Följ oss

Nyheter

Företagen som har börsnoterats under 2023

Publicerad

den

Nasdaq Stockholm som noterar företag

Fjorton företag börsnoterades i Sverige fram till och med sommaren 2023. Det har varit ett väldigt ovanligt tid med tanke på att aktiemarknaden varit turbulent. Många stora bolag har visserligen utvecklats bra på börsen, men några nya börsnoteringar i den kategorin har vi inte haft. För tillväxtbolag har aktiemarknaden varit sämre. Detta återspeglar sig i att det under första halvåret bara har varit en enda traditionell notering, där en notering föregås av en publik noteringsemission. Stora börsnoteringar lyser helt med sin frånvaro.

Scandinavian Astor Group

Marknad: Spotlight
Tid: 12 januari

Verksamma inom försvarsindustrin med affärsområden inom avancerad radarstörning och kompositkomponenter. Gjorde en direktnotering, genom att först ha ordnat en ägarspridning med hjälp av Renewable Ventures Nordic.

Chosa

Marknad: Spotlight
Tid: 18 januari

Chosa är ett Danmarksbaserat bioteknikföretag som licensierat de världsomspännande rättigheterna till LiPlaCis och dess DRP-companion diagnostic. Noterade sig på Spotlight via ett omvänt förvärv av RhoVac-skalet. Ledningen och verksamheten fanns tidigare i bolaget Oncology Venture.

Mindark

Marknad: Spotlight
Tid: 27 januari

Utvecklar och driver onlinevärlden Entropia Universe, ett så kallat MMORPG. Direktnoterades på Spotlight efter att ha pratat om en notering i nästan två årtionden. Huvudägare är den pensionerade grundarens nya fru. I våras meddelade man att 40 procent av personalen ska sägas upp, tillsammans med andra kostnadsbesparingar så ska bolaget satsa på att dela ut pengar igen.

SmarTee / AccYouRate

Marknad: NGM Equity
Datum: 3 februari

SmarTee är moderbolag till AccYouRate som kan skriva ut sensorer på textilier för olika medicintekniska användningsområden. Det här var en av de konstigaste noteringarna. Crown Energy som länge haft problem sålde till slut alla sina tillgångar och fick en stor kassa. Denna användes för att köpa 85 procent av SmarTee för 163 miljoner euro, till vilket det kan komma en udda tilläggsköpeskilling. Crown Energy har alltså använt sin väldigt stora kassa för att köpa någon form av verksamhet, men de pengarna går till säljarna, för att finansiera den operativa verksamheten så kommer ytterligare kapital att behövas. Oddset för att denna affär blir bättre än bolaget hade delat ut kassan till aktieägarna känns dåligt.

Neobo

Marknad: First North
Tid: 10 februari

Ett fastighetsbolag med bostadsfastigheter som knoppades av från SBB och särnoterades. Aktien började hyggligt högt men sjönk sedan, fick köprekommendation kring 13 kronor men har sedan fortsatt ner. Utan tvekan årets mest uppmärksammade notering som även fortsätter att väcka folks intresse.

Upgrade Invest

Marknad: Spotlight
Tid: 17 februari

Ett litet investmentbolag som gjorde en direktnotering. För att sätta företaget i en kontext så är det personerna bakom SPACett, SPACtvå och Renewable Ventures som sköter bolaget. Affärsvärlden gav en neutral rekommendation till aktien vid noteringen.

Nosa

Marknad: First North
Tid: 16 mars

Utvecklar och säljer engångsprodukter som sätts i näsan för att filtrera bort saker i luften eller för att ta bort lukt. Noterade sig genom ett omvänt förvärv av Frisq-skalet.

RanLOS

Marknad: First North
Tid: 31 mars

RanLOS har tagit fram ett system för testning av antennsystem, vilket inkluderar både hård- och mjukvara. Den enda traditionella noteringen under årets första halvår, dvs där en noteringsemission och efterföljande notering görs. Affärsvärlden gav en teckna-rekommendation till erbjudandet där aktierna kostade 25 kronor styck. Aktiens utveckling har dock inte varit den bästa och kostar nu 9,94 kronor.

Invoicery

Marknad: Spotlight
Tid: 3 april

Invoicery, mer känt som Frilans Finans i Sverige, är Nordens marknadsledande egenanställningsföretag som möjliggör för privatpersoner att fakturera utan att ha eget företag. Företaget noterades via SPAC-bolaget SPACtvå. Aktien har gått ner sedan noteringen, men den allmänna uppfattningen när affären meddelades var att Invoicery är ett bra bolag och Affärsvärlden delade ut en köprekommendation.

Windon

Marknad: Spotlight
Tid: 17 maj

Windon är en svensk producent av solcellspaneler, patenterat montagematerial samt tillhörande produkter. Windon noterades via SPAC-bolaget HODL SPAC. Verksamheten ligger inom en bransch som är rätt i tiden, men frågan är hur bra Windon kommer klara sig. Aktien har dock hittills utvecklats positivt.

Refine Group

Marknad: First North
Tid: 24 maj

Refine Group noterade sig via ett omvänt förvärv av Spherio. En kombinationsnotering kan man säga, för Refine Group och Ecomm slogs samman till en koncern i denna notering. Verksamheten kretsar kring e-handel, men sticker ut genom att vara vertikalt integrerad. Bolaget utvecklar egna varumärken och produkter, säljer via e-handel och hanterar logistiken.

Whitepearl

Marknad: NGM Nordic SME / First North
Tid: 12 juni / 29 juni

Whitepearl är ett diversifierat IT-bolag som arbetar inom molnlösningar, AI, IoT och mobila lösningar. Koncernen består av 32 bolag i 30 länder med över 650 anställda och konsulter och nuvarande fokus är i tillväxtländer, främst i Afrika, Mellanöstern, Asien och Latinamerika. Företaget noterade sig på NGM Nordic SME via ett omvänt förvärv av DS Plattformen AB. Ett par veckor efter det omvända förvärvet så flyttade bolaget helt enligt plan sin notering till First North.

Observit

Marknad: First North
Tid: 21 juni

Främst verksamma inom videoövervakning, där fokus inledningsvis verkar vara bussar. SpectrumOne delade ut aktierna i detta företag innan noteringen.

BrightBid

Marknad: First North
Datum: 3 juli

BrightBid är verksamma inom AI-baserad sökannonsering och noterade sig på First North genom att låta sig köpas upp av Speqta som har en liknande verksamhet, med aktier som betalning. Vi kallar det för en notering då ägarna av BrightBid blir ägare till 72 % av Speqta och Speqta hade en kassa. Dvs det är ett omvänt förvärv. Kan inte avgöra hur framgångsrik BrightBids verksamhet kommer att vara, men den ser helt ok ut vid en snabbkoll. För Speqta var det väl också ett rimligt avslut, Speqta har i omgångar sålt av sina verksamheter och delat ut pengarna till aktieägarna, och den kvarvarande verksamheten blev nu en plattform för BrightBid att notera sig via.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära