Följ oss

Nyheter

Fragbites dotterbolag har sålt tokens för 800 000 euro

Publicerad

den

Panzerdogs

Wagmi, ett dotterbolag till Fragbite Group, har sålt 109 000 000 enheter av den egna spelvalutan $KOBAN till privata investerare för totalt 800 000 euro. Den riktade försäljningen är del av dotterbolagen Lucky Kat och Wagmis pågående förberedelser inför den kommande publika lanseringen och försäljningen av $KOBAN.

Wagmi har genomfört en riktad försäljning av 109 000 000 enheter av spelvalutan $KOBAN om totalt 800 000 euro. $KOBAN är en så kallad ekosystem-token som kommer användas som den primära spelvalutan för alla nuvarande och framtida web3-spel, inbegripet Panzerdogs och Cosmocadia. En token är en blockkedjebaserad digital tillgång som kan handlas på publika marknadsplatser utöver att den kan användas av spelare som valuta för köp inuti spelen. En första riktad försäljning av $KOBAN genomfördes under 2022, vilken nu efterföljs av en andra försäljning som riktats mot investerare med redan betydande engagemang i web3-gaming-branschen

Det gläder mig mycket att denna riktade försäljning genomförts. Marknaden har det senaste halvåret genomgått en period av lägre investeringsaktivitet i web3 globalt, i linje med tillståndet på de finansiella marknaderna. Tillsammans med våra rådgivare har vi bevakat marknadsförutsättningarna noga och ägnat denna tid åt att fokusera på spelutveckling och att bygga spelens community. Nyligen har det kommit flera indikationer på att den globala web3-marknaden tar fart igen, vilket är mycket positivt. Vår web3-portfolio har tagit betydande steg framåt under 2023 med en successiv ökning av antal spelare, och denna nya investering kommer understödja nästkommande steg i spelutvecklingen samt marknadsföringen med syfte att öka antalet transaktioner i spelen,” säger Marcus Teilman, VD och koncernchef, Fragbite Group.

”Panzerdogs och Cosmocadia fortsätter att bryta ny mark i framkanten av web3 gaming, och därför är det speciellt glädjande att få välkomna nya investerare som har djup kunskap om branschen och som uppskattar våra spel. Denna riktade försäljning är ett bra kvitto på att våra spel och $KOBAN som token utvecklas i rätt riktning, och vi ser fram emot nästa steg med publik lansering och försäljning,” säger Herdjie Zhou, VD, Lucky Kat.

Ökat antal spelare och planering inför publik försäljning av tokens

För närvarande förbereder Lucky Kat och Wagmi för den kommande publika lanseringen och försäljningen av $KOBAN, där lanseringen utgör startpunkten för integrering av $KOBAN i spelen samt upptagning av densamma till publik handel. Lucky Kats team har under de senaste sex månaderna genomfört marknadsföringsaktiviteter och kampanjer med så kallad user acquisition (UA) för Panzerdogs som resulterat i en betydande ökning av antalet spelare och antalet så kallade wallets aktiverade i spelet. En wallet är app eller programvara till vilken en person har enskild och krypterad tillgång, och med vilken man kan lagra, ta emot och skicka kryptobaserade tillgångar, såsom speltokens och NFT:er. Antalet aktiverade wallets är en av nyckelkomponenterna i en framgångsrik publik lansering. Innan den publika lanseringen kommer $KOBAN kunna förköpas på den öppna marknaden via så kallade web3 launchpads. Tidsplan och mer information om den publika lanseringen och försäljningen av $KOBAN kommer meddelas via pressmeddelande när de fastställts.

Nyheter

Avvakta med Nordic Waterproofing-aktien anser Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har gjort en analys på Nordic Waterproofing som kommer fram till en avvakta-rekommendation för aktien.

Bolagets senaste årsredovisning visar att renoveringar står för cirka 50 procent av omsättningen, vilket stabiliserar verksamheten under ekonomiskt svåra tider då nybyggnationer ofta minskar. På grund av inflation och högre räntor har dock renoveringar blivit svårare att finansiera, vilket påverkat bolagets resultat. Omsättningen föll organiskt med 8 procent under andra kvartalet, och nybyggnationen är svag, särskilt i Finland.

Trots minskade volymer och svagare lönsamhet har Nordic Waterproofing förbättrat sin balansräkning genom att minska skuldsättningen. Kingspan har lagt ett bud på bolaget, men aktieägarna anser att priset inte speglar bolagets fulla värde. Prognoser för 2025 visar en tillväxt i rörelseresultat och omsättning, men marknadsosäkerheten är hög på grund av fortsatt inflation och höga räntor.

Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära