Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag Playdigious ökar tillväxttakten med avtal för åtta speltitlar
Fragbite Groups dotterbolag Playdigious har tecknat avtal för att vidareutveckla och publicera åtta speltitlar till mobila plattformar. Med grund i utökad produktionskapacitet kommer Playdigious från 2024 öka takten för lansering av nya spel tillika uppdateringar och lanseringar av befintliga spel på nya plattformar och marknader.
Fragbite Group har tidigare kommunicerat att Playdigious deltar i pågående förhandlingar sedan början av året. Avtal avseende vidareutveckling och publicering till mobila plattformar har nu tecknats för åtta tillkommande speltitlar, ännu inte namngivna. Dessa nya speltitlar förväntas lanseras under en period som inleds under fjärde kvartalet 2023, med lansering av den åttonde titeln under andra kvartalet 2025. De åtta nya avtalen läggs till de redan annonserade kommande speltitlarna Little Nightmares på mobil och Fretless – The Wrath av Riffson på PC, det första spelet som kommer publiceras under nya varumärket Playdigious Originals. Playdigious är också i ytterligare pågående förhandlingar om andra speltitlar samt utvärderar möjliga lanseringar i Kina.
Uppskattad nettoomsättning för innevarande pipeline
Fragbite Group kommer hädanefter att kommunicera finansiella estimat för Playdigious pipeline av tillkommande spel i kategorier. Uppskattad nettoomsättning motsvarar ett spels totala nettoomsättning under tre år från lansering, före licenskostnader och plattformsavgifter.
Uppskattad nettoomsättning per spel från lansering och tre år framåt
Kategori A: 0 – 1 MEUR
Kategori B: 1 – 2 MEUR
Kategori C: 2+ MEUR
För innevarande pipeline med tio kommande spel, inkluderat de åtta nyligen signerade speltitlarna samt de två sen tidigare annonserade speltitlarna, görs följande uppskattning avseende fördelning av nettoomsättning:
Kategori A: sex spel
Kategori B: två spel
Kategori C: två spel
Ökar målen för nästa år
Playdigious ökar nu produktions- och lanseringstakten. Under 2024 är målsättningen att lansera sex till åtta nya spel, inkluderat spel som lanseras under varumärket Playdigious Originals. Målsättningen för 2024 inbegriper även en ökad produktionstakt avseende aktiviteter för befintliga spel med lanseringar på nya plattformar och/eller geografiska marknader, samt publicering av uppdateringar för merköp, så kallat downloadable content (DLC).
”Fragbite Group har sedan slutet av 2022 fokuserat på att växa Playdigious verksamhet, vilket har lagt grunden för en intensiv period av förhandlingar. Att vi nu tecknat åtta nya avtal för redan kommersiellt testade spel, med fler på gång, ger en stark signal om Playdigious utökade kapacitet. Historiskt sett har Playdigious i genomsnitt haft fyra spellanseringar per år och planerar nu för sex till åtta nya spel under 2024. Denna betydande ökning av både omfattning och takt innebär att vi har etablerat ett format för att kommunicera uppskattat värde av kommande spellanseringar. Det formatet är något vi kommer finjustera under de kommande kvartalen,” säger Marcus Teilman, VD och koncernchef, Fragbite Group.
”Jag vill tacka alla medarbetare för att de driver Playdigious och Fragbite Group till nya höjder. Med dessa nya projekt signerade, accelererar vi vår tillväxt för att kunna leverera en pipeline som kommer att förädlas alltmer över tid. Branschen är lika dynamisk som alltid, och det finns fortfarande flera större möjliga projekt för oss att driva i mål, vilket gör att vi kan gå in i denna nya tillväxtcykel med självförtroende,” säger Abrial Da Costa, VD, Playdigious.
Nyheter
Intervju med VD för KB Components som nu gör en IPO
KB Components har funnits sedan 1947 och gör nu en IPO på First North, som ett mellansteg inför en flytt till huvudlistan inom ett år. Bolaget har utvecklats till en global aktör inom avancerad polymerkomponenttillverkning, formsprutning av stora komponenter, med produktionsanläggningar i Europa, Nord- och Centralamerika och Asien.
Det ska bli intressant att titta närmare på KB Components, för vid en första anblick ser det ut att vara hög kvalité. Företag som vågar sig ut först i en IPO-cykel brukar ofta vara bra bolag.
Här blir företagets VD Stefan Andersson intervjuad av Gabriel Mellqvist.
Nyheter
Norsk-svenska Carasent kommer till Stockholmsbörsen
Carasent är ett norsk-svenskt bolag som är noterat på Oslobörsen. Men nu gör bolaget om sig från ett norskt till ett svenskt och flyttar sin notering till Stockholmsbörsen. Första handelsdag i Stockholm är den 9 december.
Ibland noterar sig utländska bolag som nästan ingen känner till i Stockholm, men Carasent har redan upptäckts av en hel del svenska investerare. Det har även pratats om företaget i poddar och skrivits om det i sociala medier. När företaget sedan började prata mer om att de planerade att flytta sin notering så ökade intresset ytterligare.
Carasent levererar molnbaserade EHR-lösningar, med Webdoc som den ledande plattformen, och ett brett ekosystem av plattformstjänster, inklusive lösningar för patientkommunikation och business intelligence. Sedan 2020 har sex förvärv genomförts, vilket har tillfört nya produkter till portföljen, inklusive EHR-lösningarna Metodika, Ad Curis och Ad Opus, business intelligence-programvaran Medrave och företagshälsovårdsplattformen HPI. Ekosystemet av lösningar gör Carasent till en ”one-stop-shop” för kliniker och kan täcka alla behov.
Nedan blir Carasents vd Daniel Öhman intervjuad av Elin Wiker.
Nyheter
Midsummer satsar på stora platta tak
Midsummer har hunnit finnas i 20 år, VD Eric Jaremalm berättar att företaget nyligen firade tjugoårsjubiléum. Företaget har länge haft som främsta affärsidé att tillverka och sälja maskiner för tillverkning av tunna solceller. Men företaget har haft det utmanande, de tunna solcellerna är dyrare än de vanliga solcellerna vilket gör att bolaget måste hitta nischer där det faktum att deras solceller är tunna och lätta är viktigt. För att hitta en väg framåt har bolaget även använt sina egna maskiner för att producera och sälja solceller, samt även installera solceller.
En satsning som bolaget hoppas mycket på är Italien. Där har bolaget fått stöd av staten för att bygga en fabrik, samtidigt som husägare kan få över 100 procent i bidrag för att installera solceller. Ett argument för Italien är också att många hus där har tak som inte tål lika mycket vikt, vilket då gör att Midsummers solceller passar bra.
Nedan är en intervju med VD Eric Jaremalm om vad bolaget gör idag och vill göra längre fram.
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 veckor sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter6 dagar sedan
Analytiker och förvaltare – Så bra är börsnoteringen av Apotea
-
Nyheter1 vecka sedan
8 bra aktier att köpa i slutet av 2024 inför 2025
-
Nyheter1 månad sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter1 vecka sedan
IPO-aktuella nätapoteket Apotea har alltid satsat på lönsamhet
-
Nyheter1 månad sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Invent Medic får upprepade beställningar från NGO:er