Nyheter
Gold Town Games adderar web3-teknik – får förskottsbetalning på 2 miljoner

Gold Town Games har ingått ett web3-publishingavtal med Vorto Gaming. Syftet med samarbetet är att addera web3-komponenter till det befintliga mobilspelet, World Football Manager (WFM), och därmed stärka spelets intjäningsförmåga – samt göra spelet unikt i den stora och kraftigt konkurrensutsatta fotbollsmanager-vertikalen.
WFM som varit live i app stores sedan 2019 är på flera sätt en framgång. Spelet har lyckats attrahera betalande spelare som stannar kvar i spelet under en för mobilspelsbranschen mycket lång tid och spelets användaromdömen är goda. WFM har finjusterats sedan första spelsläpp men har ännu inte nått punkten där spelet kan skalas upp med betald marknadsföring på ett tillfredsställande sätt. Genom samarbetet med Vorto kommer WFM att få tillgång till en ny målgrupp, intäktskälla och nya möjligheter att bygga en större användarbas. Gold Town Games har redan god kännedom om möjligheter inom web3 från utvecklingsarbetet med den externa web-titeln Cricket Star Manager som också har Vorto som web3-leverantör.
Användare i WFM kommer att ges möjlighet att äga sitt innehåll, till exempel spelarkort i spelet genom web3-teknik tillhandahållen av Vorto. Innehållet blir då en tillgång som kan göras tillgängligt på en för spelet ny marknadsplats där användare ges möjlighet att köpa och sälja. Detta blir då en web3-marknadsplats för spelet vid sidan om redan befintliga butiker (Apple och Google).
Nya intäktskällor och marknader
Gold Town Games får 200 000 USD, dvs lite drygt 2 miljoner kronor, i förskott från Vorto. Betalningen sker under projekttiden och skall räknas av från framtida försäljning och avgifter relaterad till web3-försäljning av nya tillgångar (primärt spelarkort) samt handelsavgifter. Vorto kommer att ha en aktiv roll i att driva web3-försäljningen i spelet. Parterna har även avtalat att Vorto skall ges tillfälle att utforska möjligheterna att addera en så kallad utility token till WFM och ansvara för en sådan process inom Vorto-koncernen, inklusive att hantera legal struktur för utgivande av sådan token. I ett gynnsamt utfall kan detta innebära ytterligare utvecklingspengar till Gold Town Games för att möjliggöra att ta WFM till det yttersta toppskiktet inom sin genre samt skapa mer synlighet för speltiteln.
Projektet kommer, förutom integration till spelets blivande web3-marknadsplats, även att innehålla grafiska och funktionsmässiga uppdateringar av World Football Manager. Utvecklingstiden bedöms bli ca 4-5 månader med målsättningen att en första version med web3-funktionalitet skall göras tillgänglig för användarna den 23 juni 2023.
”Vi ser fram emot att skapa nästa kapitel för World Football Manager – som ett av de första spelen i sitt slag att ha Web3-funktionalitet. Det skall bli särskilt spännande att se hur nya WFM tas emot i länder där vanliga mobilspel med free-to-play mekanik vanligtvis inte kan skapa lönsamma kassaflöden då betalningsviljan är för låg – vilket också avspeglas i de låga annonseringskostnaderna för att förvärva nya spelare. Många av dessa länder har dessutom en betydligt högre penetration av blockkedjerelaterade tjänster än i västvärlden”, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games, i en kommentar.
Nyheter
Nya ordrar för DUG Foodtech i Österrike

DUG Foodtech inleder ett samarbete med Connected Brands, en agentur i Österrike som är specialiserad på att representera framåtblickande livsmedelsvarumärken och internationella mattrender, vilket banar väg för DUG Foodtechs närvaro i Österrike.
Den växtbaserade mejerisektorn i Österrike blomstrar och så även kategorin växtbaserad mjölk.
180 stycken MPREIS-butiker i Österrike
I slutet av vecka 9 kommer DUG Foodtechs potatisdrycker att finnas tillgängliga i alla MPREIS-butiker i Österrike. MPREIS driver 180 butiker i Österrike och 30 i södra Italien.
Connected Brands är experter på varumärkesutveckling, försäljningsansvar och marknadspositionering och erbjuder skräddarsydda strategier för att säkerställa långsiktig framgång i Österrikes konkurrensutsatta detaljhandelsmiljö. Genom detta samarbete strävar DUG Foodtech efter att öka räckvidden för sin miljövänliga potatisbaserade dryck DUG och erbjuda österrikiska konsumenter ett växtbaserat alternativ med låg sockerhalt som är fritt från gluten.
”Partnerskapet med Connected Brands GmbH ligger i linje med våra strategiska satsningar för att etablera oss på de europeiska marknaderna och i DACH-regionen. Österrikes dynamiska växtbaserade marknad utgör en perfekt plattform för att lyfta fram fördelarna med vår DUG potatisdryck,” säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.
Nyheter
Recyctec får betalt både för att ta emot och sälja glykol

Recyctec har i dag tagit emot den första delleveransen av använd glykol från en ledande aktör inom återvinning och avfallshantering och erhåller en mottagsavgift på 0,25 miljoner kronor för det. Dagens leverans omfattar 33 kubikmeter och är den första av tre leveranser från denna kund som totalt kommer att vara 100 kubikmeter. Denna volym kommer att återvinnas till glykol av samma kvalitet som nyutvunnen glykol och säljas vidare på marknaden.
Denna typ av affär där Recyctec får betalt två gånger genererar betydande marginalförbättring för bolaget.
Det innebär även fördel för kunden, både i form av kostnadsbesparing och ansvar för miljön. Affären är ett bra exempel på cirkulär ekonomi i praktiken och banar väg för liknande affärer för Recyctec i framtiden.
”Det är mycket glädjande att ett återvinningsföretag väljer, att i stället för förbränning av glykolen, ge oss förtroendet att rena glykolen i vår anläggning i Jönköping och genom detta kraftigt reducera CO2-utsläppet och vara en del av den cirkulära ekonomin”, säger Robin Aldenholt, produktionschef på Recyctec.
Nyheter
Bra läge i GameStop-aktien enligt den tekniska analysen

Tobbe Rosén har gjort en teknisk analys på den omtalade GameStop-aktien och läget ser genomgående intressant ut för att köpa aktien.
-
Nyheter1 månad sedan
12 bra aktier i småbolag för 2025 enligt Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
De tre bästa bank-aktierna för 2025 – hög direktavkastning
-
Nyheter2 månader sedan
Fem bra aktier för 2025 i stora svenska företag
-
Nyheter2 månader sedan
DUG Foodtech lanserar Barista i över 500 butiker med Hemköp, Willys och City Gross
-
Nyheter1 månad sedan
Fem aktier att sälja när 2025 inleds enligt Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Intea är ett attraktivt alternativ i fastighetssektorn anser Richard Bråse
-
Nyheter1 månad sedan
2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult
-
Nyheter1 månad sedan
AcuCort vill revolutionera behandlingen av akuta allergiska reaktioner