Nyheter
Dagens industri och Affärsvärlden gillar Asker Healthcare Groups IPO

Asker Healthcare Group är en serieförvärvare inom medicintekniska produkter och tjänster. Koncernen består av över 40 företag i 17 länder och har 4 000 anställda. Företaget gör nu en IPO på Nasdaq Stockholm där erbjudandet består av aktier för upp till 10,2 miljarder kronor, där större delen består av befintliga aktier. Teckningstiden är 18-25 mars och aktierna börjar handlas den 27 mars.
Intresset för erbjudandet är rent allmänt stort och det visade sig även när teckningen öppnade, det blev fulltecknat på 35 minuter.
Affärsvärlden och Dagens industri är positiva
Dagens industri rekommenderar sina läsare att teckna Asker Healthcare-aktien. Tidningen tycker att det är ett spännande tillskott på börsen som har goda förutsättningar att fortsätta växa starkt organiskt och via förvärv.
”Vi tror att aktiemarknaden kommer att uppskatta bolagets ocykliska marknad, samt att rörelsemarginalen kommer att förbättras det kommande året. Det tycker vi bör motivera en värdering kring 20 gånger nästa års ebita. Det ger oss en uppsida om 15 procent.”
Affärsvärlden ger en teckna-rekommendation till Asker Healthcare Groups IPO, i alla fall för den riskvillige. Bolaget är verksamt på en marknad med strukturell tillväxt.
”Investerare som gillar serieförvärvare och kan leva med värderingen kan överväga en post. Det är inget fyndpris men väl en rabatt mot de mest framgångsrika serieförvärvarna (som visserligen är dyra)”
Man kan rent allmänt inte höra någon säga att de tror att detta blir en kursraket på kort sikt, utan de flesta tycker att det är ett kvalitativt bolag där ägarna gett en viss rabatt i IPO-erbjudandet så att aktien ska kunna gå upp något när handeln inledes.
Vill man på ett enkelt sätt fördjupa sig något så finns det ett bra samtal där EFN:s analytiker Peter Hedlund och Handelsbankens förvaltare Christian Brunlid (banken är ankarinvesterare i erbjudandet) ger sin syn på Asker Healthcare Groups IPO-erbjudande.
Nyheter
Star Vault ska göra egenutvecklade nätverkslösningen till en affär

Gamingbolaget Star Vault som utvecklar MMO-spelet Mortal Online 2 ska paketera sin egenutvecklade teknik som har nått en nära kommersiell nivå i ett eget affärsområde. Det gäller främst nätverkslösningen som är unik och samtidigt den komponent som framför allt står för de största tekniska utmaningarna för spelstudios som skall utveckla MMO-spel.
Star Vault har till stor del byggt sin egen teknikbas där ändamålsenliga tredjeparts-lösningar saknats. Till exempel saknar Epic Games spelmotor Unreal Engine 5 en nätverkslösning som kan hantera MMO-spel som Mortal Online 2. Star Vault kallar satsningen för OmniMesh.
”Samtidigt som vi ser en reell affärsmöjlighet i våra tekniska lösningar skall det också bli spännande att se hur vår teknik kan öppna upp mot spelutvecklare som vill utveckla MMO-spel men idag inte har resurserna”, säger Star Vaults VD, Henrik Nyström, i en kommentar.
Nyheter
Clinical Laserthermia Systems ansöker om att fördubbla den potentiella marknaden i USA

Clinical Laserthermia Systems (CLS) meddelade idag att de har lämnat in sin 510(k)-ansökan till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för att utöka indikationen för ClearPoint Prism till att även omfatta 1,5 T MR.
Ansökan är ett resultat av och markerar en viktig milstolpe i CLS strategiska partnerskap med ClearPoint Neuro och kommer att utöka produktresumén för ClearPoint Prism till att inkludera både 3,0 T och 1,5 T MR för godkänd användning.
”Den utökade indikationen för ClearPoint Prism kommer, när den godkänts av US-FDA, att mer än fördubbla den adresserbara marknaden för neuro-LITT i USA, vilket vi tror kommer att öka vår intäktspotential avsevärt. Det skapar också en grund för global expansion och erbjuder en lösning för alla kliniskt relevanta MR-skannrar”, säger Dan J. Mogren, VD för CLS.
”Vi har redan sett ett snabbt genomslag för funktionella och onkologiska neurokirurgiska LITT-procedurer med vår nuvarande 3,0 T-märkning, och vi tror att ett godkännande för 1,5 T kommer att öppna upp den återstående marknaden för neuro-LITT i USA som vi inte har tillgång till idag”, kommenterade Joe Burnett, VD och koncernchef för CLPT.
Nyheter
Tre heta aktier inom drycker att hålla ögonen på

Nik Modi, analytiker på RBC Capital Markets, lyfter fram tre dryckesbolag som särskilt intressanta investeringar just nu. I en intervju med BNN Bloomberg berättar han varför Primo Brands, Monster Beverage och Keurig Dr Pepper sticker ut på marknaden.
Primo Brands – Vatten på framgångsvåg
Modi beskriver Primo Brands som hans främsta aktieval det senaste året. Bolaget verkar inom två segment: detaljhandel med flaskvatten och hembaserad vattenleverans via stora 3- eller 5-gallonsbehållare. Nyligen genomförde företaget ett strategiskt viktigt förvärv av en av sina största konkurrenter, vilket väntas leda till synergier och stärkt distribution. Enligt Modi finns det betydande möjligheter till tillväxt i både intäkter och vinst.
Bolaget har dessutom fått ett uppsving genom viralt genomslag på TikTok. En populär fitnessinfluencer har använt deras vattenmärke ”Alkaline Water”, vilket lett till ökat sökintresse och potentiell kortsiktig försäljningsökning.
Monster Beverage – Nästa globala megavarumärke
Monster är en annan aktie som Modi är mycket positiv till. Han menar att bolaget har potential att bli ett globalt megavarumärke tack vare sin förmåga att bredda sitt varumärke över både olika geografiska områden och dryckeskategorier. Företaget arbetar nu bättre än tidigare tillsammans med sin globala distributör, vilket stärker dess tillväxtstrategi. Dessutom expanderar Monster sin närvaro utanför traditionella försäljningskanaler som bensinstationer och närbutiker.
Keurig Dr Pepper – Stark trots hälsotrenden
Trots det ökade motståndet mot sockrade drycker menar Modi att Keurig Dr Pepper lyckats hålla sig relevanta. När företaget nyligen rapporterade sina resultat, visade det sig att tillväxten drevs av kolsyrade läskedrycker, vilket överraskade många. Modi betonar att konsumenter fortfarande efterfrågar sådana drycker – det är upp till tillverkarna att göra dem attraktiva och relevanta.
Bolaget har också ingått flera viktiga distributionsavtal som stärker dess position, och enligt Modi har Keurig Dr Pepper närmat sig både PepsiCo och Coca-Cola vad gäller marknadsandelar under de senaste fem åren.
Nik Modi lyfter fram dessa tre aktier som exempel på bolag som trots marknadsutmaningar och förändrade konsumentbeteenden lyckats anpassa sig och skapa tillväxt – både organiskt och genom smarta strategiska beslut.
-
Nyheter2 veckor sedan
Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland
-
Nyheter1 månad sedan
Saniona siktar mot nya höjder efter framgångsåret 2024
-
Nyheter1 månad sedan
Erik Selin talar ut efter turbulensen
-
Nyheter1 månad sedan
Kvalitetsbolaget Dynavox får en köprekommendation av Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Rejäl uppsida i Klarabo-aktien anser Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Analytikerna har en sval inställning till Röko´s IPO
-
Nyheter2 månader sedan
Danmark gör en blixtsatsning på försvaret med 75 miljarder kronor, även resten av Europa investerar i högt tempo
-
Nyheter2 månader sedan
Hunter Capital tar Ziccum till aktiemarknaden igen