Följ oss

Nyheter

Fragbite planerar att sälja kryptotokens för spelet Panzerdogs

Publicerad

den

Fragbite Groups helägda dotterbolag Lucky Kat planerar att lansera en egen in-game-kryptotoken som ska användas i det egenutvecklade spelet Panzerdogs. Denna in-game kryptotoken är en virtuell valuta som kallas $PANZR och skapas med blockkedjeteknik. Bolaget har därför anlitat externa rådgivare för att utreda olika alternativ och vilken juridisk struktur som är bäst lämpad för bolaget. Tokens utgivna av företaget är planerade att säljas till konsumenter och är avsedda att användas i företagets spel.

Företaget har utvecklat spelet Panzerdogs för att stödja plattformsoberoende enheter för både desktop och mobiltelefoner. Panzerdogs är ett spel utvecklat för tredje generationens internet (Web 3.0) och innehåller play-and-earn-mekanik. Panzerdogs är ett online PVP (Player-versus-Player) strategispel som kommer att erbjuda en mängd olika spellägen. Ett free-to-play PVE-läge (Player-versus-Environment) kommer att finnas tillgängligt med målet att introducera Panzerdogs för massmarknaden. För närvarande finns ett PVP-läge tillgängligt där två lag med tre spelare vardera kan tävla mot varandra på en fördefinierad karta eller i en fördefinierad värld. Varje spelare kontrollerar en karaktär med en uppsättning distinkta förmågor som förbättras under spelets gång och som bidrar till lagets övergripande strategi och framgång.

Spelet har lanserats i en alfaversion och är under vidareutveckling för kommande releaser och är föremål för ytterligare utgivning av non-fungible tokens (NFT:er). Panzerdogs är ett multiplayer online battle arena-spel baserat på blockkedjetekniken Solana, där användare kan äga karaktärer och tillbehör i spelet i form av NFT:er genom blockkedjeteknik och använda dessa i samband med att de utmanar andra spelare. Genom sina karaktärer (avatarer) får spelarna tillgång till spelet. Spelare kan förfina sitt eget innehåll, karaktärer och tillbehör och därmed potentiellt öka värdet på sina tillgångar.

I december 2021 sålde företaget 5 555 NFT:er i form av hundavatarer till priset av en enhet av Solanas kryptovaluta per NFT.

Panzerdogs ekosystem

PVE-spelläget kommer att vara tillgängligt för alla spelare gratis för att introducera dem för Panzerdogs ekosystem. För att spela Panzerdogs i PVP-spelläget, och för att delta i play-and-earn-mekaniken, måste en spelare äga NFT:er i form av både tankdelar och hundavatarer. Tankdelarna används för att skapa unika tanks som kontrolleras i spelet av spelaren, medan hundavatarerna – till stor del på grund av sina unika färdigheter – låter spelarna låsa upp en mängd olika belöningar och fördelar i spelet. Avsikten är att Panzerdogs ekosystem ska inkludera två interna spelvalutor som kallas $BOLT och $PANZR. $PANZR kommer att vara governance token, en premiumvaluta. Den kommer att ha ett begränsat utbud och kommer att kunna användas för att anskaffa eller uppgradera föremål i spelet (NFT:er), som insats och mer. $BOLT kommer att vara utilitytoken och kommer främst att användas som belöning för play-and-earn-mekaniken. Den kommer också att användas för att uppgradera objekt i spelet med lägre nivåer. För att skapa likviditet i spelvalutorna är Bolagets ambition i framtiden att ge ut $PANZR och $BOLT tokens på en decentraliserad handelsplats genom en IDO (Initial Decentralized Offering), vilket även möjliggör handel mellan spelvalutorna och annan valuta.

Externa NFT-marknadsplatser används för köp av NFT:er i Panzerdogs och för handel med NFT:er mellan spelare. Spelare kan sälja avatarer såväl som tanks och tankdelar som de själva har skapat i spelet. Bolaget kommer att erhålla en provision för transaktioner, beroende på typen av NFT och antalet användare på plattformen. En del av intäkterna från NFT-försäljning och transaktionsavgifter kommer att betalas till Panzerdogs spelfond (Treasury) för att till exempel användas som belöningar i spelet. Ytterligare NFT:er i form av avatarer, tanks, tankdelar, garage, mark och liknande kommer kontinuerligt att introduceras i spelet och på dessa marknadsplatser.

Bolagets vision är att alla spelare ska kunna delta, även om de inte har några förkunskaper om NFT:er eller virtuella valutor. Genom att introducera Panzerdogs för en bred publik är ett av målen att skapa intresse för och förståelse av NFT:er.

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck

Publicerad

den

Joluca från Umida

Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.

Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.

Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.   

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära