Följ oss

Nyheter

Gold Town Games presenterar ett fjärde spel

Gold Town Games presenterade idag ett fjärde spel baserat på sin W3XM-plattform som ska släppas redan fjärde kvartalet.

Publicerad

den

Field hockey player

Mobilspelstudion Gold Town Games har ingått ett partnerskapsavtal med International Hockey Federation (FIH) i syfte att samarbeta för att producera och publicera världens första field hockey manager-spel.

En tydlig tillväxtmarknad

Field Hockey, eller som de insatta kallar det, Hockey, är en av de största lagsporterna globalt, baserat på antalet aktiva spelare. GTG blir exklusiv mobilspelspartner med FIH. Gold Town Games analys är att hockey kommer att fortsätta växa under de kommande åren, delvis på grund av förbundets många initiativ. Hockey sticker också ut från andra lagsporter när det gäller jämställdhet, då det i flera länder är fler eller lika många kvinnliga som manliga utövare.

”Vi tror att hockey är ett tydligt fall av en tillväxtmarknad inom arenasport. Sporten är en OS gren och har en stor mängd följare på bra marknader såsom Holland, Australien, Belgien, Tyskland och Argentina. Den professionella delen av sporten kommer att bli tillgänglig för ett växande antal fans de kommande åren, vilket medför goda möjligheter till en bra positionering för oss inom nischen.” säger VD Pär Hultgren

Gemensam marknadsplan en nyckel i samarbetet

Ett omfattande initiativ för marknadsföring av spelet har fastställts som en del av avtalet. Det nya spelet kommer att marknadsföras i officiella kanaler och i de största internationella evenemangen, dels genom arenareklam och online-tv exponering, samt via sociala mediekanaler. Förbundets Youtubekanal kommer till exempel att nyttjas, en kanal som för närvarande har över 65 miljoner visningar.

En del av ett större initiativ

FIH å sin sida är mitt uppe i ett pågående digitaliseringsprojekt som syftar till att öka sin publik under de kommande åren genom att främja sportens tillväxt i digitala sektorer, exempelvis inom spel.

FIH:s VD Thierry Weil om avtalet:

”Som internationell federation är det uppriktigt sagt ett måste att gå in i spelvärlden. Vi vet att vi genom samarbetet med GTG kan göra detta med en högkvalitativ produkt. Spelet kommer att ge en betydande marknadsföring till vår sport genom att kommunicera den till spel community runt om i världen. Jag hoppas såklart att ett antal spelare kommer att bli hockeyfans också, och möjligen kanske till och med hockeyspelare eller managers. Det skulle vara ett riktigt bra resultat av det hela. Med det här initiativet ger vi också våra fans ett spel något de har väntat på under en lång tid. ”

Officiell mobilspelspartner

Det undertecknade avtalet innebär ett långsiktigt samarbets- och licensavtal mellan parterna, under en initial period på fem år. Med avtalet kommer GTG att inneha exklusiv rättighet att producera och distribuera ett mobilspel som innehåller FIHs varumärke och utnyttja officiell data från sporten. GTG kommer att betala lägre årlig licensavgift till FIH plus en procentbaserad royalty-avgift.

Skalbarhet på plattformen

Det nya spelet, som släpps någon gång under Q4 2021, ger ytterligare evidens för skalbarheten i W3XM-ramverket. Den initiala uppskattningen är att det nya hockeyspelet kommer att vara GTG:s klart snabbaste release hittills. Sporten har många artefaktiska likheter med fotboll, båda är spel där 11 spelare möter varandra på en gräsplan, till exempel. Dessa ytliga likheter kommer dramatiskt att minska utvecklingstiden i den matchsimulator som behöver utvecklas och förkorta spelets time-to-market till en rekordlåg tid.

”Med det här initiativet utmanar vi på marknaden, fortsätter på inslagen väg och bygger värde genom plattformen. Vi kommer att vara först i världen med ett managerspelet för landhockey, vi har det internationella förbundet som partner och utvecklingskostnaden kommer att bli förhållandevis låg då vi kan återanvända stora delar av World Football Manager, vilket sammantaget gör att vi bedömer detta som en spännande produkt”, avslutar Pär Hultgren.

Nyheter

Därför är Loomis-aktien köpvärd

Publicerad

den

Euro-sedlar

Börsveckan ger en köprekommendation till Loomis-aktien. Tidningen konstaterar att aktien rasade 8 procent på börsen trots ökad omsättning och ökat EBITDA-resultat. Omsättningen steg till 7253 miljoner kronor organiskt, med USA som starkast, samt Europa och Latinamerika något svagare.

Rörelsemarginalen stod på 10,4 procent, dock varierande mellan regioner. Påskhelgen och prishöjningar påverkade Europa och Latinamerika negativt. Safepoint växer väl, men International-segmentet lider av svagare konjunktur och höga räntor. Loomis Pay visade ingen förbättring. Förvärvet av Cima ökade nettoskulden till 6 miljarder kronor.

Kontanthanteringsmarknaden erbjuder tillväxtmöjligheter för Loomis. Trots viss oro för minskande mängd kontanter anser Börsveckan att behovet av kontanter kvarstår globalt. Safepointlösningen förväntas driva tillväxten.

Börsveckan anser att aktien är för billig på nuvarande nivåer.

Fortsätt läsa

Nyheter

Loomis, Thule och två andra aktier är bra aktier att köpa anser Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har kommit ut med åtta färska rekommendationer på aktier

Köp

  • Loomis
  • Thule
  • Instalco
  • Bredband2

Avvakta

  • Dometic
  • Sobi
  • Neobo

Sälj

  • Xano
Fortsätt läsa

Nyheter

Rekordutbud av lägenheter i april – men priserna stiger

Publicerad

den

Utbudet av lägenheter till salu har fortsatt att växa under våren och noterade i april den högsta nivån för en enskild månad någonsin. Totalt fanns det under månaden 32 233 lägenheter på Hemnet, 40 procent fler än under motsvarande månad förra året. Men trots det rekordhöga utbudet fortsätter priserna att stiga.

Av det totala lägenhetsutbudet till salu under april månad hade 4 683 lägenheter varit markerade som kommande. Det är bostäder på Hemnet som ligger på den så kallade förmarknaden. Utbudet av kommande-annonser har ökat kraftigt de senaste åren och är en delförklaring till det höga utbudet. Huvudförklaringen är dock den förändrade ekonomiska situationen med högre räntor som påverkat marknaden de senaste två åren. Det har ökat osäkerheten på marknaden och gjort att bostäderna legat till salu under väsentligt längre tid än vad som var normalt för ett par år sedan. Den genomsnittliga säljtiden för lägenheter i april var 26 dagar, 11 dagar längre än i april för två år sedan.

Ett högt utbud av lägenheter kan ses över hela riket, och i 9 av de 21 länen noterades det en ny rekordnivå i april. Störst ökning i årstakt ses i Kronobergs län, där ökade utbudet med 73 procent jämfört med april 2023.

Trots det rekordhöga utbudet av lägenheter så fortsätter priserna att stiga. I april ökade det genomsnittliga kvadratmeterpriset för lägenheter i Riket med 1,9 procent till den högsta nivån sedan maj 2022.

Erik Holmberg, Marknadsanalytiker på Hemnet, kommenterar:

“Det höga utbudet är en effekt av en lång tid av trög marknad snarare än en riskfaktor för nya prisfall. Under våren har vi sett både stigande priser och högre aktivitet. Framför allt till följd av vi ser ut att befinna oss på räntetoppen och att den första räntesänkningen närmar sig. Med det ökade antalet försäljningar kommer också utbudet börja minska igen senare under året då tempot på marknaden ökar”.

Lägenhetsutbud april 2024

LänLägenheter till salu april 2024Förändring ett år (årstakt)
Blekinge225+34%
Dalarna770*+38%
Gotland171+44%
Gävleborg799*+51%
Halland581*+66%
Jämtland536+33%
Jönköping629+28%
Kalmar602*+52%
Kronoberg555*+73%
Norrbotten316+47%
Skåne4 479*+39%
Stockholm11 427+41%
Södermanland932+43%
Uppsala1 399*+41%
Värmland526+12%
Västerbotten567*+48%
Västernorrland562*+21%
Västmanland858+46%
Västra Götaland4 479+38%
Örebro713+36%
Östergötland1 106+32%
Sverige32 233*+40%
*Rekordnotering av utbudet i april.
Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära