Nyheter
Coegin Pharma har ett nytt angreppssätt i kampen mot cancer

Coegin Pharma är ett forskningsbaserat bioteknikföretag som utvecklar små molekylbaserade läkemedelskandidater för behandling av cancer. Coegin Pharmas patenterade nyckelenzym cPLA2 spelar en central roll vid inflammationer och okontrollerad celltillväxt i samband med cancersjukdomar. Enzymet utgör grunden till bolagets mångsidiga och kraftfulla terapeutiska utvecklingsplattform. 2021 initierar Coegin Pharma en kombinerad fas I / II-studie av en läkemedelskandidat som behandlar aktinisk keratos (AK), ett förstadium till hudcancer som drabbar miljontals människor och kan leda till allvarlig hudcancer, berättar bolagets vd Tore Duvold.
Berätta om Coegin Pharma och er affärsidé.
– Vi har utvecklat en innovativ och unik terapeutiska plattform baserad på selektiv hämning av nyckelenzymet cPLA2 som spelar en central roll vid inflammationer och okontrollerad celltillväxt. cPLA2 är både prekliniskt och kliniskt validerat. Studier visar på goda resultat för precisa cancerbehandlingar och plattformen baseras på drygt trettio års forskning. Vår ambition är att utveckla en ny generation cancerläkemedel som hämmar ett specifikt enzym som spelar en central roll vid flera olika cancersjukdomar. Det är ett helt nytt medicinskt angreppssätt.
Ni är ett forskande läkemedelsbolag. Hur ser er affärsstrategi ut?
– Vår ambition är att utveckla läkemedelskandidater tills de uppnår proof of concept på sjukdomar där de medicinska behoven är omfattande och där vår terapeutiska plattform kan göra allra mest nytta. Därefter är målsättningen att utlicensiera våra läkemedelskandidater eller ingå samarbete med större internationella läkemedelsbolag.
I år inleder ni en kombinerad fas I / II-studie i aktinisk keratos (AK), ett förstadie till hudcancer som drabbar miljontals människor och kan leda till allvarlig hudcancer. Varför har ni valt att utveckla en läkemedelskandidat mot just aktinisk keratos?
– I dagsläget är patienter med aktinisk keratos hänvisade till tidskrävande och relativt ineffektiva behandlingsformer. Vår ambition är att utveckla en behandling som är mindre tidskrävande och mer effektiv än de befintliga behandlingsalternativen. De medicinska behoven är omfattande. I början av 2022 förväntas resultat från den kliniska studien. Då är vår ambition att inleda samarbete med ett stort internationellt läkemedelsbolag för den fortsatta utvecklingen av vår läkemedelskandidat.
Vad har ni i pipeline under 2021?
– Utöver det pågående arbetet med vår läkemedelskandidat inom aktinisk keratos utvärderar vi andra tillämpningsområden för vår terapeutiska plattform, exempelvis basalcellscancer, trippel negativ bröstcancer och leukemi. Vi har också mycket lovande prekliniska resultat inom fibros och planerar därför att utvärdera kroniska njursjukdomar, ytterligare ett område där det medicinska behovet av nya behandlingar är mycket stort.
Vilka faktorer gör Coegin Pharma till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Vår styrka är att vi har en plattform med hög relevans inom flera sjukdomar med stora medicinska behov, vilket innebär att potentialen är mycket hög om vi lyckas utveckla framgångsrika läkemedel. Vi har en terapeutisk plattform som är relevant för behandling av hudcancer och andra typer av cancer samt fibrotiska sjukdomar, vilka är stora indikationsområden. Vi har fått ett fint mottagande på börsen, vilket tyder på att det finns en stark tilltro till potentialen i vår plattform och vår förmåga som bolag.
Vilka är dina viktigaste drivkrafter som vd för Coegin Pharma?
– Jag har mer än tjugo års tid arbetat med läkemedelsutveckling med fokus på dermatologi och inflammatoriska sjukdomar, bland annat som forskningsdirektör på Leo Pharma. Hösten 2020 tillträdde jag som vd för Coegin Pharma eftersom jag anser det som ett spännande bolag med en mycket lovande terapeutisk plattform. Min främsta drivkraft är att utveckla läkemedel för patienter med ett uttalat medicinskt behov baserat på den unika biologiska förståelsen.
Nyheter
Intervju med VD för framgångsbolaget Dynavox

Helene Rothstein intervjuar Fredrik Ruben, VD för det framgångsrika bolaget Dynavox, vars aktie Dagens industri nyligen gav en köprekommendation.
”Efterfrågan är enorm – ändå är det en kamp att nå hela den globala jättemarknaden där människor med funktionshinder behöver hjälp att kommunicera. Fredrik Ruben, vd för Dynavox, förklarar bolagets offensiva tillväxtstrategi och vilka barriärer som måste brytas på vägen.
Victor Kaiser har cerebral pares och använder ett av bolagets ögonstyrda kommunikationshjälpmedel. Han arbetar inom teknisk support på bolaget och förklarar hur tekniken kan förbättras.
I bakgrunden hörs även kommunikationschefen Anders Lundin.”
Nyheter
Humble Group är värd en chansning efter att aktien fallit

Affärsvärlden gav under onsdagen en köprekommendation till Humble Group-aktien där man ser en uppsida på 58 procent på ett par års sikt. Bolagets utveckling har inte varit helt stabil, men nu har aktien fallit 30 procent i år och nu finns väldigt lite framgång inprisad i aktien, detta trots att tillväxttakten är imponerande.
”En investering i Humble är inte för alla och riskerna relativt höga. Men riskerna i Humble handlar betydligt mer om bolagsspecifika saker än om tullar och geopolitik. Efter kursfallet tycker vi värderingen ser tillräckligt intressant ut för att syna dessa risker. Vi slår om till ett köpråd”
Humble Group beskriver sig själva som en global koncern inom FMCG (Fast Moving Consumer Goods), med snabbväxande, entreprenörsdrivna företag som specialiserar sig på innovativa, hälsosammare och mer hållbara konsumentprodukter.
Nyheter
Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland

Nyligen meddelade DUG Foodtech att deras dryck, DUG Barista, snart kommer att vara tillgänglig i 1 600 Rossmann-butiker runt om i Tyskland. Utöver lanseringen i butik kommer samtliga tre DUG-varianter – DUG Original, DUG Unsweetened och DUG Barista – att finnas tillgängliga för köp via Rossmanns online shop. Detta stärker företagets närvaro på Europas största marknad för växtbaserade mjölkalternativ.
”Detta är ett spännande steg framåt för DUG i Tyskland. Samarbetet med Rossmann, en av landets mest etablerade detaljhandelskedjor, innebär ett verkligt framsteg i vår expansionsstrategi. Tyska konsumenter är mycket engagerade i hållbarhet och växtbaserade val, och vi tror att våra innovativa produkter kommer att tilltala både deras värderingar och smakpreferenser”, sade Helene Nielsen, VD för DUG Foodtech.
Rossmann är en av Tysklands mest välkända apotekskedjor, med över 2 200 butiker i landet och fler än 4 000 i hela Europa. Vanligtvis är butikerna där DUG säljs livsmedelsbutiker, och ibland hälsokostbutiker, men här får DUG alltså även en etablering på en apotekskedja.
-
Nyheter4 veckor sedan
Saniona siktar mot nya höjder efter framgångsåret 2024
-
Nyheter2 månader sedan
I mars offentliggör EU en lista på prioriterade gruvprojekt, viktigt för Leading Edge Materials
-
Nyheter3 veckor sedan
Erik Selin talar ut efter turbulensen
-
Nyheter2 månader sedan
Novo Nordisk-aktien har rasat över 40 procent från toppen, köp säger Dagens industri
-
Nyheter4 veckor sedan
Kvalitetsbolaget Dynavox får en köprekommendation av Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Evolution-konkurrenten Light & Wonder lämnar live-casino-marknaden
-
Nyheter1 månad sedan
Analytikerna har en sval inställning till Röko´s IPO
-
Nyheter1 månad sedan
Rejäl uppsida i Klarabo-aktien anser Dagens industri