tillgångar till befintliga och kommande spel som utvecklats och driftas med Gold Town Games spelplattform W3XM.

Detta ger GTG möjlighet att erbjuda spel som är anslutna till W3XM blockkedjefunktionalitet i form av non-fungible tokens (NFTs) samt en marknadsplattsform för handel med NFTs som tillhandahålls av Vorto Gaming.

– Vi vet att vi har ett starkt erbjudande med vår spelplattform W3XM redan idag men det är naturligtvis väldigt spännande att kunna vara med i ett tidigt skede och därtill utan några investeringskostnader, säger Gold Town Games VD, Pär Hultgren, i en kommentar.

Företag vill utveckla ett managerspel på plattformen

Gold Town Games utvärderar möjligheterna såväl internt som externt att kunna sjösätta ett första spelprojekt som är förstärkt med NFT-funktionalitet. Vorto Gaming har initierat samarbetet med Gold Town Games på uppdrag av en intressent som planerar att utveckla ett managerspel med NFT-funktionalitet. 

– Jag har med stor nyfikenhet följt utvecklingen inom NFT-baserade spel och ser att en bevisad spelplattform för managerspel som W3XM har alla förutsättningar att ta spel med NFT-funktionalitet till nästa nivå, säger Lars Alin, produktchef på Gold Town Games.

Marknaden för NFTs har vuxit explosionsartat under 2021 och flertalet spektakulära försäljningar har skett – närmast Gold Town Games verksamhet kan nämnas att ett unikt samlarkort på den välkända fotbollsstjärnan Ronaldo såldes för hissnande 290.000 USD i ett fotbollsspel med NFT-funktionalitet.

– Vi på Vorto Gaming ser med stor tillförsikt fram emot att öka intäkterna för sportspel som är spunna från detta samarbete och att addera NFTs till managerspel lämpar sig naturligtvis extra väl genom köp och sälj av spelarkort, säger Vorto Gamings VD, Kris Vaivods, i en kommentar.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära