Nyheter
Echandias världsledande batterilösningar driver på sjöfartens elektrifiering
Den globala sjöfartsindustrin befinner sig mitt en historisk grön omställning där fossilbaserade drivmedel successivt ersätts med kraftfulla och avancerade batterisystem med betydligt lägre klimatpåverkan. En av de aktörer som bidrar till att minska sjöfartsindustrins klimatpåverkan är det Stockholmsbaserade bolaget Echandia, som har utvecklar avancerade batterisystem för tyngre maritimt bruk. Det berättar Fredrik Hellström, vd på Echandia.
Berätta om Echandia och er produkt, avancerade batterisystem för maritima och industriella applikationer.

– Vi är en av ett fåtal aktörer som leder utvecklingen av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Våra system är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och säkerhet. Vi driver utvecklingen mot utsläppsfri sjöfart globalt och har bland mycket annat levererat batterisystem till passagerarfärjor i Köpenhamn, Indien och Nederländerna. Vi har bland annat nyligen signerat kontrakt för två större elektrifierade färjor som ska gå i Danmark. Echandia är ett bolag med en relativt lång historia, men sedan 2018 fokuserar vi fullt ut på att leverera framtidens batterilösningar till den maritima och industriella marknaden. Vi är en av få aktörer som bygger batterisystem som kombinerar tålighet för tuffa miljöer, hög kapacitet och säkerhet. Elektrifiering av fartyg ställer oerhört höga krav på just driftsäkerhet, batterisäkerhet och batteriets livslängd.
På ett tidigt stadium stod det klart att vi skulle bygga systemen på batterikemin LTO. Den har avgörande kvaliteter, som extrem livslängd och hög säkerhet. I takt med att kraven på lösningarna ökar blir batterisystemens behov av digital övervakning, analys och mjukvarubaserad optimering allt viktigare. Det är just detta som Echandia bygger in i de megawattstora systemen som är i drift dygnet runt i tuffa miljöer.
För närvarande pågår en snabb elektrifiering av den globala maritima sektorn. Vad driver utvecklingen?
– Den starka marknadstillväxten drivs av flera omvärldsfaktorer, inte minst regulatoriskt. EU ligger långt framme vad gäller tuffare krav på beskattning av fossilt bränsle och fartygens energiförbrukning. Kundernas ökade hållbarhetskrav och tuffare krav från den internationella maritima världsorganisationen bidrar också till att driva på utvecklingen mot en alltmer elektrifierad maritim sektor. Marknaden börjar dessutom mogna, nu kan vi urskilja flera olika segment som kan elektrifieras, helt eller delvis.
Hur har Echandia utvecklats de senaste två åren?
– Vår verksamhet har utvecklats i snabb takt sedan 2020. Vi har ökat vår omsättning, adderat betydligt fler globala kunder till vårt kundregister och förstås även anställt nya medarbetare. Vi har även arbetat mycket att utveckla vårt kvalitetsarbete och våra interna processer, vilket innebär att vi i mångt och mycket har lagt grunden för att skala upp bolaget och för en accelererad framtida tillväxttakt. Vi har även genomgått en IPO readiness-process, vilket innebär att vi har gjort en ordentlig genomlysning och förbättring av hela vår verksamhet.
Hur ser du på Echandias framtida tillväxtpotential?
– Sjöfartssektorns gröna omställning går fort, på fyra års sikt räknar vi med att marknaden för avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer har fördubblats räknat i installerad batterikapacitet. På tio års sikt räknar vi med att marknaden har blivit fem till sex gånger större jämfört med i dagsläget. Under 2023 lanserar vi nästa generations batterisystem, som innebär ett tekniksprång och som breddar vårt produktutbud mot fler segment i marknaden. Då kan fler få batterier som har riktigt lång livslängd och har säkerheten varje maritim installation borde ha. Vår ambition är att kunna erbjuda produkter som lämpar sig för flera olika maritima segment.
Echandia är ännu inte ett noterat bolag. Hur ser era planer kring en eventuell framtida notering ut?
– Vi överväger definitivt en framtida notering. Arbetet med att rusta och förbereda bolaget inför en framtida notering pågår för fullt, men vi har ingen brådska och väljer i stället att vänta in rätt tillfälle.
Fakta: Echandia är en av de ledande aktörerna inom utveckling av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Echandias lösningar är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och olika driftprofiler. Echandias system har specifikt utvecklats för maritimt bruk.
Nyheter
Biofrigas levererar sin första anläggning för flytande biogas
Biofrigas har varit på en lång resa att utveckla och leverera lösningar som gör lokalt producerad biogas till flytande kvalitativ biogas (LBG). Nu har bolaget nått en viktig punkt för kommersiell framgång. Biofrigas har nu levererat sin allra första kompletta anläggning till kund i Habo, strax utanför Jönköping. För bolaget en historisk händelse som markerar övergången från utveckling till försäljning.
– Det här är en milstolpe vi har arbetat mot väldigt länge – och som våra ägare, marknaden och andra intressenter har frågat efter och väntat på. Vi har levererat vår första kommersiella anläggning och den ska nu driftsättas efter installation. Det känns oerhört bra att ha kommit hit efter denna långa resa – detta är framtiden. säger Erik Fromell, VD på Biofrigas.
Den levererade anläggningen är resultatet av flera års målmedvetet utvecklingsarbete och representerar en banbrytande lösning för rening, nedkylning och förvätskning av biogas till flytande biogas (LBG). Tekniken är särskilt framtagen för gårds- och mindre biogasanläggningar med en kapacitet upp till 30 GWh per år.
Under de kommande veckorna kommer bolaget tillsammans med kunden att installera och driftsätta anläggningen. Med en anläggning på plats hos kund kommer bolaget att kunna visa upp sin teknik i en faktisk driftsmiljö.
– Det känns otroligt viktigt och spännande! Detta betyder att vi nu i rask takt kan fortsätta våra dialoger med kunder och andra intressenter med en verklig installation som grund, fortsätter Erik Fromell.
Nyheter
MilDef får beställning på 320 Mkr från tyskt försvars- och säkerhetsföretag
Roda, ett dotterbolag till MilDef, har fått en ramavtalsorder avseende leveranser av stryktålig IT-utrustning till ett tyskt försvars- och säkerhetsföretag. Ordervärdet är 320 miljoner kronor och leveranserna kommer att ske under 2026.
Ordern är på ett befintligt ramavtal för IT-utrustning. Roda har levererat stryktålig IT-utrustning såsom datorer, displayer och nätaggregat, alla konstruerade för krävande förhållanden, till detta ledande IT-säkerhetsföretag under flera år. Produkterna kommer att levereras till slutanvändare i det tyska försvaret.
– Detta avrop är ett exempel på hur rodas långa och starka ramavtal med ledande tyska försvarsföretag nu ger resultat. Den tyska upptrappningen accelererar tydligt och rodas goda rykte och erbjudande är mycket eftertraktat i denna dynamiska period, säger Daniel Ljunggren, VD och koncernchef MilDef Group.
Nyheter
Första leveransen av nya Jas 39 Gripen E i måndags, Saab är redo att leverera fler än de 60 som beställts
I måndags levererade Saab den första Jas 39 Gripen E, ett flygplan som till det yttre liknar tidigare modeller, men där det inre är nytt. Planet har också en helt ny arkitektur som gör det enkelt att uppgradera saker över tid, där enskilda block kan bytas ut.
Sverige har beställt 60 plan och bolagets VD Micael Johansson säger att de redan är redo att leverera fler. Kapaciteten i Linköping byggs även ut och Saab kan även använda sin kapacitet i Brasilien.
-
Nyheter2 månader sedanCLS får FDA-godkännandet som fördubblar den adresserbara marknaden
-
Nyheter2 veckor sedanLovande resultat för CLS laserbehandling vid hjärntumör, ökad överlevnad jämfört med öppen kirurgi
-
Nyheter1 månad sedanReformer för hur börsbolag förvaltas har gett en enormt positivt effekt i Japan
-
Nyheter3 veckor sedanCLS finansierat till break-even skriver Redeye
-
Nyheter1 månad sedanZenicor integrerar avancerad AI för arytmidiagnostik
-
Nyheter3 veckor sedanKomplett samstämmighet, man ska teckna Verisures IPO
-
Nyheter2 månader sedanAstraZenecas Baxdrostat visar lovande resultat mot svårbehandlat högt blodtryck
-
Nyheter2 veckor sedanWarren Buffetts Japan-satsning nu värd över 30 miljarder dollar


