Nyheter

Gold Town Games ökar omsättning och vinst

Publicerad

den

Gold Town Games ökade omsättning med 54 procent under första kvartalet jämfört med samma period året innan, med ett resultat efter finansiella poster på 5,85 miljoner kronor från året innan då det var -2,15 miljoner kronor.

6 parallella produktioner är igång

Intäkterna från försäljning i bolagets produkter och arbetet med Cricket Star Manager stärker tillsammans koncernens omsättning samtidigt som fler produkter utvecklas. Koncernen arbetar nu med sex produkter parallellt som befinner sig i olika faser av sin livscykel. De av Gold Town Games helägda produkterna, World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM), är båda lanserade på flertalet marknader och utöver att förbereda WFM för fler marknader görs endast mindre förbättringar i nuet. FIH Hockey Manager (FIHHM) och Blitz Football Manager (BLITZ) befinner sig båda i intensiv produktionsfas, varav den senare har, efter kvartalets slut, inlett soft launch i Storbritannien. Till sist har vi Baseball Franchise Manager (BFM) och Cricket Star Manager (CSM) som båda är i ett planeringsstadie inför kommande produktion.

”Vår målsättning är att alla produkter skall vara globalt lanserade under 2022. Vi har kapital och resurser för att färdigställa och lansera dem alla. Det är många parallella processer för produktion i bolaget men med vår plattform i grunden är det möjligt, om än utmanande, för teamet att navigera mellan de olika produkterna. I alla faser, men särskilt i produktionsfasen, får vi ut en väldigt stor synergi av plattformen då den möjliggör att vi i många fall kan kopiera design och kod mellan produkterna. Med intensiva produktions- och lanseringsplaner krävs successiv förbättring av våra produktionsprocesser samt rekrytering av projektledare, programmerare och designers. För att säkerställa koncernens kompetensförsörjning, på både kort och lång sikt, är vårt engagemang i den lokala yrkeshögskolans spelutbildning, Changemakers en viktig komponent.”

GTG Publishing genomför lyckade kampanjer

GTG Publishing arbetar vidare med att skapa processer för uppskalning av marknadsföring och samarbeten. Under kvartalet har tre större kampanjer genomförts i WHM; Spring Break, Internationals, och St.Patricks Week med en markant ökning av användaraktivitet och försäljning. Alla tre koncepten har genom en kombination av tematiserad grafik, spellägen, produkter i butik med mera, samverkat för att öka användaraktivitet och försäljningen under dess aktiva period.

Planerar för ökad omsättning

Gold Town Games skriver att fler produkter på marknaden ger dem förutsättningar att nå fler användare och öka sin omsättning, under året planerar företaget för att steg för steg öka omsättning och växla upp organisationen.

Populära

Exit mobile version