Följ oss

Nyheter

Bufab och Lagercrantz är intressanta aktier inom förvärvsbolag

Publicerad

den

Två investerare

Förvärvsbolagen har som grupp fått det tuffare. Det är även viktigt att påpeka att bolagen skiljer sig mycket åt, vissa har köpt intensivt under kort tid, medan andra har köpt ibland under lång tid.

Joel Backesten, fondförvaltare på Danske bank, har Bufab som sin favoritaktie. Aktien har haft det tufft den senaste veckan på grund av vinstvarningar i sektorn och aktien har kommit ner rejält.

Dagens industris analytiker Mikael Olsson väljer ut Lagercrantz som sin favorit då det kan vara en trygg hamn på en marknad som blivit mer utmanande.

Joel Backesten och Mikael Olsson om förvärvsbolag.

Nyheter

Orsaken till att H&M-aktien går ner

Publicerad

den

H&M-butik i New York

Modeföretaget H&M kom idag med rapport och det fick aktien på fall. Aktiespararnas Jan Lindroth ger sin syn på rapporten och företag, konkurrenterna och hur konsumenten mår. Trots den lägre aktiekursen så anser Lindroth inte att det är köpläge.

Jan Lindroth kommenterar H&M
Fortsätt läsa

Nyheter

Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden

Publicerad

den

Hav

Affärsvärlden har gjort en analys av Ramlösa Shipping och deras IPO-erbjudande inför noteringen på First North. Rådet blir att investerare bör avstå från att teckna aktier.

”Shippingbranschen är starkt volatil och svårighetsgraden är hög. Vi betvivlar starkt att Ramlösa Shipping kommer kunna generera 20 procent avkastning per år över tid. Och definitivt inte till låg risk. Ramlösa Shippings kopplingar till Kapitalgruppen som säljer dåliga sparprodukter gör att vi inte heller känner något förtroende för nyckelpersonerna. Håll er borta från denna aktie”

Nedan är video där VD och styrelseledamot presenterar företaget via ett antal frågor.

Intervju med Ramlösa Shippings VD Stefan Norrsell och styrelseledamot Magnus Granander.

Priset per aktie i IPO-erbjudandet är 30,51 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Umida dubblerar försäljningsprognosen för Joluca under 2024

Publicerad

den

Umida har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos gällande den nylanserade funktionsdrycken Joluca för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skulle ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

Nu meddelar dock Umida att man redan har uppnått en försäljning på 12 miljoner kronor sedan lanseringen i augusti och att man därför höjer prognosen för 2024 till 20-25 miljoner kronor.

Produkterna finns idag i cirka 750 butiker och antalet distributionspunkter ökar dagligen. Bolaget skriver att man har en potential att nå ut till cirka 5 000 butiker under 2025.

”Lanseringen av Joluca har överträffat alla våra förväntningar och är vår mest framgångsrika lansering hittills. Engagemanget i sociala medier har varit enormt, där exempelvis ett inlägg på Jolucas Instagramkonto fick över 50 000 kommenterar vilket gör det till ett av de mest kommenterade svenska inläggen i år. Vi nådde vår försäljningsprognos för hela 2024 redan efter två månader och hade kunnat leverera större volymer om vi hade klarat av att producera i nivå med efterfrågan. Nu arbetar vi hårt med att skala upp produktionen och jag kan redan nu konstatera att Joluca blir vårt största varumärke i år trots bara 5 månaders marknadsnärvaro, det ger oss en bra ingång inför 2025. ” säger Filip Lundquist, VD på Umida.  

Fortsätt läsa

Populära