Följ oss

Nyheter

Intimvårdsbolaget Ellen rustar för ytterligare expansion och utökad global lansering

Publicerad

den

Charlotta Nilsson, vd för Ellen

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.

Berätta om Ellen och er affärsidé!

–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort. 

Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?

–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen. 

Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver. 

”Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson

Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?

–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder. 

Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?

–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden. 

Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader. 

Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!

– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information. 

Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.

”Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”

Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?

–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver. 

Fortsätt läsa
Annons ETFmarknaden

Nyheter

Sandvik får sin hittills största order på batterielektrisk gruvutrustning

Publicerad

den

Batterielektrisk gruvmaskin från Sandvik

Sandvik har erhållit en stor order från South32 avseende leverans av en gruvutrustningsflotta för underjordsdrift för användning vid Hermosa, ett gruvprojekt inom kritiska mineraler i Arizona, USA. Den största delen av ordern avser batterielektriska fordon, och det är Sandviks största någonsin på batterielektrisk gruvutrustning. Ordern är värderad till runt 750 miljoner kronor och bokades i det andra kvartalet 2025.

Ordern inkluderar batterielektriska truckar, lastare, bultningsmaskiner, borriggar för ortdrivning och långhålsborrning, samt konventionella truckar, kabelbultningsriggar, lastare och borriggar för långhålsborrning. Leveranser väntas starta i det fjärde kvartalet 2026 och fortsätta till 2030, med merparten av leveranserna förväntade under 2026 och 2027.    

– Vi är stolta över att Sandviks batterielektriska fordon kan hjälpa till att bidra till ett ökat utbud av kritiska mineraler, vilket stöttar den fortsatta elektrifieringen av samhället. Lägre bränslekostnader och underhållskostnader tillsammans med en utrustning med längre livslängd, kommer att möjliggöra en mer effektiv, ekonomisk och hållbar gruvdrift vid Hermosa, säger Mats Eriksson, affärsområdeschef för Sandvik Mining and Rock Solutions.

Hermosa är för närvarande det enda avancerade gruvutvecklingsprojektet i USA med potential att producera mangan och zink — två federalt utsedda kritiska mineraler. South32 utvecklar Hermosas zink-bly-silver-fyndighet för att drivas under flera årtionden, och produktionsstart väntas under 2027.

Fortsätt läsa

Nyheter

AcouSorts VD om framtiden: Automatisering, partnerskap och banbrytande teknik i klinisk användning

Publicerad

den

AcouSort-produkter

AcouSorts teknologi, som kombinerar mikrofluidik och ultraljud – så kallad akustofluidik – står i centrum för en revolution inom automatiserad provhantering. Nu stärker bolaget sin position med en nyemission om drygt 34 miljoner kronor.

Biostock fick nyligen besök av Torsten Freltoft, VD för det Lundabaserade medicinteknikbolaget AcouSort. I intervjun berättar han om hur deras innovativa teknologi utmanar traditionell centrifugering – en metod som varit standard inom diagnostik och cellterapi i decennier.

– Med vår teknologi kan vi automatisera processer som annars kräver centrifugering. Det innebär att vi kan integrera dessa processer i chip, vilket i sin tur kan byggas in i diagnostiska och terapeutiska system, förklarar Freltoft.

Kliniskt genombrott med Werfen

Ett konkret exempel på denna integration är samarbetet med det globala företaget Werfen, som lett till lanseringen av GEM 7000 – den första kliniskt godkända produkten där akustofluidik används.

– Det är historiskt. Förutom att det bekräftar vår teknologis potential får vi också royaltyintäkter och har ambitionen att i framtiden leverera komponenter direkt till Werfen, säger Freltoft.

Fokus på cellterapi och flödescytometri

AcouSort driver idag tio parallella utvecklingsprojekt. Två områden sticker ut: cellterapi och flödescytometri.

– Automatisering är nyckeln även här. Dagens cellterapier är mycket manuella och dyra. Genom att sluta och integrera processerna kan vi göra behandlingarna säkrare, billigare – och tillgängliga för fler patienter, säger han.

Tillväxt via partnerskap

Istället för att utveckla färdiga produkter själva, satsar AcouSort på en affärsmodell baserad på OEM-partnerskap – där de levererar komponenter som andra bygger in i sina system.

– Vi vill vara framtidens leverantör av ”spadarna” för provhantering. Genom partnerskap kan vi nå fler tillämpningar och marknader än vi skulle kunna på egen hand, berättar Freltoft.

Men det finns utmaningar. Framför allt handlar det om timing.

– Vår teknologi måste vara redo när marknaden är redo. Det är en balansgång – inte för tidigt, inte för sent. Men med sex nya partnerskap bara under förra året, ser vi att tiden börjar bli mogen, säger han.

Kapital för att växla upp

Den pågående nyemissionen på drygt 34 miljoner kronor ska användas för att omvandla samarbeten till konkreta affärer, skapa nya partnerskap och förbättra produkternas funktion och tillverkningskapacitet.

– Vi har kommit långt, men nu gäller det att ta nästa steg. Kapitalet ska hjälpa oss att skala upp och leverera på vår vision, avslutar Torsten Freltoft.

Fortsätt läsa

Nyheter

Elekta är en trolig uppköpskandidat

Publicerad

den

Strålkniv från Elekta

Analytikern Björn Rydell på Placera lyfter fram Elekta som en av de troligaste uppköpskandidaterna.

“Just nu handlas aktien till de lägsta kursnivåerna på över tio år. Grundarfamiljen Leksell är storägare och ordförande Laurent Leksell börjar bli till åren (fyller 73 i år). Ett tänkbart scenario är att familjen Leksell köper ut Elekta tillsammans med ett riskkapitalbolag.”

Aktien värderas nu kring 10x rörelsevinsten på analytikernas prognoser och de skriver Rydell är lågt både i absoluta och relativa tal. Aktien är samtidigt tillbaka där den var år 2010, alltid har det varit någonting som gjort investerarna missnöjda, så många investerare skulle nog inte gråta om det kom ett bud.

Graf över utvecklingen för Elekta-aktien
Elekta-aktiens utveckling över åren. Den stängde idag på 48,28 kronor.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära